Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                       1. A neveléstörténet születése
                       -------------------------------

   A  neveléstörténet historiográfiájával foglalkozó kutatók úgy vélik, hogy
e  diszciplína születése - csakúgy, mint a történettudományé - a múlt század
elejére  tehető,  szülőföldje  pedig  német területre. Természetesen, ez nem
jelenti  azt, hogy korábban nem léteztek neveléstörténeti tárgyú művek. [50]
Szinte  valamennyi  szerző  megemlíti azt a két, XVII. században élt tudóst,
akik  az  első  neveléstörténeti  munkák íróinak tekinthetőek: Conringot (De
antiquitatibus  academicis  disertationes  sex  -  1651)  és Fleuryt, akinek
egyháztörténeti munkáiban neveléstörténeti részek is voltak. A XVIII. század
szintén  nem  szűkölködött  hasonló  művekben. Az egyetemeken például széles
körben  elterjedt  az  a  törekvés,  hogy az intézmény múltját megörökítsék,
okulásul  az  utókor  számára.  A  "fény  századának" végén jelentette meg a
neveléstörténet  vázlatát  a  német  August  Hermann  Niemeyer, A nevelés és
oktatás alapelvei című művében.

   A   neveléstörténet   igazi  fejlődése  azonban  a  múlt  században  vett
jelentősebb lendületet, annak a feléledő érdeklődésnek köszönhetően, amely a
történelem,  a  pedagógia  és  a  filozófia  iránt  támadt, elsősorban német
területeken.  Egyesek  a  források  összegyűjtését  és  elemzését  tartották
fontosnak,  mint például Christoph Meiners, a Göttingeni Egyetem tanára, aki
1810-ben  közzétett  művét  forrásokra  alapozta.  Niemeyer nyomdokain járva
többen úgy gondolták, hogy a nevelés múltjának tanulmányozása megkönnyítheti
a   jelen   megértését,   és   kiindulópont   lehet  a  nevelés  elméletének
megalapozásához.  E  gondolatok  jegyében  íródott  például Friedrich H. Ch.
Schwarz   műve,   amelyet  1802-ben  kezdett  el  és  1813-ban  fejezett  be
Heidelbergben, Erziehungshere címmel, 4 kötetben megírva. [51] Hegel vonalán
elindulva  Schwarz  megpróbálta  a  népek  közötti  kapcsolatok,  a kultúrák
közötti összefüggések alapján bemutatni a neveléstörténetet. Hozzá hasonlóan
többen  is,  például  F.  Cramer,  G.  Taulow,  K.  Rosenkranz is hegeliánus
alapokról   indultak.   Taulow   1845-ben  megjelent  művében  (A  pedagógia
filozófiai tudományos rangúvá emelkedése) azt írta, hogy a neveléselméletnek
szüksége  van  egy,  a  neveléstörténeten  alapuló filozófiára, mert csak ez
lehet  a  kindulópontja  egy pedagógiai rendszer felépítésének, és semmiféle
neveléselmélet nem vonatkoztatható el a nevelés történetétől. [52]

   Az  efféle  nézetek  nem  arattak osztatlan sikert a pedagógia tudományos
rendszerének   kidolgozásával   próbálkozók   között.  Herbart  például  úgy
gondolta,  hogy  a  neveléstörténet haszna nem elméleti, hanem gyakorlati, a
múltból   vett   példák   ugyanis   segítségére   lehetnek   a   tanárképzés
szakembereinek,  de a pedagógia megalapozásához a pszichológiát és az etikát
használta fel.

   A  század közepén elég jelentős fordulat következett be a neveléstörténet
helyzetét  és  megítélését  illetően.  Karl  von  Raumer  1843-ban megjelent
művében  [53]  azt fejtegette, hogy a neveléstörténet több, mint a pedagógia
tudományának  alapja,  a  tanárképzést  illetően  gyakorlati  és hasznossági
szerepét  is  hangsúlyozta.  Ő  maga  neves  múltbeli  nevelő  személyiségek
életrajzait  gyűjtötte  össze,  és  ugyanezt az orientációt jelzi Karl Adolf
Schmid  munkássága is, akinek 1884-1902 között publikált műve [54] ugyancsak
híres  -  és  kevéssé  híres - személyeket mutatott be, akik a nevelésnek és
tanárképzésnek  szentelték  életüket.  Jelentős vállalkozás volt a Monumenta
Germaniae Paedagogica összeállítása.

   A  XIX-XX.  század  fordulója táján több olyan neveléstörténeti mű jelent
meg,  amelyek már jelezték a diszciplína akadémiai tudománnyá válásának első
lépéseit.  A  francia  Jules  Paroz  (1868)  és  Gabriel Compayré (1883), az
amerikai  J.  Ph.  Munroe (1895) és L. Seeley (1899) munkái voltak ilyenek a
fentebb  már  említett  német  kutatások  mellett.  Angliában Oscar Browning
1881-ben jelentette meg Bevezetés a neveléselméletek történetébe című művét,
Dilthey  1884  és  1894  között  tanította  a  Berlini Egyetemen a Pedagógia
rendszeré-t, mely 1934-ben jelent meg könyv alakban, Emile Durkheim pedig az
1904/05-ös  tanévben  tartotta  előadásait a Sorbonne-on Pedagógiai evolúció
Franciaországban  címmel.  Németországban  a herbartiánus Paul Barth neve és
1916-ban megjelent műve fémjelezte azt a szociológiai irányultságot, amely a
korabeli Európában az egyik meghatározó irányzat volt.

   A  neveléstörténet,  a  múltbeli  pedagógiai  eszmék  iránti  megélénkülő
érdeklődést  jelezte  a  könyvek  és  előadássorozatok szaporodása mellett a
neveléstörténeti  emlékeket  összegyűjtő  múzeumok  vagy  múzeumi  részlegek
létrehozása,   valamint   az,   hogy   a  pedagógiai  tárgyú  újságokban  és
folyóiratokban   egyre  nagyobb  teret  kaptak  neveléstörténeti  írások,  a
konferenciákon  pedig a felszólalások. Mindezek ellenére a XX. század elején
tapasztalható   volt   bizonyos  hanyatlás  a  neveléstörténeti  kutatásokat
illetően,   ami   azonban  csak  átmenetinek  bizonyult.  A  neveléstörténet
századunk   során   mindvégig   jelentős   szerepet  játszott  a  pedagógiai
gondolkodás  megalapozásában,  elméleti és gyakorlati kérdésekkel foglalkozó
pedagógusok,  filozófusok,  politikusok  és  történészek  fogták  és  fogják
vallatóra  a forrásokat, minduntalan igazodva a pedagógia új kihívásaihoz és
a történelem különböző irányzataihoz.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.