Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                              ''ÁLDOZATOK...

   Én feláldozom magam valakiért... Szépen hangzik, ugye? Kár lenne, mert az
egész előző részben mást sem csináltam, mint az önfeláldozást szapultam.

   Egész  gondolkodásunk  tele  van  az  áldozathozatal dicséretével, szinte
szégyellem  magam,  ha valami olyat teszek, ami amellett, hogy valakinek jó,
nekem   is   örömöt  okoz.  Mintha  ez  utóbbi  szégyen  lenne,  csökkentené
cselekedetem értékét.

   Arra  gyanakszom,  hogy  ennek  is  logikus oka van, és ezt az önmagamról
kialakított képben vélem megtalálni. Hétköznapi életünk során bizony gyakran
kerülünk  konfliktushelyzetbe, érdekeink (önzősége miatt rossznak kikiáltott
gondolkodásunk) összeütközik mások ugyanilyen felfogásával. Nem tudom igazán
meghúzni  a  határt  valódi  és vélt szükségleteim között, így aztán sokszor
okoz  nekem  lelkiismeretfurdalást  ragaszkodásom,  küzdelmem  olyan  dolgok
iránt,  amelyekre  nem  is  volt  annyira  szükségem. Ennek végeredményeként
állandósul  bennem  az  a  kép, hogy létezik bennem egyfelől egy önző, rossz
alak,  aki semmibe vesz másokat, másfelől pedig egy ideális lény, aki lemond
bármiről  mások  kedvéért.  Ebben  a  felosztásban nem kap szerepet az, hogy
igenis  okozhat  örömet  önmagában  a  másik  ember öröme, nem, a bennem élő
szentnek  ilyesmire  nincs  is  szüksége,  ő  önnön  önzetlensége  okán  ad,
szenvedéssel  sújtja  a  bennem levő kicsinyes alakot, amely persze boldogan
vezekel  bűneiért,  amelyeket  aztán  újra és újra elkövet, mert az okot, az
értékes-felesleges közötti határ tisztázatlanságát nem szüntettem meg.

   Hát  ez  az  a jelenség, amit én áldozathozatalnak nevezek, és egyáltalán
nem  tetszik.  Persze  bevallom,  nem  sokszor  volt  alkalmam átélni ezt az
érzést,  mert fiatal koromnál fogva nem igazán hoztam még áldozatot senkiért
-  és  nem  is  szándékozom.  Viszont  volt  alkalmam  részesülni  abban  az
élményben,  hogy  valaki  szembesített  azzal,  hogy áldozatot hozott értem.
Kevés  rosszabb érzés van a világon ennél. Nem elég, hogy szembesülök azzal,
hogy  "kaptam"  valamit  - ami kialakulatlan önértékelés mellett már magában
nehéz  dió,  de  ráadásul  világossá  teszik  nekem,  hogy  nincs eszközöm a
viszonzásra,  hiszen  az  áldozat  meghozója valóban "megszenvedett" értem -
vagy legalábbis úgy érzi; nem mondhatom azt, hogy nincs szükségem arra, amit
kaptam,  mert  ezzel a másik ember küzdelmét tenném értelmetlenné. És lehet,
hogy  mégis  kénytelen  leszek  ezt  mondani,  mert  bizony  függő helyzetbe
kerültem,  értem  való  szenvedését  akármeddig  képes  nagyítani - és velem
szemben ennek fejében (szerinte) jogosan támaszt elvárásokat (tipikus szülő-
szerep).

   Attól  tartok, hogy ez mindannyiunk életében fájdalmas pont lehet, hiszen
áldozatokat  hoztunk  másokért,  megint  mások  értünk,  de a fene egye meg,
szerintem  nem  érdemes  együttéléseinket  egymásért  vállalt  szenvedésként
megélni társas magányunkban. Miért kellene értékként felfogni azt, ha másért
teszek valamit, ami nekem nem is olyan jó?

   Egyébként, ha a korábbi "lehető legjobb megoldást választom" elméletemben
értelmezem  az áldozatvállalás nemes aktusát, akkor bizony elég csúnya színű
lesz.  Ugyanis  természetesen  önmagamért  teszem  meg ezeket a dolgokat is,
valamiféle belső számadást egyenlítek ki általa, akár az önmagamról alkotott
képnek  szeretnék  jobban  megfelelni,  akár  valami  mennyei  számolótáblán
húzogatom  a  piros  strigulákat.  Ráadásul valami önkínzó elv alapján annál
értékesebbnek  tekintem cselekedetemet, minél nagyobb kellemetlenséggel járt
nekem.  Figyelmen kívül hagyom azt, hogy abban az emberben, akinek a szemébe
mondom,  hogy  áldozatot  hozok  érte,  ugyanazokat a töréseket hozom létre,
amelyek ellen ezen a módon küzdök.

   Az  az  érzés  alakult ki bennem, hogy nem másért, hanem önmagamért hozok
csupán  áldozatot,  a valódi vesztes a helyzetben áldozathozatalom áldozata,
akitől   elvárom,   hogy  erkölcsi  magasztosságom  előtt  leborulva  bármit
megtegyen, amit óhajtok tőle - és teljesen összeroppanok, minden belé vetett
bizalmamat elveszítem, ha ennek ellenére önálló akar maradni, és netán tőlem
függetlenül óhajt döntéseket hozni.

   Érdemes  tehát  megszűrni  egy  kicsit  azokat a dolgokat, amelyekről úgy
gondolom,  valaki  másért,  áldozatként  teszem.  Szerintem  egyetlen  módon
érdemes  áldozatot  hozni:  akkor, ha teljesen mindegy, ki az, aki kapja, ha
bárkiért  megtenném  -  és  akkor,  ha  nem akarom, hogy bárki is lássa, nem
akarom  elmondani senkinek. Igazán akkor adok jól, ha nem az jár a fejemben,
hogy  milyen  nagyszerű  az,  hogy valakinek segítettem, hanem kicsit inkább
szégyellem, hogy csak ennyit tudok nyújtani, szemben mindazzal, amit magamra
fordítok  -  ennek  a  megszüntetésére is nagyon jó viszont a saját igényeim
pontos felmérése.

   Az  áldozathozatallal  kapcsolatban  példaként  a  Hair  című film jut az
eszembe,  amikor  főhősünk,  Claude,  aki éppen bevonulni készül az amerikai
hadseregbe  (Vietnam  idején),  szemére  veti  (ha  jól  emlékszem)  a néger
srácnak,  hogy  az  ő szabadságát védelmezni megy a harcba. Erre ő azzal vág
vissza, hogy: értem ugyan ne tedd, mert én sem tenném meg érted!

   Ha  valamit  valakiért  megtennék,  nem azért tenném, mert neki jó, hanem
mert  az  ő  öröme  nekem  többet  jelent, mint a fáradság: tökéletesen önző
üzlet,  ugyanakkor  érzékennyé tesz arra, hogy a cselekedet valóban boldoggá
teszi-e  őt,  mert  ha  nem, akkor abba kell hagyni. Tehát mielőtt valakiért
megtennék  valamit,  érdemes  megkérdezni,  hogy kéri-e ezt a segítséget. És
bizony  gyakran  van  úgy, hogy valakinek valóban többet jelent a büszkeség,
mint  az  adomány. A legnagyobb segítség érzésem szerint az, ha valakit, még
akkor is, ha nehéz helyzetben van, nem teszek még kiszolgáltatottabbá azzal,
hogy  támogatom, hanem partnerként kezelem, és megbeszéljük, hogyan szeretné
elfogadni azt, amit nyújtani tudok, hogy a lehető legtöbbet hozza ki belőle.
Ez  a  fajta  "áldozat"  már  az  elején  sok  tanulságot  hoz, néha kevésbé
költséges,  ám  jóval  hasznosabb  - és ami a fő: senki nem érzi áldozatnak,
mert  ha  jól segítettem, valóban többet kapok vissza, mint amit adtam, akár
javakban, akár segítségben, akár "csak" szeretetben.











                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.