Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                   ''AZ EMBER BUKÁSA (keletkezésmítosz)

   Tulajdonképpen  a  cím  egy  kicsit  ellentmond  a tervezett tartalommal,
hiszen  a  történet  -  tulajdonképpen  minden  történet  - lényege az, hogy
szükségszerű  eseménysort  beszél  el,  mint  ahogy  az egyes ember életének
minden  pillanata  is  mély  tartalmat hordoz, nem köthető hozzá a bukás szó
hétköznapi ítélete.

   A  hatalmas,  Istennel  egylényegű  lény történetét mondom el most, ahogy
egyre  mélyebbre  süllyedt  az  anyag  kötéseibe, elvesztve mindenét, hogy a
legmélyebb pontról újraformálhassa önmaga legtisztább esszenciáját.

   A  történet nem szó szerint értendő. Minél mélyebb tartalmakat hordoz egy
kép,  annál  inkább  szimbolikus  a  megfogalmazása  -  ahogy  közeledünk  a
megfoghatatlanhoz,  egyre  inkább  elveszti a jelentőségét az eszköz, amivel
megközelítjük, így egyre könnyebb és értelmetlenebb a szavakon vitázni.

   A  mesélés  során  lassan közeledünk a hétköznapi gondolkodáshoz, az első
lépések igen távoliak lesznek, ködös messzeségbe nyúlunk.

   1.  A kezdeti kép: Isten megvalósulatlan gondolatai. A lények kezdeményei
egylényegűek,  magukban  hordozzák  őt,  megvalósulásai  és  megvalósítói  a
Szándéknak,  Gondolatnak.  Önálló  szellemiséggel  rendelkeznek, Isten adott
körülményekhez   illeszkedő  megtestesítői.  Az  alkotó  Szeretet  az  egész
közepén, körülötte, és minden egyes lényben ott ég. Tulajdonképpen a Teremtő
elementáljaiként   léteznek,  létrehozójuk  hatalmánál  fogva  önálló  világ
teremtésére   képesek   -  illetve  annak  kezdeményét  hordozzák  magukban.
Kétféleképpen  viselkedhetnek:  megtarthatják  helyüket  és  belső  tüzükben
felismerve  az  Egyetemes  Szeretetet  tökéletesíthetik önmagukat a kijelölt
szerepben  - avagy különbséget tehetnek saját és más lények pozíciói között,
szabad  akaratuknál  fogva más helyre törekedhetnek. Mivel a Teremtő fogalma
magában  foglalja a teljességet, mindkét iránynak teret kell kapnia, továbbá
mindkettőnek  sok  lény  kell  alkotója  legyen azonos világban, hogy egymás
működése által tapasztalják meg megvalósuló ideáik minden oldalát.

   A  változó  helyzet  újabb  lehetőségeket  teremt: lehetséges a süllyedés
felismerése   utáni  felemelkedés  illetve  a  távozók  után  "felmentőként"
hozzájuk  merülés  -  ezek  az  előbbiek alapján ismét törvényszerűen meg is
valósulnak.  A "segítők" és "felemelkedők" minden szinten megjelennek majd -
a  szintnek  megfelelő  formában,  hiszen minden helyzetben más-más tanulni,
tapasztalni való van.

   2.  Az  elszakadó lények tehát világot teremtenek, amelyben van különbség
helyzetek között, nem a teljességben számára kijelölt rész a legfontosabb az
egyednek,   hanem  szabad  akaratával  törekszik  arra,  hogy  minél  jobban
szolgálja a Szeretet általa választott oldalának működését. Megjelenik tehát
egy  olyan világ, amelyben a lények maguk választják mozgásuk, tevékenységük
irányát.   Létrejön   az,  ami  felfogásukból  következik:  a  mennyiségileg
meghatározható  világ.  A  lények saját tervekkel rendelkeznek, nem az egész
mozgását   követik.  Szükségszerű  konfliktusok  szülője  a  helyzet  (ezért
lényeges,   hogy  a  "más  lények"  azonos  világban  kapnak  teret  újfajta
létezésükhöz):  az  azonos  cél  felé  törekvő lények közül van "nyertes" és
"vesztes",  "jobb"  és "rosszabb"... A cél természetesen a Szeretet Erejének
minél  jobb,  teljesebb  használata,  azonban  a  lény akar nagyobb szerepet
kapni,  elfelejtve  az  Erő  felsőbbrendűségét,  azt,  hogy helye egyedül rá
szabatott,  ahol  most  van,  ott  tud  a  legjobban hatni, és nem ott, ahol
elképzeli.

   Megjelenik  a  kétpólusú  világ  ideája.  A  lények egy része felismeri a
megkülönböztetés  végzetes, kirekesztő hatását, mint az egyedüli saját úttól
való   elszakadás   törvényszerű   következményét,   a   rádöbbenés  tüzében
megtisztulva  ismét  visszatér  saját  pozíciójába, amely azonban már nem az
eredeti,  hiszen  most  már tapasztalatai révén "bűntársai" felemelkedésének
szolgája  lesz  -  hiszen  a  legalkalmasabb  hordozója a Teremtő egyesülési
szándékának  -  magában  hordva  az  EGY-től  való elszakadás és visszatérés
formuláját.

   A  másik  csoport  (bár  ez  a kifejezés is meglehetősen visszatetsző, de
kifejezi,  hogy  az adott módon gondolkozó LÉNY önmaga kivetüléseiben "saját
bőrén"  tapasztalja meg önnön szándékainak megvalósulását) elfogadja a világ
polaritását.  Ezzel ismét szétszakítja az eddigi környezet szerkezetét, mert
körülötte  nem  volt  polaritás,  csak mennyiségi különbségek. Ennek ő adott
minőségi színezetet "jobbnak" illetve "rosszabbnak" tartva a dolgokat.

   3.  A  polaritás  önnön  részévé  válik. Az új világ, mint tanulóműhely a
lehető    legegyszerűbb   módon   mutatja   meg   ennek   a   gondolkodásnak
következményeit:  az  egy  lény  kettéhasad.  Különbséget tett a világban és
önmagában  - tehát a különbség megjelenik benne. Innen érvényes szimbóluma a
világnak a jól ismert kínai jin-yang. A teljes világ ezentúl két ellentétes,
fizikailag  homályos,  de  érzés, intuíció segítségével élesen elkülöníthető
részre  szakad,  ezek  dinamikus  egymásba alakulása építi, mozgatja. Minden
folyamatosan  átalakul  az ellentétébe, ugyanakkor legerősebb, legjellemzőbb
pontján  is  magában  hordozza  az  ellentétet  (jellemző  példa a női-férfi
jellem:  a  nő passzív, befogadó, lágy lényének legmélyén iszonyú, férfiakat
messze  megszégyenítő  erő,  kitartás pihen, míg az aktív, átalakító, kemény
férfi-lény rejtve gyenge, lágy, hajlékony magot hordoz).

   Látható  itt  is,  mint  a  történet minden pontján, hogy a "bukás" újabb
rejtett  vonások,  szomorú-szép  kapcsolatok  lehetőségét  nyújtják  a  nagy
lénynek,  amely ebben az izzásban ismeri fel teljességének valódi értékét. A
lények   egy   része   erre  valóban  képes  is  lesz,  ráébredve  törésének
jelentésére,  megtalálja  kapcsolatát  önnön  lényének másik felével, hiszen
ebben  a világban ez az egyetlen feladata: felismerni és pontosan kirajzolni
a "másik felet", aztán ráismerni egy másik lényben, majd eggyé olvadni vele.
Az eszköz itt is - mint minden szinten - az önszeretet, hiszen rész-voltának
felismerése  után  meg  kell  tartania  hitét  és bizalmát magában, és ezzel
felvértezve kell másik felének keresésére indulnia, bízván abban, hogy az is
keresi   már   őt   valahol.  Saját  belső  szeretetét  kell  tehát  magában
felerősítenie,  hogy  aztán  a  világra  kiáraszthassa  - ami egyelőre hozzá
hasonlatos lényekből és az általuk teremtett formákból áll.

   Hordoz  azonban  ez  a  világ  egy másik lehetőséget is: azt, hogy a lény
önnön   teljességének  illúziójába  ringatja  magát.  Saját  vágyakozását  a
kiegészülésre  kivetíti  a világra. Ami befelé összeolvadás lenne, az kifelé
törvényszerűen  szétaprózódás:  formák és jelenségek, törvények miriádjainak
teremtésével véli kielégíteni társtalanságának érzését. Az új formák számára
legfontosabb  tulajdonsága  az, hogy tőle függetlenek - hiszen érzi valahol,
hogy  amire  vágyik,  az  valóban  hiányzik  belőle.  Erre  azt  az  eszközt
használja,   hogy   szándékosan   elfelejti  saját  teremtő  szerepét  -  ha
elfelejtem,  hogy  nem én teremtettem, akkor ez valahonnan kívülről jött, és
megtalálhatom  benne azt a "másságot", amit annyira keresek. A kulcs ezen az
úton  is a szeretet, a lény a szépségre, teljességre való törekvésében hozza
létre a formák kavalkádját.

   4.  Ez  azonban már egy új világ, hiszen Teremtő Erőt birtokol az a lény,
aki  most  olyan  világot  teremt, amelyben teremtményei saját törvényeiknek
engedelmeskednek,   és  ő  csak  szemlélője  -  néha  már  szenvedője  -  az
eseményeknek.  Közben önmaga is egyre inkább hasonul a megteremtett világhoz
- hiszen saját kiegészülését a létrehozott formákban kereste, így önmaga is
egyre   szilárdabb   formát   kap,   egyre  inkább  egyenrangú  része  önnön
Univerzumának. Az egy és a kettő után megjelenik a sok.

   A  felemelkedés  lehetőségét  ismét  az hordozza, hogy felismerheti önnön
alkotását  világa  minden  jelenségében.  Ez  számára nehéznek tűnik, hiszen
éppen  azzal  a szándékkal hozta létre ezt a világot, hogy magától különböző
dolgokat  tapasztaljon.  A  tapasztalás  szokatlanul kellemetlen, mert saját
formája erősen kötődik ugyanehhez a világhoz, annak jelenségei befolyásolják
felvett  formájának  működését:  kívülről  kellemetlen  hatások  érik!  Mint
teremtőnek milyen ismeretlen helyzet. Formájának optimális működéséhez saját
teremtett környezetéből kell (vissza) szereznie energiát. Ennek ellenére meg
kell  tanulnia  szeretni  a  környezetét, a negatív hatásokban rejlő tanítás
feszültségét   felhasználva  arra,  hogy  egy  szinttel  feljebb  emelkedjék
gondolkodásában.  Ha  képes  erre,  elnyeri egységét a világgal, visszanyeri
teremtő erejét, szerepét és szeretetét.

   Ugyanakkor  lehetséges  az  is,  hogy  elfordul a tanulási lehetőségtől -
valójában  saját mivoltától. Nem szereti a környezetet, melyből táplálkozik,
hanem   megszerzi  belőle  a  szükséges  energiát.  Értsük  pontosan:  saját
egészének  egy  részét  arra  használta, hogy belőle világot teremtett, majd
szándékosan  elfelejtette  azt,  hogy  a  dolgok  az ő részei. Nagy lényének
működéséhez  elengedhetetlen,  hogy a teljes rendszer energia-körforgása jól
működjék,  ezért  környezetéből  energiát  - a Szeretet enyhén materializált
formáját  -  kell  felvennie, s cserébe saját teljes Szeretetét adnia ahhoz,
hogy a szándékosan leválasztott részek ismét egységet alkossanak vele. Ha az
energia-felvételt "erőszakkal" teszi, nem ismerve fel annak mély jelentését,
azt,  hogy  szeretnie a környezetet egyet jelent a Nagy Lénye gyógyulásával,
akkor   tovább   mélyíti   belső   hasadását:  szokás  szerint  újabb  világ
megteremtésével.

   5.  Ez  az  új  világ  még  ridegebb egy Teremtő Lény számára: kivetülési
formája  is  elveszíti  általa formálható jellegét: a külső törvények egy az
egyben hatnak rá. Az energia felvételi lehetősége korlátozott: környezetének
sokféle  anyagát  kell elfogyasztania (milyen bizarr...), azaz saját fizikai
formájának  feldolgozó mechanizmusaival önanyagává alakítania. Látható, hogy
iszonyú messzire került önmagától: nem a lény kap erőt a környezettől, hanem
egy   zárt   fizikai  forma  épít  be  alapanyagokat  önmagába,  hogy  jelen
kivetülését  fenntartsa.  A legdermesztőbb tulajdonsága ennek a helyzetnek a
fizikai  forma  törékenysége.  A  fizikai világ állandó változásai, a dolgok
egymásba  alakulása  eddig  a  művészi alkotóerő mozgásterét adta a Lénynek,
most hirtelen ellenkezőjére vált.

   Megjelenik  a  Lény  halála. Ennek jelentőségét sem szabad elfelejteni: a
körforgás belülről történő átélésére kap lehetőséget, számtalan mély élmény,
tapasztalás  lehetősége  nyílik  meg  előtte.  Fizikai  megtestesülése tűnik
számára önmaga teljességének - hiszen ő akart részévé lenni a világnak - így
a  forma  elfogadja az idő, változás alaptörvényét: ami létrejött, itt el is
múlik. Gondolatának alkotó ereje is igen erősen korlátozott már: fizikai erő
szintjén   jelentkezik,   a  Szellem  Ereje  által  létrehozott  változások,
megfigyelések   csupán   a  láthatatlan  kar,  élesebb  szem  lehetőségeivel
rendelkeznek.  Ugyanakkor  ezek  a  képességek  jelentik  a kivezető utat is
számára.   "Természetfeletti  képességeit"  mélyebben  megismerve,  önmagára
alkalmazva,    Szeretetét    befelé    koncentrálva    ráébredhet   tulajdon
anyagfelettiségére,  így  kiszakad  a  fizikai körforgásból, visszaemelkedik
tiszta   gondolatformájába.  Ez  nem  egyszerű  folyamat,  hiszen  meg  kell
szereznie  teste  számára  a  szükséges tápanyagokat, s ezalatt konfliktusba
kerül fajtársaival - önmagával.

   Elképzelhető  -  s ezért létre is jön az a helyzet, amikor két lény közül
csak  az  egyik  maradhat  fenn, a másik teste táplálék hiányában elpusztul.
Sőt,  a  test  jobb,  több  táplálék  felvétele  után jobban működik - tehát
előnyös a lény számára, ha neki több van, még akkor is, ha más lény ezáltal
kevesebbhez  jut.  A  lény  teste  vágyai miatt kirekeszt más lényeket. Ez a
viselkedésmód  már a mi történelmünkből ismert alapkonfliktusokat hordoz, az
ismert  eredményekkel:  háborúk,  pusztulás,  eszmék  felvillanása  és porba
hullása,  tetézve  a  gondolati  erők  brutális  fizikai  hatásaival. A lény
tulajdonképpen  még  mindig  jót  akar,  kísérletezik azzal, hogy ne kelljen
egyenrangú   lényeket  szolgasorba  vetnie,  létrehoz  olyan  fajtát,  amely
szellemi  erővel  nem  rendelkezik,  csak  fizikai törvények szerint él. Nem
tudja,  hogy új fizikai alakját formálja ki ezáltal. Még mindig teljes lény,
az  általa  létrehozott  formákban törvényszerűen megtestesül, hogy alkotása
másik  oldalát  is  megtapasztalja.  Anyagfeletti erejét nem arra használta,
hogy  mint  belőle induló létrán visszaemelkedjen a teremtő erő birtokosává,
hanem  fizikai  test  alakjának  szolgálatába  állította,  ezzel  megtagadva
magától birtoklásának jogát.

   6.  Végső  állapotába  süllyedt tehát a Szellemi Lény. Létezése a fizikai
világ  törvényeinek törékeny áldozata, végzete kikerülhetetlen. Gondolkodása
és    érzelmei   tökéletesen   alárendeltek   fizikai   létezésének.   Önnön
megsemmisülésének  tudata  mindig  ott lappang tudatában, ettől való félelme
mozgatja,  minél  hosszabb  ideig  létezni,  s  a  világ arcán valami nyomot
hagyni: ez a legfőbb vágya. Szellemi ereje a fizikai világban való törtetése
alatt  előle mélyen elzárva lappang. Az előző szintről a szolgálat kulcsszót
örökölte,  ennek  szeretettel  való megtöltése, kiteljesítése a létra előtte
álló  legalsó  foka.  Meg  kell tanulnia saját érdekeit elfelejtve szolgálni
másokat   ahhoz,   hogy   szellemi  erejének  ismét  birtokosa  lehessen,  s
elindulhasson vissza, felfelé.

   További  süllyedés  az  anyagba már nem lehetséges, hiszen a Nagy Lényből
már  csak  szabad  akarata  maradt  meg,  amit  jól  kell használnia, hiszen
elvesztésével  megszűnik  a képessége arra, hogy másokra hasson - önmaga más
kivetüléseire  -  tehát  rá sem hatna már semmi, ami fejlődésre késztetné. A
vízszintes  haladás  is  el  van zárva előle. Alkotó, felfedező vágya minden
téren  fizikai  határokig  vitték  már  - kivéve a befelé haladást. Erejével
saját   életterét   is   képes   megsemmisíteni,   meggondolatlan  átalakító
tevékenységével   akaratlanul   is  elpusztítja  környezetét.  Kutatásai  az
információk  végtelen  tárházát  tárják  elé,  az analógiák belülről fakadó,
intuitív  egyszerűsítései  nélkül  áttekinthetetlen halmot alkotnak. Fizikai
életterének  fenyegető  szűkülése  és  tudásának  magasabb  síkra emelkedése
egyaránt  siettetik szellemi érését, amit új korszak, új faj születésének is
tarthatunk.

   7.  Új  ember születése. Ő feloldja magában az anyaghoz kötő erőt, befelé
figyelve  felismeri az oldás törvényét, belső hangját követve elindul önmaga
felfedezésének  útján.  Végigéli  bukásainak  sorozatát, elsajátítva belőlük
azokat  a  gondolati  kulcslépéseket,  amelyek eddig juttatták. Felismeri és
megerősíti  magában  az  őt minden társához kötő mély szeretetet, szolgájává
lesz  a  többiek fejlődésének - fizikai létében már segítő lesz. Ez az egyik
legszebb  motívum  a  történetben:  a  lény  az alábukás legmélyebb pontján,
megterhelve   mindennel,   ami  széthullott  egységéből  következik,  önmaga
leghalványabb  szikrája képében hirtelen magára ébred, és újra megvalósítja
önmagát.

   Ez  a  történet  nem  vallási  alaptétel,  nem a tökéletes, egyetlen igaz
valóság.  Megjelent,  és  sokat  tanultam  belőle,  nekem  valahol az igazat
jelenti - hiszen a teljes igazság jelen formánkban, gondolkodásunkban képek,
hasonlatok  formájában  jelenik  meg. Nem az a lényeges, hogy bebizonyítsuk,
vagy  valamit igazoljunk általa, esetleg valakit rákényszerítsünk, hogy ő is
így   gondolja.   Értékét   az   adja,   amit  gondolkodásunkon,  hétköznapi
szemléletünkön változtatni képes.

   Te  sem  tanuló  vagy  egy  elsajátítandó anyaggal szemben, hanem önmagát
fejlesztő tudatos lény, aki előtt egy érdekes szerszámot csillantottak meg -
csak akkor hasznos, ha használod, de nem kell feltétlenül ezzel fejlesztened
magad.

   Használd  hát  annak,  aminek  megírtam:  modellnek.  Éld  át,  tanulj és
tapasztalj  általa,  s ha úgy érzed, más kép vezetne tovább utadon, aggályok
nélkül dobd el.



                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.