Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                A NEVELÉSTÖRTÉNET HELYE A TUDOMÁNYOK KÖZÖTT;
                     TARTALMA, FORRÁSAI; MAGYAR KUTATÓI


   A   neveléstörténet   a   művelődéstörténet   részeként  értelmezhető.  A
neveléstörténet  több  tudomány  eredményeit  magában  foglalja,  például  a
tudománytörténetek   (természettudományok,   művészet-,   irodalom-,   jog-,
gazdaság-,  filozófia-  és  vallástörténet,  stb.),  továbbá  a  néprajz,  a
kulturális  antropológia, régészet, történelem, szociológia, pszichológia és
egyéb diszciplínák kutatási eredményeiből merít.

   A  neveléstörténet  tárgya  annak  vizsgálata, hogyan történt a tudás, az
ismeretek  átadása  a  történelem korszakaiban. Ez egyrészt iskolatörténeti,
másrészt  problématörténeti  vizsgálódásokat  jelent,  valamint  egyes korok
nevelési  (ember-)eszményeinek  a  megismerését.  A  neveléstörténetnek  nem
csupán  a múltbéli események feltárása a célja, hanem az, hogy korunk embere
jobban megértse napjaink pedagógiáját, a mai oktatás és nevelés gyökereit és
értelmét.  A  neveléstörténet  segítségével  lehetővé  válik  a  tudásátadás
jövőbeni formáinak kidolgozása és a bölcsesség lényegének a megértése.

   Az   újabb   neveléstörténeti   kutatások   nem   csak   életútelemzések,
iskolatörténeti és problématörténeti vizsgálódások. Egyre tágabb teret kap a
nemzetközi    kutatásokban   a   gyermekszemlélet   történeti   alakulásának
vizsgálata,  és  eltérő  kultúrák  nevelési  hagyományainak, emberideáljának
összevetése.

   A  neveléstörténet  forrásait  ugyanolyan  csoportokra bonthatjuk, mint a
történettudomány   forrásait.   Beszélhetünk   eszerint   tárgyi  és  írásos
emlékekről,  elsődleges  és  másodlagos  forrásokról.  A  tárgyi  emlékekhez
tartoznak    például   az   iskolaépületek,   gyermekjátékok,   taneszközök,
diákegyenruhák,  stb.  Az elsődleges források között tartjuk számon azokat a
levéltári  dokumentumokat  (pl.: tanítói díjlevelek, iskolaalapítási iratok,
stb.)   és   pedagógiai-filozófiai   műveket,   melyek  összegyűjtésével  és
elemzésével  a  neveléstörténet  egyes  részletei megismerhetőek. Másodlagos
forrásként   fogható   fel   az  a  gazdag  sajtóanyag,  amelynek  feltárása
elengedhetetlenül   fontos   a   19-20.   század   pedagógiai  törekvéseinek
megismeréséhez  (pl.:  a  dualizmus- kori jelentős számú tanügyi lap, többek
között:  a  Néptanítók  Lapja,  a  Nemzeti  Nőnevelés,  a Nétanoda, stb.). A
nevelési  szokások,  pedagógiai módszerek megismeréséhez felhasználhatjuk az
irodalmi  alkotásokat  (pl.:  Karinthy  Frigyes,  Petőfi Sándor, Kosztolányi
Dezső,  Ottlik  Géza és sok más író, költő műveit), a képzőművészet remekeit
(pl.:  görög vázarészleteket, a kora újkori németalföldi életképeket, stb.),
a  mitológiát  (sumer,  görög,  római,  stb.), a jogtörténet forrásait (pl.:
iskolai és gyermekvédelmi törvények) és sok egyéb forrást.

   A magyar és egyetemes neveléstörténet tanulmányozásához számos monográfia
és  tanulmány  áll  rendelkezésünkre.  Európában és Magyarországon is a múlt
század   közepétől  kezdve  vettek  nagyobb  lendületet  a  neveléstörténeti
kutatások.   A   polgárosodó   társadalmak  nagy  erőfeszítéseket  tettek  a
tankötelezettség bevezetésére, az iskoláztatás kiterjesztésére. E munkálatok
során  múltjuk  felé  fordultak,  és  kutatók sora próbálta feltárni országa
iskolatípusainak  eredetét.  Magyarországon  a  századvég  jelentős  kutatói
között  tartjuk  számon  Békefi  Remig, Kiss Áron, Lubrich Ágost, Kármán Mór
személyét,  a  20.  század  elején pedig Fináczy Ernő végezte a legátfogóbb,
máig  kiemelkedő  kutatásokat  a  magyar és egyetemes neveléstörténet terén.
Napjaink  elismert neveléstörténészei - a teljesség igénye nélkül - Mészáros
István,  Bajkó  Mátyás,  Németh András, Pukánszky Béla, Fehér Erzsébet, Mann
Miklós és Felkai Andor.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.