Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                   4. A neveléstörténet ismeretének haszna
                   ---------------------------------------

   A  történelem  hasznáról  vallott legrégebbi (és ma is élő) véleményekhez
hasonlóan sokan a neveléstörténet megismerésének hasznát is elsősorban abban
látják,  hogy  példákat nyújt, történeti igazságok ismeretére tanít, amelyek
segítségével  a  jelenkori nevelés érthetővé válik. [72] E meghatározás mára
már  árnyaltabbá vált. A neveléstörténet haszna egyrészt az, hogy feltárja a
pedagógiai  múlt  jelenlétét  és  működését  a  jelen  nevelési valóságában.
Emellett  megvilágítja  és  megmagyarázza  a  jelenlegi  nevelési valóságot,
leírja  azokat  a  képzeteket,  amelyek  ennek az alapját adják, mert a jövő
tervezéséhez  szükséges  a  történeti  gyökerek  ismerete. Lehetőséget nyújt
ahhoz, hogy a nevelés elmélete és gyakorlata megszabaduljon a múlt hibáitól.
Megalapozza  a  pedagógia  tudományát  és  része  a  nevelés  szakembereinek
nyújtott   felkészítésnek   és  továbbképzéseknek.  [73]  A  neveléstörténet
szélesebb  körű,  a  művelődéstörténet keretei között értelmezett vizsgálata
továbbá hozzásegít ahhoz, hogy

   -  megismerjük más tudományok kutatási módszereit és eredményeit;
   -  rálátásunk  nyíljon  más  országok (kontinensek) kultúrtörténetére, és
      ezen   összehasonlító  vizsgálódások  hozzájárulnak  mások  értékeinek
      megismeréséhez és elfogadásához;
   -  a   magyar   neveléstörténet  tanulmányozásával  erősödhet  magyarság-
      tudatunk   és   hazánk   sorsa   iránt  érzett  elkötelezettségünk  és
      felelősségünk;
   -  rendszerszemléletet tanulhatunk;
   -  pedagógiai szemléletünk, elméleti és gyakorlati munkánk kiteljesedhet.

   Mészáros   István   azon   tanulmányában,   melyben   a   neveléstörténet
tanárképzésben   betöltött   funkciójáról  írt,  [74]  a  kérdést  a  lehető
legalaposabban körüljárta. Szerinte a neveléstörténet tanulmányozása

        "éppen  úgy,  mint  általában  a  történeti  stúdium - ránevel a
     folyamatban  látásra, az összefüggések érzékelésére; arra ösztönöz,
     hogy   a   tényeket   mozgásukban,   fejlődésükben,   alakulásukban
     vizsgáljuk;  az egyes pedagógiai tényeket ne egy-egy pillanatképnek
     tekintsük, hanem lássuk meg, milyen folyamat eredményeképpen lettek
     éppen ilyenek, s mivé válhatnak a jövőben." [75]

Véleménye   szerint   a   neveléstörténet   segíti   az   alkotó   egyéniség
kibontakozását, kifejleszti

        "a  múltbéli  pedagógiai  tények  szilárd,  elvi alapokon nyugvó
     önálló elemzésének és értékelésének készségét." [76]
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.