Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Dr. Kéri Katalin:

                          (Iskolakultúra, 1996/9.)

                SZEMLÉLETVÁLTÁS A NEVELÉSTÖRTÉNET TANÍTÁSÁBAN


                  Mit ér a neveléstörténet gyerekek nélkül?
   Valószínűleg az olvasók többsége - akik között tanárok és tanárjelöltek
     egyaránt akadnak - azt válaszolná erre a kérdésre, hogy nem sokat.
             Mégis, ha visszagondolnak neveléstörténet óráikra,
               többen úgy vélik majd, hogy tanulmányaik során
             magáról a gyermekről, különböző népek és korszakok
                    felcseperedő ifjairól alig esett szó.

   A neveléstörténetnek, mint a pedagógia történetének, tárgya általában:

   1.  az  iskolatörténet,
   2.  neves    gondolkodók   jeles   művei   az    egyetemes   és    magyar
       szellemtörténetből.

   Bár  a  neveléstörténet  effajta  bemutatása  fontos, mégsem meríthető ki
ennyiben e tárgy lényege. Mindez csak váz, melyet élettel kell felruháznunk.

   A  múlt  században,  különösen  a század közepétől kezdve, amikor Európa-
szerte nagy figyelem fordult az iskolák felé, a polgárosodó társadalmak nagy
erőfeszítéseket  tettek  a  tankötelezettség  bevezetésére,  az iskoláztatás
kiterjesztésére. E munkálatok során múltjuk felé is tekintettek, és ez egyik
oka    volt   annak,   hogy   kutatók   sora   próbálta   feltárni   országa
iskolatípusainak,  egyes  oktatási intézményeinek eredetét. (E vizsgálódások
még  ma  sem  fejeződtek  be  teljesen,  elég  utalnunk azokra az örvendetes
kutatásokra,  melyek  ebben  az  évben,  a  magyarországi iskoláztatás 1000.
születésnapja  idején  is  folynak.) E feltárásoknál is régebbi keletű neves
gondolkodók   pedagógiai   vélekedéseinek   kutatása.  Szókratésztől  szinte
napjainkig  húzható a sor, és jövőnk építéséhez - pedagógiai értelemben is -
a múlt építőköveit kell felhasználnunk.

   A   neveléstörténet   azonban  sokkal  több  lehetőséget  kínál  a  világ
megismerésére.   Az   alábbiakban   összefoglaljuk  azokat  a  nézőpontokat,
amelyekből szintén rálátás nyílik elmúlt korszakok neveléstörténetére, mégis
többé-kevésbé  hiányoznak  a  tárgy  tanítása,  a  neveléstörténeti  könyvek
megírása során.


                 A neveléstörténet a művelődéstörténet része

   Az  első  pont,  amely  kiemelendő,  az  az,  hogy  a  neveléstörténet  a
művelődéstörténet része, attól el nem választható. Ezen értelmezés szerint a
neveléstörténetnek  több  tudománnyal  érintkezési  területe  van, például a
tudománytörténetekkel  (természettudományok története, művészet-, irodalom-,
jog-,  gazdaság-,  filozófia- és vallástörténet stb.), továbbá a néprajzzal,
kulturális   antropológiával,  régészettel,  történelemmel,  szociológiával,
pszichológiával  és  egyéb tudományokkal. Ha valóban megpróbáljuk kiemelni e
tudományok  neveléstörténeti  kutatásaink  során felhasználható eredményeit,
sokkal  messzebb  juthatunk  a  pedagógiai  gondolatok,  nevelési eszmények,
szokások, az oktatási intézmények megismerésében, mint korábban. Új források
beemelésével valóban maga az ember, a gyermek lép elénk.


           A gyermek a történelemben, a gyermekszemlélet alakulása

   A  második  pont,  mely  az  előbbitől  ugyan  nem  választható el, mégis
szükséges   külön  is  hangsúlyoznunk:  a  gyermek  helye  egyes  történelmi
korszakok társadalmaiban, a gyermekszemlélet történeti alakulása, a gyerekek
mindennapi élete, nevelődésük körülményei. Ez a széles kérdéskör hazánkban a
neveléstörténeti   szakmunkákból  jórészt  hiányzik,  és  a  neveléstörténet
órákról  is  gyakorta kiszorul "idő hiányában". A felnövekvő tanárnemzedékek
szemléletének   formálásához  azonban  e  témák  tanulmányozása,  bemutatása
elengedhetetlen.   Nem   lehet  "megspórolni",  nem  lehet  lecsippenteni  a
neveléstörténet  tanítása  során,  hiszen  ez  az egyik leglényegesebb pont.
Könnyen  úgy járhatunk, hogy a sok filozófiai, pedagógiai gondolat közepette
elvész  maga  a  gyermek,  akit  keresni akartunk, akinek neveléséről többet
akarunk  tudni.  Nem  csupán  a  történetírásból  hiányzott sokáig a gyermek
alakja,  miként Péter Katalin írja [1], hanem a neveléstörténeti kutatók sem
tartották  fontosnak  feltárni  a  gyerekkor történetét. (A két dolog persze
szorosan  összefügg...)  Más  szemléletmód  szerinti, a gyermek felé forduló
kutatásokra  is  szükség  van tehát ahhoz, hogy mind a neveléstörténet, mind
pedig a történelem új adalékokkal gyarapodjék. Ehhez azonban az kell, hogy a
kutatók  az  eddig kevéssé használt források felé nyúljanak: a hagyományosan
feldolgozott és bemutatott korabeli dokumentumok mellett több, elsődleges és
másodlagos  forrás  áll  rendelkezésünkre,  ha  az  évezredek forgatagában a
gyermeket keressük.

   A  jogtörténet  egyes forrásai alkotják az egyik ilyen csoportot. A sumer
törvényektől  a napjainkban keletkezett jogi szövegekig hosszú a sor, számos
vizsgálandó    szöveg    akad.   Ékesen   szólnak   egy-egy   korszak,   nép
gyermekszemléletéről  a gyermek védelméről, a szülők kötelességeiről íródott
törvények, sőt az efféle törvények hiánya is sokatmondó.

   Az  ókori  népek esetében különösen, de a későbbi korok vonatkozásában is
sokat  elárulnak  gyerekekről,  gyereknevelésről  a  mitológiai  történetek,
legendák.  Egy-egy  mitikus vagy isteni személy felnövekedése - eltekintve a
csodás  elemektől  -  az adott kor gyermeknevelési szokásait vetíti elénk. A
gyermeket  (magzatot) védelmező isteni, félisteni személyek léte vagy hiánya
is sokat elárul a gyermekszemléletről.

   Nem  pusztán  kultúrtörténeti  adalék  a  nevek  vizsgálata.  A néprajzi,
nyelvészeti  kutatások  eredményei  -  egy-egy korszak bemutatása tükrében -
szintén  vallomást tehetnek a kor gyermekképéről. Kinek lehet kérdéses, hogy
abban  a  sumer  közösségben,  ahol  a  gyermek  neve "Apja a tetőig ugrott"
(mármint  örömében,  hogy  utódja született...) vagy "Napisten kedveltje", a
gyereket   szeretettel   várták?   [2]   A   sort   ez  esetben  is  hosszan
folytathatnánk,  felhasználva a magyar nép története során létezett névadási
szokásokról szóló kutatások eredményeit is.

   A   neveléstörténet   forrásai  között  nagy  haszonnal  forgathatóak  az
önéletrajzi  ihletésű  művek,  naplók  is, elég utalnunk Augustinus, Erasmus
vagy   Ibn   Khaldún   különböző   írásaira,   melyekben   gyerekkorukra  is
visszaemlékeztek.  [3]  Eddig  nemigen  estek vizsgálódás alá azok a levelek
sem,   melyek   gyerekkorról,  iskolarendszerről  sokat  mondanak,  a  sumer
városállamok idejétől fogva századunkig. Nagy haszonnal forgathatóak például
a római szerzők által írott tetemes mennyiségű levelek, többek között Cicero
és ifjabb Plinius tollából. [4]

   Az  írott  források  között fontos adalékokat rejtenek még az útleírások,
valamint  az  orvosi  szakkönyvek  és  kisgyerekápolási  munkák. Ez utóbbiak
különösen  a  múlt  század  2.  felétől  kezdve kerültek jelentősebb számban
Magyarországon is kiadásra.

   A  neveléstörténész  irodalmi  alkotások  között  is rábukkanhat keresett
tárgyára.  Itt  nem  csupán  a  széles  körben  forgatott és idézett művekre
gondolunk,  mint például Rabelais, Montaigne művei, és nem is az úgynevezett
"nevelési  regényekre"  (mint  pl.  Keller  Zöld  Henrikje), hanem versekre,
novellákra  is, melyek agyagtáblákon, papirusztekercseken, kőre vagy papírra
írva  maradtak  ránk.  Csak válogatni kell, a választék szinte beláthatatlan
mennyiségű!

   Éppígy,   rendkívül   gazdagon  kerül  elénk  a  művészettörténet  számos
alkotása.  Ha  valaki  ilyen  tárgyú kutatásokba kezd, a bőség zavarával fog
szembekerülni. A történelem egyes korszakaiban oly sok szobor, festmény vagy
rajz  született  gyermekekről,  nevelési  helyzetekről,  hogy számbavenni is
nehéz.  Más időszakokban kevesebb alkotást találhatunk (pl. a kora-középkori
Európában)  -  de  ez  is  lehet  vizsgálódásunk  kindulópontja,  hiszen nem
véletlen, tudományosan már megmagyarázott jelenségről van szó. [5]

   Számos  egyéb,  tárgyi  emlék  is  vall  a  korabeli  gyerekek  életéről,
neveléséről.  Így  például  a  divattörténet kutatási eredményei, az egykori
ábrázolások  és  a  ránk  maradt  ruhadarabok. Másrészt a gyermekjátékok, az
egyiptomi  mozgatható  állkapcsú  krokodiltól  a magyar népéletben is ismert
"zúgattyúig".  A gyerekjátékokról írásos források is szólnak, pl.: Pollux i.
sz.  2.  században keletkezett, etimológiai tárgyú műve [6] vagy Vives latin
nyelvkönyvének részletei. [7] A néprajzi és régészeti  kutatások segíthetnek
feltárni  azt is, hogy milyen gyerekbútorokat, gyerekápolással és neveléssel
összefüggő tárgyakat használtak régebbi korok emberei.

   Látható  tehát, hogy bőséges forrásanyag áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy
a  neveléstörténet  tanítását új ismeretekkel bővítsük, hogy vizsgálódásaink
középpontjába  valóban  a  gyermeket helyezzük. (A jegyzetek között megadott
néhány  könyvcím csak töredéke a rendelkezésünkre álló műveknek...) Ám ezzel
még nem értünk végére a neveléstörténet megújításának.


                  Más földrészek népeinek neveléstörténete

   A   XXI.  század  küszöbén  valamennyi  tudományág  művelőire  rendkívüli
kihívások  várnak.  Az  emberiség  jövője  nagyrészt azon áll, hogyan tudnak
párbeszédet  folytatni egymással a jövőben különböző népek, kultúrák tagjai.
Az  együttműködés,  a  közösen  gondolkodás  ezredfordulónk  táján különösen
fontossá vált. A neveléstörténet a maga szerény módján szintén hozzájárulhat
más  kultúrák  megismeréséhez.  Jóllehet,  továbbra  is  fontos  a magyar és
(nyugat-)európai  neveléstörténet  tanítása,  az  órákon  és kutatások során
nagyobb   teret   kell   szentelni   más   földrészek  bemutatásának  is.  A
neveléstörténet  e ponton némileg összeér az összehasonlító pedagógiával, de
jelentősen  különbözik  is  attól,  hiszen  vizsgálódásának tárgya a múlt. A
napjainkban  tapasztalható  folyamatok,  a  körülöttünk  lévő  más  kultúrák
szellemiségének,  törekvéseinek  és  hagyományainak megértése csak történeti
kutatásokkal  képzelhető el. Ezek sorában a neveléstörténetnek is helye van,
noha  valóban  rendkívüli  erőfeszítéseket követelnek a kutatóktól az efféle
vizsgálódások,   hiszen   a   széleskörű  tájékozottságon  kívül  sok  nyelv
ismeretére   is   szükség   van.   Ezzel  együtt,  mindezt  figyelembe  véve
kijelenthető, hogy késlekedésre nincs idő.


                                 Könyvekről

   Bár  -  mint  fentebb  is utaltunk rá - több könyv áll rendelkezésünkre a
neveléstörténet  újabb  szemléletű  tanulmányozásához, nagy-nagy szükség van
magyar nyelvű szöveggyűjtemények és tanulmánykötetek összeállítására, mind a
neveléstörténet  művelődéstörténeti megalapozásához, mind a gyermekszemlélet
történeti   alakulásának   bemutatásához  illetve  más  földrészek  nevelési
szokásainak   tanulmányozásához.   (Ezen   írás  szerzője  szerkesztett  egy
"rendhagyó"   szövegválogatást,   mely  az  ókortól  a  XIX.  század  végéig
keletkezett  szövegeket  tartalmaz  a  tudásról, a gyerekszemléletről és más
neveléstörténeti  csomópontokról  [8],  jelenleg  pedig  tanulmányválogatást
készít más földrészek népeinek neveléstörténetéről. [9])

   Jelen  írásunkban két olasz nyelvű kötetre szeretnénk felhívni az olvasók
figyelmét,   amelyek   áttanulmányozása   új   megvilágításba  helyezheti  a
neveléstörténetet, a gyerekek történetét. Éppen ezért hasznosak lehetnek nem
csak  a  neveléstörténet  oktatói  és  tanulói  kezében, hanem történelem és
irodalomtörténet-tanárok,   a   művelődéstörténet  iránt  érdeklődő  olvasók
számára is.

   Egle  Becchi:  I  bambini nella storia (A gyermekek a történelemben) [10]
című   kötete   érdekes   színfolt.   Az  olasz  szerző  tulajdonképpen  egy
szöveggyűjteményt  ad  olvasói  kezébe. Egy olyan válogatást, mely különböző
történeti  korok  gyermekeihez vezet el, a rövid, de kiválóan összerendezett
forrásrészletek  segítségével  valóságos  időutazást  tehetünk  a  gyermekek
történetében.

   A szerkesztő több fejezetre tagolta művét, és egy-egy témakörhöz gyűjtött
egy-egy  csokorra való szöveget. A kötetben helyet kapott a gyermekszemlélet
történeti  alakulását,  a  gyerekek  mindennapjait, az iskolai élményeket, a
családot, az elhagyott gyerekek szenvedéseit, a gyerekmunkát, a játékokat és
a  gyermekbetegségek  történetét  bemutató  források  sokasága. Nem csupán a
bemutatott  témák  miatt  ezerszínű  a könyv - a szövegek műfaja, stílusa is
színessé  teszi.  Az  itáliai  szerkesztő  bátran  nyúlt  a  forrásokhoz.  A
hagyományos   "történeti"  leírásokon,  beszámolókon  kívül  a  fentebb  már
ismertetett  tudományok  képviselői  is  megszólalnak a kötet hasábjain. Így
kerülhetett egymás mellé a gyerekek története kapcsán Arisztotelész, Goethe,
Thomas  Mann, Rousseau, Lívius, Alberti, Stendhal, Platter, Engels, Heroard,
Spock, Pestalozzi, Freud és még sokan mások. (Jó példa tehát e könyv is arra
vonatkozóan,   hogy   a   neveléstörténet  tárgyalásának  kereteit  ki  kell
szélesíteni,  szélesebb értelemben vett művelődéstörténeti kutatásokkal kell
alátámasztani.)

   A  kötet  átolvasása  óriási  szellemi kaland. Felhasználása az egyetemi,
főiskolai  neveléstörténet  órákon  igazi  élménnyé  emelheti  a  gyermekkor
történetének  tanulmányozását.  E  sorok  írója  szerint  a  könyv részletei
haszonnal  illeszthetőek  a  közép- és általános iskolák - szerencsére egyre
inkább  "ember-  és hétköznap-centrikus" - történelem tananyagába. A kötetet
forrásjegyzék,  bibliográfia,  szövegmagyarázó jegyzetek és néhány kép teszi
teljessé.

   Becchi  könyvének méltó társa lehet történelem- és neveléstörténet órákon
Manacorda  lenyűgöző  képeskönyve.  [11]  (Bár  1992-ben  jelent  meg, ma is
mindenütt  kapható  Olaszországban.) A szerző az antik Egyiptom korszakaitól
napjainkig  több,  mint  500  illusztrációval  kíséri neveléstörténetről írt
művét.

   A  gyermekkor  különböző  szakaszait  ábrázoló jelenetek, az anya-gyermek
kapcsolat   megkapóan   szép   ábrázolásai,  a  családi  nevelés  bensőséges
pillanatai  éppúgy  helyet  kaptak  a gyűjteményben, mint az iskoláskort, az
egyetemi  órákat, a játék perceit bemutató rajzok, festmények, fényképek. Az
időben   haladva   láthatjuk,  hogyan  változtak  a  taneszközök,  épületek,
tankönyvek, játékszerek, gyerekruhák. Egyiptomi falfestményektől a középkori
kódexekig,   görög  vázarészletektől  századunk  szociográfiai  ihletettségű
életképéig  a  kötet  oldalanként közöl ismerős vagy éppen meghökkentően új,
eredeti  illusztrációkat.  Rövid,  tematikusan  megírt  fejezetek  segítik a
tájékozódást,  az  eligazodást  a  neveléstörténet  útvesztőiben.  A  szerző
röviden  vázolja  a  főbb folyamatokat, megemlékezik a legnagyobb pedagógiai
gondolkodókról és műveikről.

   Lévén   Manacorda   olasz,  a  képek  közül  számos  az  itáliai  nevelés
évszázadait  mutatja  be,  és  a  szöveges  részeknél  is  kissé eltolódik a
súlypont,   hazája   oktatástörténetének  a  szerző  tágabb  teret  szentel.
Mindazonáltal  a  könyv  Magyarországon  is remekül felhasználható (lenne!),
azok  a  tanárok  és diákok is örömmel forgathatják, akik nem olvasnak olasz
nyelven.


                Neveléstörténet a pécsi Tanárképző Intézetben

   Az  egyetemista diákok és a posztgraduális képzésben részt vevő pedagógia
szakosok  körében  egyaránt  kedvező  fogadtatásra  talált a neveléstörténet
újszerű  feldolgozása  és  bemutatása. A nappali szakos diákok az órákon jól
tudják    hasznosítani    előismereteiket   az   emberről   (filozófia-   és
vallástörténeti  tanulmányokat  a legtöbben folytattak már), és nyelvtudásuk
is  fontos  az  újabb,  eddig  nem  ismert elsődleges és másodlagos források
feltárásához,  lefordításához.  A  másoddiplomás  képzés résztvevőinek pedig
alkalmuk  nyílik  összevetni  korábban  megszerzett  neveléstörténeti tárgyú
tudásukat  e  tudomány  újabb  dimenzióival. Sokuk elmondása szerint most, a
gyerekek  történetét  megismerve,  a  neveléstörténetet  a művelődéstörténet
részeként  vizsgálva értették meg az évekkel korábban elolvasott szövegeket.

   Nappalis  és  levelezős  hallgatók  körében  szép  számmal  vannak,  akik
szakdolgozat   vagy  évfolyamdolgozat  keretében  újszerű,  érdekes  témákat
dolgoztak fel az elmúlt években, és jelenleg is többen dolgoznak - ezen írás
szerzőjével  konzultálva  -  neveléstörténeti  témákon.  (Például  az alábbi
témákról  születtek  dolgozatok:  a  humoros  írások, mint a neveléstörténet
forrásai;  japán,  török,  latin-amerikai  neveléstörténet;  a  gyermekmunka
története; a gyermek ábrázolása a művészeti alkotásokon; stb.) Hiánypótlónak
tekinthetők  az  olyasfajta neveléstörténeti tárgyú speciálkollégiumok, mint
például  "Az Európán kívüli földrészek neveléstörténete" vagy "A kisgyermek-
és  leánynevelés  története"  címűek,  s ez a sor a jövőben remélhetőleg még
tovább bővül.


                                  Összegzés

   Az újabb források feldolgozásán alapuló szemléletváltás a neveléstörténet
tanítása  során  több  okból  is  szükséges.  Egyrészt  azért,  mert  a  NAT
célkitűzéseinek  szellemében  csak  olyan  pedagógusok nevelhetnek sokoldalú
embereket,  akik maguk is sokoldalúan képzettek, térben és időben is ismerik
a  világot.  Készek  a  felfedezésekre,  és mernek másként gondolkodni, mint
ahogyan  "szokásos".  Másrészt  a  neveléstörténet  újragondolása  azért  is
elengedhetetlen,   mert   néhány  vélekedés  és  megcsontosodott  kijelentés
ugyancsak  érvényét  veszítette  már az elmúlt évtizedek kutatásai tükrében.
Emberek   százai   és   ezrei,  egész  társadalmak  már  Rousseau  előtt  is
"felfedezték  a  gyermekkort"  a  világban,  neves  és  névtelen szülöttei a
történeti  koroknak.  Comenius  előtt  is  sokat  tudtak  már a szemléltetés
fontosságáról,  sőt  pedagógiai  rendszeralkotók  is  akadtak  (pl.  Vives).
Tarthatatlan  az  az  általánosan  elterjedt nézet is, mely szerint régebben
"rosszabbul"  nevelték  vagy  kevésbé szerették a gyermekeket, mint az újabb
korokban.   A  neveléstörténet  sokkal  mélyebb,  többféle  forráson  nyugvó
feldolgozása könnyen más irányba tereli a kutató gondolatait, emellett pedig
megvédi    az    "általánosításoktól".    Bárcsak    megközelíthetnénk   mai
gyakorlatunkban   a   szókratészi  módszert,  és  nem  biztosnak  kikiáltott
"igazságokat"  hirdetnénk,  hanem  inkább  kérdéseink számát szaporítanánk a
világról...!

   Szemléletünket  át  kell  formálnunk,  hagynunk  kell,  hogy az eddig nem
használt, elfeledett források is hassanak ránk. A neveléstörténet - miként a
történelem  is  -  nehéz tudomány, hiszen a források hiányosságai mellett az
interpretálás  nehézségeivel  is  szembetalálkozik a kutató. Ennek ellenére,
vagy éppen ezért a pedagógusképzés egyik kiemelkedő fontosságú tárgyává kell
válnia,  mert  nem  csupán  a pedagógiai gondolkodás és események történetét
mutatja  be,  hanem  felkészítheti  és  ösztönözheti  a  diákokat az állandó
kérdésfeltevésre, a folyamatos kutatómunkára és a kreatív gondolkodásra.


                                  JEGYZETEK

 [1] Péter Katalin: Gyermek a történetírásban (In: História, 1996. 1. XVIII.
     évf.) 34. o.

 [2] Seibert, Ilse: A nő az ókori Keleten (Corvina, Bp., Lipcse, 1975.)

 [3] Pl.: Augustinus: Vallomások (Gondolat, Bp., 1982.)  Erasmus: A Balgaság
     dícsérete  (Európa,  Bp.,  1994.) Ibn Khaldún: Bevezetés a történelembe
     (Ozirisz-Századvég, Bp., 1995.)

 [4] Cicero  válogatott  művei  (Európa, Bp., 1987.)  Plinius, ifj.: Levelek
     (Európa,  Bp.,  1981.)  Az  régi  Róma  napjai  (Vál.:  Szepessy Tibor,
     Gondolat, Bp., 1968.)

 [5] Delumeau, Jean:  La civilización del Renacimiento (Juventud, Barcelona,
     1977.)

 [6] Idézi:  Ritoók Zsigmond:  Mit játszottak a görög gyerekek? c. írásában;
     (In: História, 1979/2.)

 [7] Vives,  Juan  Luis: Latin gyakorlatok - Dialógusok (In: Obras completas
     II., M. Aguilar, Madrid, 1947.)

 [8] A tudás kapui - Mozaikok a nevelés történetéből I. (JPTE-PSZM-Tárogató,
     Bp., 1995.)

 [9] "Idegen  tájak,  ismeretlen gyerekek"  címmel (Várható megjelenés: 1996
     vége)

[10] Egle  Becchi:  I  bambini nella storia  (Ed. Laterza, Roma-Bari, 1994.)
     (454. p.)

[11] Mario Alighiero Manacorda:  Storia illustrata dell’ educazione (Giunti,
     Firenze, 1992.) (270.p.)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.