Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

              6. Új törekvések a neveléstörténeti kutatásokban
              ------------------------------------------------

   A  XX.  század első felében egyre inkább kiszélesedett a neveléstörténeti
részletkutatások  köre,  ami  ma  is  megfigyelhető jelenség világszerte. Az
1960-as    években    kulcsfontosságú   változások   történtek   a   nyugati
neveléstörténetírásban.  Egyrészt  a  történeti kutatói irányzatok változása
miatt,  másrészt  a  nagy  oktatásügyi  átalakulásnak  köszönhetően, amelyek
megértéséhez  (és  előmozdításához)  új  pedagógiai  kérdések  felvetése, új
nevelési,   oktatási  problémák  megjelenése  járult.  Ebben  az  évtizedben
rendszerezték  az  "új  történetírói  iskolához"  tartozó - főként francia -
történészek  a  már  korábban  formálódó,  és Pirenne, Huizinga, valamint az
Annales-kör tagjai által képviselt tendenciákat, melyek ösztönzőleg hatottak
a  neveléstörténetre  is.  A  neveléstörténet  evolúciójának  ezen  (és mai)
időszakában  az  alábbi  főbb  törekvéseket  figyelhetjük  meg  a nemzetközi
kutatások  színterén  (melyek  hatása  Magyarországra  csak  mostanában kezd
valamicskét begyűrűzni):

   1.  A  -  valaha  Febvre által megfogalmazott - totális történelem iránti
       érdeklődés;       különböző      tudományterületek      eredményeinek
       felhasználásával  mind  szélesebb  tér-  és  időbeli  kereteket húzva
       feltárni a neveléstörténetet is.
   2.  Ehhez  szorosan  kapcsolódó  törekvés a felhasznált források jelentős
       kiterjesztése:  az  írott, az ikonográfiai és tárgyi források mellett
       az  orális  források  beépítése a kutatásokba, emellett a "történelmi
       csendek" (forrásszegény időszakok) vizsgálata.
   3.  Problémaelemzés,       problématörténeti,      összehasonlító      és
       hatásvizsgálattal   foglalkozó   kutatások  forszírozása  a  szokásos
       kronologikus feldolgozás mellett.
   4.  A   tanú   (szerző)   személyiségének   és   a   forrás   keletkezési
       körülményeinek  az  újabb  kutatások  során  legalább annyi figyelmet
       szentelnek, mint a forrás tartalmának.

   Valószínűleg jelentős lesz majd a posztmodern neveléstörténetre gyakorolt
hatása is, amelynek sarkalatos pontja az az, hogy

        "egyedi átélésben érez és jön rá az ember az irdatlanná növekvő,
     létbetöltő civilizátumra." [140]

Vagyis a posztmodern kutatások lényege az alanyi megközelítés.

   Nagy   változás   várható   a  kutatási  módszerek  tekintetében  is.  Az
informatika   gyors  és  szinte  beláthatatlan  fejlődése,  az  elektronikus
publikálási  rendszerek  terjedése  soha  nem  látott  mennyiségű információ
birtokába  juttatja  a  kutatót  (is).  Ez  egyrészt  örvendetes, hiszen sok
utánjárástól  kíméli  meg  a  tudósokat, és az anyagok tárolásának virtuális
lehetőségei   elmossák   a   térbeli   határokat.  Másrészt  azonban  mindez
veszélyekkel is fenyeget, és feltétlenül átalakulásokat okoz majd a kutatást
tekintve. Ahogyan Glatz Ferenc fogalmazott:

        "a   szakirodalom   áttekinthetetlenné   válik,   a   tudományos
     gyűjtemények  nem  képesek  azokat  [t. i. a kutatási eredményeket]
     felvenni.  Az  anyaggyűjtés  szakasza  szükségszerűen  megnyúlik. A
     részletkutatási  eredmények  özöne a kutatási célokat, a hipotézis-
     állításokat is befolyásolja: a részletekbe elmerülésre csábít. Azaz
     tovább  erősítheti századunk tudományfejlődésének egyik deficitjét:
     mindinkább leszoktat a szintetizáló célok követésétől." [141]

   E  rövid  összefoglalásból  is látható, hogy számos feladat és új kihívás
vár  a  neveléstörténeti  kutatókra  is  a  közeljövőben, és nem lesz könnyű
megfelelniük.   Egyrészt   azért   lesznek   változások   a   diszciplínával
kapcsolatosan,  mert  az új történeti irányzatok és pedagógiai problémák más
irányba  tolják  majd a vizsgálódásokat. Másrészt amiatt, mert a diszciplína
tartalmának,  eddigi eredményeinek újragondolása vált szükségessé, hiszen ha
csak  a legutóbbi évtizedek kutatásait nézzük, akkor is látszik, hogy néhány
vélekedés  és  megcsontosodott  kijelentés  érvényét  veszítette. A források
pontos  és  szakszerű  feltárása és alapos értelmezése azért is fontos, mert
időről  időre számos vitatható felfogás épül be a pedagógiai köztudatba, ver
gyökeret   a   tudományos  kutatásokon  belül  éppúgy,  mint  a  tanárképzés
tananyagában.  Mindez  azért  történik  meg,  mert a kutatók "elnagyolják" a
forrásfeltárást  és forrásértelmezést, kritika nélkül átveszik mások (olykor
elhibázott,  túlzó, általánosító vagy egyéb) véleményét, és nem járnak maguk
a  dolgok  végére. [142] Eddig biztosnak hitt kijelentések inogtak meg, és a
történelem    egészét    szemlélő,    sokszínű    forrásanyagból   merítkező
neveléstörténetírás  egészen máshogyan rekonstruálja a múltat, mint korábban
az megtörtént.

   Az  újabb  kutatások  alátámasztják  a  sokszínű,  párhuzamosságaiban  és
változatos kapcsolataiban létezett és létező világ képét. Szükség van arra a
szemléletváltásra  a  neveléstörténet  kutatása  és tanítása során, amely az
állandó  kérdésfeltevéseket, a kreatív gondolkodást, a kételkedést fontosnak
tartja  és  nem  merül  ki az adathalmozásban, és nem ragaszkodik az ingatag
alapokon  álló  tételek hangoztatásához. Szükséges volna figyelmet fordítani
Európán   és  Észak-Amerikán  kívül  élő  népekre  is,  és  kultúrtörténetük
megismerésével  sor  kerülhet  az  egyetemes neveléstörténet átértékelésére.
Fontos  továbbá  a  nem intézményes nevelés magyar és egyetemes történetének
feltárása.  Nem  halogatható tovább az a lépés sem, amelyet megtéve közelebb
léphetünk  régi  korok  és  távoli  tájak  embereihez  (gyerekeihez), mert a
neveléstörténeti  kutatások  egyik  legfőbb  hozadéka  és nevelő ereje éppen
abban áll, hogy segítségükkel az embert, önmagunkat megismerhetjük.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.