JEGYZETEK
[1] Toynbee, Arnold J.: Válogatott tanulmányok. Gondolat, Bp., 1971.
5. p.
[2] Frank, Erich: Philosophical Understanding and Religious Truth. 1945.
116. p. Idézi: Bultmann, Rudolf: Történelem és eszkatológia.
Atlantisz, Bp., 1994. 11. p.
[3] Delgado, Buenaventura (ed.): Historia de la educación en Espa¤a y
America I. Morata, Madrid, 1992. 42. p.
[4] Schopenhauer, Arthur: A történelemről. In: Ész - Élet - Egzisztencia
IV. Történetfilozófia I. Szerk.: Csejtei D., Dékány A., Laczkó S.,
Simon F., Szeged, 1994. 15. p.
[5] Moreno, Juan Manuel G.: Historia de la educación. B.I.E. Parainfo,
Madrid, 1978. 11.p.
[6] Carr, E. H.: Mi a történelem? Századvég K., Bp., 1993. 8. p.
[7] Collingwood: A történelem eszméje. Gondolat, Bp., 1987.
[8] Nietzsche, Friedrich: A történelem hasznáról és káráról. Akadémiai
K., Bp., 1989. 37. p.
[9] Croce, Benedetto: A történelem filozófiája. In: A szellem filozófiája
- Válogatott írások. Gondolat, Bp., 1987. 563. p.
[10] Uott.
[11] Kelemen János: Benedetto Croce. Kossuth, Bp., 1981. 85. p.
[12] Jaspers, Karl: Bevezetés a filozófiába. Európa, Bp., 1989. 109. p.
[13] Delgado i. m. 22. p.
[14] Larroyo: Historia general de la pedagogia. Ed. Porrúa, Mexico, 1982.
40. p.
[15] Gunst Péter: A magyar történetírás története. Csokonai K., Debrecen,
1995. 1-2. p.
[16] Carr i. m. 106. p.
[17] Herder, Johann Gottfried: Eszmék az emberiség történetének
filozófiájáról. Gondolat, Bp., 1981.
[18] Fukuyama, Francis: A történelem vége és az utolsó ember. Európa, Bp.,
1994. 96-97. p.
[19] Hegel, Georg Wilhelm Friedrich: Előadások a világtörténet
filozófiájáról. Akadémiai K., Bp., 1979. 54. p.
[20] Carr i. m. 107-110. p.
[21] L.: Iggers, Georg G.: A német historizmus - A német történetfelfogás
Herdertől napjainkig. Gondolat, Bp., 1988.
[22] Fukuyama i. m. 111. p. és l.: Spengler, Oswald: a Nyugat alkonya.
Európa, Bp., 1994. illetve Toynbee i. m.
[23] Jaspers i. m. 119. p.
[24] Carr i. m. 111. p.
[25] Zubiri, Xavier: Naturaleza, Historia, Dios. Ed. Nacional, Madrid,
1959. 101., 331. p.
[26] Zeldin, Theodore: Társadalomtörténet és totális történet.
Világtörténet, 1986/3-4. 40-53. p.
[27] Best, John W.: Cómo investigar en educación. Morata, Madrid, 1982.
75. p.
[28] Duby, Georges - Lardreau, Guy: Párbeszéd a történelemről. Akadémiai
K., Bp., 1993. 38. p.
[29] Ariès, Philip: La nouvelle histoire. Magazine Littéraire. Paris, no
123. 1023. p.
[30] Duby - Lardreau i. m. 37. p.
[31] Best i. m., 75. p.
[32] Zeldin i. m. 49.p.
[33] Schopenhauer: A történelemről. i. m. In: Ész - Élet - Egzisztencia...
10. p.
[34] Delgado i. m. 29-30. p.
[35] Best i. m. 76. p.
[36] Delgado i. m. 33. p.
[37] Uott. 36. p.; Lefebvre, Georges: La naissance de l'historiographie
moderne. Flammarion, Paris, 1971.; Faire de l'histoire I-III. Ed.: Le
Goff, Jacques-Nora, Pierre, Paris, 1974.
[38] Idézi: Olabarri, Ignacio: En torno al objeto y carácter de la ciencia
histórica. Anuario filosófico. Pamplona, XVII/1. 1984. 159. p.
[39] Magyarics Tamás: Klió és/vagy Kalliopé? - a posztmodern amerikai
történetírás néhány kérdése. Aetas, 1996/1. 87-97. p.
[40] Uott. (Az idézet White: Metahistory c. művéből való; London -
Baltimore, 1973.)
[41] Németh G. Bélát idézi Gazda István: Fejezetek a magyar
művelődéstörténet forrásaiból. Tárogató, Bp., 1996. 7. p.
[42] Mészáros István: Iskolatörténet - művelődéstörténet. Magyar
Pedagógia, 1983/2. 148. p.
[43] Révai Nagy Lexikona XIV. Révai Rt., Bp., 1916. 154. p.
[44] Kriston Pál i. m. 63. p.
[45] Gazda István (szerk.): Fejezetek a magyar művelődéstörténet... i. m.
7. p.
[46] Ma is nagy haszonnal forgatható számos régebbi mű, például az
alábbiak: Domanovszky Sándor (szerk.): Magyar művelődéstörténet I-V.
Magyar Történelmi Társulat, Bp., é. n. Hasonmás kiadás: Babits K.,
Szekszárd, 1993., Lederer Emma: Egyetemes művelődéstörténet. Káldor,
Bp., 1935. Hasonmás kiadás: Aqua, Bp., 1992.
[47] Mészáros I.: Iskolatörténet - művelődéstörténet.. i. m. 148. p.
[48] Uott.
[49] Uott.
[50] Brickman, W. W.: Early development of research and writing of
educational history in the United States. Paedagogica Historica. vol.
XIX/1. 1979. 41-76. p.
[51] Ferrer, Antonio Tiana: La investigación Historico-educativa actual.
Enfoques y métodos. UNED, Madrid, 1988. 17. p.
[52] Idézi: Delgado i. m. 39. p.
[53] Raumer, Karl von: Geschichte der P„dagogik von Wiederaufblühen
Klassicher Studien bis auf unsere Zeit. 1843.
[54] Schmid, Karl Adolf: Geschichte der Erziehung vom Aufang an bis auf
unsere Zeit. 1884-1902.
[55] Gunst P. i. m. 148. p.
[56] Pedagógiai Lexikon III. k. Akadémiai, Bp., 1978. 161-162. p. és
Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái IX. k. Hornyánszky, Bp.,
1903.
[57] Főbb írásainak bibliográfiai adatait l.: Pedagógiai Lexikon I.
Akadémiai, Bp., 1976. 128. p. és Szinnyei J.: Magyar írók élete... i.
m. I. k., Bp., 1891. 750-751. p.
[58] Pedagógiai Lexikon III. k. i. m. 425. p. és Szinnyei J.: Magyar írók
élete... X. k. i. m. Bp., 1905. 528-534. p.
[59] Életével, műveivel kapcsolatosan l.: Pedagógiai Lexikon III. 160-
161. p.
[60] Pedagógiai Lexikon I. 495. p.
[61] Kelemen Elemér: A neveléstörténeti forráskiadás eredményei és
feladatai. In: Neveléstörténet és neveléstörténet-írás. Szerk.:
Balogh László, OPKM, Bp., 1996. 23. p.
[62] Kriston Pál: A történetírás története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.,
1995. 182. p.
[63] Pedagógiai Lexikon I. 130. p.
[64] Fináczy Ernő műveiről bibliográfia található a Pedagógiai Lexikon I.
kötetében 468-469. p.
[65] Mészáros István: Az iskolaügy története Magyarországon 996-1777.
Akadémiai K., Bp., 1981.
[66] Vág Ottó: Tanulmányok az egyetemes neveléstörténet köréből. ELTE,
Bp., 1977. 13-14. p.
[67] Mészáros István megfogalmazása.
[68] Larroyo i. m. 35. p.
[69] Brickman, W. W.: Theoretical and critical perspectives on educational
history. Paedagogica Historica. No 1. 1978. 42-83. p.
[70] Erre vonatkozóan több mű is említhető a nemzetközi szakirodalomból,
pl. Larroyo idézett műve, vagy a 4 kötetes francia mű: Mialaret, G. -
Vial, J.: Histoire mondiale de l'éducation. Presses universitaires de
France, Paris, 1981.
[71] Compayré, Gabriel: Histoire de la pédagogie. Delaplane, Paris, 1886.
Idézi: Léon, Antoine: La historia de la educación en la actualidad.
UNESCO, Paris, 1985. 14. p.
[72] Több más mű mellett ez a meghatározás olvasható az alábbi, Bangha
Béla által szerkesztett könyvben: Katolikus Lexikon III. k. Magyar
Kultúra Kiadó, Bp., 1932. 405-409.p.
[73] Delgado i. m. 20. p.
[74] Mészáros István: A neveléstörténet funkciója a korszerű
tanárképzésben. Felsőoktatási Szemle, 1981/4.
[75] Uott.
[76] Uott.
[77] Bereczki Sándor írása. Neveléstörténet. Szerk.: Komlósi Sándor,
Tankönyvkiadó, Bp., 1976. 5. p.
[78] Vág Ottó: A neveléstörténet kutatási területeinek és
interdiszciplináris kapcsolatainak rendszere. In: Tanulmányok a
neveléstudományok köréből 1971. Akadémiai K., Bp., 1972. 319. p. és
Pedagógiai Lexikon III. k. Főszerk.: Nagy Sándor, Akadémiai, Bp.,
1978. 291. p.
[79] Mialaret, Gaston: Introduction aux sciences de l'éducation. UNESCO -
Delachaux et Niestlé, Paris-Lausanne, 1985. 9-10. p.
[80] Zsolnai József: A pedagógia új rendszere címszavakban. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Bp., 1996.
[81] Vág Ottó: A neveléstörténet kutatási területeinek... (1972) i. m.
319-320. p.
[82] Idézi: Zsolnai J. i. m. 20. p. L. még: A tudomány térképe. Bp., 1995.
[83] León i. m. 42. p.
[84] Piaget, J.: Problemas generales de la investigación
interdisciplinaria y mecanismos comunes. In: Piaget, J. - Mackenzie,
W. J. M. - Lazarsfeld, P. F. és mások: Tendencias de la investigación
en las ciencias sociales. Alianza-UNESCO, Madrid, 1973. 205. p.
[85] Mészáros I.: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 153. p.
[86] E kötet szerzője eredeti végzettségét tekintve maga is történelem-
orosz szakos középiskolai tanár.
[87] Mészáros I.: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 153. p.
[88] Mészáros István: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 153. p.
[89] E tizenkét nagyobb egység körvonalazásánál felhasználtam Larroyo
gondolatait. I. m. 48-50. p. és Mészáros István tanácsait.
[90] Mészáros István: A magyar iskolatörténet kronológiája. 996-1996.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1996. és Balogh László (szerk.): 1000
éves a magyar iskola. 996-1996. Korona K., Bp., 1996.
[91] Ennek az 5 korszaknak a leírása teljes egészében Mészáros István "Az
iskolaügy története Magyarországon 996-1777 között" című művének
alapján készült, de egyes periódusokról írt jellemzéseinek a
lerövidítésével. Akadémiai, Bp., 1981. 13-14. p.
[92] Ezt a periodizálási elvet követték például "A magyar nevelés
története I." című kötet szerkesztői a 996 és 1848 közötti időszakra
vonatkozóan. Főszerk.: Horváth Márton, Tankönyvkiadó, Bp., 1988.
[93] Lásd például Horváth Márton: Neveléstörténet-írásunk hagyományai és
közoktatási rendszerünk átalakulása című tanulmányának részletét. In:
Balogh László (szerk.): Neveléstörténet és neveléstörténet-írás.
OPKM, Bp., 1996. 13-14. p.
[94] Vág Ottó: A neveléstörténet kutatási területeinek... (1972) i. m.
314. p.
[95] Goff, Jacques Le-Nora, Pierre (ed.): Faire l'histoire III. Nouveaux
objets. Gallimard, Paris, 1974.
[96] Horváth Márton: Neveléstörténet-írásunk hagyományai... i. m.
20-21. p.
[97] E törekvések szellemében születtek például az utóbbi időszak alábbi
írásai: Péter Katalin (szerk.): Gyermek a kora újkori Magyarországon.
MTA - TTI, Bp., 1996. Szabolcs Éva: Fejezetek a gyermekkép történeti
alakulásából. ELTE, Bp., 1995. Ambrus Attiláné Kéri Katalin: A
kisgyermeknevelés története Nyugat-Európában - Adalékok a középkortól
a XIX. század végéig. In: Szocializációs zavarok korai megelőzése.
Pécs, 1992. 270-285. p. és újabban említhetőek Pukánszky Bélának és
munkatársainak törekvései a témával kapcsolatos külföldi kutatási
eredmények magyarországi megjelentetésére vonatkozóan.
Néhány külföldi mű e témáról: Ariès, Philippe: Gyermek, család,
halál. Gondolat, Bp., 1987. Shahar, Shulamith: Childhood in the
Middle Ages. Routledge, London-New York, 1990. Golden, Mark: Children
and Childhood in Classical Athens. The Johns Hopkins University
Press, Baltimore-London, 1989. Lloyd de Mause (ed): The history of
childhood. The Psychohistory Press, New York, 1974. Becchi, Egle: I
bambini nella storia. Laterza, Roma-Bari, 1994.)
[98] Mészáros István: "Összehasonlító" neveléstörténet. Magyar Pedagógia,
1979/4.
[99] L.: Kovács Sándor: Hagyományos és új közelítések az összehasonlító
pedagógiában. JPTE, Pécs, 1997.
[100] Mészáros I.: "Összehasonlító" neveléstörténet... i. m.
[101] E probléma részletes felvetését l.: Mészáros István "A humanizmus és
a reformáció-ellenreformáció nevelésügye a 15-16. században" című
művében. Tankönyvkiadó, Bp., 1984. 143. p.
[102] A hatásvizsgálat valódi mibenlétének megértéséhez álljon itt egy
olyan mű címe, amely ugyan csak nagyon kevéssé érint neveléstörténeti
(pedagógiai) kérdéseket, ugyanakkor művelődéstörténeti szempontból
kiválóan mutatja be a hatásvizsgálatok lényegét:
Bitterli, Urs: "Vadak" és "civilizáltak" - Az európai-tengerentúli
érintkezés szellem- és kultúrtörténete. Gondolat, Bp., 1982.
[103] A kutatómunkáról általában - számos, a pedagógiai és/vagy történeti
tárgyú kutatások során is hasznosítható részlettel - szólnak például
az alábbi művek: Bevezetés a neveléstörténeti kutatómunkába. Bp.,
1976. Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Gondolat-Kairosz,
Bp., 1996. Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás
módszertanába. Keraban K., Bp., 1993. Babbie, Earl: A
társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi, Bp. 1996. 1993.
Estelle, Phillips M. - Pugh, D. S.: How to get a PhD - A Handbook for
students and their supervisors. Open University Press, Buckingham,
Philadelphia, 1995. Best, John W.: Cómo investigar en educación.
Morata, Madrid, 1982. Garraghan, Gilbert J.: A Guide to a historical
method. Fordham University Press, New York, 1957.
[104] Dovring, Folke: History as a social science - An Essay on the Nature
and Purpose of Historical Studies. Martinus Nijhoff, The Hague, 1960.
23-25. p.
[105] Berlász Jenő: A történettudományi tájékoztatás segédkönyvei. Bp.,
1975. 9. p.
[106] Magyarics Tamás: Klió és/vagy Kalliopé? i. m. 91-92. p.
[107] White, Hayden: Metahistory - The historical imagination in
nineteenth-century Europe. The Johns Hopkins University Press,
Baltimore & London, 1987. 29. p.
[108] Magyarics T. i. m.
[109] L.: Blazovich László - Müller Veronika (szerk.): Magyarország
levéltárai. Budapest-Szeged, 1996.
Kiss Dezső: Levéltárak. - Helyismereti kutatók kézikönyvei;
Intézményi adattárak. Népművelési Propaganda Iroda, Bp., 1979. Simon
Gyula: Neveléstörténeti kutatás levéltárakban. In: Tanulmányok a
neveléstudomány köréből. Akadémiai, Bp., 1963. 249-278. p.
[110] Kiss Dezső i. m. 12-13. p.
[111] L. részletezve Kiss Dezső i. m.
[112] A könyvtárhasználattal és bibliográfia-készítéssel kapcsolatosan l.:
Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás... i. m.
37-67. p.
[113] L. uott: Tóthné Környei Márta: Korszerű információkereső rendszerek a
kutatás szolgálatában. 68-86. p.
[114] Kávássy Sándor: Bevezetés a történettudományba. Tankönyvkiadó, Bp.,
1983. 153. p.
[115] Az OPKM kiadványaival és gyűjteményével kapcsolatos főbb
információkat 1995-ben Kelemen Elemér egy előadásban foglalta össze:
A neveléstörténeti forráskiadás eredményei és feladatai. In:
Neveléstörténet és neveléstörténet-írás... i. m. 23-35. p.
[116] Bán Péter (szerk.): Magyar Történelmi Fogalomtár I. Gondolat, Bp.,
1989. 139. p.
Kosáry Domokos: Bevezetés a magyar történelem forrásaiba és
irodalmába. 1-3. MTA, Bp., 1951-58.
[117] L.: A magyar középiskolai értesítők bibliográfiája. 1850/1-1948/49.
I. k. Szerk.: Gráberné Bősze Klára, Léczes Károly. OPKM, Bp, 1995.
[118] L.: Felekezeti gimnáziumi tantervek 1850-1948. Összeáll., bevezetőt
írta: Mészáros István. OPI, BP., 1991. és Ballér Endre: A hazai
tantervtörténeti kutatások jellemzői. In: Neveléstörténet és
neveléstörténet-írás... i. m. 89-94. p.
[119] L. pl.: Népiskolai tankönyvek 1867-1945. OPKM, Bp., 1984.
[120] A szerző e helyen Mészáros Istvánt idézi.
[121] E témával kapcsolatosan l. pl.: Baranyai M. - Keleti A.: A magyar
nevelésügyi folyóiratok bibliográfiája 1841-1936. Fővárosi Pedagógiai
Könyvtár, Bp., 1937.; Rónai Béla: A pedagógus sajtó Baranyában a XIX.
század második felében. Művelődésügyi Tájékoztató 1963/6. 128-131. p.
stb.
[122] L.: Mawdsley, Evan - Munck, Thomas: Számítógép a történettudományban.
Osiris, Bp., 1996.
[123] L. pl.: A Magyar Szent Korona országai népoktatásügyének fejlődése
1904/05-1907/08. Magyar Statisztikai Közlemények. 31. Athenaeum, Bp.,
1913.
[124] Seibert, Ilse: A nő az ókori Keleten. Corvina, Bp., Lipcse, 1975.
[125] L. pl.: László Gyula: A honfoglaló magyar nép élete. Múzsák, Bp.,
1988. 241-247. p.
[126] Erről l. pl.: Kéri Katalin: A Nagyenyedi Bethlen Könyvtár
kisdedneveléssel foglalkozó könyvei. Egészségnevelés, 1997/2.
93-96. p.
[127] L. pl.: Cunnington, Phillis - Buck, Anne: Children's costume in
England - From the Fourteenth to the end of the Nineteenth Century.
Adam & Charles Black, London, 1978.
[128] Idézi: Ritoók Zsigmond: Mit játszottak a görög gyerekek? c. írásában.
História, 1979/2.
[129] Vives, Juan Luis: Latin gyakorlatok - Dialógusok. Obras completas
II., M. Aguilar, Madrid, 1947.
[130] Például: Horváth Márton (szerk.): A magyar nevelés története I.
Tankönyvkiadó, Bp., 1988. Pukánszky Béla - Németh András:
Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1994. Mészáros István: A
tankönyvkiadás története Magyarországon. Tankönyvkiadó, Bp., 1989.
Verédy Károly (szerk.): Paedagogiai encyclopaedia, különös
tekintettel a népoktatás állapotára. Bp., 1886. Matlekovits Sándor
(szerk.): Magyarország közgazdasági és közművelődési állapota 1000
éves fennállásakor I-II. Bp., 1897-98. és sok más mű.
[131] Például: Márkus Gábor - Mészáros István - Gazda István (szerk.):
Magyar neveléstörténeti irodalom 1800-1944. Könyvértékesítő Vállalat,
Bp., 1985. Bartoniek Emma: Magyar történeti forráskiadványok (MTT,
Bp., 1929.)
[132] L. pl.: Komlósi Sándor (szerk.:) Neveléstörténeti olvasókönyv.
Tankönykiadó, Bp., 1976.
Dokumentumok a magyar nevelés történetéből 1849-1919. Tankönyvkiadó,
Bp., 1979.
Kéri Katalin (szerk.): A tudás kapui. PSZM-Tárogató, Bp., 1995. Egle
Becchi: I bambini nella storia. Ed. Laterza, Roma-Bari, 1994. Coulon,
Marion (szerk.): L'éducation telle qu'elle fut. Collection Mélanges
Pédagogiques, No 1. Bruxelles, 1970. Forgione, Jose D.: Antologica
pedagogica universal I-II. El Ateneo, Buenos Aires, 1950. stb.
[133] L. pl.: Manacorda, Mario Alighiero: Storia illustrata dell'
educazione. Giunti, Firenze, 1992.
[134] Arisztotelész: Hermeneutika. Kossuth, Bp., 1994.
[135] Marrou, H. I.: El conocimiento historico. Laboral, Barcelona, 1968.
78. p. és Magyar Történelmi Fogalomtár i. m. 140. p.
[136] Hoz, Victor Garcia: Principios de pedagogia sistematica. Rialp,
Madrid, 1990. 97. p.
[137] Gadamer, Hans-Georg: Igazság és módszer. Egy filozófiai hermeneutika
vázlata. Bp., 1984.
[138] Delgado i. m. 54. p.
[139] L.: Magyari Beck István: Alkotáselméleti (kreatológiai) tanulmányok.
Bp., 1982.
Oech, Roger von: Kupán csapott észszerűség. Édesvíz, Bp., 1993.
[140] Pethő Bertalan: A posztmodern. Gondolat, Bp., 1992. 19. p.
[141] Glatz Ferenc: Tudományos-technikai forradalom - tudománypolitika -
Akadémia. Magyar Tudomány, 1997/5. 515. p.
[142] Mészáros István hívta fel erre a figyelmet "Neveléstörténeti
disszertációkat olvasva" című tanulmányában. Magyar Pedagógia,
1982/3. 268-277. p.
[143] Mészáros István: Iskolatörténet - művelődéstörténet... i. m. 152. p.
[144] Léon, Antoine: Introduction … l'histoire des faits éducatifs. Presses
universitaires de France. Paris, 1980. 248. p.
[145] Részlet a "Művelődés- és neveléstörténet tanártól elvárandó és
elvárható kompetenciák - I. Kultúraközvetítésből adódó kompetenciák"
című kéziratból. Zsolnai József mintatervét figyelembe véve
készítette Kéri Katalin.
[146] Mészáros István: A neveléstörténet funkciója a korszerű
tanárképzésben... i. m.