Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                  1. A neveléstörténet a pedagógusképzésben
                  -----------------------------------------

   A  neveléstörténet  mint alapozó diszciplína a mai pedagógusképző illetve
neveléstudományok  művelésére  felkészítő  intézményekben kerül kutatásra és
oktatásra.  A nappali, levelező vagy távoktatási képzési formában részt vevő
diákok  egy  része  leendő  vagy gyakorló pedagógus, kisebb hányaduk pedig a
neveléstudományok kutató-fejlesztő szakembere.

   A  neveléstörténet  tehát  még ma is fontos helyet foglal el a képzésben,
bár  jelentősen veszített korábbi pozíciójából. Miként Mészáros István írja,
Magyarországon a századunk második feléig terjedő időszakban

        "a   neveléstudományi   képzés   az  egyetemeken-főiskolákon,  a
     tanítóképző   intézetekben  történeti,  neveléstörténeti  alapozású
     volt;  ma  a  neveléstudományi  képzés  pszichológiai-antropológiai
     kiindulású, mint a világon mindenütt." [143]

A jelenre és jövőre való koncentrálás azonban mit sem ér a múlt, a történeti
folytonosság  megismerése  nélkül.  Neveléstörténeti  alapozás híján mit sem
érnek  a  neveléstudományi  kutatások.  Bármilyen irányban mozdulnak is el a
tanárképzés   és  neveléstudományi  kutatás  erővonalai,  a  neveléstörténet
ismeretére és szakszerű kutatására szükség lesz a jövőben is.

   A  neveléstörténeti  kurzus helye napjainkban is többnyire a pedagógiához
tartozó  tárgyak  között  van (bár mint fentebb már jeleztük, néhány nyugat-
európai  egyetemen  a  történelmi  tanszékekhez  tartozik a neveléstörténeti
munkacsoport,  esetleg  a  művelődéstörténetivel együtt); és alapozó (képzés
elején  jelentkező) vagy szintetizáló (képzést lezáró) kurzusként szerepel a
programban.

   Az  európai  egyetemi  gyakorlat  azt  mutatja,  hogy  a  neveléstörténet
tanítása  1, 2 vagy 3 szemeszternyi időben történik. Az 1 szemeszternyi időt
mindenütt  (így  Magyarországon  is)  a  hazai  és egyetemes neveléstörténet
néhány  forrással  alátámasztott  kronologikus  bemutatásának szentelik. A 2
szemeszteren  át  tartó képzés általában magában foglalja a neveléstörténeti
kutatásokba   való   bevezetést   és   egyes  problématörténeti  csomópontok
részletesebb   kifejtését.   A  3  szemeszterre  elnyújtott  neveléstörténet
tanítása   fentieken   kívül   tartalmazza   az  illető  egyetem  régiójának
neveléstörténeti     bemutatását,    a    helyi    kutatóhelyeken    végzett
forrásfeltárásokat.  (Ez  utóbbi,  nagyon  sok  tanulsággal  és  adaptálható
részlettel  szolgáló képzési forma él a spanyolországi Salamanca egyetemének
Tanárképző Fakultásán.) A legtöbb képzőintézményben valamennyi, tanárképzési
programban  szereplő  tantárgy bevezető óráin szó esik az illető diszciplína
történetéről  is.  Nyugat-Európa  és  Amerika  számos  egyetemén lehetőséget
biztosítanak  a  neveléstörténettel  foglalkozók  tudományos előmeneteléhez,
neveléstörténeti tárgyú PhD-képzés formájában.

   A  pedagógia  elméletének és gyakorlatának művelői esetében pedagógiai és
történeti  gondolkodásmódjuknak  is kifejlesztője a neveléstörténet. E tárgy
megismerésével  és  kutatásával  képesek  lesznek  jobban beleilleszkedni az
iskola  világába,  felismerni  az  összefüggéseket,  lehetőségeket  és rájuk
háruló   felelősségeket   is  az  oktatás-nevelés  különböző  területein.  A
neveléstörténet   lehetségessé   és   szükségessé   teszi   más   tudományok
eredményeinek  megismerését.  Oktatása során fontos megtalálni az egyensúlyt
az  egyetemes,  nemzeti  és  regionális  neveléstörténet  bemutatott  részei
között. [144]

   A  neveléstörténeti  tanulmányok  végeztével  a  diákoknak  képessé  kell
válniuk arra, hogy oktató, nevelő, kutató és fejlesztő munkájuk során:

   -  diakronikus  és szinkronisztikus módon átlássák a neveléstörténet főbb
      egységeit, korszakait, tényeinek kapcsolatrendszerét;
   -  hogy   a    forráselemzés   alapvető   lépéseinek  ismeretében  önálló
      kutatómunkát is végezzenek;
   -  ismerjék   a   pedagógiai  gondolkodás  történetének  főbb  műveit  és
      problémáit az egyes korok embereszményével összevetve azokat;
   -  értsék meg az egyes korok gyermekszemléletének hátterét és lényegét;
   -  lássák a mai pedagógiai valóság és eszmények történeti gyökereit;
   -  ismerjék népük neveléstörténetét és tudják azt összevetni más országok
      múltjával;
   -  pedagógiai   fejlesztő   munkájuk   során   merítsenek  a   történelem
      tapasztalataiból.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.