Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                   Előszó

                                         "A történelem elsajátítása által az
                                          örökkévalóságba vetünk horgonyt."
                                                              (Karl Jaspers)


   Köszöntöm   a   kedves   olvasót!   A  könyv,  amelyet  kezében  tart,  a
neveléstörténet lényeges kérdéseinek rövid kifejtése. Foglalkozik ez a munka
a  neveléstörténet  tárgyával,  tudományrendszertani  helyével, kutatásával,
forrásaival,  a  tanításával összefüggő problémákkal. Felvillantja azoknak a
gondolkodóknak  a  véleményét,  akik  az  idők  során  e  kérdésekre választ
kerestek.  A  könyvet  gondolkodásra,  beszélgetésre  sarkalló műnek szánom,
önálló kutatásra vagy vitákra ösztönző írásnak.

   Mivel  e  fiatal  diszciplína,  melynek  története  alig  másfélszáz évre
tehető,   a  történelem  (művelődéstörténet)  keretei  között  értelmezhető,
szükséges  volt  annak  vázolása  is,  hogy  mi  a  történelem.  Több helyen
elengedhetetlen    volt    pedagógiai    kérdések   felvetése,   amelyek   a
neveléstörténeti kutatások kiindulópontját jelentik.

   A könyv a magyar és nyugat-európai szakirodalom áttekintésével készült. A
lábjegyzetben  közölt  bőséges  bibliográfiai  leírás  remélhetőleg  további
vizsgálódásokra   ösztönzi   az   olvasót   a  könyv  tárgyát  illetően,  és
neveléstörténeti  tárgyú  kutatásai  során  is  hasznos segítségnek bizonyul
majd.  Törekedtem ugyan arra, hogy több nyelven is (angol, francia, spanyol,
olasz  és német) ajánljak olvasnivalót az általam felhasznált könyvekből, ám
az olvasó tapasztalni fogja, hogy a könyvek egy jelentősebb részének spanyol
nyelvű  változatára  utalok  a  jegyzetben.  Ennek  az a magyarázata, hogy a
könyvvel  kapcsolatos  nemzetközi  kutatásokat  Spanyolországban végeztem, a
Madridi  Autonóm-  és  a  Salamancai  Tanárképző  Egyetemek könyvtáraiban. E
kutatóhelyeken   ugyan   tetemes   mennyiségű   idegennyelvű   szakirodalmat
gyűjtenek,  mégis  -  természetesen  - nagyobb hányadot tesznek ki a spanyol
nyelvre lefordított külföldi szakmunkák és a hazai művek.

   A   mellékletben   megadom   azoknak  a  fontosabb  hazai  és  nemzetközi
szakfolyóiratoknak  a  címlistáját,  amelyek  segíthetik  a  neveléstörténet
kutatóit,   oktatóit   és   az   érdeklődő   olvasókat   a  jobb,  naprakész
tájékozódásban.  Feltüntetem  továbbá  az Interneten át elérhető néhány site
címét.

   Könyvem  - szándékaim szerint - a neveléstörténet múltjáról, jelenéről és
jövőjéről szól. Ez utóbbi dimenziójára is próbáltam nagy hangsúlyt fektetni,
vázolva  a  neveléstörténészek  előtt  álló feladatokat, új kihívásokat és a
XXI.  század  küszöbén  esedékes  szemléletváltás  szükségességét. Szerettem
volna  hangsúlyozni  a  nem  intézményes  nevelés  kutatásának fontosságát a
neveléstörténet   hagyományos   vizsgálódási   területei   mellett,   hiszen
évezredeken át a kultúra javainak és a tudásnak a megőrzése és átörökítése e
színtéren  is zajlott és zajlik ma is. Jövőnk építése során nem mellőzhetjük
a nem intézményes nevelés történetének tapasztalatait.

   A   jövő   felé   vezető  hídnak  szántam  az  új  információs  csatornák
lehetőségeinek  felvillantását,  és  e  helyen  utalnék  rá, hogy e könyv és
számos más, az új szemléletű neveléstörténet tanítását és kutatását szolgáló
anyag 1998. január elsejétől olvasható lesz az alábbi címen:

                       http://nostromo.pte.hu/~carry

   E  könyvvel  és  a  neveléstörténettel  kapcsolatosan  szeretném tudni az
olvasók   véleményét,  megismerni  felvetődött  kérdéseiket,  gondolataikat,
amelyeket az alábbi címekre juttathatnak el hozzám:

         Levélcím: JPTE Tanárképző Intézet, 7624 Pécs, Ifjúság u. 6.

                          E-mail:  carry@iqdepo.hu 

   Könyvemmel  szerettem  volna  érzékeltetni,  hogy  a  neveléstörténet nem
lezárt  és  megkövesedett  diszciplína,  hanem  élő,  fejlődő színes szövet,
melynek  anyagába  bárki  -  tehetségétől,  kitartásától  és  érdeklődésétől
függően - változatos mintákat és árnyalatokat szőhet a jövőben.




                             Köszönetnyilvánítás

   Könyvem  megírása  kapcsán  szeretnék köszönetet mondani lektoromnak, Dr.
Mészáros  István  professzornak, aki megjegyzéseivel nagyban segítette művem
elkészítését,  és  akinek  életművét  követendő  példának  tekintem. Hálával
tartozom  férjemnek,  Ambrus Attila Józsefnek, aki kutatásaim során és művem
nyomdai   előkészítése   kapcsán   mérhetetlenül  sok  segítséget  nyújtott.
Köszönetemet fejezem ki Fericsán Kálmán középiskolai tanárnak, aki a mű első
olvasójaként    mondott    véleményt    munkámról,    és    neveléstörténeti
szemléletmódomnak  egyik leglelkesebb támogatója és továbbvivője. Köszönetet
mondok  szüleimnek,  Kéri  Jánosnak  és  Stadler  Katalinnak,  akik  e művem
elkészítése során is mindvégig segítettek.

   Tisztelettel  említem  e helyen Dr. Anunciación Quintero Gallego és Maria
José  Martin  salamancai  tanárnők  nevét,  akik  sok  segítséget nyújtottak
spanyolországi   kutatásaim   során.  Köszönet  illeti  a  Magyar  Ösztöndíj
Bizottság   tagjait  és  apósomat,  José  Nogueira  Perezt,  akik  külföldön
tartózkodásom anyagi hátterét biztosították. Köszönöm munkahelyi vezetőmnek,
Dr.  Zsolnai  Józsefnek,  hogy  e  könyv  megírásának ötletét felvetette, és
hosszabb ideig tartó külföldi kutatásaimhoz hozzájárult.

   Végezetül  köszönetemet  fejezem ki azoknak a nappali és pedagógia szakos
hallgatóimnak,   akik  neveléstörténeti  tanulmányaik  és  kutatásaik  során
felmerült  problémáikat, kétségeiket és tapasztalataikat megosztották velem,
és így nagyban hozzájárultak e könyv megszületéséhez.

                                                                Kéri Katalin

   Pécs, 1997. augusztus 14.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.