Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                  4. Mi a haszna a történelem ismeretének?
                  ----------------------------------------

   A történelem értelmének, céljának firtatása mellett hosszú évszázadok óta
sokan   foglalkoztak   hasznának  megfogalmazásával  is.  Az  ókortól  fogva
különböző  megfontolásból  a  legtöbben  úgy vélték, hogy hasznos és értékes
dolog   a   történelemmel  foglalkozni.  A  Hérodotosz  előtti  történetírás
(elmondás)  nem  volt  más,  mint  a  fontosnak  tartott  múltbéli események
elősorolása, ismételgetése, amely során nem különültek el a mesés-mitikus és
a valóságos elemek. Az emberiség korai történelme során, amikor az ismeretek
szóbeli   átadása  és  a  felnőttek  viselkedésének  utánzása  jelentette  a
nevelést,  a történelem "haszna" didaktikai, erkölcsi, esztétikai síkon volt
megragadható. A történelmi tárgyú legendák, mesék, mítoszok, versek és dalok
a  fiatalokban  kialakították  a  közösséghez  (népükhöz)  tartozás érzését,
útmutatókat  és  példákat  tartalmaztak  a viselkedési formákra vonatkozóan,
közvetítették  a  csoport értékrendjét, világról vallott felfogását, íratlan
törvényeit.  A  múlt  ilyen  módon  kiemelt  és  emlegetett, nemzedékeken át
megőrzött eseményei erősítették a közösség tagjainak identitását, segítették
őket  abban, hogy minden más csoport tagjaitól megkülönböztessék magukat, és
hozzájárultak jelenük normáinak megértéséhez.

   Hérodotosz   abban   az   értelemben   valóban  a  történetírás  atyjának
tekinthető, hogy az igazság vizsgálatát mint meghatározó elemet vezette be a
kutatásokba.  Az ő, valamint más ókori történetírók (pl. Thuküdidész, Cicero
stb.)  pragmatista szemlélete, vagyis annak hangoztatása, hogy "a történelem
az  élet  tanítómestere"  (Cicero),  széles körben fennmaradt egészen a XIX.
századig, sőt napjainkra sem tűnt el a történelem hasznát firtató művekből.

   A XVIII. századtól jelent meg az az új koncepció a történetírásban, amely
nem  pusztán  tanítói  célzattal,  igazságtartalmuk  és  példaértékük  miatt
tartotta   fontosnak   a   történelmi   események  vizsgálatát,  hanem  azok
keletkezése,  keletkezésük  oka  érdekelte  a kutatókat. Herder volt az első
kezdeményezője az effajta vizsgálódásnak, Ranke pedig az első megvalósítója.

   A  múlt  század  a  "történelem  százada" és a neveléstörténeti kutatások
kiszélesedésének  időszaka  is volt. A tények alapján felfogott történetírás
szerint  a  múlt  maga  ugyan  elveszett,  a történelmi emlékezés ugyanakkor
segíthet  az  ember  jelenbeli problémáinak megoldásában. Egy másik irányzat
szerint  a  történelem  nem csak az emlékezés, de a valóság szintjén is él a
jelenben.

        "Az  idő  nem  pusztán  örökség,  de  magának  a  szellemnek  az
     összetevője.   Nem   egyszerűen  a  valós  események  összessége  a
     történelem, hanem magának a valóságnak a része"

-  írta  Zubiri,  másokhoz  hasonlóan kifejtve azt, hogy a történelem haszna
abban áll, hogy az tulajdonképpen a jelen tudománya. [25]

   A   történelem,   a   történetírás   hasznosságát   nagyon   sajátos   és
elgondolkodtató  módon fogalmazta meg századunk egyik történésze. Szerinte a
történetírás gyakorlati és szórakoztató tárgy, mely

        "nem  nyújt a világról kész elméletet, de tanulmányozóit ellátja
     anyaggal,  melyből  a  maguk  számára  az  felépíthető.  Senkit sem
     képesít  a jövő megjóslására, de megajándékoz azzal az előérzettel,
     hogy minek a megtörténtét tételezzük valószínűtlennek; fenntartja a
     tudás helyett talán inkább a józan észbe vetett reményt." [26]

   A  történelem  ismeretének  haszna  - mint e néhány példából is látható -
többféleképpen  felfogható.  Értelmezése  koronként más és más árnyalatokkal
gazdagodott, és a mai napig vannak olyanok, akik - mint valaha a karteziánus
racionalizmus  némely  képviselői  -,  haszontalansággal vádolják, és azzal,
hogy  nem lehet az igazi (objektív) megismerés forrása. E kérdéssel szorosan
összefüggnek  azok az évezredes viták, melyek a történelem tudomány-voltáról
folynak.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.