Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                          A./ A források lelőhelyei

   A  különböző  források  legfontosabb  lelőhelyei  az  országos  és helyi,
egyházi  és világi levéltárak, [109] a könyv- és dokumentumtárak, a hang- és
filmtárak  és  a  múzeumok,  és  újabban az Interneten át elérhető virtuális
tárolóhelyek. (lásd: 2. melléklet)

   Az  országos és helyi, egyházi, állami és magánlevéltárakban sok millió -
nagyrészt  máig  feltáratlan  -  egyedi  iratot  őríznek, melyek többsége az
eseményekkel  egy  időben  keletkezett.  Ebben  az  intézménytípusban  nincs
lehetőség  személyes kölcsönzésre, mivel az egyedi iratok pótolhatatatlanok.
A  levéltári  kutatómunka engedélyhez kötött (a kutatóterem vezetőjétől vagy
az intézmény igazgatójától kell kérni), és megfelelő felkészültséget kíván a
kutatótól.  Érdemes  akkor  felkeresni  a  kutatáshoz  szükséges  forrásokat
tartalmazó   levéltárat,   ha   a   kutató   a  könyvészeti  forrásokat  már
átnézte.  [110]  Az  1861  előtti  magyar  nevelés  történetének kutatásához
szükség van a latin illetve a német nyelv ismeretére, külföldi levéltárakban
való  kutatásokhoz  pedig  értelemszerűen  az azon a területen és a vizsgált
korszakban használt nyelv olvasási szintű tudására. A levéltári kutatásokhoz
különböző segédletek állnak rendelkezésre, mint amilyenek a fondjegyzékek, a
repertóriumok  és a lajstromok, illetve az Országos Levéltár által készített
ismertető   leltárak.  [111]  A  nagyobb  nemzetközi  és  magyar  levéltárak
iratainak   egy   részét   az   utóbbi  időben  mikrofilmre  viszik  illetve
számítógéppel rögzítik. Ez egyrészt az állomány védelmét szolgálja, másrészt
megkönnyíti a kutatók forrásgyűjtését és forrásfeldolgozását.

   A   könyvtárak   a   neveléstörténeti  kutatások  szintén  nagyon  fontos
színterei.  [112]  Nem csupán nyomtatott könyveket (elsődleges és másodlagos
forrás  is  lehet)  őríznek  ebben  az  intézménytípusban,  hanem esetenként
kéziratos anyagokat, hang- és filmanyagot, és újabban számítógépen rögzített
információkat  is.  A  magyarországi  könyvtárak  közül  legjelentősebbek az
Országos  Széchényi  Könyvtár,  a  Magyar  Tudományos Akadémia Könyvtára, az
Országgyűlési  Könyvtár  és  a  Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, de regionális
kutatás  esetében  fontos  lehet  az  egyes megyei könyvtárak helytörténeti-
honismereti gyűjteménye.

   A   világ  legnagyobb  könyvtára  a  washingtoni  Kongresszusi  Könyvtár,
amelynek  katalógusrendszerét  Internet-hálózaton  át  elérhetjük - csakúgy,
mint több más magyar és nemzetközi könyvtárét - és ez jelentősen megkönnyíti
az egyes kutatásokhoz szükséges források bibliográfiájának összeállítását és
lelőhelyük   kiderítését.   [113]  Magyarországon  létezik  olyan  virtuális
könyvtár  is  (Magyar  Elektronikus Könyvtár) ahol nem csupán címeket, hanem
magukat a műveket is olvashatjuk. (lásd: 2. melléklet)

   A  múzeumokban elsősorban tárgyi emlékeket, az anyagi és szellemi kultúra
dokumentumait  találjuk.  [114]  A  múzeumok  gyűjtőkörüket  tekintve nagyon
sokfélék   lehetnek,   beszélhetünk   történelmi,  néprajzi,  szépművészeti,
iparművészeti,  mezőgazdasági,  sőt  pedagógiai  múzeumokról  is.  A  magyar
neveléstörténet  kutatásához  például  jó  kiindulópont  lehet  az  Országos
Pedagógiai  Könyvtár  és  Múzeumban őrzött anyagok áttekintése (Budapest V.,
Honvéd  u.  19.),  [115]  de  sok  más  múzeum  emlékeit is felhasználhatjuk
neveléstörténeti vizsgálódásainkhoz a festményektől a taneszközökig. Újabban
több magyar és nemzetközi múzeum anyagából készült válogatás megtekinthető a
számítógépes világhálón át is.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.