Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                           C./ Elsődleges források

   A  neveléstörténet  főbb  forrásait  is  csoportosíthatjuk  a  klasszikus
felosztás  szerint.  Az  elsődleges,  írásos  források  közül jelentőségüket
tekintve  kiemelkednek a pedagógiai, filozófiai gondolkodók művei. Számtalan
példát sorolhatnánk erre vonatkozóan, Platon és Arisztotelész egyes műveitől
kezdve  századunk  gondolkodóiig.  E művek tükrözik leginkább egyes korok és
földrajzi  helyszínek  pedagógiai  eszményeit,  kevésbé  szólnak  azonban az
oktatási  intézményekről  és a nevelési valóságról. A nevelés eszményeire, a
mester   és   tanítvány   viszonyára  és  a  nevelés  különböző  színtereire
vonatkozóan  haszonnal forgatható források az egyes népek vallásos iratai. A
Bhagavad  Gíta,  a Biblia, a Talmud, a Korán és más gyűjteményes munkák több
neveléstörténeti   adattal   is  szolgálnak,  és  különösen  sokatmondóak  a
műveltségeszmény és gyermekszemlélet vonatkozásában.

   A  pedagógiai  tárgyú  kutatások  szempontjából  érdeklődésre  tarthatnak
számot  a régi történeti évkönyvek és krónikák is, mert e források lapjairól
elénk  tárulnak  az  iskolaalapításokkal,  a  tudás  átadásának folyamatával
kapcsolatos  adatok, és képet szerezhetünk egy-egy korabeli társadalomról az
életmóddal, kormányzással kapcsolatosan.

   Jelentős,   és   az   oktatáspoltika,   a  nevelési  valóság  megismerése
szempontjából  nélkülözhetetlen  írásos  források  a  jogalkotás ránk maradt
szövegei.  A  sumer  törvényektől  napjaink számos alkotmányszövegéig számos
vizsgálható  forrás  tartozik  ide,  például a Su King szövegrészei Kínából,
Manu  törvényei  Indiából,  Lükurgosz  törvényei  vagy  a  római  12  táblás
törvények,  Nagy  Károly  Kapituláréi, iskolai perek anyaga, és a modernkori
társadalmak  kiterjedt  oktatásügyi  törvénykezése  (pl. az 1868-as XXXVIII.
törvénycikk  Magyarországon),  szerződések  és végrendeletek említhetőek meg
többek   között.   Az   oktatáspolitika,   a  tanügyi  adminisztráció  egyéb
forrásokból is megismerhető. Az országgyűlési naplók, a képviselői beszédek,
a  tanfelügyelői  és  miniszteri  jelentések,  beszámolók jól tükrözik a kor
nevelési törekvéseit és valóságát.

   Elsődleges  forrásként  használhatóak  számos  esetben  azok  az  iskolai
anyagok (bizonyítványok, füzetek, iskolai értesítők illetve évkönyvek, [117]
órarendek,   tantervek,   [118]   vizsgafeljegyzések,   naplók,  jelentések,
tankönyvek,  [119] füzetek, jegyzőkönyvek stb.), amelyek valamely pedagógiai
kérdést   érintik,   az   oktatás-nevelés   elméletével  vagy  gyakorlatával
összefüggésben keletkeztek.

   A   sajtótermékek   anyagának   feltárása  és  elemzése  ugyan  speciális
módszertani  problémákat vet fel, de tagadhatatlan, hogy az elmúlt jó 200 év
egyetemes  és  magyar  neveléstörténete csak ezen források felkutatásával és
szisztematikus  elemzésével  válik  teljessé. Ugyanakkor le kell szögeznünk,
hogy  csak  megszorításokkal  használhatjuk  őket  elsődleges forrásként. Jó
szolgálatot  tesznek például egyes adatok kontrollálásakor (évszámok, nevek,
aprólékosabb  adatok), neves személyiségek nyilatkozatait illetően. [120] Az
oktatáspolitika,   a   korszak  uralkodó  nevelési  eszményei,  a  gyermekek
életmódja,  a  gyermekszemlélet,  az  iskolák működésével kapcsolatos számos
információ  is  meríthető  a  korabeli  újságokból  és  folyóiratokból. Ezek
esetében  azonban  már  nagyobb  körültekintésre  van  szükség  egy-egy cikk
tartalmának  értelmezése  és elemzése során, hiszen az egyes írások gyakorta
nem  a  közvélemény  gondolatait  tükrözik,  hanem csupán az újságíróét, egy
olvasóét  vagy  valamely  érdekcsoport  tagjaiét. Magyarországon különösen a
dualizmus korától kezdve szélesedett ki a pedagógiai lapok kiadása. Több lap
csak rövid időn át működött (pl. a Néptanoda, a Tanügyi Kalauz, a Katholikus
Iskola,   a   Tanügyi  Füzetek  stb.),  más  újságok  és  folyóiratok  egész
korszakokon átíveltek és jelentős kortörténeti adalékokkal szolgálnak (pl. a
Néptanítók  Lapja,  a  Magyar  Paedagogia,  a  Nemzeti  Nőnevelés, A Gyermek
stb.). [121]

   Az  újabb  történeti  kutatások  a  korábbi szokásoktól eltérően jelentős
mértékben  építenek a kvantitatív jellegű forrásokra. [122] A XIX. századtól
kiteljesedő   és   rendszeressé   váló   népességösszeírások,   az   iskolák
ellenőrzése,   az   analfabétizmus  vizsgálata  során  készült  kimutatások,
schematismusok,   a  történeti  statisztika  és  demográfia  körébe  tartozó
táblázatok,   grafikonok,   diagramok   jelentős   támpontot   jelentenek  a
neveléstörténész számára. [123]

   Az  ókori  népek esetében különösen, de a későbbi korok vonatkozásában is
sokat  elárulnak  gyerekekről,  gyereknevelésről  a  mitológiai  történetek,
legendák.  Egy-egy  mitikus vagy isteni személy felnövekedése - eltekintve a
csodás  elemektől  -  az adott kor gyermeknevelési szokásait vetíti elénk. A
gyermeket  (magzatot) védelmező isteni, félisteni személyek léte vagy hiánya
is sokat elárul a gyermekszemléletről.

   Nem  pusztán  kultúrtörténeti  adalék  a  nevek  vizsgálata.  A néprajzi,
nyelvészeti  kutatások  eredményei  -  egy-egy korszak bemutatása tükrében -
szintén  vallomást tehetnek a kor gyermekképéről. Kinek lehet kérdéses, hogy
abban  a  sumer  közösségben,  ahol  a  gyermek  neve "Apja a tetőig ugrott"
(mármint  örömében,  hogy  utódja született...) vagy "Napisten kedveltje", a
gyereket   szeretettel   várták?   [124]   A  sort  ez  esetben  is  hosszan
folytathatnánk,  felhasználva a magyar nép története során létezett névadási
szokásokról szóló kutatások eredményeit is. [125]

   Sajátos   csoportját   alkotják   a   neveléstörténeti  forrásoknak  a  -
mindezidáig   csak  kevéssé  feltárt  és  értelmezett  -  visszaemlékezések,
önéletírások, naplók, amelyek (általában) szerzőjük gyerekkorát mutatják be,
s  így mind az iskolai, mind pedig a családi nevelés színtereiről szólnak. E
művek  nem  tudományos igénnyel megírtak, hanem személyes tapasztalatokat és
élményeket  tükröznek.  Augustinus,  Erasmus,  Ibn  Khaldún, Bethlen Miklós,
Goethe, Unamuno, Sarah Bernhardt, Canetti és még sok-sok száz szerző műveire
utalhatnánk e forrásokról szólva.

   Eddig   nemigen   estek  vizsgálódás  alá  azok  a  levelek  sem,  melyek
gyerekkorról,   iskolarendszerről   sokat  mondanak,  a  sumer  városállamok
idejétől  fogva  századunkig.  Nagy  haszonnal  forgathatóak például a római
szerzők  által  írott  tetemes  mennyiségű  levelek, többek között Cicero és
ifjabb Plinius tollából.

   Az  írott  források  között fontos adalékokat rejtenek még az útleírások,
valamint az orvosi szakkönyvek és kisgyerekápolási munkák. [126] Ez utóbbiak
különösen  a  múlt  század  2.  felétől  kezdve kerültek jelentősebb számban
Magyarországon is kiadásra.

   A  neveléstörténész  irodalmi  alkotások  között  is rábukkanhat keresett
tárgyára.  Itt  nem  csupán  a  széles  körben  forgatott és idézett művekre
gondolunk, mint például Rabelais, Montaigne, Rousseau vagy Pestalozzi művei,
és  nem  is  az  úgynevezett  "nevelési  regényekre"  (mint  pl. Keller Zöld
Henrikje),    hanem   versekre,   novellákra   is,   melyek   agyagtáblákon,
papirusztekercseken,  kőre  vagy  papírra írva maradtak ránk. Csak válogatni
kell, a választék szinte beláthatatlan mennyiségű.

   A  tárgyi  emlékek  szintén  nagyon  jelentős,  ám  csak kevéssé kutatott
forrásai  a nevelés történetének, pedig az írásos források kiegészítéseként,
azok  értelmezését  segítve  jól  használhatóak  a múlt rekonstruálásához. E
forrásokhoz  tartoznak  például  azok  az  építészeti  alkotások,  amelyek a
korabeli   oktatási   intézmények  nyomokban,  romokban  vagy  többé-kevésbé
épségben  maradt  épületei.  Az  ókori  Mezopotámia  területén feltárt Tábla
házának   nyomai,  az  ókori  görög  gymnaszionok  romjai,  egyes  középkori
egyetemek, arab madraszák ma is teljes pompájában látható épületei mind-mind
e  csoportba  sorolhatóak. Kutatások tárgya lehet e régi iskolák berendezési
tárgyainak és az egykori taneszközöknek a vizsgálata.

   Ebbe  a  csoportba tartoznak a piktografikus alkotások, azok a metszetek,
festmények   és   rajzok,   amelyek   a   nevelés  pillanatait,  az  iskolai
hétköznapokat,  a gyermekeket (diákokat) örökítették meg. A gyermekszemlélet
történeti    alakulásának    vizsgálatához    e    forráscsoport    kutatása
elengedhetetlen.

   Számos  egyéb,  tárgyi  emlék  is  vall  a  korabeli  gyerekek  életéről,
neveléséről.  Így  például  a  divattörténet kutatási eredményei, az egykori
ábrázolások  és  a ránk maradt ruhadarabok. [127] Másrészt a gyermekjátékok,
az  egyiptomi mozgatható állkapcsú krokodiltól a magyar népéletben is ismert
"zúgattyúig". (A gyerekjátékokról írásos források is szólnak, pl.: Pollux i.
sz. 2. században keletkezett, etimológiai tárgyú műve [128] vagy Vives latin
nyelvkönyvének   részletei.)   [129]   A  néprajzi  és  régészeti  kutatások
segíthetnek feltárni azt is, hogy milyen gyerekbútorokat, gyerekápolással és
neveléssel összefüggő tárgyakat használtak régebbi korok emberei.

   A  szóbeli  források  alkotják  a  forrástípusok  3.  csoportját, és ezen
emlékek - jóllehet, bennük a személyes nézőpont tükröződik - más forrásokkal
kiegészítve     fontosak.     Az     iskolai     dolgozókkal,     diákokkal,
iskolafenntartókkal,  politikusokkal,  tankönyvírókkal  készített  film-  és
hangfelvételek  elemzése és más forrásokkal való összevetése nagyon jelentős
adalék    századunk,    és    különösen   közelmúltunk   neveléstörténetének
megismeréséhez.  E  riportok, beszélgetések elkészítése, rögzítése is nagyon
fontos  feladat,  hiszen  így  értékes  forrásanyagot  őrízhetünk meg a jövő
történészei számára.

   A  neveléstörténet  szóbeli  forrásai  közé  sorolhatóak a néprajz körébe
tartozó  azon  szövegek  is,  amelyek  szájról-szájra terjednek. Népdalok, a
népköltészet   számos   alkotása   hoz  hírt  régebbi  korok  gyereknevelési
mozzanatairól,   gyerekszemléletéről   (pl.  bölcsődalok,  mesék,  kiszámoló
mondókák, varázsló-formulák stb.).
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.