Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                             5. A forráskritika
                             ------------------

   A  tudományos  igényű (nevelés)történetírás alapja a forráskritika. Ennek
szélesebb körű alkalmazásáról a humanisták törekvései óta beszélhetünk, noha
egyes  ókori  szerzők  példáját  is  említhetnénk.  A  szó modern értelmében
általában   Thuküdidészt   tartjuk   az   első   olyan  történetírónak,  aki
forráskritikát  végzett,  bár  az  iratok tanulmányozásával és értékelésével
részben már Hérodotosz is foglalkozott. Thuküdidész próbálta hitelesíteni az
események   leírását,   és  elbeszéléseibe  beleszőtte  különböző  személyek
véleményét,  az  eseményről  szóló  vitákat,  valamint  a  történtek  oksági
magyarázatát,   a   szereplők   viselkedésének   mozgatórugóit  is  kereste.
Arisztotelész  neve  a  hermeneutikai  problémák  felvetése  és  fejtegetése
kapcsán emelhető ki. [134]

   A  tágabb  értelemben  használt forráskritika több lépést foglal magában.
Egészében véve az összegyűjtött anyagok megítélésére szolgál, azok értékéről
mond   véleményt   és   közvetíti  tartalmukat.  A  forrásokkal  kapcsolatos
munkálkodást  eszerint  az  alábbi  szakaszokra lehet osztani - melyek közül
egyik sem kihagyható, és sorrendjük is lényeges:

   1.   Heurisztika
   2.   Külső és belső forráskritika
   3.   Hermeneutika, a források interpretálása
   4.   Konstrukció vagy szintézis
   5.   Történeti expozíció

   1.-2.  A forrás megtalálása a neveléstörténeti kutatásnak is első lépése.
Ezt  követően  az első, leglényegesebb kérdés annak eldöntése, hogy a forrás
eredeti-e. Ezt nevezik a formális hitelesség megállapításának, amely eljárás
során  a  kutató  megpróbálja  kideríteni,  hogy a szerző által írott szöveg
eredeti-e  vagy  másolat,  esetleg  a másolat másolata; hogy szöveghű-e vagy
hibás,  igaz  információkat  tartalmaz-e  vagy  tudatos hamisítvány. [135] A
forrás  külső  kritikája  annyit  tesz,  hogy a kutató megállapítja, hogy az
mikor,  hol,  hogyan  keletkezett,  ki  készítette,  hol  és milyen formában
őrződött  meg  napjainkig.  E  kérdések  eldöntéséhez  a források materiális
jellemzőit   (írónyag,  pecsét,  betűforma,  festék  stb.)  és  keletkezésük
hátterét  kell  megvizsgálni.  Esetenként  szükség van olyan kémiai, fizikai
elemzések  elvégzésére,  melyek  során  a  kutató  meggyőződik arról, hogy a
forrás  kivitelezése  megfelel-e  az  adott kor technikai szintjének, melyik
időszakban  keletkezett  (régészeti feltárásoknál alkalmazott kormeghatározó
módszer  pl.  a  rádiokarbonos  vizsgálat), milyen utat járt be a történelem
során (földrajzi útvonal meghatározásánál segít pl. a pollenanalízis).

   Az  ú. n. belső kritika lényege az eredetiség vizsgálata mellett a forrás
tartalmi  hitelességének,  a  szerző  szavahihetőségének  vizsgálata.  Ehhez
egyrészt  szükség  van  olyan  más  forrásokkal való összevetésre, amelyek a
vizsgált irat (kép, tárgy, hanganyag) tartalmával kapcsolatba hozhatóak. Meg
kell  vizsgálni  a  kort, a szerzőt ért hatásokat, komolyságát, pontosságát,
hozzáértését.  Szükséges  annak  kiderítése,  hogy  a  szerző saját szemével
látta-e   az   eseményeket,   szemtanúja,   résztvevője   volt-e  az  általa
megörökítetteknek,  vagy  közléseit mások elmondására alapozta. [136] Fontos
annak  feltárása,  nem  torzította-e  valamely  tény a forrás létrehozójának
munkáját,  például  félelem, hiúság, részrehajlás, kényszer, emlékezetkiesés
vagy egyéb.

   3.  Ezen  forráskritikai  lépések  után  következik  a (nevelés)történeti
kutatás  talán  legérdekesebb  és  leginkább  felelőségteljes  mozzanata:  a
történeti  források  tartalmának interpretálása. [137] A forráselemzés végső
célja  a  szerző  gondolatainak  minél teljesebb megértése, és ez nem csupán
annyit  jelent,  hogy a szöveget mai formára átírjuk. Először is gondolatban
bele  kell  helyezkedni abba a kulturális környezetbe, abba a korba, ahol és
amikor   a  szerző  élt,  és  az  általa  bemutatott  jelenségek,  események
történtek.  Ez  igen  nagyfokú  felkészültséget  kíván  a  kutatótól, melyet
elsődleges és másodlagos forrásokból szerezhet meg, ezenkívül pedig nagyfokú
képzelőerőt  és  kreativitást. Az egyéni és művészi adottságok, a politikai,
társadalmi,  gazdasági,  vallási, demográfiai és más tényezők és körülmények
együttesen  határozzák  meg  egy  kor kultúráját, és még más aspektusokat is
figyelembe kell venni: például olyan fizikai tényezőket, mint az éghajlat, a
földrajzi  (pl.:  domborzati)  viszonyok. (Ez utóbbi jelentősen befolyásolta
például  Athén  és  Spárta  városállamok  életét  és  fejlődését,  és  így -
közvetetten   -  az  ottani  nevelési  rendszerek  és  pedagógiai  eszmények
kialakulására   is   hatott.)   A   pszichológiai   és  környezeti  tényezők
tanulmányozása is elengedhetetlen tehát a források értelmezése során.

   Az  interpretáció,  a  szövegmegértés  segítségével  a  kutató  keresi  a
pedagógiai   eszményeknek   és   az   oktatási-nevelési   gyakorlatnak  azon
összefüggéseit,  amelyek a korabeli kulturális és társadalmi élet területén
sokszínűen kifejezésre jutottak. Az interpretáció azonban még így, sokoldalú
vizsgálódásokra  alapozva  is  nehéz  és  ingoványos  művelet,  sikerességét
kockáztatják az előítéletek, a hamis indukció és az analógiák. [138]

   4. A szintézisalkotás során a neveléstörténész tulajdonképpen újraalkotja
a  történeti valóságot, ehhez pedig nem csupán széleskörű szakmai tudásra és
kitartó  szorgalomra  van  szüksége,  de  nagyfokú  kreativitásról,  művészi
látásmódról  is tanúbizonyságot kell tennie. [139] Az a pozitivista módszer,
amikor  a  kutatók  "hagyták beszélni" az összegyűjtött forrásokat, mára már
meglehetősen  túlhaladottá  vált,  a  neveléstörténész  feladata is az, hogy
értelmezze  a forrásokat, a bennük foglalt adatokat szintetizálja és levonja
a    vizsgált    témára,    korszakra,    kulturális    egységre   vonatkozó
következtetéseit.

   5.  A  kutatás  befejező  szakasza  az a munka, amikor a neveléstörténész
leírja,  mások számára bemutatja azt az élővé tett történeti képet, amelyben
már    kiválasztva,   összefüggéseikben   bemutatva,   napjaink   pedagógiai
jelenségeihez kapcsolva, tipizálva állnak előttünk a neveléstörténeti tények
és korszakok.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.