Előszó
"A történelem elsajátítása által az
örökkévalóságba vetünk horgonyt."
(Karl Jaspers)
Köszöntöm a kedves olvasót! A könyv, amelyet kezében tart, a
neveléstörténet lényeges kérdéseinek rövid kifejtése. Foglalkozik ez a munka
a neveléstörténet tárgyával, tudományrendszertani helyével, kutatásával,
forrásaival, a tanításával összefüggő problémákkal. Felvillantja azoknak a
gondolkodóknak a véleményét, akik az idők során e kérdésekre választ
kerestek. A könyvet gondolkodásra, beszélgetésre sarkalló műnek szánom,
önálló kutatásra vagy vitákra ösztönző írásnak.
Mivel e fiatal diszciplína, melynek története alig másfélszáz évre
tehető, a történelem (művelődéstörténet) keretei között értelmezhető,
szükséges volt annak vázolása is, hogy mi a történelem. Több helyen
elengedhetetlen volt pedagógiai kérdések felvetése, amelyek a
neveléstörténeti kutatások kiindulópontját jelentik.
A könyv a magyar és nyugat-európai szakirodalom áttekintésével készült. A
lábjegyzetben közölt bőséges bibliográfiai leírás remélhetőleg további
vizsgálódásokra ösztönzi az olvasót a könyv tárgyát illetően, és
neveléstörténeti tárgyú kutatásai során is hasznos segítségnek bizonyul
majd. Törekedtem ugyan arra, hogy több nyelven is (angol, francia, spanyol,
olasz és német) ajánljak olvasnivalót az általam felhasznált könyvekből, ám
az olvasó tapasztalni fogja, hogy a könyvek egy jelentősebb részének spanyol
nyelvű változatára utalok a jegyzetben. Ennek az a magyarázata, hogy a
könyvvel kapcsolatos nemzetközi kutatásokat Spanyolországban végeztem, a
Madridi Autonóm- és a Salamancai Tanárképző Egyetemek könyvtáraiban. E
kutatóhelyeken ugyan tetemes mennyiségű idegennyelvű szakirodalmat
gyűjtenek, mégis - természetesen - nagyobb hányadot tesznek ki a spanyol
nyelvre lefordított külföldi szakmunkák és a hazai művek.
A mellékletben megadom azoknak a fontosabb hazai és nemzetközi
szakfolyóiratoknak a címlistáját, amelyek segíthetik a neveléstörténet
kutatóit, oktatóit és az érdeklődő olvasókat a jobb, naprakész
tájékozódásban. Feltüntetem továbbá az Interneten át elérhető néhány site
címét.
Könyvem - szándékaim szerint - a neveléstörténet múltjáról, jelenéről és
jövőjéről szól. Ez utóbbi dimenziójára is próbáltam nagy hangsúlyt fektetni,
vázolva a neveléstörténészek előtt álló feladatokat, új kihívásokat és a
XXI. század küszöbén esedékes szemléletváltás szükségességét. Szerettem
volna hangsúlyozni a nem intézményes nevelés kutatásának fontosságát a
neveléstörténet hagyományos vizsgálódási területei mellett, hiszen
évezredeken át a kultúra javainak és a tudásnak a megőrzése és átörökítése e
színtéren is zajlott és zajlik ma is. Jövőnk építése során nem mellőzhetjük
a nem intézményes nevelés történetének tapasztalatait.
A jövő felé vezető hídnak szántam az új információs csatornák
lehetőségeinek felvillantását, és e helyen utalnék rá, hogy e könyv és
számos más, az új szemléletű neveléstörténet tanítását és kutatását szolgáló
anyag 1998. január elsejétől olvasható lesz az alábbi címen:
http://nostromo.pte.hu/~carry
E könyvvel és a neveléstörténettel kapcsolatosan szeretném tudni az
olvasók véleményét, megismerni felvetődött kérdéseiket, gondolataikat,
amelyeket az alábbi címekre juttathatnak el hozzám:
Levélcím: JPTE Tanárképző Intézet, 7624 Pécs, Ifjúság u. 6.
E-mail: carry@iqdepo.hu
Könyvemmel szerettem volna érzékeltetni, hogy a neveléstörténet nem
lezárt és megkövesedett diszciplína, hanem élő, fejlődő színes szövet,
melynek anyagába bárki - tehetségétől, kitartásától és érdeklődésétől
függően - változatos mintákat és árnyalatokat szőhet a jövőben.
Köszönetnyilvánítás
Könyvem megírása kapcsán szeretnék köszönetet mondani lektoromnak, Dr.
Mészáros István professzornak, aki megjegyzéseivel nagyban segítette művem
elkészítését, és akinek életművét követendő példának tekintem. Hálával
tartozom férjemnek, Ambrus Attila Józsefnek, aki kutatásaim során és művem
nyomdai előkészítése kapcsán mérhetetlenül sok segítséget nyújtott.
Köszönetemet fejezem ki Fericsán Kálmán középiskolai tanárnak, aki a mű első
olvasójaként mondott véleményt munkámról, és neveléstörténeti
szemléletmódomnak egyik leglelkesebb támogatója és továbbvivője. Köszönetet
mondok szüleimnek, Kéri Jánosnak és Stadler Katalinnak, akik e művem
elkészítése során is mindvégig segítettek.
Tisztelettel említem e helyen Dr. Anunciación Quintero Gallego és Maria
José Martin salamancai tanárnők nevét, akik sok segítséget nyújtottak
spanyolországi kutatásaim során. Köszönet illeti a Magyar Ösztöndíj
Bizottság tagjait és apósomat, José Nogueira Perezt, akik külföldön
tartózkodásom anyagi hátterét biztosították. Köszönöm munkahelyi vezetőmnek,
Dr. Zsolnai Józsefnek, hogy e könyv megírásának ötletét felvetette, és
hosszabb ideig tartó külföldi kutatásaimhoz hozzájárult.
Végezetül köszönetemet fejezem ki azoknak a nappali és pedagógia szakos
hallgatóimnak, akik neveléstörténeti tanulmányaik és kutatásaik során
felmerült problémáikat, kétségeiket és tapasztalataikat megosztották velem,
és így nagyban hozzájárultak e könyv megszületéséhez.
Kéri Katalin
Pécs, 1997. augusztus 14.