Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                    ''SZÁNDÉK VAGY EREDMÉNYKÖZPONTÚSÁG

   A  most  következő  rész  egy  kulcskérdés,  amiről  azt hittem, teljesen
természetesen  gondolkodom,  amíg nem találkoztam egy beszélgetés során igen
merev  ellenállással.  A kérdés a következő: ha teszek valamit, miért vagyok
igazán  felelős,  mire  érdemes  figyelnem:  a szándékomra vagy cselekedetem
következményeire? Melyik adja valójában tettem értékét?

   Számomra  teljesen  természetesnek  tűnt  az  előbbi,  hogy a bennem levő
szándék  az  igazi értékmérő, ugyanis ezt megismerhetem, fejlődhetek benne -
legmélyebb  szándékaim  én  magam vagyok. Minél jobban tudom, hogy mit miért
teszek  valójában (s ez lehet olyan egyszerű is, hogy ezt teszem, mert én én
vagyok),   annál   jobban  ismerem  magam.  Persze  ez  elég  egyszerűsített
fogalmazás,  hiszen  önmagam  tudatos ismerete csupán stabilitásomat növeli,
hogy jobban viseljem "emberré válásom" növekvő feladatait.

   Cselekedetem   következményének  sem  megjóslását,  sem  megítélését  nem
tekintem feladatomnak. Milyen alapon bocsátkozhatok feltételezésekbe, amikor
a világ fizikailag megismerhető részének is csak elenyésző hányadáról tudok?
Adok  valakinek egy autót, amivel holnap fának ütközik. Felelős vagyok, vagy
sem?  Merem-e  állítani  bármelyiket  a  következmény-etika  elvei  alapján?
Ítélhetem-e  rossznak  egyáltalán  azt,  ami  történt  -  mert lehet, hogy a
karambol   megvilágosító   erejű  élménye  hatalmas  fejlődést  idézett  elő
"áldozatomban"  -  esetleg azzal, hogy belehalt? Gondolhatom-e komolyan azt,
hogy  mindezek  felmérése,  belátása a feladatom ezen a világon minden egyes
döntéshelyzetemben?  Divatos  azzal  foglalkozni,  hogy  ezeket  a  dolgokat
értékelgetjük,  számolgatjuk,  a  végén az élet nem lesz más, mint tettek és
következmények   kusza   hálója,   amelynek  közepén  üldögélve  bizonygatom
magamnak, hogy azért a mérleg úgy nagyjából pozitív - hiába fulladt kudarcba
sok jószándékú gondolatom. Esetleg tervezgetem "következő életem" feladatait
(ami  szerintem  már  magában  is  kissé problémás, mert ugyan miért kellene
ragaszkodnom  olyan ósdi dolgokhoz, mint a sorrendiség - a túlvilágon? Miért
ne  "vezekeltem volna le" évezredekkel ezelőtt tegnapi bűnömet? Vagy esetleg
"áldozatom" testében éppen most szenvedtem meg érte?)

   Lehet  a  második  világháborút iszonyatos rémségnek mondani - vagy lehet
azt állítani, hogy csupán a lelkek megtisztulása volt a "nagy szellemi cél",
"új  világrend vajúdik a Föld méhében, és ennek görcsei látszanak a világon"
(valami  hasonlót  olvastam).  Na most melyiket válasszam? Hát bocs, én mára
leteszem a jó és rossz tudásának képességét, és sokkal "egyszerűbb" dologgal
foglalkozom:  megtalálni  önmagamban  azokat a dolgokat, amelyeket tisztának
tartok,  és  azokat  is amelyeket nem. Nem a világ dolgait ítélem meg, hanem
saját  szándékaimat  - aminek alapján egy napon én mérettetek meg (ennek egy
kis  szépséghibája  is van: addig nincs senki, akitől "igazolást" várhatok).
De akkor milyen értékrend alapján ítélhetem meg tetteim következményét? (Nem
mondok  semmit a háborúról és azokról, akik harcot akarnak ma is a világon -
bizonyára más leckét tanultak meg az emberiség eddigi történetéből, mint én.
Viszont  nem  lennék  senki  helyében,  akinek  a  kezében még mindig, ennyi
évezred után is fegyver van, amit használni akar.)

   Amikor   valamit   teszek,  elég  sok  minden  történik  bennem.  Először
kitalálom,  hogy  mit  szeretnék tenni, aztán cselekszem, illetve értékelek.
Ebben a megközelítésben is célszerűbbnek tűnik a szándék-központúság.

   Az  elhatározás szakaszában ha erre figyelek, akkor elsősorban önmagamat,
indítékaimat  vizsgálom, ennek eredménye az, hogy az álszent, hősies tettek,
"nagylelkű"  áldozatok  az  első  körben  kiesnek,  csak azok maradnak bent,
amiket  akkor is megtennék, ha nem látja, nem dícsér meg senki, ha nem veszi
észre  az  az ember sem, akinek segítek vele. Ellenkező esetben mindenképpen
valamilyen  külső  értékrendre  festem  fel  azt, amit tenni szándékozom, az
eredmény  pártatlan  megítéléséhez  azonnal  külső  szemlélőre van szükség -
akitől  azonban  csak  dicséretet  szeretnék kapni, kritikát sokkal kevésbé,
mert az csökkenti "értékemet". Ahhoz, hogy egyáltalán értékelni tudjam saját
tettemet,  szükség  van arra, hogy észrevegyék - és milyen kínos, ha ebben a
helyzetben  még  bizonygatnom  is kell igazamat, mert esetleg nem ismerik el
nekem...

   A  tett  végrehajtása  során nem árt, ha értékelem a kiváltott hatást. Ha
valóban  szándékaimra  figyelek,  ez  lehetővé  válik,  bár  valóban  sokkal
nehezebb,  mint  az  első  pillanatban  látszik.  Gyakori, hogy amit teszek,
fáradságot   követel  tőlem,  és  annak  is  okozhat  kellemetlenséget,  aki
érdekében  teszem.  Ez az a pillanat, amikor felülvizsgálhatom szándékaimat,
és  bizony  gyakran  nem  olyan  szépek,  mint induláskor gondoltam. Mondjuk
segítő  szándékkal fordulok valaki felé, majd egy egyre kellemetlenebbé váló
beszélgetés  közepén  rádöbbenek,  hogy  saját félelmeimmel való szembenézés
helyett  választottam  azt, hogy segítek neki úgy fordulni hozzám, hogy fájó
pontjaimat  ne  érintse  (személyes  példa!).  Bizony  nagy  dolog a segítés
művének   kellős  közepén  leállni  és  bocsánatot  kérni  segítő  szándékom
áldozatától  -  és eközben megőrizni a hitet abban, hogy képes vagyok valódi
segítségre  is.  Itt jön be a tudatos önismeret stabilizáló hatása, de saját
bőrömön (félelmeimen) tapasztalom, hogy éppen csak elég...

   Ha  tevékenységem  során  a következmények (általam rózsaszínűre festett)
képe  lebeg  a  szemem  előtt,  hát  sokkal  nehezebb  a gondok felismerése.
Ráadásul  egyre több fájdalmat okozok önmagamnak és annak, akinek "segítek",
nehezebb  a  hordalék,  ami  tovább  gördít,  egyre görcsösebben ragaszkodom
ahhoz, hogy elérjük az áhított célt, és végre ő is belássa, hogy az jó.

   Aztán  szép  csendesen  elvész  az a hit, hogy az egész megérte azt a sok
veszekedést,  haragot,  és nem marad más remény, minthogy a másik megbocsát,
és  elismeri, hogy jót akartam. Szerintem majdnem mindannyian őrzünk hasonló
történeteket - ha nem, akkor bocs, hogy egy kicsit merészen általánosítottam
magamból...

   Viszont  az  eredmény az, hogy érzem, a másik ember a jó szándékát akarja
bebizonyítani  nekem  a  végén,  ezek után én természetesen szakítok ezzel a
megközelítéssel,  nem  a  szándékaim,  hanem  a feltételezett következmények
alapján,   logikusan   és   igazolható   módon  cselekszem,  így  gyönyörűen
megismétlem az előző kört... Ciki.

   És következik az értékelés, benne két alapvető elvvel: egyrészt szeretnék
pártatlan  módon ítélkezni önmagam felett, ahogyan egy valódi kívülálló vagy
Isten  tenné  -  másrészt  szeretném,  ha  "értékesnek" bizonyulnék, mert ha
elveszítem önmagam értékességébe vetett hitemet, ugyan miért élnék tovább?

   Így  sajnos  két  lehetőségem  marad.  Az  egyik  az, hogy értékességemet
máshová   teszem,   függetlenítem   attól,  amilyennek  tetteimet,  és  azok
következményét   látom.   Durva  ugye?  Viszont  a  másik  megállapítás  még
kellemetlenebb:  ha  ezt nem teszem meg, tökéletesen biztos, hogy nem leszek
pártatlan!  Hogyan  könyvelhet  igaz  módon egy könyvelő, ha büntetést kap a
negatív  számok  használatáért?  Elkeseredetten  fogom  védeni  minden egyes
tettemet,  mert  nem  tudom,  belső,  tisztázatlan  mérlegem mikor billen át
mínuszba, hogy egy óvatlan pillanatomban kárt tegyek magamban (adott esetben
bármilyen   gondolattompító   megoldást   képesek   vagyunk  felhasználni  a
fanatizmustól a kábítószerig)...

   Hasonlattal  élve  olyanok  vagyunk,  szándékainkkal  és erőnkkel, mint a
felfegyverzett  harcosok  egy nagyvárosban. Lehetőségeink: azt mondjuk, hogy
igen, képesek vagyunk bántani egymást.

   Igenis  okoztam,  és fogok is okozni fájdalmakat. Viszont nyitott szemmel
járok,  és  szándékom szerint szeretném ezt elkerülni. Ha utamon úgy alakul,
lehet,  hogy ellökök valakit, figyelmetlenségből de akár segítő kezemmel is.
De  nem  fogom  eltagadni  magam  elől  az okozott fájdalmat, és lehetőségem
szerint  igyekezni  fogok azt mérsékelni - vagy segíteni jóra fordítani - és
talán  még  arra  is  lesz  erőm, hogy el tudjak menni onnan, ha látom, hogy
bármit  teszek, csak ront a helyzeten. Ezt csak akkor tudom megtenni, ha azt
is  mondom,  hogy értékem, az, hogy jó itt lennem a világon, nem attól függ,
hogy  milyennek  ítélem  meg  tetteim  eredményét,  hanem attól, hogy mindig
igyekszem  meglátni  a  lehetőségeimet  és  határaimat,  jó  szándékom által
vezetve természetesként élve meg mindazt, amit esetleg másokért tehetek.

   Ha  ezzel szemben megriadok minden szenvedéstől, amit okozok, akkor egyre
inkább  hajlok arra, hogy becsukjam a szemem, hangosan kiabáljak, hogy merre
megyek  és  mekkora  helyet  kérek  magam körül, beállok hangyaként menetelő
sorokba,  ahol közös irányítás alatt haladva viszonylag ritkán ütközöm össze
másokkal  (leginkább  akkor,  amikor  rájövök,  hogy nem illek igazán abba a
sorba,  ahova  beálltam  -  beállítottak). És egyre nehezebb kilépni belőle,
főleg  minél  több társamnak segítettem jó szándékkal abban, hogy beálljanak
hasonló sorokba...

   Mellesleg szerintem a következmény-etika az egyik legkomolyabb oka annak,
hogy  nem vagyunk képesek kilépni önmagunkat és világunkat egyaránt pusztító
gondolati körforgásunkból.

   Ha  ugyanis  egy  cselekvő  értékét  tevékenysége  következményei alapján
értékelem,   akkor   az   emberiséget   jogosan   tartom   bűnösnek.   Bűnös
lehetőségeinek  kizsákmányolásában,  környezete  tönkretételében, fajtársait
sem  kímélő  szüntelen  tömeggyilkosságban,  stb.  Így ha reménykedni akarok
saját  értékességemben,  akkor  nem marad más lehetőségem, mint elszakítanom
magam  az  "eddigiek"  gondolkodásától,  megtagadom  az  előttem  járókat és
valamilyen  lázadás  keretében  új utat keresek. Csakhogy véleményem szerint
ezzel  nem  vagyok  egyedül,  mert  azok,  akiktől  most  elhatárolom magam,
pontosan  ugyanezekkel  az elvekkel indultak valamikor évekkel ezelőtt, csak
"valami nem sikerült"...






                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.