Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                 KORA ÚJKOR


   A  17.  század  zűrzavaros  korszakának  gyermeke  volt Jan Amos Komensky
(Comenius),  cseh pedagógus, aki a középkor végén, az újkor kezdetén alkotta
meg  nagy  pedagógiai szintézisét. Világbékéről és világnyelvről álmodozott,
lelkészi  teendőket  látott  el,  tanított  és tudományos műveket írt. Rá is
hatottak  a  17.  század enciklopédikus törekvései, csakúgy, mint az erdélyi
Apáczai  Csere  Jánosra.  Comenius úgy vélte, minden emberi ismeretet vissza
kell  vezetni  a  legegyszerűbb  fogalmakra, és meg kell alkotni az alapvető
fogalmak  kapcsolatrendszerét. Úgy gondolta, ez a kikristályosított tudomány
lesz  a  pánszófia.  A "mindentudás"-ra való törekvés gondolataiban nem állt
szemben  a mély keresztény vallásossággal, ezért igazát rágalmazói ellenében
is képes volt megvédeni. Alapműve a "Didactica Magna", vagy Nagy oktatástan.
Ebben   kifejtette   a   nevelés  célját,  tartalmát,  a  tanítás  lépéseit,
módszereit.  Felvázolta  azt  a  négylépcsős  iskolamodellt,  amelynek egyes
szintjei  6-6  évnyi  képzési  időt  öleltek  volna  fel,  a  születéstől az
ifjúkorig  (1.  anyai  iskola,  2.  anyanyelvi  iskola,  3. latin iskola, 4.
akadémia).

   Comenius   másfélszáz   műve   közül  kiemelhető  még  a  neveléstörténet
szempontjából  latin  nyelvkönyveinek  csoportja (a VIA könyvek: Vestibulum-
Atrium-Ianua),  illetve  az  "Orbis  sensualium  pictus"  című,  szemléltető
képekkel  illusztrált  tankönyve,  mely  a  nyelvtanulás  és  olvasástanítás
elősegítése  mellett  enciklopédikus  ismereteket is adott a kisdiákoknak az
őket körülvevő világról.

   1650-54 között Comenius Sárospatakon próbálta meg 7 osztályos pánszófikus
iskolatervezetét  átültetni  a  gyakorlatba.  Itt ébredt rá több, oktatással
kapcsolatos  problémára,  például  arra,  hogy  a  kollégiumba  lépő  diákok
olvasási és írási készsége nem megfelelő.

   Comeniushoz  hasonlóan  az  angol  Locke is a 17. században élt. Az angol
felvilágosodás   egyik   legjelentősebb  képviselője  volt,  a  18.  századi
pedagógiai  törekvések  korai előkészítője. Bacon, Hobbes és Descartes tanai
nyomán  természettudományokkal  és  filozófiával  foglalkozott.  A királlyal
szembeforduló   Shafestbury   miniszter   fiának   nevelőjeként  Hollandiába
menekült, és ott írta meg a "Gondolatok a nevelésről" című könyvének alapját
adó,  nevelési  problémákról  szóló leveleit. Embereszménye a gentleman, aki
olyan  jómódú  ember,  aki  feltalálja magát a világban. A testi és erkölcsi
nevelésen kívül Locke - a korszellemnek megfelelően - szükségesnek tartotta,
hogy  a fiatal férfiak olyan praktikus ismereteket is tanuljanak, amelyeknek
felnőttként  hasznukat  veszik.  Így került be az általa ajánlott tantárgyak
sorába a jog, a könyvvitel, a földrajz és az élő nyelvek (francia) tanulása.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.