Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                         3. A neveléstörténet tárgya
                         ---------------------------

   A  neveléstörténet esetében is szükséges annak meghatározása, hogy mit is
takar  ez az elnevezés, mivel foglalkozik ez a diszciplína, hogy voltaképpen
mi  is  képezi  tárgyát.  Több  kutató  több  oldalról közelítette meg ezt a
kérdést,   és   válaszaik   szintézisével   közelíthetjük  meg  leginkább  a
neveléstörténet lényegét.

   A  neveléstörténet megnevezés mellett a pedagógiatörténet is használatos,
és  e  kettős  névhasználat  is  tükrözi  a  tárgymeghatározás  nehézségeit.
Valójában  egyik  elnevezés  sem  adekvát,  annyi  azonban  bizonyos, hogy a
neveléstörténet    tágabb   értelmű.   A   germán   és   latin   országokban
(Franciországot  kivéve)  inkább a pedagógiatörténet elnevezés terjedt el. E
fogalom  azt  foglalja  magában,  amit a pedagógia a történelem során elért:
ennek  alapja  a  pedagógiai rendszerek és elméletek története, a pedagógiai
alapkérdések,  a  célok,  módszerek,  tartalom  változásainak vizsgálata. Az
angolszász tradíciójú országokban és francia földön inkább a neveléstörténet
névvel  találkozhatunk, és ez a tágabb értelmű megnevezés jelöli azt, hogy a
pedagógiai  gondolkodás  és  a  nevelés  tudományának  története  mellett  a
nevelési  valóság  feltárása  is  a vizsgálódások tárgyát képezi. A nevelési
gyakorlat, a nevelők és műveik, a nevelés különböző színtereinek megismerése
egészíti  ki  a  neveléstörténet tárgyát. Mészáros István 1981-ben megjelent
munkájának  azért  adta  "Az  iskolaügy  története  Magyarországon 996-1777"
címet,  [65]  mert  szerinte  így minden, az iskolával kapcsolatos jelenség,
elméleti   és  gyakorlati  tény  történetét  összefoglalhatta:  az  elmélet,
gyakorlat,  módszertan,  közoktatáspolitika,  szervezet,  tanterv, tankönyv,
állam  és  egyház szerepe, az iskolaüggyel kapcsolatos számos jellegzetesség
és összefüggés vizsgálódásainak fókuszában állott.

   Vág  Ottó,  a  másik  nemzetközileg  is ismert magyar neveléstörténész az
alábbi  módon  fejtette ki gondolatait a neveléstörténet tárgyáról: egyrészt
ez  nem  más, mint a nevelés teljes gyakorlatának története, vagyis az, hogy
kiket, kik, hogyan és mire neveltek. (Hozzátehetnénk még azt is, hogy hol és
mi   célból.)   Másrészt   a  nevelési  intézmények  és  az  oktatáspolitika
történetének  nyomon  követése  a  diszciplína  tárgya;  harmadrészt pedig a
különböző   korokban   keletkezett   neveléselméletek  és  neveléstudományok
története  tartozik  ebbe  a  körbe.  [66] A neveléstörténet manapság számos
részterületre  osztható,  tovább  differenciálódik,  önálló  ágát  képezi az
oktatástörténet, tankönyvtörténet, tantervtörténet stb. [67]

   A    nemzetközi   szakirodalomban   is   hasonló   tárgymeghatározásokkal
találkozhatunk.  Larroyo  azt emelte ki, hogy a diszciplína tárgya térben és
időben    kiterjedt,   és   a   neveléstörténet   kutatói   három   kérdésre
összpontosítanak:  a  pedagógiai  (nevelési) valóság, a neveléselmélet és az
oktatáspolitika  története.  [68]  Brickman szerint meg kell különböztetni a
neveléstörténet   szűkebb  és  tágabb  értelemben  vett  tárgyát.  Az  előző
értelmezés   szerint   e   diszciplína   csak  bizonyos  intézményes  formák
történetének    vizsgálatával    foglalkozik,   amelyek   az   ismeretátadás
biztosítására jöttek létre a történelem során. A másik fajta, tágabb értelmű
megközelítés  szerint a neveléstörténész a nevelés valamennyi színterével és
típusával,  minden  formális  és  informális  szinttel  kapcsolatosan  végez
kutatásokat,  és azt is vizsgálja, hogy milyen hatást gyakorolt a nevelés az
egyes  emberekre vagy közösségekre. [69] A neveléstörténeti vizsgálódások az
újabb időkben kiterjednek valamennyi ország és korszak vizsgálatára, [70] és
egyre   inkább   kiteljesednek   mind   a  szinkronisztikus,  mind  pedig  a
diakronisztikus  kutatások,  jóllehet  a diszciplína még csak "gyerekcipőben
jár".

   Efféle  törekvésekkel  már  a  múlt  században is találkozhatunk. Gabriel
Compayré  már  1886-ban  kifejtette mindezt, leírva, hogy a neveléstörténeti
vizsgálódásoknak  ki kell terjedniük az emberiség teljes szellemi és morális
kultúrtörténetére,  valamennyi  korszakra  és népre. Hozzátette még, hogy az
iskolai nevelés mellett létezik egy másik,

        "természetes  nevelés,  amely  a  gyermekre  abban  a társadalmi
     környezetben hat, ahol él, függetlenül attól, hogy tudunk-e erről a
     hatásról vagy hogy szeretjük-e." [71]

A  neveléstörténet  határait  ő  olyannyira kitágította, hogy szerinte annak
megértéséhez  vizsgálni  kell  a  klímát, a különböző embercsoportok életét,
szokásait,  a társadalmi viszonyokat, a politkai intézményeket és a vallásos
tanításokat.

   A   neveléstörténet   tárgyának   leírásakor   ki  kell  térni  azokra  a
kultúrtörténeti  egységekre,  amelyekről  a  történelmi kutatások kapcsán is
szóltunk.  Azt,  hogy  a  neveléstörténet  mely  történeti tények együttesét
vizsgálja   a  világtörténelem  egységei  közül,  alapvetően  három  tényező
határozza meg.

   1.,  Egyrészt  a  pragmatikai  tényező  (pragmatikós /görög/  befolyással
        bíró,  hatékony.),  amely  nem  más,  mint  az  a  hatás,  amelyet a
        történeti egység (tény) a társadalomra gyakorolt.
   2.,  Történeti-kulturális tényező, amelyből a nevelési folyamat mindenütt
        és mindenkor táplálkozik.
   3.,  Progresszív  tényező,  mely  didaktikus  és  dialektikus előrelépést
        jelent,  olyan  pedagógiai  sikerességet,  amely  a  megelőző  korok
        eszményein és intézményein - azokból építkezve - felülkerekedik.

   A  neveléstörténet  tehát  kutatja, értelmezi és bemutatja egyes korok és
földrajzi  helyszínek  pedagógiai eszményeit, oktatáspolitikáját és nevelési
gyakorlatát, rendszerezve a kikutatott anyagokat, feltárva a kultúrtörténeti
egységek  és  a  nevelés  történeti típusainak kapcsolatait és folyamatát. A
neveléstörténet     megmutatja,    hogy    a    rendszerszerűen    kifejtett
neveléselméletek mindig bizonyos értékek és ideálok mentén rendeződnek el, a
történelemnek  pedagógiai  jelentősége  van,  és  a  pedagógiai kérdések sem
értelmezhetőek történeti háttér ismerete nélkül.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.