Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                 2. A magyar neveléstörténet-írás születése
                 ------------------------------------------

   A  magyarországi neveléstörténet-írás is a polgári korban bontakozott ki,
ám léteztek korábbi neveléstörténeti munkák is. A neveléstörténeti kutatások
kiszélesedése  több okkal is magyarázható: az egyik kétségkívül a nemzetközi
törekvések  hatása, a filozófia, a történetírás és a pedagógia irányzatainak
begyűrűzése   (főként   Németországból).   Másrészt   az   elmúlt  században
Magyarországon  is  nagy  horderejű  változások történtek az oktatás célját,
tartalmát,  módszereit,  az oktatási rendszer egészét tekintve. A valamennyi
szinten átalakuló, kiteljesedő intézményrendszer gyökereit keresve, az egyes
problémákat  vizsgálva  kiemelt  figyelem  fordult  a múlt felé. A dualizmus
időszakában  több  magyar  kutatónak is módja nyílott arra, hogy külföldi és
magyar  kutatóhelyeken  művelődés- és neveléstörténeti forrásokat tárjon fel
és  azokat  értelmezze. Ebben segítségükre volt a száz évvel ezelőtti közép-
és  felsőfokú  iskolák  magasszintű  klasszika-filológiai képzése és a német
nyelv  - széles körben elterjedt - ismerete. Emellett az a tudománypolitika,
amely az ország nehéz anyagi viszonyai közepette is biztosította a kutatások
magas színvonalát. [55]

   A  múzeumi  hálózat kiterjedése, a megnyitott egyházi és magánlevéltárak,
az  Országos Levéltár és megyei levéltárak létrehozása, a sokasodó könyvtári
intézmények  minden korábbinál nagyobb lehetőséget nyújtottak a kutatásra. A
kiszélesedő   könyv-  és  lapkiadás,  a  sokasodó  pedagógiai  és  történeti
konferenciák   és   egyleti   gyűlések   fórumot   és   hátteret   adtak   a
neveléstörténeti  kutatásokhoz.  Meg kell említeni azokat a helytörténeti és
egyes iskolákon belül folyó kisebb kutatásokat, amelyek később segítették az
országos vagy regionális szintű összegzéseket.

   A   neveléstörténeti   kutatásokat  hazánkban  is  -  miként  Európa  más
országaiban  -  egyrészt  azok  a  lelkes kutatók kezdték, akik középiskolai
tanárként   vagy   történetíróként   gyűjtöttek  forrásokat.  A  diszciplína
kiteljesedését    másrészt   azoknak   az   egyházi   személyeknek   és/vagy
pedagógusképzésben  dolgozó  szakembereknek a kutatásai segítették elő, akik
megírták    egy-egy    korszak,    felekezet,    iskolatípus    vagy   régió
neveléstörténetét, esetenként egyházi vagy politikai feljebbvalójuk, esetleg
a kormány megbízásából.

   A    múlt    században   megszerveződött   tanító-   illetve   tanárképző
intézményekben bevezetésre került alapozó tárgyként a neveléstörténet is, és
több  tanár  elkészítette  a  diszciplína  tanításához szükséges tankönyvet.
Mindannyian   keresték   a  választ  arra  a  kérdésre,  hogy  mi  is  az  a
neveléstörténet,  hol  a  helye  a  pedagógia  rendszerén  belül,  és milyen
haszonnal  jár a tárgy tanítása. E műveket vizsgálva nagyjából elmondhatjuk,
hogy a XIX. századig tartó egyetemes neveléstörténet tanítása nagyrészt azon
művek  és  személyek kiemelésével történik ma is, ahogyan 100 évvel ezelőtt,
csak  a legújabb években tapasztalhatóak jelentősebb változtatási törekvések
(pl.:  a  gyerekkor-történet vizsgálata, más kontinensek neveléstörténetének
tanulmányozása).

   A  múlt században és századunk elején írott neveléstörténeti szintézisek,
a korabeli pedagógiai enciklopédiák és folyóiratok vonatkozó részei valamint
az   egyes   részletkutatások   ma  is  fontos  források,  főként  a  magyar
neveléstörténeti gondolkodás, a tárgy historiográfiájának vizsgálata során.

   A  legelső  magyar  neveléstörténeti  munkák  szerzői a XVIII-XIX. század
fordulóján  éltek  és  dolgoztak. Molnár János (1728-1804) jezsuita tanár, a
bölcselet  és  a  teológia  doktora készítette el az első jelentősebb magyar
nyelvű rendszeres neveléstant. [56]

   Beély  (Briedl)  Fidél József (1807-1863) bencés tanár volt az első hazai
egyetemes   neveléstörténeti  összefoglalások  szerzője.  [57]  Rendszeresen
publikált  a  Religio  és  Nevelés  című lapban, és Alapnézetek a nevelés és
leendő nevelő s tanítóról, különös tekintettel a tan történeti viszontagsága
s literaturájára (Pozsony, 1848) címmel könyvét is kiadták.

   Pauer  János  (1814-1883),  a  teológia  tanára és történész volt az első
hazai   magyar   neveléstörténeti  összefoglalás  írója.  A  székesfehérvári
megyéspüspök  is  a  Religio és Nevelés című lapban részletekben tette közzé
Nevelő  s  tudományos  intézeteink  története  s  azok  fejlődésére a clerus
befolyása a magyar első századoktól korunkig című művét (1843-ban). [58]

   Lubrich  Ágost  (1825-1900),  aki különböző pedagógusképző intézményekben
tevékenykedett,  azért  emelhető  ki, mert megalkotta a neveléstörténet és a
neveléstudomány  első  hazai  összegzését. A nevelés történelme I-III. (Bp.,
1874, 1876) című könyvtrilógiája volt az első magyar nyelvű neveléstörténeti
szintézis.

   Molnár  Aladár  (1839-1881)  pedagógus  és  művelődéspolitikus  akadémiai
megbízás  alapján  foglalkozott  a  közoktatás történetével. Bár műve halála
miatt   befejezetlen  maradt,  torzójában  is  fontos  munka:  A  közoktatás
története Magyarországon a XVIII. században I. (Bp., 1881.) [59]

   Fraknói (Frankl) Vilmos (1843-1924) cisztercita rendi püspök történetírói
munkásságában  kiemelkedő helyet foglalt el a neveléstörténet. Számos nagyon
értékes  forrásanyagot tett közzé. Néhány jelentősebb neveléstörténeti műve:
Pázmány  Péter  és  kora  I-III.  (Pest,  1868-1872.),  A  hazai és külföldi
iskolázás  a XVI. században (Pest, 1873), Magyarországi tanárok és tanulók a
bécsi egyetemen a XV. és XVI. században (Bp., 1874.). [60]

   Kiss Áron (1845-1908) szintén a magyar neveléstörténet-írás egyik legelső
alakja  volt,  akit  György  Aladár  a "magyar neveléstörténet Líviusa"-ként
emlegetett.   A   tanítóképzés  javításán  fáradozva  több  neveléstörténeti
kézikönyvet  is  írt, és egyik fő műve A magyar népiskolai tanítás története
(Bp., 1881-83) című munka. Ő kezdeményezte elsőként a magyar neveléstörténet
forrásainak felkutatását és összegyűjtését. [61]

   A  dualizmus  korában  kibontakozott  művelődéstörténeti  irányzat  egyik
jelentős  képviselője  volt  Békefi  Remig  (1858-1924) ciszterci szerzetes,
történetíró,   aki  egy  ideig  a  budapesti  egyetemen  művelődéstörténetet
tanított.  Ő  művelődéstörténeten  valójában  oktatástörténetet  értett,  és
kutatásait  e  tárgyra szűkítette. A középkori oktatás történetére vonatkozó
művei  úttörő jelentőségűek. [62] Ez áll róla az 1976-ban kiadott Pedagógiai
Lexikonban:

        "A  régi  magyar  neveléstörténet  hatalmas mennyiségű kéziratos
     forrásanyagát  tárta  fel  és tette közzé nyomtatásban, pozitivista
     módszerű feldolgozások kíséretében." [63]

Legfőbb   neveléstörténeti  művei:  A  közoktatás  története  Magyarországon
1000-1867  (Bp.,  1898); A népoktatás története Magyarországon 1540-ig (Bp.,
1906); A káptalani iskolák története 1540-ig (Bp., 1910).

   A  magyarországi neveléstörténet-írás máig egyik legkimagaslóbb alakjának
tekinthető Fináczy Ernő (1860-1935), aki rendkívül sokoldalú kutató és tanár
volt.  Részt  vett  a  korabeli magyar oktatásügy gyakorlati átalakításában,
szervezésében csakúgy, mint a pedagógia elméleti kérdéseinek kidolgozásában.
A  széleskörű  műveltséggel  bíró,  több  nyelven kiválóan tudó, világlátott
férfi  mind  a  magyar,  mind  pedig az egyetemes neveléstörténet terén nagy
jelentőségű,  ma  is haszonnal forgatható műveket készített. A magyarországi
közoktatás  története  Mária  Terézia  korában  I-II.  (Bp., 1899-1902) című
munkája   széleskörű   levéltári  kutatásokon  nyugodott.  Öt  kötetnyi,  az
egyetemes  nevelés  történetét  áttekintő  munkáiban  bemutatta  az  európai
nevelés teljes történetét, sőt röviden más kontinensek neveléstörténetére is
kitért.  Az  ókori  nevelés  története  (Bp.,  1906),  A  középkori  nevelés
története  (Bp.,  1914), A renaissancekori nevelés története (Bp., 1919), Az
újkori  nevelés  története (Bp., 1927) és a Neveléselméletek a 19. században
(Bp.,  1934) ma is élvezetes és hasznos olvasmányok. Történeti felfogásának,
a   korszakok,   művek,   életutak   értékelésének   hátterében   keresztény
életszemlélete  áll.  Fináczy e művei gyakorlatilag szemelvénygyűjteményként
is  használhatóak a bennük szerepeltetett számos forrásrészlet miatt, melyek
egy  jelentős  részét  ő  maga  fordította ógörögből, latinból vagy valamely
modern európai nyelvből magyarra. [64]
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.