Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            2. A neveléstörténész
                            ---------------------

   A  neveléstörténet  oktatásának és kutatásának sokrétű, különböző jellegű
képességeket    fejlesztő    céljai   széleskörű   műveltséget   és   alapos
felkészültséget kívánnak a neveléstörténésztől. Mindenképpen ismernie kell a
történelem  és  a  pedagógia  területeit,  és ezek ismeretében, eredményeik,
kutatási  módszereik  és  kérdésfeltevéseik  "keresztezésével" kell munkáját
folytatnia.  Nagyon  fontos  dialógusképessége  más  tudományok  (főként  az
embertudományok)  szakembereivel szemben, hiszen - ahogy fentebb kifejtettük
-  a  neveléstörténetnek  számos  más tudomány eredményeiből és módszereiből
kell merítenie.

   Napjainkban azonban nagyon nehéz e neveléstörténésszel szemben támasztott
követelményeknek megfelelni, hiszen egyetlen hazai egyetemünkön sem képeznek
neveléstörténészeket. Az a történelemben és/vagy neveléstudományokban jártas
kutató  (oktató),  aki e tárgyat műveli, gyakran autodidakta módon kénytelen
tudását  gyarapítani,  és kényszerű módon vagy a történeti vagy a pedagógiai
tanszékekhez  kapcsolódik,  mindkettőhöz  csak  ritka,  szerencsés  esetben.
Kiindulópont  lehetne e probléma kapcsán és jelentős eredményekkel kecsegtet
az egész magyar neveléstörténet-írás szempontjából az, ha valamely egyetemen
vagy  kutatóintézetben  kidolgoznák  a  neveléstörténész  képzésének tervét.
(Például    történelem-pedagógia   szakpárosítás   esetében,   specializáció
formájában  választható  irány lehetne.) Egy ilyenfajta képzési program vagy
egyáltalán  a neveléstörténésszel szemben támasztható követelmények egyszerű
számbavétele  is  sokat  segíthetne  egy-egy  kiemelkedő neveléstörténésznek
abban,  hogy  utánpótlását  kinevelje, maga körül iskolát teremtsen - sokkal
tudatosabban és szakszerűbben, mint eddig.

   Amennyiben   a   felsőoktatásban   és   a  tudományos  képzésben  dolgozó
neveléstörténész  kutató-tanár  tanári,  adminisztrációs  és egyéb munkáiból
fakadó  feladataitól  eltekintünk, az alábbiakban vázolhatjuk például a vele
szemben      megfogalmazható,     tudománytani     szempontból     kívánatos
elvárásokat [145]:

   1.  Ismeretelméleti,    ontológiai,    filozófiai,    filozófiatörténeti,
       történelemfilozófiai,   tudomány-,   vallás-   és   művészettörténeti
       kompetencia

   2.  A  pedagógia  egyes diszciplínáiban való jártasság; a pedagógia által
       felvetett     kérdések     ismerete,     azok    (művelődés)történeti
       megválaszolására való készség és képesség

   3.  Felkészültség  többféle  tudományos megközelítés (szociológiai, jogi,
       etikai, filozófiai stb.) együttes, egymást kiegészítő alkalmazására

   4.  A magyar és egyetemes történelem és művelődéstörténet beható ismerete

   5.  A  világtörténet  különböző  korszakaihoz  és földrajzi helyszíneihez
       kötődő  világképek,  embereszmények  ismerete (az ókortól napjainkig;
       Magyarország, Európa és lehetőleg más földrészek népei esetében)

   6.  A   művelődés-    és    neveléstörténet    gondolkodóinak   ismerete,
       felkészültség életútjuk bemutatására, főbb műveik értelmezésére

   7.  A   főbb  nevelésfilozófiai  irányzatok   ismerete;  felkészültség  a
       filozófiához való kapcsolódásuk bemutatására

   8.  A  legfontosabb  forrástípusok  biztonságos  ismerete  (elsődleges és
       másodlagos,   írásos   és   tárgyi  források  különböző  csoportjai),
       forráskritika alkalmazása

   9.  Egyes korok és földrajzi helyszínek esetében
          a./ a mindennapi események, a pedagógiai gyakorlat
          b./ a nevelésfilozófia
          c./ az oktatáspolitika jellemzőinek ismerete

  10.  A  neveléstörténet-diszciplína történetének ismerete (régi alapművek,
       egykori neveléstörténeti kutatók stb.)

  11.  Képesség    a     neveléstörténeti    csomópontok    kiemelésére,   a
       problématörténeti alapozottságú kutatásra és óravezetésre

  12.  A tanárképzés, a tanári szerep történetének ismerete

  13.  A  gyermekkép,  a  gyermekszemlélet,  a  gyermek-életmód történetének
       ismerete

  14.  A  forrásfeltárás,  forrásértelmezés tudományos módszereinek ismerete
       (heurisztikus, hermenautikus és egyéb módszerek)

  15.  Felkészültség   önálló   történeti   és   neveléstörténeti  kutatások
       elvégzésére, ilyen kutatások koordinálására és vezetésére

  16.  Jártasság   a   könyvtárak,   múzeumok  és   levéltárak   illetve  az
       elektronikus  adatbázisok  használatát  illetően; felkészültség ennek
       tanítására

  17.  Kutatási eredmények összefoglalása (könyv/tanulmány/jegyzet/stb.)

  18.  Felkészültség     hipotézisek    felállítására,    bizonyítására   és
       megcáfolására

  19.  Retorikai és beszédtechnikai képességek birtoklása

  20.  A  különböző  nyelvi, nyelvhasználati szinteken történő modellezés és
       elemzés eljárásainak biztonságos ismerete

  21.  Felkészültség  a  történelem  és  a  neveléstörténet  forrásainak  és
       szaknyelvének  minimum  két  idegen  (ebből  legalább az egyik angol,
       német, francia, olasz vagy spanyol legyen) nyelven való olvasására

  22.  Neveléstörténeti     tárgyú    kutatások     írásbeli    és   szóbeli
       összefoglalásának  képessége  legalább  egy  (nyugati) idegen nyelven
       (előadás, tanulmány stb.)

  23.  A  történettudomány,  a  pedagógia és a neveléstörténet szaknyelvének
       szabatos ismerete (magyar nyelven)

  24.  A  művelődés-  és  neveléstörténet, a történettudomány és a pedagógia
       eredményeinek naprakész nyomonkövetése

  25.  A történeti és pedagógiai szaksajtó ismerete

  26.  A   főbb   hazai,   és   néhány  külföldi   pedagógusképző  intézmény
       neveléstörténet   oktatásának   az   ismerete  (koncepciók,  tanítási
       struktóra, fejlesztési irányok, tanítási segédletek)

  27.  Taneszközök,    oktatási    segédletek   készítése    önállóan   vagy
       munkacsoportban,      tananyagfejlesztés     (kézikönyv,     jegyzet,
       szemelvénygyűjtemény,  táblázat, képválogatás stb.), és ilyen anyagok
       kritikai elemzése

  28.  Recenzió  és  kritika készítése művelődés- és neveléstörténeti tárgyú
       írásokról, könyvekről
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.