Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                         5. Tudomány-e a történelem?
                         ---------------------------

   Ha  a  tudomány  ókori  görögök által kidolgozott koncepcióját tekintjük,
akkor  az  e  kérdésre  adott  válaszunk  valószínűleg  nemleges. A platoni,
arisztotelészi  elvekre  alapozva  az  egyetemesség, a szükségszerűség és az
okszerűség  a  tudomány  kritériumai,  ám  ebben az értelemben Arisztotelész
szerint  még a költészet is inkább nevezhető tudománynak, mint a történelem.
A  történelem ugyanis az egyedivel és a véletlenszerűvel foglalkozik, és nem
fér  bele  az  antik  tudománymeghatározás  skatulyájába.  Léteznek  azonban
másfajta  tudomány-definíciók  is,  amelyek  szerint a történelem tudománnyá
fejlődött   az   idők  során.  Mielőtt  az  ezzel  kapcsolatos  véleményeket
ismertetnénk,  foglaljuk  össze a történelem tudomány-voltát megkérdőjelezők
érveit.

   A  negatív  álláspont  képviselői szerint a tudomány "előrejelzést" ad, a
történész  viszont  általánosításokat  tehet, de nem tud törvényszerűségeket
levonni  a  történeti  tényekből,  mivel azok nem valamiféle előzetes tervek
vagy  szabályszerűségek  alapján  alakultak,  hanem  számos, kontrollálatlan
tényező    is   közrejátszott   létrejöttükben.   Sohasem   fog   mégegyszer
megismétlődni  ugyanaz  a  helyzet,  a  sokféle különböző tényező ugyanolyan
együttállása. [27] Duby szerint

        "a  múltat eredeti teljességében lehetetlen visszadni. Bármilyen
     sűrűn  adódnak is nyomok, hiábavaló igyekezet (...) mindent »életre
     kelteni«.   Ez   lehetetlenség.  Egész  egyszerűen  ez  az,  ami  a
     történettudományban határt szab a realizmusnak." [28]

   A  történelemről  továbbá  elmondható,  hogy  nem  egy  zárt  rendszer, a
történész  nem  ellenőrízheti  a  megfigyelés  körülményeit,  és  nem  tudja
manipulálni  a  különböző tényezőket, ahogyan ezt a természettudósok gyakran
megteszik  egy-egy hipotézisük bizonyításakor. Kétségtelen, hogy a történész
munkája jelentős mértékben szubjektív, akár ha csak az általa kutatott témák
és  források  kiválasztását  tekintjük,  melyek  esetében  jelentős szerepet
játszik  érdeklődése,  személyisége,  kompromisszumai  és  a lehetőségei. (A
történelem iránti, századunkban szélesebb körben tapasztalható érdeklődésről
például  Ariès  azt  írta,  hogy  mindez  összefügg  a  haladásba vetett hit
megrendülésével  és  a modern kultúrát megelőző korok "rehabilitációjával".)
[29] A történész továbbá mások által közölt megfigyelésektől függ, az általa
választott   (gyűjtött)   források   egy   részének   az   objektivitása  is
megkérdőjelezhető.  A  történész  olyan  személy,  aki igyekszik kirakni egy
mozaikot  (a  történelmet),  ám  egyes darabok mindig hiányozni fognak. Duby
rendkívül képletes hasonlatával élve a történésznek

        "felfedezését,  képzeletének  alkotását egy szigettengerben kell
     elhelyeznie.   Ebben   a   szigettengerben   nyilvánvalóan   vannak
     szembetűnő,  nagyobb  szigetek, amiként vannak kisebbek is, amelyek
     közt  a történész könnyedén elhajózik, sőt vannak nagy vízfelületek
     is, amelyeken igazán kiélheti szenvedélyét." [30]

   Tudományos  kijelentéseket tenni pedig olyan alapról, melynek evidenciája
nem  teljes,  csak  a  kétségek  lavináját  indítja  el:  így  fogalmaznak a
történelem  tudomány-voltát megkérdőjelezők. [31] Ez utóbbi "váddal" szemben
Zeldin azt írta, hogy

        "az   a   törekvés,   hogy   az  élet  egészét  belefoglaljuk  a
     történetírásba,  a  lehetetlen  megkísértése,  bár olyan eszmény is
     egyúttal,  amelyet  a társadalomtörténészek ismételten célul tűznek
     maguk elé." [32]

   A  történettudomány létezését tagadók vagy megkérdőjelezők több csoportra
is  oszthatóak  érveik  szerint.  Egyesek,  mint  például  Condorcet, Comte,
Buckle,  Lacombe,  Humboldt  úgy  gondolták,  a történelmi tények vizsgálata
önmagában nem tudomány, ám egy nap felemelkedhet arra a rangra, ha adaptálja
a  természettudományok  módszereit.  Mások úgy vélték, a történelem - tárgya
természeténél  fogva  - képtelen tudománnyá válni. Bacon, Hobbes az "okszerű
ismeret",  Schopenhauer  pedig  az események és a a rendszer közti kapcsolat
hiánya miatt gondolta így. Ez utóbbi filozófus szerint a történelem csupán a
mellérendelést tudja felmutatni a tudomány alapjellegének, az alárendelésnek
helyében.   [33]   Maritain,  Seignobos,  Palacios  és  mások  is  hasonlóan
gondolkodtak.

   Bacon   óta   csökkent   azoknak   a   száma,   akik   az  arisztotelészi
tudománykoncepció  hívei,  az okság fogalmának a törvény fogalmát alárendelő
irányzatok   azonban   hamar  válságba  sodródtak.  A  XX.  század  elejének
revizionista    tudománykoncepciója    úgy    foglalható   össze,   hogy   a
természettudományok  klasszikus,  okságon,  törvényeken nyugvó sémája csak a
tények  egy  bizonyos  (részleges  és zárt) rendjére vonatkozóan áll fenn. A
tudomány  általános  koncepciója csak odáig terjed, hogy belépést nyújtson a
tapasztalat  más  rendjei számára alkalmazható logikai sémákhoz. Innen lehet
ajtót  nyitni  a  történelem  felé  is,  hogy  úgy lehessen felépíteni, mint
tudományos  ismeretet.  E  revizionista iskola képviselői állították, hogy a
tudományos ismeret nem mindig és nem szükségszerűen a törvények ismerete, és
magukon  a  természettudományokon belül is elmondható, hogy az ismeretek nem
mindig  általánosak  és  egyetemesek.  A  tudomány sémája így megtoldható az
indeterminitás elvével. [34] A történeti "törvényszerűségekkel" kapcsolatban
egyébként  a  vélemények megoszlanak, de a legtöbben tagadják ezek létezését
(pl. Meyer, Huizinga stb.) Az egyén a törvénnyel szemben: egyesek szerint ez
a  történelem  lényege,  amit  Marawall  úgy összegzett, hogy léteznek ugyan
törvényszerűségek a történelemben, de azok nem történelmi törvények.

   A  történelem  tudományos  mivoltához  való  pozitív  közelítés szerint a
történész  behatárol  egy  problémát,  hipotézist alkot vagy kérdéseket tesz
fel,  összegyűjti  és  elemzi az elsődleges adatokat, mérlegeli hipotézisét,
általánosításokat   és   végkövetkeztetéseket  von  le,  ezért  vizsgálódása
tudományosnak tekinthető. Jóllehet, nem tud közvetlen módon adatokhoz jutni,
több  forrás  információinak  sokszempontú  vizsgálatával közelít tárgyához.
Következtetései levonásakor ugyanolyan valószínűségi elveket használ, mint a
természettudományok  képviselői.  Finley azt írta, hogy ha csak adatgyűjtést
értünk a történeti kutatáson, akkor az nem egyéb, mint krónikaírás. Ám ha az
összevetés   a   vizsgálódás   alapja,  akkor  bizonyos  általánosítások  is
levonhatóak. [35]

   A  történelmet  tudománynak  gondolók  tábora  is  két  nagyobb csoportra
bontható.   Vannak,  akik  úgy  képzelik  a  történelmet,  mint  a  képzelet
tudományát,   ami   hasonlít   a   természettudományokhoz  (mint  például  a
pozitivista  áramlat  több  képviselője).  Mások  autonóm,  független, saját
arculattal, módszerekkel és stílussal rendelkező tudománynak gondolják. [36]

   Általánosan  elfogadott nézet, hogy a történelem tudománnyá válása a XIX.
század   elején  indult  el,  és  Rankét  (1795-1886)  szokás  a  tudományos
történetírás   atyjának   tekinteni,  bár  forráskritikát  már  korábban  is
alkalmaztak,  Ranke  volt  az,  akinél  mindennek  célja az ember lényegének
megismerése.  Az  általa képviselt historicizmussal szemben a múlt században
két másik irányzat jött létre, a pozitivista és a marxista, amelyek egyaránt
materialista   tőről   erednek.  Ezen  irányzatok  legtöbb  történésze  azon
fáradozott,   hogy   módszerét   objektív  tényekre  alapozza  (adatgyűjtés,
forráskritika   stb.).  Kutatásaikhoz  felhasználták  a  természettudományos
módszereket.

   Történészeknek  egy  másik  jelentős köre tagadta, hogy a történelmet úgy
kell  tárgyalni,  mint  a  természettudományokat,  és  Dilthey,  Windelband,
Rickert,   Simmel,  Croce,  Xenopol,  Collingwood  jelentős  erőfeszítéseket
tettek,  hogy meghaladják a történelem pozitivista interpretációját. Dilthey
"pszichológiai    és    művészi   cselekedet"-nek   nevezte   a   történelem
rekonstruálását,    Windelband   a   "szabadság   és   meghatározhatatlanság
birodalmá"-nak a történelmet.

   A   XX.   század   elején  alakult,  a  francia  Annales  folyóirat  köré
csoportosuló  történeti  iskola  tagjai  (Bloch,  Braudel  és  tanítványaik)
szintén  tagadták  a  történelem pozitivista szemléletét, nem tudták azonban
teljesen  kivonni  magukat  annak  hatásai  alól.  3  fő  törekvésük, melyek
leginkább  az 1960-as évektől gyakoroltak hatást a történelmet kutatókra így
foglalható össze:

   1.,  kiszélesíteni a kapcsolatokat a társadalomtudományok között;
   2.,  érdeklődés  a  számszerű  tények  iránt,  a  demográfia, statisztika
        kvantitatív módszereinek és adatainak beépítése a kutatásokba;
   3.,  a  teljesség kifejezésére való törekvés. Szerintük minden korszaknak
        megvan  az  önmagában  való  értelme,  ezért  a történésznek el kell
        kerülnie  mindenféle  jelenre  vonatkoztatást, a haladás teóriájának
        erővel való hirdetését. [37]

   A  XX.  század  során  tehát  számos  történetírói iskola és iskolává nem
teljesedett    irányzat    bontakozott   ki   a   világban.   Minél   inkább
kikristályosodott   azonban   a  történelem  tudomány  jellege,  annál  több
szélsőséges,  végletesen túlzó vélemény is napvilágot látott. Egy ezek közül
például Nadelé, aki szerint számos, általában valamely társadalomtudományból
eredő  irányzat megjelenése már oly messzire ment, hogy kétségbevonható maga
a  "történelem"  fogalma,  kérdés  az,  hogy  ez  a  diszciplína  bír-e  még
valamilyen értelemmel. [38]

   A posztmodern történetírók a tények vizsgálatából kiindulva

        "eljutottak  az  objektív  tények tagadásához, az arisztotelészi
     dichotómia lebontásához. Ha nincsenek objektív tények, akkor nem is
     alkothatunk  objektív  »igaz  -  nem  igaz« kijelentéseket az egyes
     történelmi    munkák    tartalmát   illetően,   mert   nem   állnak
     rendelkezésünkre   külső   viszonyítási   pontok  -  ellentétben  a
     természettudományokkal." [39]

A  történelmi  munkákat  így csak más, nyelvi szempontok figyelembevételével
lehet értékelni. White-ot idézve:

        "bármely  olyan  területen, amelyet eddig még nem süllyesztettek
     le  (vagy  emeltek  fel)  a valódi tudomány státusába, a gondolat a
     nyelvi kifejezés foglya maradt." [40]

   A   történelemszemlélet,   a   történetfilozófiai  gondolkodás  évezredes
történetének  vázlatos  áttekintéséből  is  jól  kitűnik, hogy az alcímekben
feltett  kérdésekre igen nehéz válaszolni. Számos vélemény olvasható, melyek
gyakran   egymásnak   ellentmondóak,   egymással   vitáznak.   A  történelem
kutatásával  és  értelmezésével kapcsolatos problémák a neveléstörténetet is
kísérik,  lévén  az  a történelmen belül, a művelődéstörténet keretei között
elhelyezkedő  diszciplína.  Mielőtt a neveléstörténet kifejtésére rátérnénk,
szükséges még a művelődéstörténet tárgykörének meghatározása.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.