Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                         3. Mi a történelem értelme?
                         ---------------------------

   A történetfilozófia évszázadok óta értelmet, egységet, struktúrát keres a
történelemben.   Valaha   a  görög  történetírók  akár  személy  szerint  is
ismerhették  kis  városállamaikban  azokat  az embereket, akik a történelmet
alakították,  [15]  ezért  történeti munkáik leginkább az események egyszerű
leírására  szorítkoztak,  és  nem firtatták a történelem értelmét. A zsidók,
majd  a keresztények új elemet hoztak a történelemről való gondolkodásba, ők
ugyanis feltételezték, hogy a történelmi folyamat bizonyos végcél felé halad
(teleologikus  világszemlélet).  [16]  Az első keresztény történetírók (pl.:
Caesareai  Euszebiosz  a  IV.  században  vagy Paulus Orosius a IV-V. század
fordulóján)  egyetemes  történelem írásával próbálkoztak, Krisztus előtti és
utáni  időszakra  bontva  a  történéseket.  Világszemléletüknek  megfelelően
hittek a kezdőponttól a végpont felé tartó történelemben.

   A  XVIII-XIX.  század  fordulóján  egyre többen foglalkoztak a történelem
értelmének vizsgálatával. A német felvilágosodás jelentős történetírója volt
Herder,  aki  az  emberi  történelmet olyan folyamatként fogta fel, amelyben
előrehaladó  mozgás, fejlődés bizonyítható, és szerinte ennek az az értelme,
hogy  emberiesebb  ember fejlődjön  ki, a  humanitás  elérése  a  történelem
célja.  [17]  Hegel  és  Kant  is  úgy vélte, hogy a történelem nem végtelen
folyamat, hanem egyszer majd befejeződik. Kant azon tűnődött, hogy

        "nincs-e  a történelemnek valamilyen szabályos mozgása, s ami az
     egyén  nézőpontjából merő káosznak tűnik, az egy hosszabb időszakot
     tekintetbe véve nem lassú haladás, fejlődés-e?" [18]

   A  történelem végpontja szerinte az emberi szabadság megvalósítása, amely
igazságos  polgári  alkotmány létrehozása és elterjesztése után valósulhatna
meg.  Hegel  is  a  szabad  társadalmak  létrejöttében  látta  a  történelem
végpontját,  híressé  vált  mondása  volt az, hogy a "történelem a szabadság
története".  A  keleti, a klasszikus és a germán világot hasonlította össze,
mint  az szellem önfejlődésének korszakait, és úgy vélte, az egyén illetve a
kevesek szabadságától halad a történelem mindenki szabadsága felé. Ezt írta:

        "A  világtörténet  célja tehát az, hogy a szellem eljusson annak
     tudásához,   ami   valójában,   s  tárgyivá  tegye  ezt  a  tudást,
     megvalósítsa     létező    világgá,    létrehozza    magát,    mint
     objektívat." [19]

Saját korának porosz államát látta a haladás végcéljának.

   Marx  -  Hegel  műveiből  sokat  merítve - szintén haladásában írta le az
emberiség   történetét,   a   valóságot   kapcsolat-  és  viszonyrendszerek,
szerkezetek   együtteseként  felfogva.  Ő  úgy  vélte,  hogy  a  dialektikus
előrelépéseknek köszönhetően az emberi történelem utolsó, tökéletes szakasza
a kommunizmus lesz.

   A  haladás  kultusza  a XIX. század második felének Angliájában tetőzött,
amikor  a  gyarmatbirodalmakkal  rendelkező  szigetország hatalma, jóléte és
önbizalma  teljében volt, egyesek úgy vélték, eljött a végpont, az emberiség
történetének utolsó korszaka. [20]

   Herder  és  Hegel  műveiből  nőtt  ki  a  német  historizmus irányzatának
történelemszemlélete,   melynek   képviselői   (Humboldt,   Ranke,  Dilthey,
Windelband,   Meinecke   és   mások)   szintén   történeti  keletkezésükben,
kialakulásukban,  fennállásukban  és elmúlásukban kutatták a jelenségeket és
eseményeket. [21]

   Több  XX.  századi  történetíró  is úgy gondolkodott és gondolkodik, hogy
valamennyi  társadalom  a  növekedés  és sorvadás egyetemes törvényeinek van
alávetve.  Spengler,  Toynbee  és  mások szemlélete azonban szakított Hegel,
Marx  illetve  sok  más gondolkodó felfogásával, vagyis azzal a gondolattal,
hogy az emberiség történelme egységes és valamely irányba halad. [22]

   A  XX.  században  egyre  többen  megkérdőjelezik  a történelem egyetemes
értelmének  létezését,  és  inkább  az  egyes  kultúrák sajátos fejlődéséről
beszélnek. Jaspers azt írta ezzel kapcsolatosan, hogy

        "Ha  a történelem értelmét a földi boldogság végső állapota felé
     való  mozgásban  keressük, ehhez a szemléletünkhöz komoly támaszt a
     múlt történelmében nem találunk. Ellenkezőleg: az emberi történelem
     egész    kaotikus    menete,    csekély   sikereivel   és   totális
     katasztrófáival,  ellentmond  ennek  az értelmezésnek. A történelem
     értelme nem fogalmazható meg valamely cél terminusaival." [23]

Carr úgy fogalmazott, hogy

        "ha továbbra is szeretnénk hinni, hogy létezik haladás, fogadjuk
     el, hogy nincs töretlen folytonosság." [24]
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.