Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                               ''ÚT, FELADAT

   Lehet,  hogy  véleményemmel  teljesen  egyedül vagyok, de nekem általában
szokott  problémám  lenni azzal a helyzettel, amiben éppen vagyok: nem látok
jövőképet  magam  előtt, nem tudom, miért kerültem oda, ahol éppen vagyok és
mit  tudnék  kezdeni ezen a helyen magammal, ráadásul nem tudom, miért éltem
át mindazt, ami eddig velem történt. Mondom: néha gondot okoz nekem mindez -
de  ez  nem  jelenti  azt, hogy szép kis elméletemmel nem is tudok jólfésült
magyarázatot  adni  rá.  (Mindig  nagyon  irigylem  azokat  az  írókat, akik
megtalálták  válaszaikat  és  feltétel  nélkül el is fogadják azokat, minden
kétely  nélkül  a  meztelen,  megélt Igazságról írva... vagy mégsem irigylem
őket?)

   Ha  már itt tartok, az irigység is egy olyan dolog, amiről nem árt ejteni
egy  pár  szót.  Hiába  kap  olyan  negatív megítélést mindenfelé, szerintem
gondolkodásmódunk  természetes  következménye,  hogy  irigyek  vagyunk  (nem
véletlenül  került  bele  még  a  tízparancsolatba  is...)  A  levezetés már
ismerősnek  tűnhet:  önmagam  értékességét  külső  dolgokban  keresem, ezért
összehasonlításokra  kényszerülök,  ha  emberekkel  hasonlítom  össze magam,
rögtön  felvetődik  az,  hogy  a számomra fontos területen szerintem előttem
járónak  jobb,  de  ha  általános normákkal mérem magam, akkor is találkozom
emberekkel,  akik jobb esélyekkel indulnak az élet vizsgált területén. Naná,
hogy esz a sárga irigység!

   Ezt  a  kérdést  mindig  megkapjuk,  és  a  belőle  származó  belső  harc
keménysége  egyetlen  dologtól  függ: mennyire tartom értékesnek önmagam. Ha
alapjában  véve  elégedett  vagyok,  akkor  tudok  legyinteni  a másik ember
sikerére,  ha  viszont  rossz  passzban vagyok, akkor tovább romlik a kedvem
tőle,  igazságtalannak  érzem  a világot, Istent azért, mert nekem nem adott
olyan  lehetőségeket,  mint  a  másiknak.  Más  a  helyzet, ha önértékelésem
független attól a dologtól, amiben a másik jobb nálam, mert így örülni tudok
az  ő  eredményének.  Egyszerű  példa:  mondjuk  magyar  versenyző  nyeri  a
fedettpályás zsákbanfutó világbajnokságot. A TV néző boldog, örül honfitársa
sikerének,  ám  ahhoz,  hogy az immár ötödször második helyre került szintén
magyar  sportoló  is  boldog  legyen,  kicsit több kívántatik tőle. Az, hogy
önmagát  egyedül  azzal mérje, hogy milyen erőfeszítéssel küzdött, és nem az
eredménnyel. Nem is azzal, hogy önmagához mérten jó eredményt teljesített-e,
mert  ha másvalaki helyett önmagammal küzdök, még nem változtam semmit, csak
nehezítettem  egy  kicsit  saját  helyzetemen.  Szerintem  a  lényeg  mindig
túlmutat  a  valós  módon  mérhető eredményen, jelen esetben a legérdekesebb
számomra  a  lelkiállapot, amibe a verseny alatt került (azt hiszem, utaltam
már  a  kínai  tanmesére,  amelyben a császár az udvarán dolgozó mészárostól
tanulja a Taót).

   Talán  már  szószaporítás,  de még ideírom, hogy véleményem szerint ez az
legutóbbi  az  egyetlen  valós  mérce,  mert a másik ember más. Semmi alapom
nincs  "általánosan"  összehasonlítani  az  almát és a körtét, mert bizonyos
esetben  az  egyik,  máskor  a  másik a jobb - csak a terület megválasztásán
múlik az ítélet. És ha feltételezem, hogy azért egy kicsit változom én magam
is,  akkor  az  önmagammal való hasonlítgatás sem túl sikeres, mert hiszen a
célom  (jó  esetben) nem más, mint megtalálni jelen pillanatom értékességét,
vagy   igazolni  rossz  hangulatomat  negatív  kicsengésű  megállapításokkal
helyzetem romlásáról.

   Összefoglalva    az    eddigi    kuszaságot:    szerintem   az   irigység
elkerülhetetlen, amíg önmagamon kívül keresem létem igazolását, és az általa
okozott   kellemetlenség   egyenesen   arányos  rossz  hangulatommal,  mivel
közvetlenül  belőle  származik:  önerősítő okozata, nem pedig oka annak. Van
viszont  egy  egyszerű  technikám  az irigység leépítésére - és ami meglepő,
hogy  ugyanez  a  módszer  alkalmas  a  harag  csökkentésére is. Lényege: ha
irigylek valakit - vagy haragszom rá, egyszerűen megkérdezem magamtól, vajon
szívesen  lennék-e  az  illető  helyében?  Nem  csak  azt az egyetlen dolgot
figyelve,  ami  éppen  tetszik  vagy  idegesít, hanem vállalnám-e a helyét a
világban?

   A  válasz  eddig  mindig  lemondó  "nem" volt. Bizony nem szívesen lennék
gazdag,  mert  jóval  vastagabb  bőrre lenne szükségem a lelkiismeret ellen,
mint  most,  és  nincs  kedvem  megélni  a  több  lehetőséggel  járó nagyobb
bizonytalanságot  -  ahhoz  pedig,  hogy  e  kérdések elől pótcselekvésekben
keressek  menedéket, végképp nincs hangulatom. Nem lennék híres, mert semmi
kedvem   idegenek   előtt  harcolni  azért  a  képért,  amit  jórészt  mások
alakítottak ki rólam...

   És  a  haraggal  is  így vagyok. Nem örülök, ha valaki az orrom alá fújja
cigarettája  füstjét, de hálás vagyok, hogy legalább nekem nem létszükséglet
az  a  füstölgő  izé,  és amikor egyedül vagyok, nem kell szívnom. Ha valaki
nagyon bizonygatja hatalmát, fontosságát, tudását, egyetlen dolognak örülök:
azért, hogy lelki egyensúlyom fennmaradjon, éppen most nincs erre szükségem.
Az az alapvicc, hogy a másik ember nem rosszabb nálam azért, mert valamilyen
tevékenysége  zavar  engem, csak ugyanazt az egyensúlyt, amiért én is küzdök
magamban, őneki ezekkel az eszközökkel kell fenntartania, amelyek jóval több
kárt  tesznek benne, mint bennem. És csak remélhetem, hogy meg fogom találni
gondolkodásom,  tetteim  összes  olyan  elemét,  amelyek  hasonlóan zavarnak
másokat és ártanak nekem.

   Nos,  akkor  talán  vissza kellene kanyarodni a cím irányába. Leéltem egy
bizonyos  életet, és most egy adott helyzetben vagyok, és ezt többféleképpen
értékelhetem. Foglalkozhatok azzal, hogy mi minden lehettem volna mostanára,
ha  akkor  én...,  ha  akkor  a környezetem... - és ez bizonyára így is van.
Milliárd irányba ágazhatott volna a világ menete minden pillanatban, de ezek
közül   egyetlen   valós   van:  ahol  most  vagyok.  Azzal,  hogy  elméleti
lehetőségeken  töprengek, az egyetlen valódit szalasztom el: ami éppen ebben
a  pillanatban, pontosan ennek az embernek áll rendelkezésére. Minél kevésbé
vagyok  hajlandó  elfogadni  azt  az  embert,  akivé  lettem  a  valóban nem
nyílegyenes úton, annál kevésbé tudom kihasználni jelen pillanatomat.

   Ide  kívánkozik ennek a gondolatnak egy rövid következménye, a sok helyen
előforduló  "élet-terv".  Mivel személyes vélemény, ezért nyugodtan ("fenét,
hiszen  akkor  nem  írtam volna ide ezt a félmondatot) állítom: ez marhaság.
Visszapergetem  életem  filmjét  és  mellette  látom  a tökéletes tervet. De
könyörgöm,  ha  egyetlen  ponton  is másként döntök, az egész további "leélt
élet"  megsemmisül,  a  világ  más irányba megy tovább, más helyzeteket élek
meg! Kitalálok magamnak egy "ideális utat" (itt lent, kicsi agyammal, amiből
eleve  következik,  hogy  gondolkodásom  összes  korlátját viseli), és annak
alapján  értékelem  jelen  állapotomat  (ja,  és még ez a finomabb verzió, a
durva, ha másvalakivel teszem ugyanezt...).

   Lehetséges  élet-tervvel  foglalkozni, sőt ajánlott is mindenkinek... aki
tudja  az  értékelés  igénye  nélkül  szemlélni  mindkettőt.  Aki  tudja azt
mondani,  hogy  íme,  itt  az ideális, minden lehetőségemet kihasználó élet-
lehetőségem  -  és  itt  van a leélt, nem pontosan úgy sikerült darab... nos
fenébe az ideálokkal, jó buli volt ez eddig, lássuk, milyen lettem általa. A
kunszt  ugyanis  éppen  ez:  szerintem  a  hibák,  rossz döntések, kapott és
okozott fájdalmak (amiket nagy bölcsen kihagynánk az "ideálisból") tanítanak
mindet. Ezek tesznek jobbá, érzékenyebbé, ezek adják az egyetlen lehetőséget
a valódi segítségnyújtásra.

   Ha   nem  éltem  meg  saját  nyomorúságomat,  akkor  büszkén,  gyengéden,
felsőbbrendűségem  akaratlan  kinyilvánításával  fordulok oda a rászorulóhoz
(naná, hiszen éppen az "ideális utamat" követem, hát legyek ... fennkölt egy
kicsit).  És  bizony  csodálkozom,  ha belémrúg, vagy éppen megtörik - netán
hátbavág,  ha megerősödött, mert megaláztam segítségemmel. Ha viszont tudom,
milyen  a  világ alulról, akkor felülre kerülve sem "ideálomat követve" adok
valamit,   hanem  azért,  mert  valami  összeszorul  bennem  látva  a  másik
szenvedését,  amit  ugyan nem mérhetek a magaméhoz, mert mindenki a sajátját
éli  meg  a  legnehezebbként (a "burokban születettek" angyali jóindulatánál
nem  jobb  a "sokat szenvedettek" hivalkodó modora sem) - ez teszi lehetővé,
hogy  elfordítsam  a fejem, amikor adok (hogy "ne tudja a jobb kéz"). Tudom,
hogy  alul  lenni  rossz,  de  látni,  hogy  valaki lehajol hozzám, néha még
rosszabb,  mert önértékelésem zavarát csak tetézi a segítség elfogadása. (Az
ördögi  kör  végpontja  a  koldus,  aki  nem  lát  már  semmi  mást, csak az
életbenmaradást,  és  annyiszor kényszerül elfogadni, hogy küzdeni már nincs
ereje - esetleg részegen, sorstársával pár forintért igen, de helyzete ellen
nem.)

   Szóval az "ideális út" szépnek álmodható, egyetlen dolog marad ki belőle:
a  megélt  fájdalom,  ami aztán a valódi segítségnyújtás képességévé válhat,
ha...  Ha  értékelem  végre  önmagam,  elfogadom  egész  életem minden egyes
pillanatát  azzal,  hogy  elengedhetetlenül szükséges volt annak a lénynek a
létrehozásához,  ami  pillanatnyilag  vagyok, és mivel értékes vagyok, ezért
értékes  az  út,  amelyen kialakultam. És most már megnézhetem azt a dolgot,
amivel  ez  a  lény a legtöbb örömet okozhatja magának: az, hogy használja a
hitet,  amit  önmagába  vet, valós súlyán ismeri fel és enyhíti a fájdalmat,
ráadásul  saját  "rossz"  tettei  tanulságaként  képes  végre  felismerni  a
szenvedést  a  másik  ember  "gonoszsága"  mögött"  Na  ez  már nem piskóta!
Legalábbis több poén van benne, mint azon filózgatni, hogy most akkor végleg
eltoltam a "tervet", vagy van még egy-két dobásom.

   Az  "utat"  keresve gyakran játszunk úgy, mintha ez mérhető lenne a világ
dolgain,  helyeket  és vonatkoztatási pontokat rajzolunk fel, aminek alapján
helyzetünket  értékeljük  az  úton. De ha egyszer az "út" nem valami evilági
dolog,   teljesen   természetes,   hogy   állandó   konfliktusba  keveredünk
önmagunkkal és környezetünkkel amikor megpróbáljuk kijelölni. Kedvenc "utas"
hasonlatom  az  Értékrendek  címszó  alatt  leírt  "mértani  hely"  gondolat
kiterjesztése.  Szóval  az  "út"  számomra  olyan, mint egy mértani egyenes,
kijelölve  - mondjuk - egy városban. A valóságban természetesen nem létezik,
még  egy  fénysugárral  sem mutatható meg, mert ha valaki keresztezi, a fény
elakad,  de  az egyenes ott marad, azt végpontjainak helyzete jelöli ki, nem
az,  hogy valóban meghúzható-e. Én jelen vagyok ebben a világban, jelenlétem
valójában  ez  a  mértani  egyenes, viszont én megpróbálom kijelölni, testet
adni neki a világban, körülépítem falakkal, hogy létét biztosítsam - ezáltal
összeütközöm másokkal, akik ugyanezt (ugyanilyen jogosan) teszik. Pedig (azt
hiszem)  az  igazán  teljes, önmegvalósító élet az, amikor hajlandó vagyok a
"mértani  vonalat"  tekinteni a legfontosabbnak, bármilyen fizikai kötődést,
így  saját  gondolkodásomat,  testemet, életemet alárendelve neki. Szerintem
azok  az emberek, akik úgy halhattak meg, hogy testük távozta nem jelentette
az általuk jelentett út megszakadását, így éltek.

   Na   jó,  azt  hiszem,  elég  lesz  (éppen  parkettán  ücsörgök  és  kezd
kényelmetlenné  válni...),  de  a  sok  rizsa után még tartozom valamivel: a
Feladat  szerintem  nem más, mint elfelejteni végre mindazt, amit feladatnak
kitaláltam magam számára, és megélni azokat a lehetőségeket, amelyeket jelen
pillanatom  (az  eddig  bejárt  út  egészének  végeredménye)  lehetővé  tesz
számomra.





                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.