Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               RENESZÁNSZ-KOR


   Az  1300-as  évektől  az 1600-ig tartó időszakot az európai történelemben
reneszánsznak  nevezzük.  Későbbi  korok történészei illették "újjászületés"
szóval  ezeket  az  évszázadokat,  amikor  valóban  jelentős  tudományos  és
művészeti  felélénkülés  volt tapasztalható Európában. Ennek gazdasági okait
elsősorban    az   itáliai   városfejlődésben,   a   kibővülő   kereskedelmi
kapcsolatokban, a nemzetközi útvonalak áthelyeződésében, a keleti és nyugati
kultúra  találkozásában  vélik  felfedezni  a  tudósok.  Itália  azon északi
városaiban  bontakozott  ki  a  művészetek,  tudományok újjászületése, amely
városok  korábban  kimaradtak  a  tengeri  kereskedelem  áldásos hatásaiból.
Firenze,  Sienna,  Ferrara  és  más  városok  ringatták  a  reneszánsznak és
szellemi  áramlatának,  a  humanizmusnak  bölcsőjét.  E  városok  polgársága
pénzgazdálkodása   nyomán   jelentős   gazdasági  hatalomra  tett  szert.  A
történészek  kutatásai  alapján  elmondható,  hogy  az  egyéniség  került  a
középpontba.  Újra felelevenítették az ókori Athén embereszményét. 1453 után
(Konstantinápoly eleste) számos görög tudós került Itálián át Európába, akik
magukkal hozták legértékesebbnek tartott kézirataikat is. Fellendült a görög
nyelv  tanulása,  a  görög kulturális örökség tanulmányozása, s mindez újabb
lökést adott az iskolaügy fejlődésének is. A sokoldalúan képzett, harmonikus
ember  ("uomo  universale")  kialakítása  volt a reneszánsz korszak nevelési
célja. A 15. század közepének másik jelentős mozzanata volt a könyvnyomtatás
európai feltalálása. A könyvnyomtatás feltalálásának időpontja nem véletlen.
A  középkori  egyetemek  másolói is folytonosan keresték a könyvek gyorsabb,
egyszerűbb,  olcsóbb  előállításának  módját, és Gutenberg is valószínűleg a
sokasodó  iskolák,  az  egyre  több  tanulni vágyó fiatalember igényei miatt
kísérletezgetett.   A   könyvnyomtatáshoz   a   vásárlói   igényeken   kívül
tőkebefektetésre  is szükség volt, ez pedig Európa nyugati országaiban a 15.
század végén nem jelentett problémát. A 15-16. század fordulóját feltétlenül
az   ismeretszerzési   szokások   megváltozásának   kiindulópontjaként  kell
kiemelnünk.  Az  olvasási  szokások  megváltozása,  a  bővülő könyvkínálat a
nevelés  és oktatás új módszereit vonta maga után. A tanuló ember, aki ettől
fogva magában olvasott és lehetősége nyílott arra, hogy életében sokkal több
könyvet  olvasson  el,  mint  korábban,  nem  szorult  már  annyira  tanárai
magyarázataira, mint azelőtt.

   A  14-15.  században  Itáliában  és  más  európai  területeken  is  a kor
legnevesebb   gondolkodói  írtak  pedagógiai  tárgyú  műveket,  és  végeztek
gyakorlati  nevelő  munkát  is.  E  művek  középpontjában  ugyan  a vallásos
szellemű  ember kiművelése állt, de egészen más tartalmakkal és módszerekkel
képzelték el az ifjak tanítását, mint a korábbi századokban. Az embert, mint
a  természet részét, a körülötte levő környezet megismerésére ösztönözték. A
földrajz, a csillagászati megfigyelések és a történelem (honismeret) előkelő
helyre  kerültek  a  tantárgyak  sorában.  Fontossá  vált az emberi érzelmek
kifejezése,  így  az  irodalom,  a  költészet és a képzőművészetek is bőkezű
pártfogókra  találtak. A kor embere próbált személyes dicsőséget elérni; nem
a  közösség névtelen tagja, hanem kiemelkedő személyiség kívánt lenni. Ennek
érdekében   a   nevelés   sokrétű  testi-lelki-szellemi  képzést  jelentett,
természetesen főként a felső és középrétegek gyermekei esetében. Castiglione
az  "Il  Cortegiano"  (=  Az  udvari ember) című művében kora kissé modoros,
főúri  udvarokban  szokásos férfi és nőideálját és nevelési teendőit mutatta
be.  Az  úri  nevelés kapcsán kiemelhető még Feltre neve, aki iskolájában, a
Casa   giocosá-ban   bensőséges,   szeretetteljes   viszonyt   alakított  ki
diákjaival.

   Hozzá   hasonlóan  vélekedett,  és  az  érdekes,  élvezetes,  szemléletes
nevelést  hangsúlyozta  a nagy németalföldi humanista, Rotterdami Erasmus. A
neves   gondolkodó  nem  csupán  a  latin  és  görög  nyelv  művelésében  és
oktatásában volt kiemelkedő, de szerepe jelentős a reneszánsz-kori pedagógia
gondolatainak  összefoglalásában  is. Bár pedagógiai rendszert nem dolgozott
ki,  számos  művében  érintette a nevelés különböző kérdéseit, az illedelmes
viselkedéstől   a   betűvetés   tanításáig  (Pl.:  "A  keresztény  fejedelem
neveltetése"   vagy   az   "Illemtankönyv   gyermekeknek"  című  munkáiban).
Nyelvkönyvei  is  nagy  hírnevet  hoztak  számára. Európa legjobb fejedelmei
versengtek a sokat utazó, tiszta keresztény életet élő és hirdető férfiúért.
A fejedelemnek választandó nevelőről ezt írta:

        "Mindenféle   nevelésben,   de  főleg  a  fejedelem  nevelésében
     mértéktartásra  van szükség, a nevelő szigorúsága ugyan nyomja el a
     kor  pajkosságát,  mindazonáltal a vele párosuló erkölcsi nyájasság
     enyhítse, fűszerezze a nevelő keménységét."

   Erasmus  kortársa,  tanítványa  és  barátja  volt  a szintén világfi Juan
Vives,  a  spanyol tanítómester. Ő is olyan humanista tudós volt, aki Európa
különböző  egyetemein és magánházainál a reneszánsz eszményeknek megfelelően
végzett oktatómunkát. Gyakorlati munkássága mellett kiemelkedő jelentőségűek
elméleti  művei.  "A  tanulmányok  rendszeréről"  címmel megalkotta az első,
igazán  részletes  pedagógiai rendszert, mely alapként szolgált későbbi nagy
művek  születéséhez.  Ebben  részletesen  leírta a kor szellemének megfelelő
tananyag  tartalmát és struktúráját, az oktatás célját, módszereit, a tanár
személyével   kapcsolatos   elvárásokat,  az  iskola  építésével  összefüggő
kritériumokat és a legszükségesebb taneszközöket. Leírta a tanulók különböző
típusait, és javaslatokat tett speciális nevelésükhöz. Latin nyelvkönyveiben
leírt  dialógusai  kordokumentumok, megismerhető belőlük a korabeli gyerekek
mindennapjai.   Erasmushoz   hasonlóan  Vives  is  külön  művet  szentelt  a
nőnevelésnek.

   Francia  földön  a  reneszánsz szellemiség nehezebben vert gyökeret, mint
Itáliában,  a  nyelv  is  nehezebben  fogadta  be  a latin hatást. A francia
humanisták   sorából   kiemelkedett  Rabelais,  aki  négykötetes  művében  a
"Gargantua és Pantagruel" címűben a nevelésről is írt. Műve műfaját tekintve
szatirikus  regény,  amely azonban szemléletesen festi le a korabeli nevelők
túlkapásait,  és  ajánl  új,  humanista  eszményeknek  megfelelő nevelést. A
tanárával  kötetlenül  beszélgető, természetet megfigyelő és tapasztalataira
építő  tanítvány  nem  csupán  a  régi görög eszményeket idézi fel, de előre
vetíti későbbi korok "modern" nevelési gyakorlatát is.

   Szintén  a  16.  század  Franciaországának  gyermeke  volt Montaigne, aki
azonban  Rabelaistól eltérően már nem túl optimista. Esszéiből kisugárzik az
a  fásultság  és  kiábrándultság,  ami a zűrzavaros, vallásháborúkkal terhes
század  emberének  sajátja.  Montaigne  esszékben  fejtette  ki véleményét a
világról,  például  a gyermeknevelésről. Az ő eszménye a talpraesett, helyét
bármilyen  körülmények  között megálló ember, aki inkább széles látókörű, jó
modorú,  mint  tudós. Montaigne azt tartotta fontosnak, hogy az ember tudjon
élni a világban, szerinte erre kell megtanítani. Ezt írta például:

        "Nevelőnk  ne  csak  a  lecke szavait, hanem velejét-értelmét is
     kérje   számon;   saját  munkája  eredményeit  pedig  ne  a  gyerek
     emlékezetén, hanem életén és ítélkezésein igyekezzék felmérni."

   Szerinte  nem  elég  az  ismereteket  megtanulni,  hanem "frigyre is kell
lépni" azokkal, vagyis be kell, hogy épüljenek az emberi személyiségbe. Ő is
arra   tanította   az  embereket,  amire  legnagyobb  elődei  és  kiemelkedő
kortársai:  nem  szabad  minden ismeretet készen elfogadni, hanem kételkedni
kell, és mindig újabb összefüggéseket keresni.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.