Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

   Mint  más  kutatások  esetében  is, a neveléstörténésznek előzetes tervet
kell   készítenie   kutatásaihoz.   Mivel  a  neveléstörténet  a  történelem
(művelődéstörténet)  és  a  pedagógia struktúrájába ágyazottan értelmezhető,
diakronikus  (kronológiai,  történeti  értelemben  vett) és szinkronisztikus
(szisztematikus, pedagógiai) vizsgálódásra van szükség. Mielőtt a kutatással
kapcsolatos   teendőket   és   jellegzetességeket   leírnánk,   szükséges  a
neveléstörténet   nagyobb  egységeinek,  tényeinek  felvázolása  és  a  főbb
problématörténeti csomópontok megjelölése, mint kiindulópont.


                 1. A neveléstörténet diakronikus vizsgálata
                 -------------------------------------------

   Mind  a neveléstörténet kutatása mind pedig tanítása szempontjából fontos
kérdés  a  diszciplína  tárgyát  képező időrendről illetve a kultúrtörténeti
egységek  felosztásáról  szólni.  A  neveléstörténet  hagyományos, történeti
korszakokon  alapuló  felosztása  túlságosan általánosnak mondható. Az ókor-
középkor-újkor-legújabb   kor   nem  kellően  tagolt  egységek  a  kutatások
elvégzéséhez.  Az új és legújabb korban például annyira sok változás történt
a  nevelés  tekintetében,  olyan  sok irányzat jelent meg, hogy szükségesnek
látszik  ezek  árnyaltabb  elkülönítése.  A leginkább politikai változásokat
figyelembe  vevő  korszakolással  azonban  nem  csak  annyi a probléma, hogy
túlzottan  általános.  A  másik  gond  vele  kapcsolatosan,  hogy  nem veszi
figyelembe az európai és kontinensünkön kívül eső területek, országok eltérő
fejlődését.  Márpedig  manapság,  amikor  a neveléstörténetben is a "totális
történelem" megírására vonatkozó törekvések jelentkeznek, könnyen belátható,
hogy  nem  ugyanazt  jelöli például az 1640-es év Anglia, mint Magyarország,
Japán  vagy  éppen  Kongó  esetében, nem is beszélve a számos, kisebb régiók
szintjén  jelentkező  fejlődési különbségekről. A Braudel által kifejtett és
történeti  kutatásokhoz  javasolt  rövid  és hosszú időciklusok felismerése,
számbavétele, ezek alkalmazása a neveléstörténeti kutatásokkal kapcsolatosan
is   megoldandó   feladat.  Célszerű  volna  a  nevelés  történetét  is  úgy
tanulmányozni, hogy a periodizáció a neveléstörténet (a pedagógia fejlődése)
szempontjából   fontos   tényekhez  (eseményhez,  jelenséghez,  műhöz  stb.)
igazodjon, ezek alapján történjen az időhatárok kijelölése, és a vizsgálódás
valamilyen    problématörténeti   csomóponthoz   kötődjön.   Belső,   vagyis
pedagógiai,  neveléstörténeti  tény  legyen  tehát a periodizálás alapja, ne
pedig valamely külső tény (politikai esemény, csata stb.), amelynek nem volt
közvetlen hatása a pedagógiára, a nevelési célok és gyakorlat alakulására.

   Az effajta periodizálásra vonatkozó törekvések még csak a kezdet kezdetén
tartanak,  és  nem egységesek egy-egy országon belül sem. Az ilyen módon, az
eszmék   vagy   a  gyakorlat  alakulásának  figyelembevételével  kialakított
korszakok feltérképezése nagy nehézségekkel fog járni. Az egyik probléma az,
hogy  rendkívül  sok  lesz  az átfedés, sokdimenziós hálózat fog kialakulni,
mely  nehezen  lesz  áttekinthető.  Az  összevetéseket  -  különösen a tágan
értelmezett  egyetemes  neveléstörténeten belül - nehezíteni fogja az egyes,
pedagógiai fogalmak jelentéstartalmának különbözősége. Ráadásul az ily módon
kialakított   korszakok   és   problématörténeti   csomópontok  felmérése  a
szokásosnál  szélesebb  körű  felkészültséget  és  szemléletváltást  kíván a
neveléstörténésztől.

   Bár  vitathatatlan,  hogy  a  kutatók  esetében mindenképpen, minél előbb
szükséges   ez   a   szemléletváltás,   ez  csak  lassan  fogja  átitatni  a
neveléstörténet tanítását, és még lassabban fog kialakulni az új szemléletű,
szokásos  gondolkodásmódunkra "keresztben szántó" neveléstörténeti tananyag.
Valamit  azonban már most is tehetünk. Jelentősen hasznosítható például az a
törekvés,  amely  az  egyes  korszakok  tárgyalását (kutatását) az adott kor
pedagógiai   eszményeinek,   emberképének  bemutatása  köré  rendezi,  ennek
rendelve alá az oktatáspolitika és nevelési gyakorlat bemutatását.

   A  neveléstörténet  nagyobb  egységeit  például  az  alábbi  módon  lehet
körvonalazni  és  röviden  jellemezni  (jóllehet ez a bemutatás meglehetősen
sematikus és hiányos):

   I.  A  tradicionalizmus  időszaka,  amikor egy nép vagy közösség nevelési
eszménye  a szokások, a normák, a régi hagyományok átörökítése volt. (A pre-
vagy  protohistorikus  időknek  a  rekonstruálása,  illetve  a  mai  is  élő
természeti  népek  megfigyeléséből  vont  következtetések  segíthetnek ennek
megértésében.)

   II.   A  tradicionalizmus  és  az  intézményes  nevelés  kibontakozásának
együttes  jelensége  külön  tanulmányozást igényel. E csoportba tartoznak az
ókori  Kelet  államai  (az  Egyiptom,  Mezopotámia,  Kína és India területén
létrejött kultúrák, a preiszlamikus arab törzsek) illetve több indo-amerikai
nép,  például  az  inkák  és  az  aztékok.  E népek körében azok részesültek
intézményes  nevelésben,  akikből  az  állam vezetői, papjai és hivatalnokai
lettek.  Kiemelendő,  hogy  e  népek  körében  is  jelentős,  fejlett, saját
igényeiknek és céljaiknak teljesen adekvát pedagógia létezett.

   III.  A  ókori klasszikus görögség és a rómaiak, illetve a zsidóság által
nagyra  tartott  nevelési  eszmények  és  gyakorlat vizsgálata jelenthet egy
következő  egységet.  Mindez  nem  mást takar, mint a gréko-román és a zsidó
kultúra  tanulmányozását,  melyek meghatározták a későbbi európai pedagógiai
gondolkodást  és intézményrendszert. A kalokagáthia görög, a humanitas római
és  az  oktatás  minél  szélesebb  körű  kiterjesztésének zsidó eszménye, és
mindhárom kultúra gyermekszemléletének tanulmányozása fontos kulcspontok.

   IV.  A keresztény szemléletű nevelés kialakulása és fokozatos elterjedése
lehet egy következő vizsgálódási keret. (A keresztény nevelés vizsgálata nem
szűkíthető  le  a  "középkorra",  hiszen  azelőtt  és azóta is létező, az I.
századtól napjainkig jelenlévő és nagy hatással bíró jelenség ez.) E nevelés
eszménye  a  krisztusi  modell  követése,  amely  ideál  jelentős  befolyást
gyakorolt  Európa,  sőt  más kontinensek nevelésének történetére is. Az ókor
utolsó  és  a  középkor  első  századaiban  a  keresztény nevelés és oktatás
szerzetesi közösségekhez illetve egyházi intézményekhez kötődött. A feudális
államok  kialakulásának  időszakában  az  iskolahálózat  kiépítése  szorosan
összefonódott az egyházszervezéssel. A korábban már létező kolostori iskolák
mellett  az  oktatás  a  plébániai  és  -  a városfejlődés során kialakuló -
székesegyházi   iskolákban   folyt.   A   XII.   századtól   kezdve  azonban
megfigyelhető   volt  a  a  nevelés  és  oktatás  klérustól  való  fokozatos
függetlenedése (lovagi nevelés, egyetemszervezések).

   V.  A reneszánsz kor pedagógiájának ideálja úgy jellemezhető, mint a régi
eszmény,  a humanitas megújítása. A világi oktatás kiszélesedésének korszaka
volt  ez,  valamint  az  oktatás  és  nevelés  elméletével  és gyakorlatával
összefüggő első rendszerező művek megszületésének ideje - pl. Vives könyve -
(gyakran  ókori  példákra építve). A könyvnyomtatás hatására megváltoztak az
olvasási és tanulási szokások.

   VI. A reformáció és ellenreformáció pedagógiája, amely szembehelyezkedett
a  reneszánsz kor egyes humanistáinak világi oktatási koncepciójával. Mind a
reformátorokat, mind pedig az ellenreformátorokat vallásos érzelmek vezették
az  oktatási  rendszer átfogó kiépítése során. Megindult a modern értelemben
vett népoktatás kifejlesztése.

   VII.  Európai  nevelési  törekvések  más  kontinenseken. A XVI. századtól
kapcsolódott   Európa   neveléstörténetéhez   Amerikáé,   és   később   más,
gyarmatosított országoké (kontinenseké), ahol szintén mély nyomot hagytak az
európai  eszmék  és  intézmények.  Ez  gyakorta  együtt járt az ottani népek
eredeti oktatási-nevelési kultúrájának hanyatlásával vagy megsemmisítésével,
amelyek   pedig   teljes  értékű,  hosszú  időszakok  tapasztalatai  alapján
kialakított  pedagógiai rendszerek voltak. A "felfedezések" következtében az
európaiak világszemlélete is jelentősen változott.

   VIII.  A pedagógiai realizmus időszakát a XVII. századtól számítjuk. Ez a
Descartes,  Bacon által kifejtett filozófiai, a Groetius, Hobbes, Puffendorf
által képviselt új politikai valamint Kopernikusz, Kepler, Galilei és Newton
új  szemléletet  tükröző  természettudományos  gondolatain  nyugodott. E kor
kiemelkedő  európai  pedagógiai  gondolkodója  Comenius  (aki  ugyanakkor  a
középkori keresztény pedagógia nagy összegzője is volt) és Erdélyben Apáczai
Csere János.

   Fokozatosan a világ tapasztalás (indukció) útján történő megismerése és a
dolgok   hasznosság   szerinti   megítélése   vált   fontossá   a  pedagógia
szempontjából.

   Pedagógiai  értelemben  a  pietizmus  irányzata  teremtett  szintézist  a
nevelési realizmus ideáljai és a keresztény pedagógiai eszmények között.

   IX.  A  pedagógiai  naturalizmus  a  XVIII. században az emberi természet
eszményében látta a nevelés célját és módszerét. A felvilágosodás századának
idején  az  értelembe  vetett  hit  volt  a  pedagógiai gondolkodásnak is az
alapja, ez a gondolat szőtte át Rousseau művét, az Emil-t is.

   A   filantropizmus   irányzatának   hívei   a   vallási  toleranciát,  az
utilitarizmus-t,  a  nyilvános  oktatást és pedagógiai realizmust hirdették,
mint nevelési eszményt.

   X.  A  pedagógiai neohumanizmus volt az a kultúrtörténeti egység, amely a
XVIII-XIX.  század  fordulóján  szembehelyezkedett  a felvilágosodás korának
racionalista   pedagógiai  eszményeivel.  A  neohumanisták  a  humanizmusból
merítve  a  klasszikus  görög-római  embereszmény  kimunkálásán fáradoztak a
technicizálódó, szakemberképzésre orientálódó iskolai képzéssel szemben. Nem
a  nyelvi  tökéletesség elérése (ciceromania) volt fő céljuk, hanem az ember
sokoldalú  kiművelése.  Filozófiai  gyökerei e pedagógiai eszmeáramlatnak és
gyakorlatnak  a  német  idealizmusból  eredtek.  Legjelentősebb  képviselője
Pestalozzi volt.

   XI.  A  XIX.  század  pedagógiájáról  beszélni  általános  értelemben nem
lehetséges,  ehelyütt  mindössze  kiemelhetjük  azokat  a főbb történéseket,
törekvéseket  és  irányzatokat,  amelyek  az elmúlt századot jellemezték. Az
oktatási  rendszer  teljeskörű  kiépítése, szabályozása, mely együtt járt az
állam  beavatkozásával, az oktatás laicizálódásával már a francia forradalom
évtizedében  megkezdődött Európa-szerte, a múlt században csak kibontakozott
mindez.  A  nacionalizmus  hatására  minden nép körében hangsúlyossá vált az
anyanyelven  való  tanulás,  és a nemzeti oktatási rendszereken belül helyet
kaptak  (kértek)  a  nemzetiségek  is.  Az  új gazdasági-társadalmi-politkai
változások életre hívták a szociális és szocialista pedagógiai gondolatokat,
eszményeket; kialakultak a későbbi munkaiskola csírái.

   A  pedagógia elméletének kifejtésére, a pedagógiai rendszer kidolgozására
tett  kísérletek, valamint a valamennyi tudományban nagy visszhangot kiváltó
evolúcióelmélet  életrehívta  az  empirikus  és  pozitivista  alapokon  álló
neveléstudományt.  Herbart  és  követőinek hatása még a XX. század elején is
széles körben érezhető volt.

   XII.   A   XX.   század   pedagógiája   legalább  annyira  keveset  mondó
megfogalmazás,  mint az előbbi. A célok, módszerek, tartalmak és intézmények
vonatkozásában  is oly sok változatosságot felmutató irányzatok sokszínűsége
jellemzi   századunkat.   A   kísérleti  pedagógia,  a  cselekvő  iskola,  a
neohegeliánus   pedagógia,   a   pedagógia   mint  a  szellem  tudománya,  a
művészetpedagógia,  a pszichopedagógia, az értékpedagógia, a személyközpontú
pedagógia tekinthetők meghatározó irányzatoknak.

   Ami   az  oktatáspolitikát  illeti,  különösen  századunk  2.  felében  a
kormányok  világszerte  jelentős  intézkedéseket  tesznek  az  oktatás minél
szélesebb   körű   kiterjesztésére,  a  társadalmi-kulturális  különbségeket
enyhítő,   demokratikusabb   szellemű   iskolák   működtetésére.  Nemzetközi
szervezetek  (pl. az UNESCO) próbálnak anyagi és elméleti jellegű segítséget
nyújtani a 3. világ gyermekeinek tanításához. Jellemző tendencia az egy főre
számított   tanulási   évek   növekedése,  a  permanens  tanulás  és  az  új
kommunikációs formáknak köszönhetően a távoktatás kiszélesedése. [89]

   A  közelmúltban  megjelent, magyar iskolatörténet kronológiájáról készült
könyvek hasznos segítséget jelentenek a magyar neveléstörténet diakrón alap-
kutatásainak    elvégzéséhez.    [90]    A   magyar   nevelés   történetének
periodizálásához  Mészáros  István,  Horváth  Márton  és  mások  munkái nagy
segítséget  nyújtanak.  Előbbi  szerző  monográfiájában  a  996-tól  1777-ig
vizsgált magyar iskolatörténetet az alábbi módon szakaszolta:

   1.    A   magyar   feudális   államszervezéssel   és   megszilárdulásával
párhuzamosan,  a  kereszténység  felvételét  követően  a  XI.  század  során
fokozatosan  kialakultak az új oktatási-nevelési rendszer legfőbb szerkezeti
bázisai, amelyek a XI-XII. század fordulójára megszilárdultak.

   2.  XII-XIV.  század a hazai iskolaszervezet szétterülésének, az oktatás-
nevelés   tartalmi   elmélyülésének,  a  klerikusképzés  és  lovagi  nevelés
kibontakozásának időszaka volt.

   3.  A  XV.  század  elejétől  a  XVI.  század  közepéig tartó időszakot a
középkori   iskolarendszer   teljes   kiépülése   jellemezte,   annak  belső
differenciálódása  illetve  a  világi elemek tömeges megjelenése a különféle
iskolákban. E korszakra tehető a humanizmus megjelenése.

   4.  A  XVI.  század  közepétől  a XVII. század végéig tartott a következő
időszak,  amikor  a  humanizmus  hatására  átalakult a hagyományos oktatási-
nevelési  rendszer,  és  új  iskolatípusok  keletkeztek.  Sajátos  helyzetet
teremtett   ebben   az  időszakban  az  ország  három  részre  szakadása.  A
reformátorok  és ellenreformátorok küzdelmei során az oktatás- és nevelésügy
számos új elemmel gazdagodott.

   5.  A  XVIII. századtól 1777-ig tartó periódus időszakában a felszabadult
ország  teljes  területén  kiépült  az  oktatási-nevelési intézményrendszer.
Hazánkban  is,  miként  más korabeli európai országokban az állam igyekezett
saját kezébe venni az iskolaügy feletti rendelkezés és irányítás jogát. [91]

   Az 1777 utáni magyar neveléstörténet is tovább korszakolható, és többféle
megoldás is kínálkozik a periódushatárok megvonásához. Egyrészt az oktatási-
nevelési  törekvések  és  célok  lehetnek  ehhez  kiindulópontok, például az
oktatási  intézményrendszert  érintő,  a XIX-XX. század során végbement nagy
horderejű  változások  (pl.:  az  alap-  közép  és  felsőfokú képzést érintő
változások,  a tankötelezettség kimondása és gyakorlati megvalósítása stb.).
Köthetőek  rövidebb  történeti  korszakokhoz  is  e  szakaszok,  [92]  ám  a
reformkor,  az  1848/49-es  forradalom és szabadságharc, az abszolutizmus és
dualizmus  időszaka,  a Tanácsköztársaság, a két világháború közötti és a 2.
világháború  utáni  periódusok  meghatározása  nem  mindig  tűnik  megfelelő
értelmezési  keretnek,  hiszen  számos  oktatásügyi  törekvés  vagy jelenség
"kilóg"  az  egyes szakaszokból. Tapasztalhatunk olyanfajta megközelítéseket
is   a   periodizálással   kapcsolatosan,  amikor  egyes  államférfiak  vagy
pedagógiai  gondolkodók  nevével  fémjeleznek egy időszakot. (Például Eötvös
József, Trefort Ágoston, Klebelsberg Kunó és mások oktatásüggyel kapcsolatos
életművének kiemelése sorolható ide.) [93]

   A  magyar  nevelés  történetének  korszakolásakor a kutatók általában nem
veszik figyelembe a nem-intézményes nevelés jelenségeit, amelynek pedig több
időszakban  is  igen  nagy  volt  a  súlya  a  magyarság életét, művelődését
tekintve,  és ma sem hagyható figyelmen kívül. Szükséges volna a régészet, a
néprajz,   az   összehasonlító   néprajz,   a   kulturális  antropológia,  a
szociográfia,  a  nyelv-  és  (rovás)írástörténet,  a  népi vallásosság és a
népművészet  tanulmányozása  ahhoz,  hogy  a  996  előtti magyarság nevelési
törekvéseiről és gyakorlatáról is több ismeretet szerezzünk, illetve hogy az
azóta  is  folyamatosan  jelenlévő  nem  intézményes  nevelést értelmezni és
értékelni  tudjuk.  Ezen  ismeretekkel kiegészítve a magyar neveléstörténeti
vizsgálódások  eredményeit,  valószínűleg  a periodizáció is némileg másképp
alakul, és új szempontok emelhetőek be a korszakolás nehéz munkálatai során.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.