Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                I. BEVEZETÉS

   A  neveléstörténet a művelődéstörténet része, a történelem keretein belül
értelmezhető  diszciplína.  Az  általa  vizsgált  kérdések  felvetéséhez,  a
problématörténeti   csomópontok   kialakításához   a   pedagógia  jelenti  a
hajtóerőt, a kiindulást. A válaszadásban viszont a történeti kutatások során
feltárt  és  értelmezett  források  és  a  történeti  vizsgálódás  módszerei
segítenek   leginkább,   természetesen   kiegészítve   számos  más  tudomány
eredményeivel.

   A  nevelés  az emberiség történetének valamennyi korszakában jelenlévő és
meghatározó  tevékenység volt, és a múlt gondolatai és jelenségei jelenünkre
is  hatást  gyakorolnak.  A "történelmi" olyan aktualitás tehát, amely ugyan
már elmúlt, de nem veszett el egészen, mert előéletűségbe fordult át.

   A   neveléstörténet   tárgyának,   kutatási  módszereinek  és  irányainak
kifejtése  előtt mindemiatt indokoltnak látszik annak rövid összefoglalása,
mi   is   a   történelem.  Azok  az  ellentmondások,  amelyek  a  történelem
értékességével,  hasznával,  tudomány-voltával  kapcsolatosan  fennállnak, a
neveléstörténetre is igazak.






Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.