Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                     B./ A források csoportjai és típusai

   A  forrás  (régebbi  magyar  nevén  kútfő, latinul fontes) mindenképpen a
történeti  kutatások  legfőbb  eszköze,  és  forrásnak tekinthető minden, az
utókorra  maradt  olyan  emlék,  amely  tükröz  valamit  az elmúlt korszakok
történelméről.   [116]   Miként  a  történészek,  úgy  a  neveléstörténettel
foglalkozók   is   megkülönböztetnek   elsődleges   (primer)  és  másodlagos
(szekunder)  forrásokat.  Ezek  között  az  a lényegi különbség, hogy míg az
előbbieket   a   vizsgált   történelmi   folyamatok,   események  résztvevői
(szemtanúi)  hagyományozták  a  későbbi  nemzedékekre,  addig  a  másodlagos
források szerzője nem volt közvetlen megfigyelő, az informátor és a jelenség
(esemény)   között   távolság   húzódik,  e  források  közvetve,  utólagosan
tudósítanak, valakinek az elsődleges forrásokon nyugvó véleményét (ítéletét)
tükrözik.

   Az  elsődleges  és  másodlagos forráscsoportokon belül három forrástípust
lehet elkülöníteni:

   1.,  írásos emlékek
   2.,  tárgyi emlékek
   3.,  iratlan, szellemi hagyományok illetve szóbeli emlékek.





Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.