Dimenzió #11

eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia)

                                Esther Dyson

                              A SZELLEMI ÉRTÉK

            (In: Replika, 1996. május, 21-22. szám, 277-286. o.)

                          (Fordította: Ivacs Ágnes)


              Mi történik a szellemi tulajdonnal az Interneten?

   A  hálózat  radikálisan  megváltoztatja  a tartalom ökonómiáját. Minthogy
lényegében  ingyen másolhatjuk a tartalmat, a hálózat nagy kihívást jelent a
szellemi   termékek   tulajdonosainak,   megalkotóinak,   értékesítőinek  és
felhasználóinak.  Az Internet új világában az információt könnyű másolni, de
nehéz  megtalálni.  Könnyű  problémamegoldásra  programozni szoftvereket, de
nehéz pontosan meghatározni a problémákat.

   A  hálózati közösségekben a tartalom valódi értéke általában megmarad, de
az  egyedi  vonatkozások többnyire rövid kereskedelmi féléletet fognak élni.
Az  alkotóknak keményen meg kell küzdeniük a figyelemért és a fizetségért. A
kreativitás szédületes burjánzásnak indul, ám aligha lesz minőség, s ha lesz
is,   nehezen   lesz  majd  felismerhető.  A  jövőben  a  szellemi  termékek
terjesztőjének  azzal  a  problémával  kell szembenéznie, hogy bár a törvény
értelmében  képes  kézben  tartani terméke árát, de egyre erősödő versenyben
kell  működnie,  ahol  sok szellemi termék ingyenesen terjed, a szolgáltatók
száma pedig egyre nő.

   Milyen  hatással  lesz  a  csaknem  ingyenesen  terjesztett szoftver és a
burjánzó  tartalom  a  tartalom  kereskedelmi  piacára?  Mi  módon kapnak az
alkotók - írók, programozók, művészek - kompenzációt a létrehozott értékért?
Milyen üzleti modellek érvényesülnek ebben az új gazdaságban?

   A  Földétől  eltérő környezetben, például a Hold gravitációs mezőjében, a
fizikai törvények másképp hatnak. A hálózaton is megváltozik a "gravitáció",
ha  az  információ  könnyen  elérhető. Egy új gazdasági környezetbe lépünk -
mely nem kevésbé különbözik a megszokottól, mint a Hold a Földtől -, ahol új
fizikai   törvények  rendszere  szabja  majd  meg,  mit  tekintünk  szellemi
tulajdonnak, hogyan kamatoztatható, ki nyer és ki veszít.

   A  legfőbb új törvény, hogy "a tartalom ingyenes". Noha távolról sem lesz
minden  tartalom  ingyen,  a  gazdaság  dinamikája  úgy működik majd, mintha
ingyen  lenne.  A  hálózat  világában  a tartalom (a szoftvert is beleértve)
olyan  szolgáltatások  reklámozására  fog  szolgálni, mint a tartalommodulok
támogatása,  felhalmozása, kiválasztása, összeállítása és integrálása vagy a
felhasználók  felkészítése  ezek  használatára. A könnyen másolható szellemi
tulajdont  bizonyára másolni is fogják. Olyan egyszerűen és hatékonyan, hogy
a további - számlázható - szolgáltatási igények felkeltése céljából szabadon
hagyják  terjedni.  A reklám számos területen mostohagyermek, mert az esetek
többségében  kiterjedt piacot feltételez. Ám ebben a közvetítetlen világban,
amelyet  az Internet ígér, a reklám a megrendelő igényéhez igazodik majd, és
minőségi lesz. Aki több pénzt fordít rá, az színvonalasabb reklámot kap.

   Milyen  választása  marad  a  tartalom készítőjének ebben a feje tetejére
állított  világban?  Az  egyetlen lehetőség, kihasználni ezt a helyzetet, és
ingyenesen   terjeszteni   a   szellemi  tulajdont  a  szolgáltatások  és  a
kapcsolatok  eladása  érdekében.  A  szolgáltató  legfőbb feladata felmérni,
miért  kérjen  pénzt, és mit ajándékozzon el - mindezt annak a függvényében,
hogy mit tesznek más szolgáltatók, és mit vár (majd) el a fogyasztó.

   Arra  természetesen  mindig  lesz  lehetőség,  hogy  a tartalomkészítőket
megfizessék.  Az  esetek  többségében  a  tartalmat szolgáltatói szerződések
keretében  fogják  előállítani.  Nagy  értékű  tartalom,  mint  például  egy
piackutatási tanulmány, közvetlenül a fizető vásárló (vagy korlátozott számú
vásárlók)  részére  készül  majd.  A napilapok meg a híradók újságíróknak és
szerkesztőknek  fizetnek  a  tartalomért, melyet aztán - a költségek tetemes
részét  kitevő reklámhoz képest - olcsón viszonteladnak; ily módon ugyanaz a
tartalom   "szabadon"   is   terjedhet  valamely  előfizethető  szolgáltatás
részeként.  A  hirdetők  természetesen  mindig  fizetni  fognak  a  reklámok
tartalmának kidolgozásáért, még ha ez a tartalom ingyenesen terjed is.

   Ezzel  nem  azt  akarom  mondani,  hogy a tartalom elértéktelenedik, vagy
minden esetben ingyenes lesz. A tartalomszolgáltatóknak úgy kell szervezniük
az  üzletet, mintha ingyenes volna, és ki kell dolgozniuk, hogyan építhetnek
ki  kapcsolatokat, vagy hogyan fejleszthetnek ki olyan kiegészítő termékeket
és  szolgáltatásokat,  amelyek fedezik a tartalomkészítés költségét. A profi
játékosok megpróbálkozhatnak a szolgáltatásból és nem a tartalomból szerzett
nyereségen alapuló, kreatívabb vállalkozásokkal: a tartalom szelektálásával,
online   fórumok   szervezésével,   a  mások  készítette  (szabad)  tartalom
értékelésével,   a   program   vásárlói   igényre   történő   módosításával,
tanácsadással  vagy üzembe helyezéssel. Aki gyorsan le tudja írni a tartalom
kifejlesztésének  költségét  -  mintha  az  értéktelen volna -, mindig nyerő
pozícióban  lesz  azzal  szemben,  aki  nem  tudja,  hogyan fedezze ezeket a
költségeket. A vezető tartalomszolgáltatóvá válás első lépése valószínűleg a
tartalom  elajándékozása. Ez a nagyvonalú gesztus nem morális kérdés: üzleti
stratégia.


                              Az érték félélete

   Képzeljük  magunkat  egy  múlt  század végi farmer helyébe. Az élelem nem
veszti  el  valódi  értékét  a  következő században, de ahogy egyre olcsóbbá
válik  az  előállítása, úgy csökken a mezőgazdaságnak a gazdaságban játszott
szerepe  és  a  farmer élettere. Tanácsosabb átállni az ipari termelésre, de
legalább  az élelmiszer-feldolgozásra. (A gyorsétterem azonban még egy kissé
korai lenne.)

   Most  pedig  képzeljük  magunkat egy tartalomkészítő helyébe a 21. század
küszöbén.  Eddig  a tartalom mindig valamilyen fizikai formában jelent meg -
először   is  emberek  képében,  akik  tudták,  hogyan  kell  ezt  vagy  azt
megcsinálni;   aztán   könyvek,  kották,  lemezek,  újságok,  irattartók  és
katalógusok   formájában;  újabban  pedig  hangszalagok,  diszkettek  és  az
elektronikus   média  más  formáiban.  Kezdetben  nem  tudták  "másolni"  az
információt: újra elő kellett állítani vagy elszállítani. Aztán építettek új
gépeket  és  eszközöket,  melyek az eredeti másolatai vagy továbbfejlesztett
változatai  voltak;  az  emberek  elmondták  egymásnak a tapasztalataikat és
megosztották a tudásukat vagy a mesterségbeli fogásokat. (Az újrakivitelezés
fáradságos volt, és bár az újrafelhasználás nem vett el az eredetiből, de az
újraelőállítás - egy új gép vagy egy munkás betanítása - sok időbe és pénzbe
került.)  Később  a  szimbólumok,  a papír és a nyomda segítségével lehetővé
vált  a tudás sokszorosítása, és terjeszthetővé vált a "rögzített" médiában,
az  előadásokat  átírták  partitúrákba  vagy szövegkönyvekbe, melyek alapján
újra előadhatták őket. Megkezdődött a gépek sorozatgyártása.

   A  nyomtatott  és  az  elektronikus média megjelenésével a szellemi érték
könnyen  reprodukálhatóvá vált - és felmerült a szellemi tulajdon védelmének
szükségessége (az alkotók részéről). Az új törvények lehetővé tették, hogy a
tulajdonosok  és  az  alkotók ellenőrzésük alatt tartsák a műveikről készült
másolatok termelését és terjesztését. A reprodukálás egyszerű volt ugyan, de
általában  egyénileg  nehezen kivitelezhető gyártási eljárást feltételezett,
időigényes  és  költséges volt. A fizikai előállítás tette ki a költségek jó
részét.

   Mára   megváltozott   a   helyzet:   egyszerűvé   vált   a  művek  egyéni
sokszorosítása  vagy  tartalmuk  felhasználása  új  alkotásokban, mi több, a
tartalom   fizikai   formája   úgyszólván   lényegtelen.  Az  elektronikusan
megjelenített  szellemi  tulajdon  a  hálózaton  jóformán azonnal elérhető a
világ bármely pontján.

   A  másolatkészítés  ellenőrzése (melyet egykor az alkotó vagy megbízottja
végzett)  bonyolult  feladattá  válik.  Ha  nem vonunk szoros ellenőrzés alá
valamit,  maroknyi  megbízható  emberre  korlátozva  a terjesztést, a termék
előbb-utóbb  egy  széles, nem fizető közönség kezébe kerül - feltéve persze,
hogy érdeklődést vált ki.

   De  a  tartalom megalkotóinak az Interneten is szembe kell nézniük a régi
dilemmával:  jelentős  tábor  nélkül munkájuk értéke elismerés nélkül marad.
Csak  a  figyelem széles körű felkeltése révén remélhet a művész vagy alkotó
busás  fizetséget  munkája másolataiért. A hálózaton tehát az alkotó először
széles  körben  elajándékozza  szellemi  termékét  abban  a  reményben, hogy
későbbi  munkái  kárpótolják  majd. A nagybani terjesztés azonban az alkotói
felügyelet  csökkenésével jár együtt - egyre kevésbé tudja ellenőrzése alatt
tartani,  kihez  jutnak el a másolatok, és mi történik velük. Elméletben van
lehetőség  a  nagyban terjesztett munkák ellenőrzésére és áruk számlázására,
de  a  gyakorlatban  ez  egyre  nagyobb nehézségekbe ütközik. Csak az egyedi
dolgokért  akarunk  fizetni:  a  személyes  teljesítményért vagy a személyre
szabott   alkalmazásért   vagy  valami  kézzelfoghatóért,  amit  nem  könnyű
reprodukálni  (ez,  persze,  természetes, hiszen mi másért találták volna ki
például a litográfiai nyomatok számozását).

   A  helyzet  kulcsa az, hogy nem a mű másolatait kell ellenőrizni, hanem a
vevőkkel való kapcsolatot - az előfizetést vagy tagságot.

   És  többnyire  ezt  diktálja a vevők érdeke is, mert megbízható, aktuális
tartalom  folyamatos szolgáltatásának biztosítékát kívánják. Kisebb összeget
azért felszámolhatunk a tömegesen terjesztett kópiákért is. A mérőrendszerek
lehetővé  teszik  majd,  hogy  az  eladó díjat számoljon fel - akár filléres
tételben  is  -  és inkább a használat vagy a felhasználók után, nem pedig a
másolásért.   De   bármennyire  is  rokonszenves  az  információ  mérése  és
számontartása  -  különösen Mark Stefik elképzelése a "jog nyelvéről" -, nem
fogja jelentősen megváltoztatni azt a tendenciát, hogy a tartalom ára a zéró
felé  közelít.  A legjobb esetben is csupán az alacsonyabbnál is alacsonyabb
árak kiszabását könnyíti meg.


                       Ha egyet láttál, láttad mindet

   Más  akadályok  is  leselkednek az Interneten a tartalom megalkotóira. Az
egyik  a  valóban  hatékony  információpiac  kialakulása. A tartalom azelőtt
pótolhatatlan  volt:  úgyszólván  lehetetlen  volt  egy  dolgot egy másikkal
behelyettesíteni.  Az  információ  azonban  többnyire  nem egyedi, még ha az
alkotók  így hiszik is; ma a tartalmat a "specifikációk" helyettesítik, azaz
az anyagárak, a kereső kritériumok, a film toplisták és a besorolások.

   A  szoftverek  világában  például  egyre  könnyebb  szabványnak megfelelő
termékeket  meghatározni  és  készíteni.  Azok  az  ismeretlen  eladók, akik
garantálják  a  funkcionalitást,  leszorítják a vezető szolgáltatók árait. A
vezetők,   mint   például  a  Microsoft,  természetesen  továbbra  is  nyerő
pozícióban   maradnak,   mert   jóformán  ingyenes  tartalmat  használnak  a
kiegészítő  termékek  vagy upgrade-ek eladására, és mert befektettek a helyi
terjesztési  csatornákba  (még  ha  azok  nem  is az ő tulajdonuk). Bizonyos
értelemben  a tartalom reklám mind a viszonteladók számára, mind a létrehozó
eladók számára.

   Mindent   összevetve,  könnyebbé  válik  majd  vagy  újra  előállítani  a
szoftvertermékek  felhasználását  vagy  -  ami  még  jellemzőbb - alternatív
eszközt  biztosítani  egy  részleges  probléma megoldásához. Sokkal inkább a
probléma  meghatározása  lesz  a  jövőben a szűk keresztmetszet, nem pedig a
megoldása.

   A  szórakoztatóiparban  és a művészetben az árak hasonló módon lezuhannak
majd,   mivel  egyre  több  alkotó  verseng  a  figyelemért  olcsó,  könnyen
kitanulható eszközökkel készített tartalommal. A művészek jó része a helyi -
földrajzi  vagy  hálózati - közösségben találja majd meg a közönségét. Helyi
korlátai  alig lesznek a belépésnek, de a globális verseny szoros lesz. Lesz
ugyan  szokatlan filmcsillag vagy műalkotás, amely nem helyettesíthető, de a
szórakozás  jobbára  időtöltés  lesz,  és  nem rendkívüli élmény. Ahogy Mark
Stahlman (New Media Associates Inc.) rámutat, a kikapcsolódás csaknem minden
formája - az olvasástól az éttermi vacsoráig - óránként ugyanannyi dollárért
adja  az  élményt  (jelenleg  1-2  dollár  körül).  A  szórakozás  tartalmát
akaratlanul is az órák számában mérjük, mintha csereszabatos árucikk volna.


                     Elveszett és visszanyert paradicsom

   Az  a gondolat, hogy az Interneten a szellemi tulajdon elértéktelenedhet,
nem  új keletű, mégis rettegéssel tölti el a tulajdonosokat és az alkotókat.
Ez  történik  a szoftverpiacon. A legtöbb szoftvertermék árucikké válik, nem
azért,  mert  könnyedén  és  pontosan  sokszorosítható (ez illegális), hanem
azért,  mert  egyszerűen  leutánozható.  A  vevők jobban szeretik az eredeti
terméket,  ez  leszorítja  az  árakat,  részben  a piaci részesedés növelése
céljából  tett  árleszállítások,  részben  a  piac megtartása érdekében tett
eredeti árengedmények révén.

   Összességében  valószínűleg  minden  piacon akad néhány olyan vezető cég,
mely  minden eszközzel (talán még "szabad tartalom" segítségével is) védi az
általa  készített  tartalmat. A többieknek, legyenek bármely piacon, nem kis
nehézséget  jelent  majd  eszközként  eladni  a  tartalmat, és kreativitásuk
díjazására  más  módot  találni.  Szellemi  tulajdont birtokolni olyan, mint
földet  birtokolni:  újra  és újra be kell fektetni, hogy kifizetődjék - nem
elég  ölbe  tett  kézzel  ülni,  és  beszedni  a  bérleti  díjat.  Van,  aki
igazságtalanságnak tartja ezt. Igaza is van, ha a régi szabályok között nőtt
fel,  és nem akar részt venni az új játékban. Az új szabályok azonban mégsem
teljesen   alaptalanok:   az  elismerés  inkább  személyes  erőfeszítések  -
eljárások  és  szolgáltatások  -  alapján  jár,  és  nem pusztán az eszközök
birtoklása miatt.

   Ha  földed  van, jogodban áll kiszabni a díját annak az értéknek, amelyet
belefektettél.  De  az  ingatlanüzletben  egyre  fontosabb lesz az, hogy hol
található  az  ingatlan  és  néhány  olyan  egyéb  feltétel, mint például az
ingatlantulajdonnal járó jogok és kötelezettségek. A föld tulajdonlása tehát
fontos,  de  nem  a  leglényegesebb szempont ma az ingatlanüzletben. Ugyanez
vonatkozik  a  hálózatra:  a  tartalom  birtoklása  számít  ugyan, ám aligha
játszik kulcsszerepet a szellemi kereskedelemben.


                          A szellemi érték görbéje

   A  tartalom  értéke  furcsa  görbét  követ.  Ha csak maroknyi ember mutat
érdeklődést aziránt, hogy elmenjen a partira, megnézzen egy tévéműsort, vagy
bevásároljon  az  üzletközpontban,  a tartalom általában nem túl értékes. Ha
egy  bizonyos  dolog  mértékadóvá  válik,  értéket kap általánosságban és az
egyes   felhasználók  szemében  is.  A  felhasználók  együttműködhetnek,  és
kicserélhetik  egymás között az információkat: Juan és Alice megbeszélhetik,
milyen  volt  John  Malkovich  a  Tűzvonalban  című  filmben,  az  arany ára
emelkedik,  ha  egyre  többen hiszik, hogy emelkedni fog, és a meggazdagodás
reményében  felvásárolják  a  készleteket,  a  parti jobb, ha minden barátod
eljön.  De  az  érték  növekedése  egy ponton túl megáll. Ha a partin egymás
lábán  taposnak  az emberek, már nem számít értéknek; ha a sztár már letűnt,
oda a film értéke.

   Más  dolgok  ellenben  annál  értékesebbek,  minél  ritkábbak: te vagy az
egyetlen  a  piacon,  van  egy  speciális  fogkrémrecepted, vagy ismersz egy
különleges olajlelőhelyet. Az információ azonban többnyire egyik csatornából
a  másikba  áramlik;  az  első  ember  ugyan nagy előnyre tesz szert, miután
azonban  ez a tudás széles körben elterjed, értéke is maximalizálódik - vagy
a további feldolgozási folyamatban többletértékkel gazdagodik.

   A  szellemi  tulajdon  bizonyos  vonatkozásai  rögzíthetők egy specifikus
médiumra  és  másolhatók.  De  a  tartalom  más,  kevésbé helyettesíthető és
reprodukálható   aspektusait  nem  könnyű  megjeleníteni  vagy  konvertálni.
Értékük  csak  az  emberi  figyelmen és kölcsönhatásukon keresztül nyilvánul
meg.  Szellemi  tulajdon  helyett  nevezzük  hát inkább szellemi értéknek! A
szellemi   érték   tartalma   lehet   előadás,   tanítás,  képzés,  valamint
felkészítés,  specifikus  helyzetekre vonatkozó specifikus kérdések elemzése
és  személyes odafigyelés - olvassák az e-mail levelünket és válaszolnak rá,
megválaszolják a kérdéseinket, vagy követnek a videotelefonon.

   A   szellemi  érték  (amelyet  egyesek  kontextusnak  hívnak)  ugyanakkor
egyszerűen  olyan  emberek,  többnyire  specifikus személyek jelenléte, akik
hivatalosan  vagy  nem  hivatalosan  hatnak  egymásra. Ez különbözteti meg a
zsúfolt  stadionban barátokkal együtt nézett focimeccstől, az előkelő helyen
ezer  másik  ember körében elköltött ötszáz dolláros vacsorától és az elnöki
lakosztályban   ezt   megelőzően   rendezett,   fejenként  tízezer  dolláros
fogadástól.  Ez  a  különbség  a  konfekció és az eredeti Dior vagy az anyád
"szabad  stílusú"  menyasszonyi  ruhája  között.  Az  érték  és az egyediség
rejtélyes kapcsolatban áll egymással.

   A  kontextus  szellemi  értékét  már  nem  olyan  egyszerű  megkettőzni a
hálózaton.  Cseppet  sem  meglepő  módon  egy  személy  közreműködését  vagy
jelenlétét  feltételezi  -  helyben vagy távol, a valós időben vagy legalább
személyes  válaszban. A szellemi tulajdon az erőfeszítés megtestesülése vagy
automatizálása, és mint ilyen, könnyen megkettőzhető. A szellemi érték ezzel
szemben   maga   az   erőfeszítés,  a  szolgáltatás  vagy  folyamat;  olykor
megosztható, de nem kettőzhető meg egy másik ember közreműködése nélkül.

   Minthogy   ritka   és  megkettőzhetetlen,  a  tartalomnak  ez  a  fajtája
kitüntetett helyzetben lesz a jövő kereskedelmében.


                             Zéró felé közelítve

   Ezek a trendek máris megmutatkoznak. Míg az eredeti szoftvert forgalmazók
nagy része kilátástalan harcot folytat a szoftverkalózkodás felszámolásáért,
egy  kis  rész változtatott az üzleti stratégiáján. A vezető szoftvergyártók
kivételével  (mint a Microsoft, az Oracle, az Autodesk Inc. és még néhányan)
csak  kis  cégek  élnek meg kizárólag a szellemi tulajdon értékesítéséből. A
legtöbb szoftvercsomag ára - ritkán éri ugyan el, de - a zéró felé közelít.

   Mi történik ott, ahol a szoftver alapjában véve ingyenes? A sikeres cégek
új  üzleti  stratégiához  folyamodnak, amelynek az a lényege, hogy a vevők a
szolgáltatásért fizetnek. A szoftverfejlesztők a felhasználás bemutatásáért,
a  rendszerek  installálásáért,  a vevő szükségleteihez szabott felhasználás
kidolgozásáért  számolnak  fel díjat. A szoftverüzletben működő cégek valódi
értéke   a   hálózatok   kiépítésében,   a   felhasználók   képzésében  való
közreműködésben és a márkanévben rejlik, nem magában a programban.

   A   Novell   Inc.   valójában   okleveles   NetWare   mérnökök,  oktatók,
adminisztrátorok kiképzését árulja, és azt, hogy előállítja és széles körben
terjeszti  majd  a  NetWare következő verzióját. (A következő verziót eladni
voltaképpen vaporware eladását jelenti, de ne felejtsük el, hogy a vaporware
nem  egyszerűen hamis reklám. A jól menedzselt vaporware lehetővé teszi mind
a   fejlesztők,   mind   a   vevők   számára  a  hatékony  tervezést,  és  a
szoftverforgalmazó  nyújtotta érték részét képezi. Hosszú távon azonban csak
akkor működik, ha legitim.)

   Vegyük  például  a  Cygnus Supportot, amely egy öt éve működő, nyereséges
cég  (jómagam  is  igazgatósági  tagja  vagyok). 1994-ben több mint ötmillió
dollár  volt  a  bevétele,  a vevőkörébe tartozik a Cisco Systems, a Hitachi
America  Ltd.,  a  Motorola  Inc.  és  a  Sun  Microsystems  Inc.  A  Cygnus
tanácsadást,  implementációs  szolgáltatást  árul  sikerrel,  hozzá  a  Free
Software  Foundation  ingyenes  szoftvereit  (GNU  C  szerkesztőket, Unixot,
eszközöket stb.) kínálja.

   Működése   tengelyét   egy  adott  forgalmazó  hardver-implementációjához
szükséges   ingyenes   rendszerszoftverek   szállítása   képezi,   melyet  a
hardverforgalmazó  vagy  a vevő fizet. Az elkészített implementáció szabadon
terjeszthető   (ahogy   az  az  ingyenes  szoftver  terjesztésére  vonatkozó
szabályokból  következik).  Természetesen a hardver forgalmazója is profitál
ebből,  mert  "reklámot"  jelent  a  termékei számára. Egyetlen cég vagy egy
személy   is   létrehozhat  szellemi  tulajdont,  melyhez  mások  kiegészítő
szolgáltatásokat nyújthatnak.

   Gyakran  ugyanez  a  helyzet  áll  elő  a könyvkiadásban. "Adja nekünk az
információt  - mondja a kiadó a szerzőnek -, mi rendszerezzük, közzétesszük,
és  szerzői  díjat fizetünk önnek az érdeklődők száma vagy a ráfordított idő
függvényében."  Mármost,  bár  a tartalom alkotója saját szellemi tulajdonát
adja  el, az erőegyensúly - hacsak az alkotó nem elég jelentős személyiség -
a vevőkhöz vezető csatornát ellenőrző kiadó felé tolódik el.


                            A tartalom elágazása

   Hajlandó lenne ön többet fizetni Michael Crichton szövegéért, vagy azért,
ha  képes lenne egy új történetet vagy hőst javasolni neki? Mennyit ért az ő
könyve a Disclosure című film számára? Mennyit ért a neve?

   A  média  és  a  szórakoztatóipar  világában nem támogatják vagy képzik a
piacot.  (Mit szólnának egy előadás-sorozathoz a Fig Mutant Space Rangersről
például?)  Az  alkotókat  nem  a  nézők, olvasók, hallgatók fizetik, hanem a
hirdetők.

   A  hirdetők  legfőbb  feladata megbizonyosodni arról, hogy reklámüzenetük
elválaszthatatlan  a  tartalomtól. Bizonyos esetekben ez azt jelenti, hogy a
hirdetés  minősége meg fog egyezni a szerkesztett tartaloméval: a mulatságos
reklámok  igazán jó termékinformációk és viszont. A hirdetők fizetik majd az
alkotókat,  nem  feltétlenül a tartalomért, hanem a szolgáltatásokért. Ahogy
az  manapság  is  megesik, a híres emberek szerződnek majd termékek és cégek
promocionálására.   Lényegében   a  hirdetők  nem  a  tartalmat,  hanem  élő
közvetítéseket,  az  online  fórumok  gazdáit  fogják szponzorálni. Miként a
reneszánsz   idején  a  művészeket  patronáló  Mediciek,  az  új  korszakban
nagyvállalatok   és   gazdagok   támogatják   majd   a   művészeket   és   a
szórakoztatóipart.  A  Mediciek  vélhetőleg  örömüket  lelték  támogatottjuk
művészetében,  valamint abban, hogy megismertették barátaikat a művészekkel.
Ily  módon  hírnévre  és elismerésre tettek szert, s (remélhetőleg) bizonyos
fokon  a  befogadók  elfogulatlan  örömét is érezték. Természetesen nekik is
szabad  bejárásuk volt a művész műtermébe, megnézhették patronáltjukat munka
közben (vagy talán játékon kapták?).

   Mindazonáltal  a  szórakoztatóipar  a  szponzorálás  következtében  egyre
olcsóbb  lesz.  Bizonyos művek bemutatásához továbbra is fizetni kell majd a
szerzői  jogért,  ezt  azonban  nem  a fogyasztók, hanem a terjesztők fogják
megvásárolni.  Ezek  a  jogok nehezen lesznek védhetők vagy kiaknázhatók. Az
információ  vagy  a  szórakozás,  amiért  egyszer  már  fizettek, ingyenesen
terjed,  a  fogyasztók  nem lesznek hajlandók több pénzt fizetni, a versengő
szolgáltatók  pedig  letörik  az árakat. Az a hirdető nyer, aki elsőként áll
elő  a  tartalommal,  és  mutatja  be hirdetését az új tartalomba ágyazva. A
termék  tartalomba  ágyazása  jóval  hatékonyabb  módszernek fog bizonyulni,
mintha  a  reklámokat egyszerűen csak a tartalom mellé helyeznék, ahonnan az
könnyűszerrel eltávolítható vagy átugorható.

   A  termelés olcsóbbá és egyszerűbbé válása elágazásokat fog eredményezni:
egyre  többen  készítenek  majd kisebb, baráti közösségek számára anyagokat,
azok viszont igyekszenek majd szélesebb közönséghez eljuttatni a produkciót,
elajándékozzák vagy szponzort keresnek - befolyásos támogatókon keresztül.

   Végül,    az    új    gazdaságban    az   egyetlen   helyettesíthetetlen,
sokszorosíthatatlan  érték  az  emberi  jelenlét,  az időtényező és figyelem
lesz,  és az alkotóknak nem lesz más választásuk, mint hogy elajándékozzák a
tartalmat,  hogy saját berkeiken kívül eladhassák a jelenlétet, az időt és a
figyelmet.  A  The Economy of Ideas című cikkében John Perry Barlow rámutat,
hogy  a Grateful Dead pontosan ezt teszi, amikor arra biztatja a közönséget,
hogy  vegye  fel  az  előadást (az előadásnak ugyanis két összetevője van: a
Grateful  Dead  a  színpadon  és  a közönség a nézőtéren). A legtöbben, akik
lemásolják és meghallgatják a kazettákat, meg fogják fizetni a belépőjegyet,
a trikókat és a sapkákat. Az új időkben a kiegészítő piac lesz a piac.


                             A figyelem vákuuma

   A  cyberteret  szívesen emlegetik úgy, mint végtelen és határtalan teret.
Mégis  van egy korlátozó tényező, mégpedig az emberi figyelem mértéke. Vajon
van-e olyan hely a cybertérben, melyet senki sem látogat?

   Mi  tesz egy ingatlant értékessé? Nem az épületek, de nem ám! A bérlők, a
látogatók,  a  fizikai  létesítmény,  a  szolgáltatások  és a hely mind-mind
közrejátszik benne. Ugyanígy működik az ingatlan a cybertérben is.

   Egy   ingatlannal   szemben   az   a  legfőbb  elvárásunk,  hogy  könnyen
megközelíthető  legyen.  Ennek  a  hálózati  megfelelője (többé-kevésbé) egy
útbaigazító  lista,  például  egy  pointer  a  Web  page-en,  vagy  valamely
szolgáltatón  keresztül  való  elérési  út  kiemelése. A virtuális tér belső
terei  is  korlátozottak  - akárcsak az értékesíthető helyek a New York-i 5.
sugárúton,   a   londoni   Bond   Streeten  vagy  a  Nyevszkij  Proszpekten,
Szentpétervárott. Túl sok az adott helyhez kötődő, kiemelendő szolgáltatás.

   De  úgy  is  beépíthetjük  a  földet,  hogy  minél  több embernek kelljen
áthaladnia  rajta.  Telepíthetünk  rá  éttermeket  és  drága  üzleteket.  Az
Interneten a tartalom csábítja a földedre az embereket. Egyesek érdeklődését
felkeltheti,  másokat  viszont  elriaszt  (állítólag  egy áruház komolyzenét
játszott,  hogy  távol  tartsa  a  tinédzsereket), és igen változatos hatást
válthat  ki a látogatókból. Ahogyan a bevásárlóközpontok biztosítanak fuvart
is,  vagy  a  kávéházakba  sem  csak fogyasztani járunk, hanem hogy másokkal
találkozzunk,   ugyanígy   a  cybertérbeli  ingatlan  is  lehetőséget  ad  a
társadalmi érintkezésre.

   Az  emberek  vonzzák  az  embereket:  ők  a  tartalom,  melyet  senki sem
birtokol,  de  eladható a piacon. Az élő előadás és az emberek jelenléte még
több  látogatót  és  vevőt vonz. Az előadások ingyenes kópiái és a videók jó
reklám  az  élő  előadásnak,  igazi  kétirányú kapcsolat az előadókkal, vagy
tagsági jogosítvány abba a közösségbe, ahol ezek a dolgok történnek.

   A  népszerű  helyeken megmutatkozó tartalom és emberek (akárcsak az áruk)
népszerűvé  válnak,  így  aztán  (bizonyos  keretek  között) más helyeken is
felhasználhatók  értékgenerálásra.  Rafinált  játék ez, emlékeztet a rádiós,
tévés műsorszerkesztés kulisszatitkaira.


                          A közvetítő visszatérése

   Eltekintve  attól a néhány vezető cégtől, mely széles körben és olcsón el
tud  adni  márkanévvel ellátott tartalmat, a hálózaton a szolgáltatások és a
feldolgozási  folyamatok  ígérkeznek  a  legjövedelmezőbb  üzletnek. Ilyenek
például a tartalom szelektálása, osztályozása, minőségi sorrend felállítása,
interpretációja  és  a  specifikus vásárlói igényeknek megfelelő módosítása.
Vagy   lesznek   szolgáltatók,  melyek  hozzáférést  biztosítanak  különféle
előadásokhoz, lehetőséget a másokkal való változatos együttműködéshez és egy
sor   olyan  tevékenységhez,  mely  tehetséges  emberek  érdemi  részvételét
feltételezi.   Azok   is   befektetnek  majd  a  terjesztési  csatornákba  -
függetlenül  attól,  hogy birtokolják-e őket -, akik eladják a tartalmat; az
ezekbe  a  csatornákba  befektetett  érték  szorosan  kötődni fog a tartalom
értékéhez, sőt növeli azt.

   A díjszabás alapjául szolgáló értéket nem a tartalom hordozza majd, hanem
az  autentikusság  és  a megbízhatóság. A márkanév, az identitás és az érték
egyéb  jegyei  fontosak  lesznek, és fontos lesz az ellátás biztonsága is. A
vevők   csak   megbízható  forrásból  fogják  vásárolni  az  információs  és
tartalomáradatot.  A  The  New  York  Times  neve  például  garancia  az ott
megjelent  cikkekre. Az ott megjelenő tartalom attól értékes, hogy szigorúan
megválogatják  az újságírókat, akiknek az emberek hisznek - tehát ismét csak
a  kontextusról van szó. A The New York Times akár maga dönthetne az igazság
felől - jóban-rosszban.

   Azzal   az   elképzeléssel   ellentétben,   miszerint   az  Internet  egy
közvetítetlen világ lesz, a látszólag a tartalomért fizetett pénzek jó része
az  ügynökök és a megbízható közvetítők zsebébe fog vándorolni, akik értéket
adnak  a tartalomnak - az autentikusság garanciájától a szoftvertámogatásig,
szelekcióig, szűrésig, értelmezésig és elemzésig. A terjesztőnek az a célja,
hogy  ő  legyen  a  tartalom  legmegfelelőbb forrása, s hogy személyiségének
lenyomata  megjelenjen  a  tartalmon;  a  beágyazott  tartalom  úgysem lehet
egyedi, hisz a tartalomszolgáltató minél szélesebb körben akarja terjeszteni
(akár egy minimális díj ellenében, akár reklámfogásként).

   A  tartalomtulajdonosok  problémája  abban  áll,  hogy  csaknem  ingyenes
tartalommal  kell  felvenniük  a versenyt, beleértve saját reklámjukat és az
Internetre dolgozó, megszámlálhatatlan alkotó termékét.

   Az   alkotók   félnek  attól,  hogy  kreatív  próbálkozásaikkal  kudarcot
vallanak, és fizetés nélkül maradnak. A szabad tartalom piaca kudarcra ítéli
a  felesleges  próbálkozásokat,  hisz  a kereket nem kell újra feltalálni. A
majdnem  szabad tartalom piaca kudarcra ítéli a silány tartalmat és a silány
tartalom reklámját. Minek hirdetni olyan könyvet, amely ingyenes? Vagy elkel
magától  is  (a  szerző  hírnevet  szerez magának), vagy sehogyan sem. Semmi
értelme  árulni, ezután senki sem tukmálja majd a regényeket a közönségre, a
jobbak   maguktól   találnak   majd  olvasót  -  vagy  a  válogató  ügynökök
segítségével,   akiket  a  jó  tartalom  megtalálásáért  (nem  készítéséért)
jutalmaznak.  Ezután  az  írót  az  előadásáért  díjazzák, esetleg szponzort
találnak  a  következő  munkájához.  Talán  ír  egy  sorozatot, és megkeresi
azokat, akik hajlandók fizetni érte.

   A  végső  fejlemény az alkotók számára az új világban az, hogy a szellemi
érték  piaca  kettéválik  a  nagy  értékű,  felárakkal  is elismert tartalmi
eszközökre  és  magas  értékre, illetve az ingyenes vagy olcsó tartalom köré
szerveződött szolgáltatásokra és feldolgozási folyamatokra. Eltűnik a közép.

   Sok  ember  úgy  véli,  hogy  az  ilyen világ ijesztő, hisz nincs szükség
szabályra,  melyet  meg  kellene  változtatni  vagy  meg  lehetne szegni. Ez
pusztán  a  kereslet  és  a  kínálat  által szabályozott gazdasági törvények
megnyilvánulása   az   elektronikus   tartalom   és  kereskedelem  eljövendő
világában.  Nem  ez  a  világ  szerepel  az  alkotók  és a szellemi tulajdon
birtokosainak a terveiben és szerződésében, amelyek a jogaikat védik.

   Ez  az új világ természetesen a maitól eltérően osztja majd az érdemeket.
De  mindaddig,  míg  ugyanazok a szabályok érvényesek mindenkire - és ezek a
szabályok  kiszámíthatók  -,  addig  a  játék  tisztességes.  A  hangsúly az
átmeneten van.

   És  lesznek  szabályok:  a  tartalom másolása egyszerű lesz, és az esetek
többségében  elfogadják,  a  védett tartalom "speciális" lesz, valami nagyon
értékes  dolog.  (Annak  is  kell  lennie, ha az alkotók nem akarják kockára
tenni  a  jóhírüket.) A védett tartalmat számon tartják, és vigyázni fogják,
használatát  mérik  majd.  Fizetni  kell  majd a tartalomért, az időért és a
tranzakciókért.   Az   ellenőrzést   hatékony,  jól  tervezett  számítógépes
rendszerek  végzik  majd  -  izgalmas  erőpróba  a szellem mérnökeinek, mely
hosszú évekre ad majd feladatot programozók és cégek egész hadának, és mesés
nyereséggel kecsegtet néhány vállalkozó szellemű pénzembert.

   Jogi és társadalmi igény lesz az autentikusság, az egységesség, a védjegy
és  a  beazonosíthatóság.  Többnyire  ingyenesen  másolhatunk valamit, de az
eredetét nem másíthatjuk meg. Az egyedi művek forrását meg kell majd adni, a
származékos   (a   beazonosított  eredeti  komponensekből  összeállított  és
átalakított) műveknek saját értéket kell nyerniük.


                             A láthatóság piaca

   Ezek  a  sürgető  gazdasági  szükségszerűségek  és  társadalmi konvenciók
kialakítják  a  maguk szervezeti kereteit az új világban. Mi képezi majd egy
cég   legnagyobb   tőkéjét   az  éves  beszámolókban?  Természetesen  nem  a
számítógépek és nem is a szellemi tulajdon, hanem az emberek és a partnerek.
A  hálózat  új  világában  sok  minden  megváltozik.  Mindenki  hallott  már
terebélyes szervezetekről és virtuális társaságokról. De mi történik ezekkel
a textúrában, ha az átveszi a struktúra helyét?

   Egy szó mint száz, a cégeknek láthatóbbá kell válniuk. Az eladható áru az
információ  lesz  -  legyen  az  egyszerű  hálózati programozás, tanácsadás,
tervezés  vagy  menedzsmentfejlesztés.  Mint  eddig  is, lesznek vállalatok,
melyek  vásárlók  óriási  tömegeit szolgálják ki, és lesznek olyanok, melyek
mindössze   néhány   kulcsfontosságú   vevőnek  nyújtanak  értéket.  De  egy
ismereteken  alapuló  világban  e  kapcsolatok minősége nagyobb szerepet fog
játszani, mint a szerződésbe foglalt feltételeké (akárcsak a házasságban). A
legerősebb  kapocs  az  információ  két  irányba  történő  áramlása  vagy  a
láthatóság  lesz.  A  cégek nem árleszállítással szereznek majd partnereket,
hanem  az  információ  átadásával és versenyképes ismereteik kicserélésével.
Kénytelenek lesznek feltárulkozni, ha hitelessé akarják tenni a tudásukat.

   Mi  több,  akár  akarja  egy  cég,  akár  nem, látható lesz. Nem lesz mód
rejtőzködésre.  És  a  képnek  - melyet mutatunk magunkról a home page-ünkön
vagy  máshol  -  igaznak kell lennie. Ugyanis nem kívülállók nézegetik majd,
hanem  saját alkalmazottaink az elektronikus világból: ők a vállalat. Miután
(a  fent vázolt módon) a fizikai és a szellemi termékek értéküket vesztik, a
saját  céggel  való kapcsolat lesz maga az áru. És a létrehozott kapcsolatok
minősége csábítja majd az alkalmazottakat egy céghez vagy egy közösségbe. Az
emberek  azoktól  a  látható  cégektől  akarnak információs szolgáltatást és
termékeket  vásárolni,  amelyek  partnerei  lehetnek.  Nem  értékelik majd a
fekete dobozokból származó tömegtermékeket.

   A  kérdés  tehát,  hogy mi történik a szellemi tulajdonnal a hálózaton, a
következőképpen  foglalható  össze:  értékeltolódás  várható  a bitektől, de
főleg a bitek transzformációjától a szolgáltatások, a tartalom kiválasztása,
más  emberek  bevonása  és  az autentikusság - a bitek eredetére és jövőjére
vonatkozó  megbízható  információ  biztosításának  az irányába. Egyszóval, a
szellemi  vagyon  és  tulajdon  elértéktelenedik,  a  szellemi folyamatok és
szolgáltatások pedig felértékelődnek.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.