Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

            5. A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében
            ----------------------------------------------------

   A  neveléstörténet  mint  diszciplína leírásával foglalkozó művek szerzői
általában  megpróbálkoznak  a  tudományrendszertani  hely kijelölésével. Míg
régebben  egyesek  úgy  határozták meg a neveléstörténetet, mint a pedagógia
"segédtudományát"  [77]  illetve  mint  a  pedagógia "határtudományát", [78]
újabban  többen  úgy  emlegetik hazánkban is, mint a művelődéstörténet egyik
sajátos  területét,  mely a pedagógia különböző diszciplínái által felvetett
kérdésekre keresi a választ történeti keretek között.

   A  neveléstörténet tudományrendszertani helyének meghatározásakor tehát a
legfontosabb kérdések az alábbiak:

   1.,  Hol helyezkedik el más neveléstudományok között?
   2.,  Milyen a helyzete a történelem egyéb ágaihoz viszonyítva?
   3.,  Milyen   kapcsolatok   állnak   fenn   a   neveléstörténet   és  más
        embertudományok  között  (pl.: pszichológia, szociológia, kulturális
        antropológia, demográfia stb.)?

   1.,  A  neveléstörténet más neveléstudományokhoz viszonyított helyzetének
meghatározását  Mialaret  szerint  az  nehezíti,  hogy szinte lehetetlen egy
egységes  osztályozási  rendszer  kidolgozása.  Ennek  oka abban áll, hogy a
különböző  országokban  kialakult,  nevelési helyzetek leírására kifejlődött
tudományok   nem   összevethetőek,   illetve   az  ugyanazon  névvel  jelölt
diszciplínák nem mindenütt és mindenkor hordozzák ugyanazt a tartalmat. [79]

   Míg   az  elmúlt  században  a  pedagógia  tudományos  fejlődésének  első
lépéseinél   jobbára   csak   a   neveléselméletet,   a   didaktikát   és  a
neveléstörténetet  emlegették  önálló  ágként,  mára  a  helyzet  jelentősen
átalakult.   Első   ízben  a  század  elején  kibontakozó  pszichológiai  és
szociológiai  kutatások  gazdagították  új  területekkel a pedagógiát, azóta
pedig  az  oktatásügyi  törvénykezés és adminisztráció területétől kezdve az
oktatásgazdaságtan,  az  összehasonlító  pedagógia,  a  speciális nevelés és
számos  más  önállósodó  diszciplína  tagolódott  a  pedagógia  összefoglaló
megnevezés   alá.  A  filozófiai,  kultúrantropológiai,  etikai,  etológiai,
kommunikációs, nyelvészeti, orvosi és egyéb kutatások annyi eredményt hoznak
felszínre, hogy ezekből építkezve egyre több új, autonóm diszciplína jelenik
meg   a   pedagógián   belül.   A  Briand  Conant  által  1960-ban  javasolt
"neveléstudományok"   elnevezés  többesszáma  tehát  nagyon  is  indokoltnak
látszik.  A  pedagógia rendszere állandóan változik (bővül), felépítése csak
több dimenziós modellel képzelhető el. Legteljesebb magyar nyelvű leírását a
legutóbbi   időkben  Zsolnai  József  adta,  aki  a  nemzetközileg  szokásos
rendszerleírásokhoz képest is új rendszertan leírását végezte el. [80]

   A  neveléstörténet  nem  pusztán  egy  ezek között a diszciplínák között,
hanem a neveléstudományok globális értelmezéséhez szükséges terület, melynek
vizsgálata  bármely pedagógiai diszciplína esetében megkerülhetetlen. Minden
esetben szükség van a történeti dimenzió áttekintésére. A neveléstörténet és
neveléstudományok   kapcsolatát  másik  aspektusból  vizsgálva  -  Vág  Ottó
megfogalmazása  szerint  -,  a  neveléstörténeti  alapkutatások és speciális
kutatások egyaránt a neveléstudományi alapkutatásokhoz tartoznak. [81]

   2.,  A  másik  kérdés  az,  hogy  milyen  a  neveléstörténet  helyzete  a
történelem  más  ágaihoz  viszonyítva.  A  művelődéstörténet  keretein belül
értelmezhető, azonos helyen a művészet, az irodalom, az eszmék történetével,
és csakúgy, mint azok, "hibrid" természetű diszciplína. általános értelemben
történetinek  fogható fel, sajátos tárgyát tekintve viszont pedagógiainak. A
történelemnek  minden  ágával kapcsolatban áll, noha nem azonos közelségben.
(Sokkal  szorosabb kapcsolatot mutat például a tudománytörténetekkel, mint a
régészettel,  az  írástörténettel mint a színháztörténettel, de egyiktől sem
választható  el  teljesen.)  A már Michelet által is dicsőített, az Annales-
iskola  és  a  posztmodern  történetírás  képviselői  által  pedig  teljesen
kibontott  "totális  történelem" kutatása és megragadására tett törekvések a
neveléstörténet   tárgyát   és   ennél   fogva   más   diszciplínákhoz  való
kapcsolódásait is lényegesen kiszélesítették. A történelem területei közül a
neveléstörténet  különösen  szoros  kapcsolatban  áll a társadalom-, eszme-,
filozófia-,  vallás- és egyház-, mentalitás- tudomány- és családtörténettel,
de  sokat  merít  a  gazdaság-, politika-, jog-, historiográfia-, irodalom-,
művészet-,   technika-,   intézmény-,   gyűjtemény-   (könyvtár-,   múzeum-,
levéltár-),   életmód-,  divat-,  zene-,  sport-  és  írástörténet  kutatási
eredményeiből,  épít  a  bibliológia,  a  régészet, pecsét- és oklevéltan, a
történeti földrajz és történeti demográfia és statisztika vizsgálódásaira és
kutatási módszereire.

   3.,  A  neveléstörténet esetében is igaz az, hogy számos embertudománnyal
szoros  kapcsolatban  áll,  a  pedagógiai és történeti tárgyú diszciplínákon
kívül  más  tudományok eredményeit és kutatási módszereit is felhasználja. A
neveléstörténész  munkáját  is  nehezíti azonban az a specializáció, amely a
tudományok  történetében  végbement. (Az UNESCO 1973-ban közzétett javaslata
szerint  24  tudományfőág,  221  tudományág  és  995  alág  helyezkdeik el a
tudomány  fáján.)  [82]  Interdiszciplináris  kutatásokra van tehát szükség,
amely  ugyan  szükségesnek  és  hasznosnak  látszó  eszmény,  ám  gyakorlati
megvalósítása  meglehetősen  nehéz.  Egyrészt igen széleskörű ismereteket és
több   nyelv   legalább   olvasási   szintű   ismeretét   követeli   meg   a
neveléstörténésztől,   hogy  alkalmassá  váljon  párbeszédet  folytatni  más
tudományok  művelőivel,  és  minél  gyorsabban adaptálja a legújabb kutatási
módszereket  és eredményeket saját kutatásaihoz. A másik dolog, ami nehezíti
az   interdiszciplináris  kutatások  folytatását  az  az,  hogy  általánosan
tapasztalható  jelenség  napjainkban  az  egyes diszciplínák közötti határok
állandó  változása,  elmozdulása.  [83]  Az  interdiszciplináris kutatásokat
ugyanakkor   több   dolog   is   erősíti,   amelyeket  Piaget  általában,  a
társadalomtudományokkal  kapcsolatosan fogalmazott meg: bizonyos - mindenütt
megtalálható  -  alapproblémák  konvergenciája.  Ezek  a  problémák  ugyan a
szervetlen  világgal igen kevés kapcsolatot mutatnak, nagyon közvetlen módon
kapcsolódnak  viszont  az "élettudományok" bizonyos központi kérdéseihez. És
végezetül:  e  problémák  megoldásához  nincs  más  eszköz,  mint azokhoz az
alapismeretekhez  folyamodni,  amelyek  a  közös  mechanizmusok  valóságában
rejlenek. [84]

   A  neveléstörténet  a  nehézségek  ellenére  sem művelhető más tudományok
eredményeinek   ismerete  nélkül.  Így  a  pszichológia,  a  szociológia,  a
filozófia,  a  néprajz, a kulturális antropológia, a nyelvészet, az etika, a
politológia,  az  informatika  azok  a  tudományok, amelyek egyes eredményei
és/vagy   kutatási   módszerei   alapvetően   fontosak   a  neveléstörténeti
vizsgálódások szempontjából.

   A neveléstörténet esetében is világosan látszik az a - más tudományágakra
is  jellemző  -  jellegzetesség,  hogy  nem csupán vizsgálódásának tárgya és
kutatási  módszerei  változnak, bővülnek az idők során, de más tudományokhoz
viszonyított  helyzetét  tekintve  is  folyamatos  elmozdulás tapasztalható.
Mészáros  István  az  elmúlt évtizedek alakulási tendenciáit vizsgálva azt a
következtetést  vonta  le,  hogy az iskolatörténet fokozatosan betagolódik a
történeti szakdiszciplínák közé, és 2000 körül

        "-   mint   a  művelődéstörténet  egyik  középponti  területe  -
     elsősorban  a  történettudomány  szerves  része  lesz,  kikerülve a
     neveléstudomány  mai keretei közül (ennek minden kutatásszervezeti,
     kutatóhelyi,  kutatóképzési,  egyetemi  oktatási  következményeivel
     együtt)." [85]

(Ennek   jele   például   az,   hogy   egyre   több   történész  foglalkozik
neveléstörténeti    kutatásokkal,    [86]    és    egyre    kevesebb   olyan
neveléstudományokban képzett szakember, akinek nincs történészi végzettsége.
E  tendenciát  támasztja  alá továbbá az a tény, hogy például a szerző által
ismert  spanyol  egyetemek  egynémelyikén  a  neveléstörténészek  újabban  a
történeti    tanszékekhez    kapcsolódnak,    és    nem   a   tanárképzéssel
foglalkozókhoz.)  Az  átmenet  azonban  - ha egyáltalán valóban végbemegy -,
miként Mészáros is jelzi, nem lesz problémamentes. [87] Nem elegendő ugyanis
a történelem ismerete, a szakszerű történeti kutatási módszerek alkalmazása,
hanem a neveléstörténeti (iskolatörténeti) tanulmányoknak

        "nyilvánvalóan neveléstudományi-pedagógiai szempontból is teljes
     hitelességűeknek,  egzaktaknak,  szakszerűeknek kell lenniük. Tehát
     annak  a  történettudományi  téren  kellően  képzett  és gyakorlott
     történetkutatónak,  aki  iskolatörténeti  kutatásba kezd, megfelelő
     neveléstudományi   szakértelemmel,   pedagógiai  fogékonysággal  és
     probléma- érzékenységgel is rendelkeznie kell." [88]

Emellett   pedig  fontos  annak  kiemelése,  hogy  bárhová  sorolódik  is  a
neveléstörténet   a  tudományok  rendszerén  belül,  feltétlenül  fontos  és
nélkülözhetetlen  helye  lesz  a  tanárképzésben kötelező jelleggel oktatott
diszciplínák sorában.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.