Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  JEGYZETEK

  [1]  Toynbee,  Arnold  J.:  Válogatott  tanulmányok.  Gondolat, Bp., 1971.
       5. p.

  [2]  Frank,  Erich: Philosophical Understanding and Religious Truth. 1945.
       116.   p.   Idézi:  Bultmann,  Rudolf:  Történelem  és  eszkatológia.
       Atlantisz, Bp., 1994. 11. p.

  [3]  Delgado,  Buenaventura  (ed.):  Historia  de la educación en Espa¤a y
       America I. Morata, Madrid, 1992. 42. p.

  [4]  Schopenhauer,  Arthur: A történelemről. In: Ész - Élet - Egzisztencia
       IV.  Történetfilozófia  I.  Szerk.: Csejtei D., Dékány A., Laczkó S.,
       Simon F., Szeged, 1994. 15. p.

  [5]  Moreno,  Juan  Manuel  G.: Historia de la educación. B.I.E. Parainfo,
       Madrid, 1978. 11.p.

  [6]  Carr, E. H.: Mi a történelem? Századvég K., Bp., 1993. 8. p.

  [7]  Collingwood: A történelem eszméje. Gondolat, Bp., 1987.

  [8]  Nietzsche,  Friedrich:  A  történelem hasznáról és káráról. Akadémiai
       K., Bp., 1989. 37. p.

  [9]  Croce, Benedetto: A történelem filozófiája. In: A szellem filozófiája
       - Válogatott írások. Gondolat, Bp., 1987. 563. p.

 [10]  Uott.

 [11]  Kelemen János: Benedetto Croce. Kossuth, Bp., 1981. 85. p.

 [12]  Jaspers, Karl: Bevezetés a filozófiába. Európa, Bp., 1989. 109. p.

 [13]  Delgado i. m. 22. p.

 [14]  Larroyo:  Historia general de la pedagogia. Ed. Porrúa, Mexico, 1982.
       40. p.

 [15]  Gunst  Péter: A magyar történetírás története. Csokonai K., Debrecen,
       1995. 1-2. p.

 [16]  Carr i. m. 106. p.

 [17]  Herder,   Johann   Gottfried:    Eszmék   az  emberiség  történetének
       filozófiájáról. Gondolat, Bp., 1981.

 [18]  Fukuyama, Francis: A történelem vége és az utolsó ember. Európa, Bp.,
       1994. 96-97. p.

 [19]  Hegel,   Georg   Wilhelm   Friedrich:    Előadások   a  világtörténet
       filozófiájáról. Akadémiai K., Bp., 1979. 54. p.

 [20]  Carr i. m. 107-110. p.

 [21]  L.:  Iggers, Georg G.: A német historizmus - A német történetfelfogás
       Herdertől napjainkig. Gondolat, Bp., 1988.

 [22]  Fukuyama  i.  m.  111.  p. és l.: Spengler, Oswald: a Nyugat alkonya.
       Európa, Bp., 1994. illetve Toynbee i. m.

 [23]  Jaspers i. m. 119. p.

 [24]  Carr i. m. 111. p.

 [25]  Zubiri,  Xavier:  Naturaleza,  Historia,  Dios. Ed. Nacional, Madrid,
       1959. 101., 331. p.

 [26]  Zeldin,   Theodore:   Társadalomtörténet    és   totális    történet.
       Világtörténet, 1986/3-4. 40-53. p.

 [27]  Best, John W.:  Cómo investigar en educación.  Morata,  Madrid, 1982.
       75. p.

 [28]  Duby,  Georges  - Lardreau, Guy: Párbeszéd a történelemről. Akadémiai
       K., Bp., 1993. 38. p.

 [29]  Ariès,  Philip:  La nouvelle histoire. Magazine Littéraire. Paris, no
       123. 1023. p.

 [30]  Duby - Lardreau i. m. 37. p.

 [31]  Best i. m., 75. p.

 [32]  Zeldin i. m. 49.p.

 [33]  Schopenhauer: A történelemről. i. m. In: Ész - Élet - Egzisztencia...
       10. p.

 [34]  Delgado i. m. 29-30. p.

 [35]  Best i. m. 76. p.

 [36]  Delgado i. m. 33. p.

 [37]  Uott.  36.  p.;  Lefebvre, Georges: La naissance de l'historiographie
       moderne. Flammarion, Paris, 1971.; Faire de l'histoire I-III. Ed.: Le
       Goff, Jacques-Nora, Pierre, Paris, 1974.

 [38]  Idézi: Olabarri, Ignacio: En torno al objeto y carácter de la ciencia
       histórica. Anuario filosófico. Pamplona, XVII/1. 1984. 159. p.

 [39]  Magyarics  Tamás:  Klió  és/vagy  Kalliopé?  - a posztmodern amerikai
       történetírás néhány kérdése. Aetas, 1996/1. 87-97. p.

 [40]  Uott.  (Az  idézet  White:  Metahistory  c.  művéből  való;  London -
       Baltimore, 1973.)

 [41]  Németh   G.   Bélát   idézi   Gazda   István:    Fejezetek  a  magyar
       művelődéstörténet forrásaiból. Tárogató, Bp., 1996. 7. p.

 [42]  Mészáros   István:   Iskolatörténet   -   művelődéstörténet.   Magyar
       Pedagógia, 1983/2. 148. p.

 [43]  Révai Nagy Lexikona XIV. Révai Rt., Bp., 1916. 154. p.

 [44]  Kriston Pál i. m. 63. p.

 [45]  Gazda  István (szerk.): Fejezetek a magyar művelődéstörténet... i. m.
       7. p.

 [46]  Ma  is  nagy  haszonnal  forgatható  számos  régebbi  mű,  például az
       alábbiak:  Domanovszky Sándor (szerk.): Magyar művelődéstörténet I-V.
       Magyar  Történelmi  Társulat,  Bp., é. n. Hasonmás kiadás: Babits K.,
       Szekszárd,  1993., Lederer Emma: Egyetemes művelődéstörténet. Káldor,
       Bp., 1935. Hasonmás kiadás: Aqua, Bp., 1992.

 [47]  Mészáros I.: Iskolatörténet - művelődéstörténet.. i. m. 148. p.

 [48]  Uott.

 [49]  Uott.

 [50]  Brickman,  W.  W.:  Early  development  of  research  and  writing of
       educational history in the United States. Paedagogica Historica. vol.
       XIX/1. 1979. 41-76. p.

 [51]  Ferrer,  Antonio  Tiana: La investigación Historico-educativa actual.
       Enfoques y métodos. UNED, Madrid, 1988. 17. p.

 [52]  Idézi: Delgado i. m. 39. p.

 [53]  Raumer,  Karl  von:  Geschichte  der  P„dagogik  von  Wiederaufblühen
       Klassicher Studien bis auf unsere Zeit. 1843.

 [54]  Schmid,  Karl  Adolf:  Geschichte der Erziehung vom Aufang an bis auf
       unsere Zeit. 1884-1902.

 [55]  Gunst P. i. m. 148. p.

 [56]  Pedagógiai  Lexikon  III.  k.  Akadémiai,  Bp.,  1978. 161-162. p. és
       Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái IX. k. Hornyánszky, Bp.,
       1903.

 [57]  Főbb  írásainak  bibliográfiai  adatait  l.:  Pedagógiai  Lexikon  I.
       Akadémiai, Bp., 1976. 128. p. és Szinnyei J.: Magyar írók élete... i.
       m. I. k., Bp., 1891. 750-751. p.

 [58]  Pedagógiai  Lexikon III. k. i. m. 425. p. és Szinnyei J.: Magyar írók
       élete... X. k. i. m. Bp., 1905. 528-534. p.

 [59]  Életével,  műveivel  kapcsolatosan l.:  Pedagógiai  Lexikon III. 160-
       161. p.

 [60]  Pedagógiai Lexikon I. 495. p.

 [61]  Kelemen   Elemér:   A  neveléstörténeti  forráskiadás  eredményei  és
       feladatai.   In:  Neveléstörténet  és  neveléstörténet-írás.  Szerk.:
       Balogh László, OPKM, Bp., 1996. 23. p.

 [62]  Kriston  Pál:  A  történetírás története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.,
       1995. 182. p.

 [63]  Pedagógiai Lexikon I. 130. p.

 [64]  Fináczy  Ernő műveiről bibliográfia található a Pedagógiai Lexikon I.
       kötetében 468-469. p.

 [65]  Mészáros  István:  Az  iskolaügy  története  Magyarországon 996-1777.
       Akadémiai K., Bp., 1981.

 [66]  Vág  Ottó:  Tanulmányok  az  egyetemes neveléstörténet köréből. ELTE,
       Bp., 1977. 13-14. p.

 [67]  Mészáros István megfogalmazása.

 [68]  Larroyo i. m. 35. p.

 [69]  Brickman, W. W.: Theoretical and critical perspectives on educational
       history. Paedagogica Historica. No 1. 1978. 42-83. p.

 [70]  Erre  vonatkozóan  több mű is említhető a nemzetközi szakirodalomból,
       pl. Larroyo idézett műve, vagy a 4 kötetes francia mű: Mialaret, G. -
       Vial, J.: Histoire mondiale de l'éducation. Presses universitaires de
       France, Paris, 1981.

 [71]  Compayré,  Gabriel: Histoire de la pédagogie. Delaplane, Paris, 1886.
       Idézi:  Léon,  Antoine: La historia de la educación en la actualidad.
       UNESCO, Paris, 1985. 14. p.

 [72]  Több  más  mű  mellett ez a  meghatározás olvasható az alábbi, Bangha
       Béla  által  szerkesztett  könyvben: Katolikus Lexikon III. k. Magyar
       Kultúra Kiadó, Bp., 1932. 405-409.p.

 [73]  Delgado i. m. 20. p.

 [74]  Mészáros   István:    A   neveléstörténet   funkciója    a   korszerű
       tanárképzésben. Felsőoktatási Szemle, 1981/4.

 [75]  Uott.

 [76]  Uott.

 [77]  Bereczki  Sándor  írása.  Neveléstörténet.  Szerk.:  Komlósi  Sándor,
       Tankönyvkiadó, Bp., 1976. 5. p.

 [78]  Vág    Ottó:     A    neveléstörténet   kutatási    területeinek   és
       interdiszciplináris   kapcsolatainak  rendszere.  In:  Tanulmányok  a
       neveléstudományok  köréből  1971. Akadémiai K., Bp., 1972. 319. p. és
       Pedagógiai  Lexikon  III.  k.  Főszerk.: Nagy Sándor, Akadémiai, Bp.,
       1978. 291. p.

 [79]  Mialaret, Gaston:  Introduction aux sciences de l'éducation. UNESCO -
       Delachaux et Niestlé, Paris-Lausanne, 1985. 9-10. p.

 [80]  Zsolnai  József:  A  pedagógia  új  rendszere  címszavakban.  Nemzeti
       Tankönyvkiadó, Bp., 1996.

 [81]  Vág  Ottó:  A  neveléstörténet  kutatási területeinek... (1972) i. m.
       319-320. p.

 [82]  Idézi: Zsolnai J. i. m. 20. p. L. még: A tudomány térképe. Bp., 1995.

 [83]  León i. m. 42. p.

 [84]  Piaget,   J.:     Problemas    generales    de    la    investigación
       interdisciplinaria  y mecanismos comunes. In: Piaget, J. - Mackenzie,
       W. J. M. - Lazarsfeld, P. F. és mások: Tendencias de la investigación
       en las ciencias sociales. Alianza-UNESCO, Madrid, 1973. 205. p.

 [85]  Mészáros I.: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 153. p.

 [86]  E  kötet  szerzője  eredeti végzettségét tekintve maga is történelem-
       orosz szakos középiskolai tanár.

 [87]  Mészáros I.: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 153. p.

 [88]  Mészáros István: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 153. p.

 [89]  E  tizenkét  nagyobb  egység  körvonalazásánál  felhasználtam Larroyo
       gondolatait. I. m. 48-50. p. és Mészáros István tanácsait.

 [90]  Mészáros  István:  A  magyar  iskolatörténet  kronológiája. 996-1996.
       Nemzeti  Tankönyvkiadó,  Bp.,  1996.  és Balogh László (szerk.): 1000
       éves a magyar iskola. 996-1996. Korona K., Bp., 1996.

 [91]  Ennek  az 5 korszaknak a leírása teljes egészében Mészáros István "Az
       iskolaügy  története  Magyarországon  996-1777  között"  című művének
       alapján   készült,   de  egyes  periódusokról  írt  jellemzéseinek  a
       lerövidítésével. Akadémiai, Bp., 1981. 13-14. p.

 [92]  Ezt  a  periodizálási  elvet  követték   például  "A  magyar  nevelés
       története  I." című kötet szerkesztői a 996 és 1848 közötti időszakra
       vonatkozóan. Főszerk.: Horváth Márton, Tankönyvkiadó, Bp., 1988.

 [93]  Lásd  például  Horváth Márton: Neveléstörténet-írásunk hagyományai és
       közoktatási rendszerünk átalakulása című tanulmányának részletét. In:
       Balogh  László  (szerk.):  Neveléstörténet  és  neveléstörténet-írás.
       OPKM, Bp., 1996. 13-14. p.

 [94]  Vág  Ottó:  A  neveléstörténet kutatási területeinek...  (1972) i. m.
       314. p.

 [95]  Goff,  Jacques  Le-Nora, Pierre (ed.): Faire l'histoire III. Nouveaux
       objets. Gallimard, Paris, 1974.

 [96]  Horváth   Márton:   Neveléstörténet-írásunk   hagyományai...   i.  m.
       20-21. p.

 [97]  E  törekvések  szellemében születtek például az utóbbi időszak alábbi
       írásai: Péter Katalin (szerk.): Gyermek a kora újkori Magyarországon.
       MTA  - TTI, Bp., 1996. Szabolcs Éva: Fejezetek a gyermekkép történeti
       alakulásából.  ELTE,  Bp.,  1995.  Ambrus  Attiláné  Kéri  Katalin: A
       kisgyermeknevelés története Nyugat-Európában - Adalékok a középkortól
       a  XIX.  század  végéig. In: Szocializációs zavarok korai megelőzése.
       Pécs,  1992.  270-285. p. és újabban említhetőek Pukánszky Bélának és
       munkatársainak  törekvései  a  témával  kapcsolatos külföldi kutatási
       eredmények magyarországi megjelentetésére vonatkozóan.
       Néhány  külföldi  mű  e  témáról:  Ariès,  Philippe: Gyermek, család,
       halál.  Gondolat,  Bp.,  1987.  Shahar,  Shulamith:  Childhood in the
       Middle Ages. Routledge, London-New York, 1990. Golden, Mark: Children
       and  Childhood  in  Classical  Athens.  The  Johns Hopkins University
       Press,  Baltimore-London,  1989.  Lloyd de Mause (ed): The history of
       childhood.  The  Psychohistory Press, New York, 1974. Becchi, Egle: I
       bambini nella storia. Laterza, Roma-Bari, 1994.)


 [98]  Mészáros  István: "Összehasonlító" neveléstörténet. Magyar Pedagógia,
       1979/4.

 [99]  L.:  Kovács  Sándor:  Hagyományos és új közelítések az összehasonlító
       pedagógiában. JPTE, Pécs, 1997.

[100]  Mészáros I.: "Összehasonlító" neveléstörténet... i. m.

[101]  E  probléma részletes felvetését l.: Mészáros István "A humanizmus és
       a  reformáció-ellenreformáció  nevelésügye  a  15-16. században" című
       művében. Tankönyvkiadó, Bp., 1984. 143. p.

[102]  A  hatásvizsgálat  valódi mibenlétének  megértéséhez álljon  itt  egy
       olyan mű címe, amely ugyan csak nagyon kevéssé érint neveléstörténeti
       (pedagógiai)  kérdéseket,  ugyanakkor  művelődéstörténeti szempontból
       kiválóan mutatja be a hatásvizsgálatok lényegét:
       Bitterli,  Urs:  "Vadak"  és "civilizáltak" - Az európai-tengerentúli
       érintkezés szellem- és kultúrtörténete. Gondolat, Bp., 1982.

[103]  A  kutatómunkáról  általában - számos, a pedagógiai és/vagy történeti
       tárgyú  kutatások során is hasznosítható részlettel - szólnak például
       az  alábbi  művek:  Bevezetés  a neveléstörténeti kutatómunkába. Bp.,
       1976.  Eco,  Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Gondolat-Kairosz,
       Bp.,  1996.  Falus  Iván  (szerk.):  Bevezetés  a  pedagógiai kutatás
       módszertanába.    Keraban    K.,   Bp.,   1993.   Babbie,   Earl:   A
       társadalomtudományi  kutatás  gyakorlata.  Balassi,  Bp.  1996. 1993.
       Estelle, Phillips M. - Pugh, D. S.: How to get a PhD - A Handbook for
       students  and  their  supervisors. Open University Press, Buckingham,
       Philadelphia,  1995.  Best,  John  W.:  Cómo investigar en educación.
       Morata,  Madrid, 1982. Garraghan, Gilbert J.: A Guide to a historical
       method. Fordham University Press, New York, 1957.

[104]  Dovring,  Folke: History as a social science - An Essay on the Nature
       and Purpose of Historical Studies. Martinus Nijhoff, The Hague, 1960.
       23-25. p.

[105]  Berlász  Jenő:   A  történettudományi tájékoztatás segédkönyvei. Bp.,
       1975. 9. p.

[106]  Magyarics Tamás: Klió és/vagy Kalliopé? i. m. 91-92. p.

[107]  White,   Hayden:   Metahistory   -   The  historical  imagination  in
       nineteenth-century   Europe.  The  Johns  Hopkins  University  Press,
       Baltimore & London, 1987. 29. p.

[108]  Magyarics T. i. m.

[109]  L.:   Blazovich  László  -  Müller  Veronika  (szerk.):  Magyarország
       levéltárai. Budapest-Szeged, 1996.
       Kiss   Dezső:   Levéltárak.   -   Helyismereti  kutatók  kézikönyvei;
       Intézményi  adattárak. Népművelési Propaganda Iroda, Bp., 1979. Simon
       Gyula:  Neveléstörténeti  kutatás  levéltárakban.  In:  Tanulmányok a
       neveléstudomány köréből. Akadémiai, Bp., 1963. 249-278. p.

[110]  Kiss Dezső i. m. 12-13. p.

[111]  L. részletezve Kiss Dezső i. m.

[112]  A  könyvtárhasználattal és bibliográfia-készítéssel kapcsolatosan l.:
       Falus   Iván   (szerk.):  Bevezetés  a  pedagógiai  kutatás...  i. m.
       37-67. p.

[113]  L. uott: Tóthné Környei Márta: Korszerű információkereső rendszerek a
       kutatás szolgálatában. 68-86. p.

[114]  Kávássy  Sándor:  Bevezetés a történettudományba. Tankönyvkiadó, Bp.,
       1983. 153. p.

[115]  Az   OPKM   kiadványaival   és   gyűjteményével   kapcsolatos    főbb
       információkat  1995-ben Kelemen Elemér egy előadásban foglalta össze:
       A   neveléstörténeti   forráskiadás   eredményei  és  feladatai.  In:
       Neveléstörténet és neveléstörténet-írás... i. m. 23-35. p.

[116]  Bán  Péter  (szerk.):  Magyar Történelmi Fogalomtár I. Gondolat, Bp.,
       1989. 139. p.
       Kosáry   Domokos:   Bevezetés   a  magyar  történelem  forrásaiba  és
       irodalmába. 1-3. MTA, Bp., 1951-58.

[117]  L.:  A  magyar középiskolai értesítők bibliográfiája. 1850/1-1948/49.
       I. k. Szerk.: Gráberné Bősze Klára, Léczes Károly. OPKM, Bp, 1995.

[118]  L.:  Felekezeti  gimnáziumi tantervek 1850-1948. Összeáll., bevezetőt
       írta:  Mészáros  István.  OPI,  BP.,  1991.  és Ballér Endre: A hazai
       tantervtörténeti   kutatások   jellemzői.   In:   Neveléstörténet  és
       neveléstörténet-írás... i. m. 89-94. p.

[119]  L. pl.: Népiskolai tankönyvek 1867-1945. OPKM, Bp., 1984.

[120]  A szerző e helyen Mészáros Istvánt idézi.

[121]  E  témával  kapcsolatosan  l.  pl.: Baranyai M. - Keleti A.: A magyar
       nevelésügyi folyóiratok bibliográfiája 1841-1936. Fővárosi Pedagógiai
       Könyvtár, Bp., 1937.; Rónai Béla: A pedagógus sajtó Baranyában a XIX.
       század második felében. Művelődésügyi Tájékoztató 1963/6. 128-131. p.
       stb.

[122]  L.: Mawdsley, Evan - Munck, Thomas: Számítógép a történettudományban.
       Osiris, Bp., 1996.

[123]  L.  pl.:  A  Magyar Szent Korona országai népoktatásügyének fejlődése
       1904/05-1907/08. Magyar Statisztikai Közlemények. 31. Athenaeum, Bp.,
       1913.

[124]  Seibert, Ilse: A nő az ókori Keleten. Corvina, Bp., Lipcse, 1975.

[125]  L.  pl.:  László  Gyula:  A honfoglaló magyar nép élete. Múzsák, Bp.,
       1988. 241-247. p.

[126]  Erről   l.   pl.:   Kéri  Katalin:  A  Nagyenyedi  Bethlen  Könyvtár
       kisdedneveléssel   foglalkozó   könyvei.   Egészségnevelés,   1997/2.
       93-96. p.

[127]  L.  pl.:  Cunnington,  Phillis  -  Buck,  Anne: Children's costume in
       England  -  From the Fourteenth to the end of the Nineteenth Century.
       Adam & Charles Black, London, 1978.

[128]  Idézi: Ritoók Zsigmond: Mit játszottak a görög gyerekek? c. írásában.
       História, 1979/2.

[129]  Vives,  Juan  Luis:  Latin gyakorlatok - Dialógusok.  Obras completas
       II., M. Aguilar, Madrid, 1947.

[130]  Például:  Horváth  Márton  (szerk.):  A  magyar  nevelés története I.
       Tankönyvkiadó,   Bp.,   1988.   Pukánszky   Béla   -  Németh  András:
       Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1994. Mészáros István: A
       tankönyvkiadás  története  Magyarországon.  Tankönyvkiadó, Bp., 1989.
       Verédy    Károly   (szerk.):   Paedagogiai   encyclopaedia,   különös
       tekintettel  a  népoktatás  állapotára. Bp., 1886. Matlekovits Sándor
       (szerk.):  Magyarország  közgazdasági  és közművelődési állapota 1000
       éves fennállásakor I-II. Bp., 1897-98. és sok más mű.

[131]  Például:  Márkus  Gábor  -  Mészáros  István - Gazda István (szerk.):
       Magyar neveléstörténeti irodalom 1800-1944. Könyvértékesítő Vállalat,
       Bp.,  1985.  Bartoniek  Emma: Magyar történeti forráskiadványok (MTT,
       Bp., 1929.)

[132]  L.  pl.:   Komlósi  Sándor  (szerk.:)  Neveléstörténeti  olvasókönyv.
       Tankönykiadó, Bp., 1976.
       Dokumentumok  a magyar nevelés történetéből 1849-1919. Tankönyvkiadó,
       Bp., 1979.
       Kéri  Katalin (szerk.): A tudás kapui. PSZM-Tárogató, Bp., 1995. Egle
       Becchi: I bambini nella storia. Ed. Laterza, Roma-Bari, 1994. Coulon,
       Marion  (szerk.):  L'éducation telle qu'elle fut. Collection Mélanges
       Pédagogiques,  No  1.  Bruxelles, 1970. Forgione, Jose D.: Antologica
       pedagogica universal I-II. El Ateneo, Buenos Aires, 1950. stb.

[133]  L.   pl.:    Manacorda,  Mario  Alighiero:  Storia  illustrata  dell'
       educazione. Giunti, Firenze, 1992.

[134]  Arisztotelész: Hermeneutika. Kossuth, Bp., 1994.

[135]  Marrou,  H.  I.: El conocimiento historico. Laboral, Barcelona, 1968.
       78. p. és Magyar Történelmi Fogalomtár i. m. 140. p.

[136]  Hoz,  Victor  Garcia:  Principios  de  pedagogia  sistematica. Rialp,
       Madrid, 1990. 97. p.

[137]  Gadamer,  Hans-Georg: Igazság és módszer. Egy filozófiai hermeneutika
       vázlata. Bp., 1984.

[138]  Delgado i. m. 54. p.

[139]  L.:  Magyari Beck István: Alkotáselméleti (kreatológiai) tanulmányok.
       Bp., 1982.
       Oech, Roger von: Kupán csapott észszerűség. Édesvíz, Bp., 1993.

[140]  Pethő Bertalan: A posztmodern. Gondolat, Bp., 1992. 19. p.

[141]  Glatz  Ferenc:  Tudományos-technikai  forradalom - tudománypolitika -
       Akadémia. Magyar Tudomány, 1997/5. 515. p.

[142]  Mészáros   István   hívta  fel  erre  a  figyelmet  "Neveléstörténeti
       disszertációkat   olvasva"   című  tanulmányában.  Magyar  Pedagógia,
       1982/3. 268-277. p.

[143]  Mészáros István: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 152. p.

[144]  Léon, Antoine: Introduction … l'histoire des faits éducatifs. Presses
       universitaires de France. Paris, 1980. 248. p.

[145]  Részlet  a  "Művelődés-  és  neveléstörténet  tanártól  elvárandó  és
       elvárható  kompetenciák - I. Kultúraközvetítésből adódó kompetenciák"
       című   kéziratból.   Zsolnai   József   mintatervét  figyelembe  véve
       készítette Kéri Katalin.

[146]  Mészáros   István:    A   neveléstörténet   funkciója   a    korszerű
       tanárképzésben... i. m.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.