Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                  ''SZABAD AKARAT VAGY ELEVE ELRENDELTSÉG

   Egyik  kedvenc  témám  ez,  úgyhogy  ma  reggel  átfutottam a könyvet azt
keresve,  vajon  mekkora részt kell majd ásítozva átlapoznod azzal, hogy már
ezt  is  leírtam.  Úgy tűnt, hogy teljesen visszafogott voltam, és nem sokat
ártottam bele magam.

   Hogy miért lett kedvencem, arra is rövid a válasz: mert akkora nagy ügyet
csináltak  belőle,  körülbelül  olyan  módon, mintha azt kérdezném meg, hogy
melyik a szín: a piros vagy a zöld?

   Elnézést, egyszerre nem lehetnek azok?

   Az  eddigi fejtegetéseimből - legalábbis számomra - egyenesen következik,
hogy  ...  hehe.  Most  megint  megfogtam  magam.  Azt akartam ideírni, hogy
következmény az a hitem, miszerint logikus szabályok vezérlik a gondolkodást
-  pedig  ez  csupán  alapfeltevésem.  Bocs. Elméletem tehát nem oldja meg a
"szabad  akarat-elrendeltség"  problémát,  csupán  alaptételei  miatt nem is
jelenik meg benne a kérdés.

   Ugyanis    feltételezésem    szerint    gondolkodásom    (kicsit   gyarló
általánosítással   az  "emberi  gondolkodás")  szintünktől  függő  mértékben
megérthető,  de  teljes egészében logikus rendszer. Ennek van egy hátulütője
is: aki minden információval rendelkezik rólam, annak a számára cselekedetem
"eleve elrendelt".

   Ez  az  előbbi  bekezdés  igényel  némi magyarázatot, most egy kép jutott
eszembe. Ha van egy labirintusom, benne egy patkánnyal és egy darab sajttal,
a  következőket  állíthatom:  a  patkány  teljesen  szabad döntéseiben, hogy
melyik  utat választja, őt semmi nem kényszeríti (azon kívül, hogy a falakat
nem  lépheti  át,  ugyanúgy,  ahogy  minket kordában tart a fizikai világ és
saját  gondolkodásunk). Ha én látom, hogy a patkány és a sajt között létezik
út,  és tudom, hogy neki elég jó a szaglása, a labirintus pedig kicsi, akkor
jó  valószínűséggel  állíthatom,  hogy a patkány bizonyos időn belül meg fog
reggelizni  (ez  a szintemtől függő rész-ismeret). Abban az esetben viszont,
ha  ismerem  a  patkány  gondolkodási  algoritmusait  és a labirintus minden
információját  (a  hőmérséklettől a sajtszagig), akkor pontosan tudni fogom,
hogy  milyen utat jár be patkány és mikor éri el a sajtot. (Olcsó trükköt is
rejtettem  ide:  időben  előrefelé kell ismernem a "környezetet" ahhoz, hogy
ezt  a  térképet  felrajzoljam,  abban pedig, ha úgy tetszik, már szerepel a
patkány").

   Hülye  vicc jutott eszembe: Isten kíváncsi arra, hogy hova jut a patkány,
ezért  végiggondolja, minek következtében a patkány végigmegy a labirintuson
- a történet maga a gondolat folyamata...

   Persze  ez  kibontva  annyit  tesz,  hogy  ha  tényleg  létezik Isten, és
definícióm  (a magam szintjén) helytálló rá nézve, akkor számára természetes
minden lény tökéletesen predesztinált viselkedése, annak ellenére, hogy ez a
lények  szabad  döntését  semmiben  sem  befolyásolja. Az eleve elrendeltség
ugyanis  nem  Isten  "szándéka",  amit  egyébként is túlzottan emberszerűnek
tartok,   hanem   Isten   lényének  alaptulajdonsága.  A  megtörtént  dolgok
(szerintem)  nem  Isten  "szándéka  szerint valók", hanem egyszerűen részei.
Szándékról egyetlen formában érdemes beszélni: a pillanatnyi döntéseim során
jelentkező  belső  hanggal  kapcsolatban, amely a számomra éppen elfogadható
információt, érzést sugallja - kissé kitágítva tudatos látókörömet.

   Nem  bírom  kihagyni  kedvenc hasonlatomat sem (mivel hirtelen semmi jobb
nem jut az eszembe. Be akarom fejezni ezt a könyvet, és már csak a következő
rész van hátra, az összes többi kész. Úgyhogy most már törtetek...)

   Úgy  is  lehet  látni  az életet, mint egy nagy akadálypályát, lejtőkkel,
lyukakkal,  hideggel-meleggel,  mágnessel,  elektromos mezőkkel, stb. Ezen a
terepen  szaladgálnak  különböző  méretű és anyagú golyók, amelyek maguk sem
homogének,  hanem  más-más  tulajdonságú  anyagokból vannak összeállítva. Ha
ismerem  a  fizika összes törvényét, az összes golyó minden tulajdonságát és
helyzetét,  akkor  képes  leszek  minden  golyó  pályáját megjósolni - ennek
hiányában azonban bármilyen megállapításom komoly hibalehetőséget hordoz.

   Egy   golyó  következő  pillanatban  felvett  helyzetének  megjósolásához
ugyanis  szükségem  van  az  őt érő környezeti hatások teljes térképére, (és
ebbe  beletartoznak  a  vele  kölcsönhatásban  levő  golyók is,) pillanatnyi
helyzetére  és  belső  szerkezetére (mivel nem homogén, a külső hatás valódi
eredményének kiszámításához ezt is tudni kell) - és már készen is vagyunk.

   Viszont  ha  én  akarom megjósolni egy ember (akár saját magam) következő
döntését,  azt  hiszem,  tudatosan  nem  megoldható feladatot vállaltam. Nem
tudom  pontosan, "milyen fából faragták", kikkel áll kölcsönhatásban és azok
pontosan  milyen  hatást  gyakorolnak  rá - és akkor még a fizikai környezet
hatását   még   nem   is  említettem.  Fontos  például  egy  tárgyalópartner
viselkedésének   okait   kutatni,   hogy   előre   láthassam   (netán  kissé
befolyásolhassam)  néhány  lépését - de mit ér az egész, ha elüti egy autó a
döntés reggelén...

   Vannak  természetesen  módszerek,  amik  segítséget  ígérnek,  és  hosszú
életkoruk (utaltam már a természetes szelekció elméletek területén kifejtett
áldásos   hatására)   jelzi   használhatóságukat.  Ilyen  lehet  például  az
asztrológia,  ami  szerintem nem más, mint utalások sora a "golyó" anyagára:
általában  milyen  hatásokra  reagál,  melyekkel szemben kevésbé érzékeny az
adott   ember  -  ami  bizonyos  következtetéseket  is  megenged  útjára  és
környezetére   vonatkozóan.   Ugyanakkor   a   benne   rejlő  elemek  pontos
elrendezését  nem  tárja  fel,  százszázalékos  jóslatra  (szerintem) nem ad
lehetőséget.  Javítson  ki  bárki  profi asztrológus, de szerintem tudása és
lehetőségei  növekedtével  egyre  erősebben  érzi  korlátait,  amin  már nem
nyúlhat  túl,  talán mert a pontos ismeret egyre nagyobb mértékű beavatkozás
is  a  vizsgált  rendszerbe?  Két  hasonlat  jutott  eszembe a modern fizika
területéről,  az  egyik  az  anyag megismerése, ahol a "megismerhetetlennek"
pontos, kiszámítható értéke van, egy elemi részecske minden adatát egyszerre
a  fizika  eszközeivel nem ismerhetjük meg. Az ismert hasonlat szerint olyan
ez,  mint amikor egy macskát minden szempontból zárt, de az életfeltételeket
biztosító  dobozba  tesznek egy fiola mérges gázzal, ami 50% valószínűséggel
kinyílik.  Ha  a doboz nem nyitható fel, kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy
ennek  a  macskának  nem  csak  két állapota (él vagy halott) van, hanem egy
harmadik   is,   amibe  ez  a  doboz  kényszerítette:  amikor  pontosan  50%
valószínűséggel él.

   A   másik  hasonlat  a  fénysebesség,  amely  (jelen  fizikai  eszközeink
segítségével,  az  "alapszabályokat"  békén  hagyva) tetszőlegesen, de egyre
nagyobb erőfeszítéssel megközelíthető ugyan, de el nem érhető.

   Hova  is  lyukadtam  ki?  Valami  olyasmire,  hogy  elfogadhatónak tartom
sorsunk  "eleve  elrendeltetését",  bár nem tételezek fel mögötte szándékot;
ugyanakkor  nem  tartom  lehetségesnek  azt, hogy ez alapján bárki is teljes
bizonyossággal   képes   legyen   akár   egyetlen   pillanatot  is  "evilági
eszközökkel"  tökéletesen megjósolni. Mivel azonban Isten részeként tekintek
az  emberre,  nem  lenne  logikus  azt  mondanom,  hogy az ember számára nem
lehetséges  a jövő ismerete, sőt! Mivel "fentről nézve" nem tudok "részként"
tekinteni  az  emberre,  csak  mint  egy  hologram  kis  darabjára  (amelyen
keresztül  az  egész kép látható ugyebár), azt mondom, hogy ily módon igenis
birtokában  vagyok  a  teljes  világ ismeretének, és ennek tetszőleges része
megjelenhet  előttem bármely pillanatban (lásd: isteni szikra). Ez az élmény
azonban   nem  része  vagy  eredménye  valamilyen  tudatos  módszernek  vagy
technikának,  hanem  akkor  következik  be,  amikor  "magasabb  szempontból"
kívánatos.  Azaz  mindig.  Na ezt a részt igazán furcsa lesz olvasni, hiszen
most  gondolkodom  rajta, és az eszembe jutó dolgok kis részét írom le... na
mindegy.  Szóval szerintem a technikák használata, a tudatos viselkedés, egy
olyan  élet-szerep  elfogadása,  amely  további,  racionális  úton  meg  nem
szerezhető   információk   birtoklását   igénylik,   továbbá   emellé  olyan
gondolkodás,  hozzáállás,  amely  lehetővé teszi a tulajdonképpen folyamatos
információáradat befogadását (ez azt jelenti, hogy nem kerül tudatos elemzés
alá,  hanem  azonnali  cselekedetet vált ki, és esetleg később tudatosul) az
embernek új képességeket ad.

   A  történet  mellékhatása  az,  hogy  az  úgymond "szabad döntések" száma
radikálisan  csökken.  A  patkány,  ha  tudja,  hogy  hol  van a sajt, akkor
egyenesen  arrafelé  megy,  nem  keringőzik  feleslegesen  a  labirintusban.
Ugyanakkor  más  szempontból  megállapítható,  hogy  nem  volt "szabad", ezt
azonban  nem  valami külső kényszernek köszönhette, hanem annak, hogy tudta,
neki  melyik a jó irány, így nem szabadságát vesztette, hanem egyszerűen nem
került döntéshelyzetbe útja során.

   Vannak  emberek,  akik (divatos kifejezéssel élve) érzik Isten vezetését,
és  vannak  sokan,  akik keresik ezt mindenféle külső eseményben: "Nincsenek
véletlenek!" felkiáltással értelmeznek maguk körül mindent, így teremtve meg
önmagukban  a  felsőbb  segítő  jelenlétének érzését (véleményem szerint). A
valós vezetettség (ismét csak szerintem) nem más, mint amikor valaki (mint a
példabeli  patkány) tudja, hol van a sajt. Nem a sarokra ismer rá valamilyen
jelből,  ahol  balra  kell  fordulnia,  egyszerűen  tudja,  hogy  neki ott a
balkanyar a jó - de lehet, hogy ez az érzés akkor jelenik meg, amikor valami
külső  jel  egy  pillanatra  megváltoztatja  tudatállapotát. Hogy ezek közül
melyik  az ok és melyik az okozat, körülbelül olyan kérdés, mint a tyúk és a
tojás  sorrendje.  Egy rendkívül éles, bár hétköznapi pillanat után születik
hirtelen  egy döntés, amely egy életet változtat meg - vagy a változás súlya
élezi  ki  azt  a  pillanatot?  Szerintem mindegy, a lényeg úgyis a változás
maga.

   A  világ  rendjéről  alkotott képünk talán a legfőbb oka, hogy az valóban
olyan, amilyennek elképzeljük. Személyes szabadságunkhoz való ragaszkodásunk
hozza  létre  azt,  hogy nem tudunk minden szükséges adatot döntésünk során,
mert akkor már nem is érezhetnénk "döntésnek" a cselekedetet. Önmagunk által
épített   személyiségünk,   énképünk   az,   amelyet   meg  akarunk  őrizni,
döntéseinkben,  életünkben  kifejezésre  juttatni  akkor  is,  ha  az általa
vezetett  élet  nem hozza ki a maximumot belőlünk. Mégis így van, így élünk,
tehát  ez  egy  lehetséges  stabil  állapota  Isten  gondolatainak  (vagy  a
világnak,  ha  az előbbi túl vallásosnak hatna, egyébként nekem inkább azért
nem  tetszik,  mert  maga a "gondolat" fogalma túl "emberszagú" - tud valaki
ennél  jobbat  ahelyett,  hogy  antropomorf?)  -  viszont  életterünk  jelen
állapota arra sarkall bennünket, hogy valami új után nézzünk.

   Nem  tudom,  milyen  lehet  az,  amikor  egyszer  csak egységünk tudatára
ébredünk.  Hasonlatként  az  jut  eszembe,  mintha  egyszerre testem sejtjei
bejelentenék, hogy köszönik szépen jól érzik magukat, most pedig beszélgetni
szeretnének  velem és egymással, és szeretnének segíteni kitalálni, hogy mit
csináljunk  így  együtt.  Vajon  mit  szólhat  a  teremtő, ha földi teste, a
milliárdnyi  ember  azt  mondja:  itt  vagyunk,  együtt a Te jelenlétedként,
felnőttünk és meggyógyultunk.

   Lehet, hogy semmit, és lehet, hogy az egész nem is olyan nagy kunszt vagy
változás. Lehet, hogy az egész csak az én fejemben jelenik meg, mert annyira
távolinak  érzem  még  önmagamtól is, nemhogy az egész világtól... és lehet,
hogy   ezt  az  egész  teremtős  dolgot  csak  képzelem...  vagy  nem  fogom
megtapasztalni ezt a változást. Mindegy, játéknak jó volt, legalábbis engem
elszórakoztatott.














                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.