Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                 3. A neveléstörténeti kutatás megtervezése
                 ------------------------------------------

   Első  lépésként meg kell határozni a vizsgálódás kiterjesztésének tér- és
időbeli határait. [103]

   Ki kell választani egy

      -  közösséget  (felekezetet, etnikai vagy más csoportot) vagy személyt
         (személyeket),
      -  intézménytípust vagy egy bizonyos oktatási intézményt,
      -  földrajzi  egységet (kontinens, ország, régió, település, városrész
         stb.),
      -  pedagógiai problémát,
      -  neveléstörténeti egységet,

amelyet  kutatni  szándékozunk. Szükséges az időkeretek behatárolása. A téma
ilyenfajta  körülhatárolása  elképzelhetetlen  az  elsődleges  és másodlagos
források,   a   rendelkezésre   álló   kutatóhelyek  feltérképezése  nélkül.
Figyelembe  kell venni továbbá azt a tényt is, hogy a kutató mennyi időt tud
kutatására   fordítani,   és   pontosan   mikor  kell  annak  eredményét  is
közzétennie,   például   tanulmány,  szakdolgozat  vagy  konferencia-előadás
keretében.

   A  kutatás  kiindulópontja a hipotézis felállítása, a témával kapcsolatos
fontos  kérdések  felvetése.  A források összegyűjtése után kell elvégezni a
forráskritika  lépéseit,  és  a kutatómunka végeztével feltétlenül figyelmet
kell  fordítani  arra,  hogy  a  rögzített tapasztalatok (a szintézis) kellő
dokumentációval  alátámasztottak  legyenek (jegyzetek, felhasznált irodalom,
források és kutatóhelyek felsorolása, mellékletek, kislexikon, illusztrációk
lelőhelyének  feltüntetése  stb.), mert kutatómunkánk folyamata és eredménye
csak  így  lesz  mások számára is ellenőrízhető és segédlet saját kutatásaik
során.

   A  neveléstörténeti  kutatás  során már a kezdet kezdetén számos nehézség
adódik.  Nagyon  nehéz  például behatárolni a kutatandó területet, különösen
tapasztalatlan, kezdő kutató esetében jelent ez gondot. A legfontosabb ezzel
kapcsolatosan,  hogy elegendő forrással és forráselemzéssel kell rendelkezni
a behatárolt téma vizsgálatához, felállított hipotézisünk igazságtartalmának
vizsgálatához. Kezdő kutató esetében egy neveléstörténeti részterület alapos
elemzése, többirányú körüljárása hasznosabb és eredményesebb lehet, mint egy
szélesebb tér- vagy időbeli keretbe foglalt vizsgálódás elvégzése.

   A  neveléstörténeti  kutatások  során  nagyon  nagy  szükség  van mások -
témával  kapcsolatos  -  munkáinak,  a másodlagos forrásoknak az ismeretére,
hiszen  ez  óvja meg a kutatót attól, hogy már alaposan feltárt jelenségeket
kutasson    újra,    mit    sem   tudva   az   előzetes   feltárásokról   és
következtetésekről.  A  források  közül azonban elsősorban az elsődlegesekre
kell  támaszkodni.  Mivel  a neveléstörténet kutatójának nincsenek az általa
vizsgált   korszakról   direkt,   közvetlen   tapasztalatai,  az  elsődleges
forrásokban   foglalt  információk  segítségével  léphet  közelebb  vizsgált
témájához.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.