Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                         6. Mi a művelődéstörténet?
                         --------------------------

   Napjainkban  fokozott  érdeklődés  fordul  a  művelődéstörténet felé. (Az
UNESCO  által  közzétett  adat  szerint a 60-as évek második és a 70-es évek
első  felében  a  történeti  kiadványoknak  mintegy 37%-a művelődéstörténeti
tárgyú  volt.) [41] Nem könnyű azonban meghatározni, hogy tulajdonképpen mit
is  értünk e fogalom alatt. Miként Mészáros István írja, a művelődéstörténet
sokféleképpen  definiálható,  nem  fogalmazódott meg azonban egy általánosan
elfogadott  művelődéstörténet-fogalom.  [42]  A művelődéstörténet századelőn
írt  meghatározása  ma  is elfogadható, ám bővítésre és magyarázatra szorul:
eszerint   a   művelődéstörténet   az   emberiség   társadalmi  és  szellemi
fejlődésének története szemben a tisztán politikai történettel. [43]

   A művelődéstörténeti irány már Voltaire-nél is jelentkezett, ám az efféle
történeti  kutatások  elindítását  az  angol  romantika egyik legjelentősebb
képviselőjének,   Macaulay-nak   a  nevéhez  köthetjük,  aki  tiltakozott  a
történelem   széttördelése  ellen,  és  egyszerre  akart  írni  gazdaságról,
társadalomról, kultúráról. [44]

   A művelődéstörténet tárgyköréről Németh G. Béla 1986-ban azt mondta, hogy

        "a  művelődéstörténet  olyan általános történettudomány, amely a
     történetiség  tisztázásának  és tudatosításának eszközeivel az élet
     minden  mozzanatára  kiterjed.  A művelődéstörténet mind tárgyában,
     mind    módszereiben,    mind    szakággá    különíthetőségében   a
     legvitatottabb  diszciplínák  egyike.  Vannak,  akik  létezését  és
     szükségét  is  tagadják;  viszont  vannak, akik az emberről való, a
     széles  tömegeket átfogó történeti érzék és szemlélet egyik legfőbb
     alakítójának és tudatosítójának fogják föl." [45]

   A  művelődéstörténet  a  magyarországi  történeti  kutatásoknak  is egyik
meghatározó  iránya  már a XIX. század végétől, és számos nagy összefoglalás
született  az  utóbbi  évszázadban  nyelvünkön  is,  amelyek  felölelték  az
egyetemes  és  magyar  művelődéstörténet különböző területeit, a szellemi és
anyagi  kultúrát: az életmódra, viseletre, oktatásra, szórakozásra vonatkozó
forrásokat  éppúgy  gyűjtötték  és  elemezték,  mint  a  hadtörténet vagy az
agrártörténet köréből valóakat. [46]

   A  művelődéstörténetnek  sajátos  és  jelentős  területeként fogták fel a
neveléstörténetet többen is az első neveléstörténészek közül, és ma is ez az
általánosan  elfogadott nézet. Ennek kutatásokban való érvényesítése azonban
nem   mindig   könnyű   feladat.   Napjainkban   -   az   iskolatörténet  és
művelődéstörténet  kapcsolatát  vizsgálva  - a magyar kutatók közül Mészáros
István úgy definiálta a művelődéstörténetet, mint

        "a   legfőbb   művelődési   javak   őrzésének,   gyarapításának,
     kutatásának és továbbadásának története." [47]

A művelődési javak alábbi három területét írta le:

        "a.)   a  filozófiai-vallási-ideológiai  elmélet   és  gyakorlat
               területe,
         b.)   a tudományok elméletének és gyakorlatának területe,
         c.)   a művészetek elméletének és gyakorlatának területe." [48]

   Egy-egy  korszak  művelődéstörténetének tárgyával kapcsolatosan kiemelte,
hogy az nem más, mint

        "a  művelődési  javak e három nagy területén végbemenő alakulás-
     fejlődés  fő  vonulatának  ábrázolása,  az  egyes  területek között
     szintézist  létrehozva,  a  közös  gyökereket  és  kölcsönhatásokat
     feltárva." [49]

Véleményét  megismételve  nyomatékosan  hangsúlyozhatjuk,  hogy a művelődési
javak  egy  adott  korszak  kezdetén  tapasztalható  állapota  és  a korszak
folyamán  végbement  változásaik  feltárása  mellett nagyon fontos átadásuk,
terjesztésük  (terjedésük),  megőrzésük  folyamatának vizsgálata. És ennél a
pontnál     ismerhetjük    fel    a    neveléstörténet    jelentőségét    és
művelődéstörténeten  belül elfoglalt helyének fontosságát. Az intézményes és
nem  intézményes  nevelés  és  oktatás  ugyanis  a művelődéstörténet keretei
között  vizsgált  művelődési  javak  átörökítésének  -  és  így az emberiség
kultúrájának  -  folyamatában  alapvető  jelentőségű. A művelődéstörténetnek
tehát   fontos  területe,  szerves  része  a  neveléstörténet,  nélküle  nem
érthetőek meg a történelmi folyamatok.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.