Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                        REFORMÁCIÓ ÉS ELLENREFORMÁCIÓ


   A   16.   század   szellemiségét,  így  pedagógiai  gondolkodását  is,  a
humanizmuson  kívül,  abból  eredve  a reformáció irányzatai is formálták. A
keresztény  egyház  hierarchiáját felbontó, személyesen átélt, bensőségesebb
vallásosságot hirdető és követelő irányzatok megújították a nevelésügyet is.
A  Luther fellépését követő időkben megfigyelhető volt a tudományok bizonyos
háttérbe  szorulása, hiszen minden hívő ember legfontosabb feladatává vált a
Biblia  megismerése.  A  biblia-fordítások  időszaka  ez  szerte  Európában,
mindenütt  létrejöttek az anyanyelvre átültetett változatok. A humanisztikus
tartalmak  a  bensőséges vallásosság érdekében teljesedtek ki az iskolákban,
amelyek  szerkezete  a korábbi városi-humanista iskolák mintájára alakult. A
reformáció  eszméinek  terjesztéséhez  szükség  volt  jó  képességű,  művelt
hitszónokokra   is,   az   oktatás  egyik  alapvető  céljává  vált  tehát  a
prédikátorok  képzése.  Míg  ők  általában  latin  nyelven  tanultak,  a nép
egyszerű  gyermekei anyanyelvükön sajátíthatták el az olvasás-írás alapjait,
és  olvashatták  a katekizmust. Luther és követői nagy hangsúlyt fektettek a
családi  nevelésre  is. Az egyetemek sorából a 16. században kimagaslottak a
protestáns  intézmények,  melyek  tanulni  vágyó fiatalok ezreit vonzották a
kontinens  különböző  részeiből.  Wittembergben  tanított Luther munkatársa,
Melanchton,  aki  az  egyik  legkiemelkedőbb  pedagógiai  gondolkodó  volt a
reformáció   korában.  A  kálvini  reformáció  irányzatán  belül  pedagógiai
szempontból  Sturm  alakja volt a legkimagaslóbb, aki strassburgi protestáns
gimnázium  (később  egyetem)  megújítójaként  volt  ismeretes. Az ott tanuló
diákokat  9 tanulócsoportra osztotta, és a klasszikus nyelvi kultúra mellett
megismertette őket a magasszintű tudományokkal is.

   A  katolikus  egyház reformációra adott válasza volt a 16. század közepén
megtartott  tridenti zsinat, mellyel kezdetét vette a katolikus restauráció,
melyet  hagyományosan  ellenreformációnak  neveznek.  A  Loyolai Ignác által
alapított  jezsuita  rend  a  katolikus egyház megújulásának legfőbb támasza
volt.  1599-ben  véglegesítették  azt  a jezsuita iskolaszabályzatot - Ratio
Studiorum  -,  mely  csaknem  két  évszázadra  megszabta  a jezsuita iskolák
működésének  rendjét,  az oktatott tartalmakat. A jezsuiták kollégium típusú
iskolái  nem  csupán  Európában,  de  az  újonnan felfedezett és meghódított
területeken    is    elterjedtek,    Afrikában   és   Latin-Amerikában.   Az
ellenreformáció  iskoláinak tananyagába is beépült a humanisztikus tartalom.
Az  iskolákban  központi  tanterv  és  követelményrendszer  alapján  folyt a
tanítás,   melynek  eredményét  vizsgákon  mérték.  Állandó  volt  a  diákok
számonkérése,  versenyeztetése,  önképzőkörök és vitakörök tették teljessé a
rendszert.  A  protestáns iskoláktól eltérően, melyek szervezetileg egységes
egészet  alkottak,  a jezsuita iskolákban jól elkülönült az alap-, közép- és
felső  szint.  A  jezsuiták  igyekeztek  megszervezni  a tanárképzést, ami a
protestáns felekezetek oktatáspolitikájára a 19. századig nem volt jellemző.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.