Dimenzió #11

eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia)

                            Ambrus Attila József
                           (alex@iqdepo.hu       )

                                  SULI.NET,
                                    AVAGY
                HOGYAN LESZ A REÁLISBÓL "VIRTUÁLIS" VALÓSÁG?

   A  virtuális  valóság  néha  olyan  hű,  mint  a  reális  valóság... azaz
pontosabban  fogalmazva:  a  reális  valóság  néha  virtuálissá  válik. Ez a
kijelentés  igen  meglepőnek  hangzik. Persze itt most meg kell magyarázni -
mint  a cikk címe is jelzi -, hogy mi köze a virtuális valóságnak a Suli.net
programhoz.

   A   Suli.net   program,   egy  nagyon  jó  kezdeményezés  -  miszerint  a
közeljövőben  a  magyar  iskolák  többsége,  állami- és "Soros"-támogatással
felfuthatna  az  infosztrádára,  és ott előreláthatólag igen gyorshajtással,
pillanatok alatt a föld bármely szervergépéhez kapcsolódhatna. Természetesen
ez  elég  sok  anyagi  áldozattal  jár,  mind  a  pályázók, mind pályáztatók
részéről.  Amit  az  előzőekben  olvashattak, az a közeljövőben így vagy úgy
realitássá válik.

   Ha az összes pénz megvan, ha az iskolák megkapták a manapság legmodernebb
felszereltségű   PC-iket,   ha   minden   iskolai  Internet-szobában  ott  a
telefonvonal  és  a  modem, akkor már nagy baj nem lehet - gondolná a kedves
olvasó.  Azonban  van  egy  kis  bibi.  Méghozzá  az, hogy a legtöbb átlagos
iskolában   nagyon   kevés   az   olyan   tanár,   aki   annyira   értene  a
számítástechnikához,  ill. a hálózatokhoz, hogy azt kezelni, vagy legalábbis
felügyelni tudná. No meg aztán elég nehéz dolog lenne megértetni a gazdasági
vezetővel,  hogy az infosztráda áldásos szolgáltatása pénzbe kerül. Ráadásul
nem is kevésbe. Arról nem is beszélve, hogy ki lenne az a megfelelő személy,
aki állandóan ott ülne - ugrásra készen -, hogy elmagyarázza, hogyan is kell
bekapcsolni a számítógépet.

   Mivel  az  első menetben jónéhány magyar középiskola könyvtára kapott már
"Soros" gépet, ezért úgy hihetjük, hogy az iskolai könyvtárak már elindultak
a  modernizáció útján, azonban a vétlen szemlélőnek inkább úgy tűnik - kevés
kivételtől   eltekintve   -  hogy  az  iskolák  könyvtárai  vagy  porfogónak
használják  a  drága  berendezéseket,  vagy  egyszerűen fregolinak, hiszen a
takarókkal,  törölközőkkel  letakart  gépek  nem  arra  valók, hogy a diákok
használják   őket.   "Természetes   dolog,   hogy   a  diákokat  nem  szabad
nekiereszteni  sem  a  gépeknek,  sem  az Internetnek felügyelet nélkül." Az
iskolák  többségében  ez a mondat viszhangzik a folyosókon. A könyvtárosokat
nem  mindig  érdekli  túlzottan a technikai fejlődés. (Különben is nem egy -
"sokat   tapasztalt"   -   kolléga   olvasott   valahol...   valamit...   az
Internetről...  szexképekről...  pornójelenetek  soráról.  Ezek  szerint  az
Internet  káros?  Akkor hol itt a fejlődés?) Sajnos a legtöbb szóbeszéd azok
ajkait  hagyja  el, akik itt-ott valamit hallottak ugyan a szupersztrádáról,
de  sem  nem  pontosak, se nem teljesek az információik. Az ilyen embereknek
általában  bármit  mondhat  az, aki nap mint nap használja a hálót, cikkeket
küld,  kommunikál  a modern eszközök segítségével, s ne adj isten, ily módon
végez  kutatásokat, virtuális konferenciákon vesz részt, és még sorolhatnánk
a végtelenségig, hogy mit csinál.

   Nem  egy  iskolában  a már meglévő multimédiás CD-Romokat nem használják,
"romokban",  árván  hevernek  magukban.  A  diákok  nagy  része úgy végez az
iskolában, hogy a kötelező számítástechnika(-játék) órákon kívül nem ült gép
előtt,  és  a  Windows-os  aknakeresőn  vagy passziánszon kívül egyetlen egy
programot sem ismer. Természetesen a Suli.net program ezen akar változtatni,
de  sajnos  - attól tartok -, hogy ez a "program" igazi "programozók" nélkül
mit sem ér, hiszen ugyanazok a tanárok fogják "kezükbe venni" a dolgot, akik
eddig sem találták fel magukat a saját szakmájukban.

   Az  infosztráda  szolgáltatásai  nagy  valószínűséggel előbb-utóbb csak a
levelezésre   korlátozódnának,   és  természetesen  csak  a  tanárok  fogják
használni  az  új  lehetőségeket. A levelek meg csak gyűlnének és gyűlnének,
ott hevernének a "postaládában" olvasatlanul...

   Mit  lehet  tenni?  Az  világos, hogy az iskolákban teret kell nyernie az
informatikának,  a társadalom leendő felnőtt tagjainak meg kell ismerniük az
új  kommunikációs,  információszerzésre és feldolgozásra való lehetőségeket.
Ehhez  azonban fel kell nőniük azoknak a középiskolásoknak (kisiskolásoknak,
ovisoknak  és bölcsiseknek), akik valódi szakértelemmel fogják majd tanítani
a  számítógépes  ismereteket.  De  ki  fogja  őket megtanítani minderre? Úgy
gyanítom, kevéssé az iskolákban dől (majd) el ez a dolog...

   A  tanárok  és  diákjaik  most  lehetőséget  kapnak  a  kezükbe. Ám ezért
cserében  felelősséggel  tartoznak.  A  sült  galamb hamarosan megérkezik az
iskolákba.  Sokat kell azonban tenni azért, nehogy megakadjon a torkunkon...
Azért hogy a realitás ne váljon "virtuális" valósággá.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.