Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

               2. A neveléstörténet szinkronisztikus kutatása
               ----------------------------------------------

   A  kronologikus  kutatások  mellett  - melyeket Vág Ottó neveléstörténeti
alapkutatásoknak  nevezett  -  szintén  nagyon  fontos  olyan speciális vagy
szinkronisztikus   kutatások   lefolytatása,   amelyek  közelebb  visznek  a
pedagógiai   kérdések   megválaszolásához.  Az  egyik  irány  ezen  belül  a
problématörténeti  csomópontok  kiemelése,  amellyel  gyakran  összefügg  az
összehasonlító neveléstörténeti kutatások elvégzése. Sajátos terület továbbá
a   neveléstörténeti   hatáskutatás,   amely  főként  az  elmélettörténettel
összefüggésben merül fel. [94]

   Nem könnyű feladat a problématörténeti csomópontok kiemelése és kutatásuk
következetes  és  kimerítő  lefolytatása  térben  és  időben (összehasonlító
vizsgálatok).  Mivel  koronként  más  és más problémák keletkeznek és mindig
újabb pedagógiai kérdések megválaszolása is szükségessé válik, a csomópontok
is  minduntalan változnak, állandóan újabbak körülhatárolására és kutatására
is   szükség  van  a  régebbiek  mellett.  Az  egyes  iskolák,  az  oktatási
intézményrendszer   elemeinek   vizsgálata,  a  felépítésükre,  működésükre,
funkciójukra összpontosító neveléstörténeti törekvések éppúgy régi keletűek,
mint  taneszközök,  módszerek,  célok  és tartalmak vizsgálata. Ebbe a körbe
éppúgy  beletartozik  az  értékelés,  fegyelmezés,  a  tanár-diák  kapcsolat
történeti  alakulásának  feltárása,  mint  az  egyes  tantárgyak tanításának
kutatása vagy a diákok szabadidejére vonatkozó vizsgálódások. Századunk és -
napjaink  -  új  problémái  elindították a tömegoktatás, az alfabétizáció, a
leánynevelés   (nemek   különböző   nevelése),  a  tanárképzés  történetének
kutatását.

   Az Annales iskola kutatói által vizsgált és közzétett új irányzatok közül
különösen   a   gyermekkora,  a  gyermekszemlélet  alakulására,  az  ifjúság
életmódjára   vonatkozó   történeti  kutatások  hatottak  termékenyítőleg  a
neveléstörténeti  gondolkodásra,  valamint  a család- és mentalitástörténeti
vizsgálódások,   illetve   a   könyv,   a   film,  a  nyelv  kultúrtörténeti
jelentőségének felismerése. [95]

   Horváth   Márton   1995-ben   elhangzott   előadása   szerint   a  magyar
neveléstörténet-írásnak  többek között az alábbi problémákra kellene nagyobb
figyelmet fordítania:

   1.   a gazdaság és az oktatás kapcsolatrendszerének vizsgálatára
   2.   a hazai pedagógiai gondolkodás történetének vizsgálatára
   3.   annak  feltárására,  hogy  hogyan  épült  be az  oktatási,  nevelési
        gyakorlatba egy adott korszak tudományos felfogása
   4.   annak  kutatására, hogy  melyek voltak a tömegoktatás és elitoktatás
        közötti konfliktushelyzet történeti sajátosságai
   5.   annak  vizsgálatára,  hogy a múltban milyen eszközöket és energiákat
        fordítottunk  kutatásokra,  kutatóintézetekre, azaz fel kell tárni a
        múlt kutatási gyakorlatának neveléstörténetét. [96]

   Az  utóbbi  időben  Magyarországon  is  megfigyelhetőek  azok  a  kutatói
törekvések,  melyek  fontos vizsgálandó kérdésként emelik ki egy-egy korszak
gyermekszemléletének, a gyermekek történetének bemutatását. [97]

   Fontos  törekvés  a  különböző  országok  oktatási rendszerének, nevelési
eszményeinek    és    gyakorlatának    összevetése,   az   egyes   területek
neveléstörténetének  megismerése,  jellegzetességeik,  értékeik feltárása. A
neveléstörténet  maga  mindig  összehasonlító,  mindig  »komplex«".  [98]  A
legújabb-kori  fejlődés összehasonlító vizsgálatával mára már egy önállósult
diszciplína foglalkozik, az összehasonlító pedagógia, [99] melynek történeti
folyamatokra  való  kiterjesztése  indokolt. Mindez napjainkban már nem csak
európai    országok    vizsgálatát    jelenti,    hanem    más   kontinensek
neveléstörténetének kutatását is. Immár nem - vagy nem csak - saját jelenünk
történeti  gyökereinek feltárásáról és megértéséről van szó, hanem egy olyan
glóbusz-szemlélet    kialakításáról,    amely   a   XXI.   század   küszöbén
elengedhetetlen, mert enélkül szóba sem jöhet a kultúrák közötti párbeszéd.

   Az   összehasonlító   neveléstörténeti  vizsgálódásokat  szükséges  volna
kiterjeszteni  fentieken kívül egy másik területre is, nevezetesen a saját,
közép-kelet-európai  régiónkra,  hiszen  könnyen  belátható  Mészáros István
véleményének igazságtartalma:

        "sokkal     jobban    ismerjük    a    nyugat-európai    államok
     neveléstörténetét,    az   arra   vonatkozó   szakirodalmat,   mint
     szomszédaink  neveléstörténetét, pedig ez utóbbiak neveléstörténete
     részben közös a miénkkel." [100]

   A  fenti  két kutatási iránnyal szorosan összefügg azoknak a hatásoknak a
vizsgálata,   amelyek  jellemezték  az  egyes  gondolkodók,  elméletek  vagy
intézményrendszerek  közötti kapcsolatokat. Számos hatás feltárása még várat
magára  mind  az  egyetemes  mind pedig a magyar nevelés történetét kutatva.
Néhány  kiragadott  példa:  várat  még  magára  például  annak  részletesebb
feltárása,  hogyan  hatottak  korábbi  rendszeralkotók gondolatai Comeniusra
(pl.  Vives,  Erasmus),  [101] Herbartra stb.; milyen befolyással bírt egyes
gyarmatosító    országok    oktatáspolitikája    és   emberideálja   illetve
intézményrendszere  az  Európán  kívüli kontinensek neveléstörténetére (pl.:
spanyol-portugál  jelenlét Latin-Amerikában, angol befolyás Észak-Amerikában
stb)  és  milyen  volt a visszahatás; hogyan hatottak egyes neveléselméletek
máshová   kerülve  (pl.  a  reformpedagógiák  esetében).  A  sort  hosszasan
folytathatnánk,  annál  is  inkább,  mert az efféle vizsgálatok még a kezdet
kezdetén tartanak, ugyanakkor óriási szükség volna rájuk. [102]
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.