4. A neveléstörténet forrásai
-----------------------------
A neveléstörténész - kutatómunkája történeti jellegénél fogva - olyan
jelenségek leírására és interpretálására vállalkozik, amelyek saját lététől
távoli térben és időben léteztek. A történeti, neveléstörténeti kutatómunka
ezért elsődlegesen azon források feltárására és azok értelmezésére irányul,
amelyek itt és most léteznek és közvetítenek információkat a múltról. [104]
E közvetítő eszközök segítségével a kutatónak képzeletben kell
helyreállítania azt, amit tanulmányozni, megismerni, interpretálni akar.
[105] (A posztmodern több képviselője is úgy véli, hogy mivel a történelem
objektív rekonstruálása nem lehetséges, a
"történészek által létrehozott alkotások "szövegekként" jelennek
meg". [106]
White Metahistory-jában, amelyben a XIX. századi történészekről ír, ezért
irodalmi kategóriákkal jellemzi az egyes történetírói irányzatokat. [107]
Mások szerint is az irodalom, azon belül is a regény műfaja felé mutat a
történetírás.) [108]