Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                    ÓKOR


   Az  ismeretátadás,  a  nevelés  már az emberiség történetének kezdetén is
létezett,   bizonyíték   erre   az   emberiség   fennmaradása.   Az   őskori
embercsoportok   "neveléstörténetéről"   ugyan   közvetlen  forrásokkal  nem
rendelkezünk,   de   a   természeti   népek  megfigyeléséből,  a  kulturális
antropológia  eredményeiből  levonhatjuk  következtetéseinket:  a  gyermekek
utánzással sajátították el a felnőttek cselekedeteit, és a nyelv kialakulása
lehetővé  tette  a  cselekvés  megtervezését,  az eredményesebb nevelést, az
egyes  munkák  "szemléltetését".  Az őskori ember szoros kapcsolatban állt a
természettel,  ezt  a  nevelés  több  mozzanata  is kifejezte. A felnőtt kor
küszöbén álló ifjakat beavatási szertartások keretében fogadták maguk közé a
felnőtt  közösségek.  Az  iniciáció  ma  sem  ismeretlen fogalom, valamennyi
kultúra esetében találkozhatunk vele.

   Az  intézményes  nevelés  első  formái a nagy folyamvölgyi társadalmakban
jelentek  meg  az  i.  e.  IV-II. évezred során. A régészeti feltárások és a
töredékes írásos források alapján elmondhatjuk, hogy Mezopotámia államaiban,
Egyiptom,  Kína  és  India  területén az öntözéses földművelés meghonosodása
magával  vonta  a  tudományok fejlődését, az írás kialakulását és az iskolai
képzés  megteremtését.  A  társadalmi-gazdasági  változások lehetővé tették,
hogy  az  emberek  egy csoportja (általában a magasabb társadalmi rétegekhez
tartozó   fiúk,  férfiak)  tanulással  illetve  tanítással  foglalkozzon.  A
suméreknél,   egyiptomiaknál  -  ahol  egyébként  nagy  tisztelet  övezte  a
gyermekeket  -  az írnokiskolák jelentették az alapintézményt a legfontosabb
ismeretek elsajátításához (írás, olvasás, számtan, mértan).

                    Az írnoki tudás anyja a szónokoknak,
                       apja a tudós mestereknek; (...)
                   szerezz a sumer nyelvben kiváló tudást,
                           tanuld a finom nyelvet,
                    tanulj feliratot írni, földet mérni,
                          elszámolást készíteni..."

-  szól  egy korabeli sumer forrás az írnoki mesterségről, és az egykori író
megállapította,  hogy az írnok a tudás szolgája. Az írnokiskolák után közép-
és  felsőfokú tanulmányokat is folytathattak a tehetségesebb fiúk, általában
a  templomokhoz  tartozó  tudós-iskolákban,  ahol csillagászatot, orvoslást,
jogtudományt, matematikát tanultak.

   Az  ókori  görögök  nevelési eszményeiről és gyakorlatáról jelentős számú
forrás  maradt ránk, bár a mükénéi korról (i. e. 16-13. sz.) keveset tudunk.
Homérosz i. e. 8. században írt költeményeiből kibontakozik a korabeli görög
emberideál  képe,  és  a  nevelésről is szólnak művei. Az Íliászban ábrázolt
ember  heroikus értékekkel bír, Odüsszeusz sokkal emberibb, tapasztalataiban
bízó,  leleményes  alak.  A  homéroszi  korban  a  kisgyerekek  a  családban
nevelkedtek.  A  lányok  férjhezmenésükig  otthon maradtak és elsajátították
"asszonyi  kötelességeiket".  A  fiúkat  6-7  éves  koruktól  apjuk nevelte,
magával vitte a közélet főbb színtereire: az agórára és a háborúba is.

   A   görögség  -  a  görög  törzsek  sokfélesége  illetve  a  földrajzilag
jelentősen  tagolt terület miatt - nem alkotott nagyobb államegységet, hanem
egymással  folytonosan  szövetkező  illetve  harcoló  városállamokban élt. A
több,  mint  300  polisz  közül a neveléstörténészek hagyományosan Spárta és
Athén  nevelési  szokásait  mutatják  be  és  vetik egybe, lévén, hogy a két
oktatási  rendszer  valamelyikének  jellemzőit  többé-kevésbé  más  poliszok
esetében  is  megtalálhatjuk.  Az  i.  e.  8-6. századi spártai királyságban
szigorú  elvek  szerint  nevelték  a fiúkat és lányokat, hiszen ez szükséges
volt   a   katonaállam   egybentartásához,   a   Spárta  körül  élő  helóták
alávetéséhez. Plutharkosz a "Párhuzamos életrajzok" című művében részletesen
leírja az egyént a közösségnek alávető, kemény katonai nevelés jellemzőit. A
7   éves   kor   után  a  családból  táborokba  kerülő  gyerekeket  testileg
megedzették,   lakonikus  (szűkszavú)  beszédre  szoktatták,  harci  dalokra
tanították és bátorságra nevelték.

   A  dórok  szigorú  nevelési  eszményeivel  szemben  egy  egészen másfajta
emberideál  lebegett  az  athéni polisz polgárainak szeme előtt. Athénban az
emberek  túlnyomó  többsége  szabad volt, és Szolón törvényei (i. e. 6. sz.)
nyomán  a gazdagok és szegények ellentétei is csökkentek. Athén földrajzilag
kitűnő  helyen feküdt, csomópontja és befogadója volt a különböző irányokból
érkező  kulturális  áramlatoknak. Az állam legkiemelkedőbb vezetői és gazdag
polgárai sokat áldoztak a kultúra, a művészetek felvirágoztatására. Athénben
a testileg és lelkileg kiművelt ember nevelése volt a cél. A kalokagáthia, a
szép  és  jó eszménye irányította a családi és intézményes nevelést. Az írás
ismerete  Athénben  -  szemben a folyamvölgyi társadalmakkal - széles körben
elterjedt  volt,  még  a  nők  körében  is, nem kiváltságot jelentett, hanem
mindennapi  velejárója volt az életnek. Az iskolákban a gyerekek úgynevezett
múzsai  és  gimnasztikai  képzésben  részesültek.  Ez azt jelentette, hogy a
nyelvi-irodalmi-zenei,  számtani és történelmi képzésen kívül a testedzés is
kiemelkedő helyet foglalt el a nevelésben.

   A   görög  nevelés  rendszeréhez  tartoztak  a  híres  filozófusok  körül
kialakult  iskolák,  például Platon "akadémiája" vagy az Arisztotelész körül
csoportosuló  ifjak.  Az  i. e. 5. századtól, Periklész uralkodásának idején
különösen  fontos  volt  Athénben  az, hogy a polgárok valóban állampolgárok
legyenek,  és  hozzáértéssel  vegyenek  részt a polisz ügyeinek intézésében.
Szofista  filozófusok vándoroltak városról városra, hogy (pénzért) retorikát
és   dialektikát   tanítsanak,  valamint  az  általános  műveltség  elemeit.
Szókratész   másfajta   nevelést   nyújtott   tanítványainak,  az  önismeret
fontosságát   vallotta,  és  hitt  az  erény  taníthatóságában.  Módszere  a
heurisztikus   módszer  volt,  amelynek  segítségével  a  tanítványok  maguk
juthattak  el  az  igazsághoz.  Tanítványa,  Platon  ezt  írta a "Szókratész
védőbeszéde" című művében:

        "...  az  ifjak  önként  csatlakoztak  hozzám,  azok,  akiknek a
     legtöbb  ráérő  idejük  van,  a  leggazdagabbak gyermekei; szeretik
     hallgatni,  amint  az  embereket  vizsgálgatom;  azután ők maguk is
     gyakran  utánoznak engem, és megkísérelnek másokat is megvizsgálni;
     és azután, gondolom, találnak bőségesen olyan embert, aki azt hiszi
     magáról,  hogy  tud  valamit, pedig csak nagyon keveset vagy semmit
     sem tud."

   Platon  mestere  nyomdokain  járva,  őt  meghaladva  pedagógiai rendszert
alkotott.  Az  "Állam"  és  a "Törvények" című munkáinak számos része szól a
nevelésről.  Részletesen  kifejtette a nevelés céljait és meghatározta annak
tartalmát.   Tanítványa,  Arisztotelész,  szintén  az  erények  kialakításán
munkálkodott, melyek szerinte elengedhetetlenek az emberi élet célja, vagyis
a  boldogság  megteremtéséhez. "Politika" és "Nikomakhoszi etika" című művei
tartalmazzák   nevelésről  szóló  gondolatait.  Mesteréhez  hasonlóan  ő  is
vallotta,  hogy a nevelésnek állami feladatnak kell lenni, és végső célja az
állam boldogsága.

   Az  ókori  Rómában  (i.  e.  753 - i. sz. 476) a nevelés célja szintén az
volt,  hogy  az állampolgárok képesek legyenek az állami célok szolgálatára.
Nem  annyira  a  harmonikus  ember  kialakítása  jellemezte a római századok
nevelési  törekvéseit,  inkább  a gyakorlatias szellem volt uralkodó. A "vir
bonus"  (jó  ember)  fogalmán azt értették, hogy a polgár férfias erényekkel
rendelkezik,  jó  katona,  bátor,  erős  és  hazaszerető. A római nevelés I.
korszakában  a  növekvő  fiúkat  az  apák nevelték, a Fórum és a közélet más
színterei alkották a nevelés kereteit, illetve a katonáskodás. Róma az i. e.
3.  századtól  kezdve  jelentős  hódításainak következtében világbirodalommá
vált.  Számottevő  hatások  érték a különböző meghódított népek részéről, és
mindez  a  nevelést,  az  embereszmény  alakulását is befolyásolta. Az egyre
szaporodó    iskolákban   éppúgy,   mint   a   magánnevelés   vonatkozásában
megfigyelhető a görög kultúra hatásának érvényesülése. Az i. e. 2. századtól
kezdve  a  leigázott  hellének kulturális értelemben maguk alá gyűrték római
hódítóikat.  A  görög  iskolaszerkezet meghonosodott az Appenini-félszigeten
is,   az  alapiskolát  itt  "ludus"-nak  nevezték,  mely  a  görög  "szkolé"
megfelelője volt. Az írás mellett a Római birodalomban is a fiúk széles köre
sajátította el az alapvető ismereteket és a latin mellett a görög nyelvet. A
grammatikai  és  retorikai iskolák a hivatalnoki pályákra készítették elő az
ifjakat, illetve az állampolgárként való közszereplésekre. A felsőoktatás fő
irányai   -  melyek  továbbélnek  majd  a  középkori  egyetemeken  is  -  az
orvostudomány  és  a  jog  voltak,  és a birodalom igényeinek megfelelően az
építészet.   Tacitus,   ifj.   Plinius,   Cato  és  mások  mellett  a  római
neveléstörténet legfontosabb forrásai Cicero és Quintilianus szónokképzésről
írt  művei.  Ez  utóbbi szerző és tanítómester "Szónoklattan" című művében a
pedagógia,  a  nevelés  szinte  valamennyi  fontosabb  kérdését  érintette a
kisgyerekneveléstől  a fegyelmezésig, az intézményes neveléstől az erkölcsös
jellem kialakításáig. Cicero ezt írta "A szónok" című munkájában:

        "A  szónok  ...  ne  csak  a dialektikában legyen járatos, hanem
     ismerje és tanulmányozza a filozófia többi ágazatát is."
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.