Dimenzió #11

eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia)

                                Kokas Károly
                          JATE - Egyetemi Könyvtár
                          (kokas@bibl.u-szeged.hu)

                          MIÉNK-E MÉG AZ INTERNET?

                    (In: Debreceni Szemle, 1996. 2. sz.)

   Az  alábbi  írás  az  országot elborító Internet-eufória közben (és talán
kicsit  ünneprontó  módon)  a  fejlődés,  pontosabban  a  történések  mentén
jelentkező   negatív   kérdésekre  szeretne  koncentrálni.  Magam  1990  óta
internetezem,  így talán elháríthatom a negatív elfogultság vádjait. Azonban
úgy  gondolom,  van  némi  aggódnivaló a világhálózat körül, ezek közül most
csak néhányat, az ún. akadémiai szférát érintőt szeretnék körbejárni.


                             Egy vita kapcsán...

   Talán   a   véletlennek,   talán  a  -  jól  megválasztott  időpontnak  -
köszönhetően,  mindenesetre egyetemi-kutatói körökben - ahogy mondani szokás
-  meglehetősen nagyot durrant a HVG februári Internet-melléklete. A jobbára
a  hálózaton  folyó  vita  résztvevőjeként  az alábbi írásban arra szeretnék
kísérletet  tenni,  (az  akkoriban  kapott  mintegy  75-80  (!)  e  tárgyban
született e-mailt, számtalan telefont és persze a sok személyes beszélgetést
is  átgondolva),  hogy  röviden áttekintsem az Internet hazai helyzetét. Nem
titkolom,   az   alábbi   vázlatot  szubjektívnek  és  az  akadémiai  szféra
szempontjából  kellően  önzőnek  is  szánom.  Úgy  gondolom  ugyanis, hogy a
felsőoktatási-kutatói  szférának  szerzett  jogai,  sőt  előjogai  vannak az
Internetet  illetően.  Mindehhez  kötelezettségek is társulnak, mégpedig oly
mértékben,  hogy meggyőződésem szerint ezek felvállalása az említett előnyök
birtoklását  elfogadhatóvá,  támogathatóvá teszi az egész Internet- közösség
számára.

   Az  említett  vitát  nem ismerők számára előzetesen csupán annyit, hogy a
vitatott  álláspont (amely messze nem csak a HVG ezen mellékletére jellemző)
szerint  az  akadémiai-egyetemi réteg tkp. ingyen használhatja a mások által
keményen megfizetendő világhálózati szolgáltatásokat, s ez a kivételezettség
nem  indokolható.  Másrészről  pedig  érezhetően  megjelentek  a  médiában a
kereskedelmi Internet szolgáltatók, amelyek a hozzáférést árusítják, de igen
sokszor   azt   a   látszatot   keltve,   mintha   igazából   a   vásárló  a
szolgáltatásokért  fizetne. Nyilvánvaló tehát, hogy ez a felfogás és üzleti
taktika szeretné jótékony homályban hagyni, mi is valójában az Internet, kik
és miért hozták létre azt. Az is világos, hogy a Hungarnet Egyesület köréhez
tartozó  és az NIIF (Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési program)
által  biztosított hálózatot használó intézmények e kör számára úgy jelennek
meg, mint az "üzlet elrontói".

   Az  említett  vita  persze  nem érintett, nem érinthetett minden aktuális
problémát.  Jórészük nem is hazai specialitás, hanem az Internet világméretű
fejlődésének  sajátos  velejárója.  Hogy  a fentiek mellé tudjuk emezeket is
helyezni,  érdemes röviden (és persze sok egyszerűsítéssel) áttekintenünk az
elmúlt 5-6 év történetét.


                          Miből lett a cserebogár?

   Az  Egyesült  Államokban  létrehozott TCP/IP protokoll-családra alapozott
nagyterületű  számítógépes  hálózat  a 80-as évek végéig az eredeti céloknak
megfelelően  működött. Jellemzően az amerikai National Scientific Foundation
állt mögötte és az Államok, majd lassan az egész nyugati világ felsőoktatási
és  kutatóintézeti  hálózatainak  összeköttetését látta el. Magyarán nem sok
köze  volt üzlethez, de még vállalkozásokhoz sem. A dolgokat leegyszerűsítve
a  90-es  évek  legelején két új szempont is felmerült. Egyrészt a mind több
kívülálló  számára  is  ismertté  váló  "hálózat" misztifikálódott, s valami
nagyon  kívánatossá váló, eddig csak az "elitnek" elérhető dolgot kezdett el
jelenteni.  Ezáltal  mint  hiány  jelent meg, ami rögtön magával rántotta az
üzletet  is. Másrészről az ekkoriban hatalomra jutó fiatal elnök-alelnök duó
számára  modellként  is  szolgált,  a  politikai  programokba  bekebelezhető
"informatikai  fejezetként".  Mindez  együtt  azt  jelentette,  hogy 1994-95
tájékára már világossá vált, hogy az Internet többé nem a tudomány "szolgáló
leánya",  hanem  a  mindenhol mindenkinek elérhető information superhighway,
amelyet  az  állam  a politika szintjére emel, de nem annyira kizárólagosan,
hogy  a  telefontársaságok ne hasíthatnák ki belőle a megfelelő részt. Ebben
az  összefüggésben  a  "biznisz"  még  csupán az Internethez való hozzáférés
biztosításában  van.  Azonban  amikor  a  World  Wide Web és a hozzá tartozó
grafikus  böngészők  elterjedtek,  s  becslések  több  tízmilliós rendszeres
barangló   táborról   beszéltek,  felmerült  a  kereskedelmi  szolgáltatások
fokozott   bevezetése   is.  Miről  is  van  szó?  Egyrészt  a  már  meglévő
kereskedelmi  online  szolgáltatásokat  meg  kellett  ebben  a  közegben  is
jeleníteni,  másrészről  pedig  meg  lehetett  célozni  (a mellesleg nyilván
tehetősebb)  felhasználókat  az  egyszerű  utánvétes katalógusoktól a rögtön
kártyával fizetőig terjedő mindenféle szolgáltatással.

   Érdekes  módon  Európa  viszonylag későn reagált, annak ellenére, hogy az
említett  sztár-szoftver,  a  WWW  európai  találmány,  svájci.  Az Egyesült
Királyság  és a skandináv államok kivételevel a többiek lassabban léptek. Az
okok persze összetettek, de mindenképpen jellemző, hogy német nyelvterületen
viszonylag  jól kiépített lett erre az időre egy másik hálózati technológia,
az  X.25,  így  kérdéses  volt,  hogy  még annak amortizációja előtt kell-e,
érdemes-e  egy  másikba  beruházni.  (Ne  feledjük: az egyetemeket azért már
korán eléri a TCP/IP alapú kapcsolat!) Franciaországban évtizedes múltja van
egy  a telefonra alapuló, de ténylegesen össznépi információs rendszernek, a
Minitelnek.  No és a frankofon kultúrákban hagyományosan erős az amerikai és
angol nyelvű terjeszkedéssel szembeni ellenállás.

   Kivételes   módon   Kelet-Európának   kedvezett  a  szerencse,  hiszen  a
rendszerváltások időszaka pontosan egybeesett az új technika megjelenésével.
Itt  nem kellett lerombolni semmilyen régebbi és még el sem avult technikát,
sőt néhol, mint pl. nálunk már a COCOM időszakban elkezdődött a felkészülés,
hiszen a ma is létező Ella levelező rendszer alapjai is készek, ill. az NIIF
projekt  elődjének  az  IIF-nek is megtörtént az alapítása. Ha a fent vázolt
folyamatot  végigtekintjük,  rögtön  átélhetővé  válik,  hogy  milyen óriási
ellentmondások  feszülnek  akár technológiai szinten, a kapicitások szintjén
és  persze  a  dolog filozófiáját illetően is a hálózat eredeti feladatai és
egyetemes világhálózattá fejlődése között.


                         A forgalomnövekedés példája

   Vegyük  csak  a  forgalom  és leterheltség kérdését. Nem csupán arról van
szó,   hogy   a   világméretű  akadémiai  közösség  mennyiségi  és  minőségi
kihívásainak  még megfelelő hálózatot ennél a körnél nagyságrendekkel többen
használják,  hanem  arról is, hogy a "kültagok" tömeges belépése miatt olyan
irányban   kellett   elmozdítani   a   hálózatot,  amely  önmagában  tetemes
forgalomnövekedéssel  jár.  A  tudományos  kutatás  és oktatás környezetében
sokfajta,  egymásnak  alternatívát  is jelentő programot használtak, s mivel
általában   képzettebb   számítógépfelhasználókról   volt   szó,  ezek  zöme
parancsvezérlésű,  alfanumerikus  terminált  és állományokat igénylő program
volt.  A  multimédia  igény  világos volt, de csak az alkalmazások szükséges
körében  használták.  A hálózat kinyilásával megjelent a "windows-effektus".
Az  átlagfelhasználó  kevés  és  egyszerű programot akart megtanulni, minden
funkcióhoz  képet,  hangot és ikonokat várt, majd most már a virtuális terek
élményét  is. Mindez óriási kapacitásigénnyel jár. Gondoljunk bele, hogy egy
három-négy  szintet  gopherrel bejáró kutató átlagosan három-négyszer 2-3000
karakternyi  szöveget  hív le, ha ugyanezt az anyagot a multimédia elemekkel
operáló   HTML  nyelven  jeleníti  meg,  a  mennyiségi  növekedés  könnyedén
tízszeres  is  lehet. Az anyagba bekerelő, sokszor csak esztétikai funkciójú
egyetlen  kép mérete már magában nagyobb, mint a példánkban említett korábbi
esetben  az  egész kommunikációs folyamat összigénye. A könnyebben kezelhető
grafikus   integrált   felület   különben  is  nagy  kihívás.  Az  avatatlan
felhasználó előtt a valódi folyamatok rejtve maradnak, nem is érzékeli, hogy
egy-egy  klikkentése nyomán száz és száz kilobájtnyi információ indul útra a
kontinensek között.

   Mindezzel  természetesen  nem  azt  kívánom  sugallni,  hogy  a technikai
fejlődés   önmagában   árt   az   Internetnek.  Azt  azonban  igen,  hogy  a
világhálózatra    "rászabaduló"    nagyközönség    különösebb   felhasználói
előismeretek   nélkül   is  elboldogulva  semmilyen  önmérsékletre  nem  kap
késztetést. Ezzel nem akarok kevesebbet állítani, mint azt, hogy egy ide-oda
"szörfölő"  hobby-user  többszörösét "fogyasztja" a hálózatnak, mint egy azt
"rendeltetésszerűen" használó kutató. Mindez persze senkit nem érdekelne, ha
az  exponenciálisan  növekvő  forgalommal  lépést  tudna tartani a technika,
pontosabban  a  kommunikációs  vonalbérletre szánt/szánható pénz mennyisége.
(Csak  a  teljesség  kedvéért:  már  régen  nem az a hiba, hogy a MATÁV vagy
valamelyik  lokális képviselete nem tud vonalat adni. Gyakorlati szempontból
pl.  az  NIIF  "bármekkora"  sávszélességet  kérhetne  a  vidéki  egyetemek,
kutatóhelyek  számára.  A  telefontársaságok  igen  nagy  átviteli sebességű
üvegkábeljei  a  föld  alatt  vannak. Ez egyre inkább csak pénzkérdés...) Ez
talán   a  legfejletteb  országokat  kivéve,  mindenhol  gondot  jelent.  Az
akadémiai szféra sávszélességigényével a hazai keretek szinte sohasem tudták
tartani a lépést. Most pillanatnyilag ugyan a közösség számára rendelkezésre
álló  2  megabites nemzetközi átviteli csatorna éppen elegendőnek látszik (a
MATÁV-val  közös használatban), de a nagy vidéki központok lemaradtak. S nem
csupán  a  nemzetközi elérést, hanem az egymás közötti hazai kapcsolódásokat
tekintve   is.   Szeged,  Pécs  vagy  Debrecen  egy  64  kilobites  vonallal
csatlakozik  a világhálózathoz és egymáshoz is, mégpedig ugyanezen vonallal.
A  magyar  gerinchálózat, a HBONE ugyanis (a trianon utáni vasútszerkezethez
hasonlóan)  sugaras,  vagyis  minden  szó,  s  minden  bájt Budapesten halad
keresztül.  A  budapesti  intézmények  nem  csupán  a  közvetlenül  számukra
elérhető  nagysebességű  nemzetközi  vonallal tartanak előbbre, hanem egymás
közötti  kapcsolataikban  is  élvezhetik  a 100 megabites átviteli sebességű
nagy  budapesti FDDI gyűrű előnyeit. Ez a "politikai hangulat" szempontjából
is  döntő  kérdés,  mert nyilvánvaló, hogy befolyásos tényezők adott esetben
nem  az országban, hanem a fővárosban tapasztaltak alapján döntenek. Érdemes
még  e  vázlathoz  hozzátenni,  hogy  teljesen  nyilvánvalóan  a  legnagyobb
budapesti  fogyasztók,  a nagy egyetemek számára a Hungarnet ill. NIIF által
képviselt   "vidékpolitika"   már  így  is  aggasztó.  Hiszen  ha  Orosháza,
Békéscsaba  stb.  ill.  az  e  nagyságrendű városok tömege nem részesedne az
adott  költségvetésből, ha a terítés nem lenne ilyen széles, akkor esetleg a
nagyok  közelebb hajózhatnának a világszínvonalhoz. Az első pillantásra igen
önző  gondolat  mögött igen racionális érvelés húzódik meg, gondoljunk arra,
hogy  kinek  és  miért  hozták eredetileg a hálózatot létre stb. Nyilvánvaló
azonban, hogy az NIIF nem ebbe az irányba halad, jóval szélesebb spektrumban
gondolkodik,  s  nem  csupán  az  "elit"  ellátását,  hanem egyfajta kultúra
széleskörű  terítését is megcélozta. Az más kérdés, hogy pillanatnyilag ez a
törekvés nem föltétlen kedvez a sávszélességi gondokkal küzdőknek.

   A  kapcsolat a vidék felé legfeljebb 64 kilobites, ezt sok helyen az USA-
ban  a  kutatóknak a lakásukból is tudják biztosítani. Szeged vonatkozásában
pl.   ez  azt  jelenti,  hogy  a  jól  felszerelt  amerikai  kutató  otthoni
kapacitásán  2-3  nagy  egyetem  és  még több kisebb intézmény osztozik, ami
csúcsidőben  becslésem szerint többszáz konkurens terminált jelent, egyetlen
vonalon!  Minderre persze lehetne azt mondani, hogy a vidéki egyetemeken nem
szabadott  volna ennyire liberalizálni a hozzáférést, hiszen az átlag magyar
egyetemen  a  kis  vonalkapacitásra  több  hallgatói  jog  jár, mint nyugati
társaiknak.  Viszont  az is igaz, hogy ennek közvetlen haszna is érzékelhető
az  oktatásban.  (Azt  csak  zárójelben  teszem  hozzá,  hogy a kifejezetten
Internetet  tanító  oktató  nyaktörő  manőverre  vállalkozik akkor, amikor a
hálózat  fogalmához  a  gyorsaság  és könnyedség érzetét akarja hallgatóiban
párosítatni.)

   Mindezen  problémahalmaz  a  külön logikai hálózat miatt csak áttételeken
keresztül  kapcsolódik  össze  a  kereskedelmi szolgáltatóknál az Internetre
kijutók gondjaival, de azt világosan látnunk kell, hogy valahol a nemzetközi
szintéren  a  kapacitásgondok  összeadódnak.  Hogy  a két dolog mennyire nem
független  egymástól,  azt  jól  példázza,  hogy  a MATÁV ill. alvállalkozói
közösen  üzemeltetnek  az  NIIF-fel  egy  2  megabites  nemzetközi  vonalat,
amelynek (mint említettem) "fele" szolgálja ki a HUNGARNET-szférát.

   Bár  külön  dolgozatba  kívánkozna,  hogy  a növekedési kényszer tartalmi
elemeivel  is  számot  vessünk,  mégis érdemes néhány mondat erejéig erre is
utalni.   A   felhasználói  kör  ilyen  óriási  szélesedése  tartalmilag  és
mennyiségileg  is  fantasztikus  méretűre  duzzasztotta a hálózatot. Elvileg
persze  ennek  előnyeit  mindenki élvezheti. De az is világos, hogy a kb. 25
milló  WWW-oldalban  való  valódi  eligazodást a korábbi "akadémiai" időkből
ittmaradt koncepciókkal, a mechanikus indexeléssel aligha lehet megoldani. A
rengeteg   reklám,  hobby-anyag  közül  sokszor  alig  ásható  ki  a  valódi
információ,  a  világháló  intelligens  kereső-robotjait  igazából  még  nem
találták ki.

   Míg  egyik  oldalról  a már meglévővel küzködik a technika és a vonatkozó
költségvetés,  addig  a másik oldalon a technikai fejlődés megállíthatatlnul
tör  előre. A csodálatos "virtual reality" hálózati alkalmazása már biztosan
a  közeljövő,  s  talán  nem lesz meglepő, ha azt állítom, hogy mindez újabb
komoly  kihívás  lesz az amúgy is szűk keresztmetszetek nemzetközi és főként
hazai világában.


                               És a megoldás?

   Természetesen  nem tudom a megoldásokat. Így e befejező pár sorban inkább
csak  néhány  ellentmondás  lehetséges  feloldására tennék kísérletet. Sokak
szempontjából  föloldhatatlannak tűnik tehát az akadémiai szféra e területen
is  jelentkező  pénztelensége.  Ráadásul  az NIIF program arra "szoktatta" a
szereplőket,   hogy   a   forgalom  költségeivel  nem  kell  számolni,  majd
"központilag  lesz  rendezve".  Sőt  azt  is  hallottam már felelős egyetemi
vezetőtől,  hogy  "ha  az  i-négyzet-ef  nem  tud  rá  pénzt keríteni, akkor
kikapcsoljuk  a  'játékot'...".  Ha  korszerűségről,  nemzetközi  és európai
kompatibilitásról  nem is beszélünk, csak végezzük el a gondolatkísérletet:
mennyivel  növekedne  az  illető intézményben a fax- és telefonszámla? Vajon
mennyivel  növekedne  a  dolgok  átfutási  ideje?  És  hogyan  alakulnának a
külföldi  kapcsolatok?  Egy 64 kilobites - jelenlegi színvonalú - vonal éves
bérlete   egy  milliós  tétel.  Egy  nagyobb  magyar  egyetem  költségvetése
milliárdokban  mérhető  és  a  posta-  és  telekommunikációs  költségek több
tízmilliós tételt jelentenek.

   Mint említettem a kereskedelmi szolgáltatók a piacot lehalászó tényezőnek
tekintik    a    felsőoktatási-kutatási   szférát.   Bizony   ezek   tényleg
nagyfelhasználók,  sokan  megélhetnének  belőlük... De nem logikusabb-e arra
gondolni, hogy ezek az intézmények hallgatók ezreinek szakmai tájékozódásába
építik   be   az   Internet   használatát,  rászoktatva  őket  a  mindennapi
elektronikus  kommunikációra.  Másképpen szólva évente potenciális partnerek
ezreit szállítják a kereskedelmi szolgáltatóknak. Olyanokat, akik nem csupán
az  Internet  eléréséért  fognak  fizetni,  hanem a mind bővülő kereskedelmi
hálózati  szolgáltatások ügyfelei is lesznek. Eretneknek gondolatnak tűnhet,
de  fonákjáról  visszafordítva  az  említett véleményt: a szolgáltatóknak az
lenne igazi érdekük, hogy szoftverrel, eszközökkel és esetleg alapítványokon
keresztül  pénzzel is támogassák ennek a körnek az Internet-használatát. Nem
olyan  újdonság  mindez,  ha  a nagy szoftverházakra gondolunk: az Oracle, a
Microsoft  vajon  miért  adja  ugyanezen  intézményeknek  oda  filléres áron
legújabb  fejlesztéseit. A mi oldalunkon is szükség van persze változásokra.
Továbbra  is  -  és intenzívebben a mostaninál - részt kell venni a mindenki
számára   vonzó   Internet-szolgáltatások   kiépítésében.  Jó  dolog,  ha  a
csúcstechnika  és a legfelkészültebb szakemberek ebben a szférában maradnak.
Gondolnunk  kell  arra  is,  hogy a helyes és gazdaságos felhasználást jóval
több  helyütt  kellene  tanítanunk. Az elektronikus és hagyományos könyv- és
segédletírásban  szintén  fokozni  kell  erőfeszítéseinket.  S  talán  ami a
legfontosabb,  meglévő kohéziós "felületeinket", közös érdekképviseleteinket
(pl.   a  Hungarnetet  és  az  NIIF  programot)  sokkal  jobban  ki  kellene
használnunk.  Az egyes szakmai köröknek pedig akár általános, akár feladatra
szabott konzorcionális formákat kellene kialakítani, kedvezőbb tárgyalási és
piaci  poziciók  elérése  érdekében.  Az  Internetet  a  felsőoktatás  és  a
kutatóintézetek hozták világra. Bármennyire fájdalmas, a "gyermek" kiszakadt
a  családból  és  önálló  életre  kelt.  Azzal, hogy folyton figyelmeztetjük
gyökereire,  az  ma  már  csak  indulatokat  vagy jobb esetben értetlenséget
szülhet.  Egyet tehetünk, hogy a gyakorlatban tesszük nyilvánvánvalóvá, hogy
az  egyetemi,  főiskolai  és  kutatóintézeti kör ma is a hazai és nemzetközi
világhálózat  "húzóágazata",  hogy az Internet-szolgáltatók és -felhasználók
széles  tömegei számára váljon nyilvánvaló ténnyé: minden egyes ide bekerülő
forint nekik is szellemi és gazdasági hasznot fial.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.