Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                 ''BELSŐ ÉS KÜLSŐ ÉRTÉKREND A KAPCSOLATBAN

   Na  most  következne  az  a  nagy  varázslat,  amihez még Óznak is mélyet
kellene  sóhajtani:  összehozni  az  értékrendes  eszmefuttatást  az  emberi
kapcsolatokkal.  Addig  tiszta  sor,  hogy  létezik  egy  saját  belső, elég
homályosan  megfogalmazott  értékrendem,  amellyel ráadásul nem mindig tudom
összehozni    cselekedeteimet,    továbbá    nem   tisztázott   módon   függ
élettapasztalataimtól   és  külső  elvárásoktól.  Továbbá  létezik  a  külső
értékrend,  ráadásul  egyszerre több (család, vallás, munkahely, baráti kör,
ivócimborák, párt, mozgalom stb.), nem ritkán ellentmondó elvárásokkal.

   Ezek  között  igyekszem  "megfelelő"  módon viselkedni, "jó" lenni. Talán
képes  is  lennék  rá,  ha  magányosan,  senkitől  nem háborgatva éldegélnék
valahol.  Ezzel  szemben  nap  mint  nap  találkozom  emberekkel, és gyakran
kerülök  abba  a  helyzetbe, hogy embertársam érdeke nem egyezik az enyémmel
(főnököm  gazdaságossági érdekei a pénztárcámmal, házastársam elképzelése az
általam  elvégzendő  feladatokról  -  szemben  az  időbeosztásommal,  de egy
egyszerű  sorbanállás is ilyen problémát jelent). Gyakorlatilag folyamatosan
harcolunk a körülöttünk levő emberekkel érdekeink érvényesítéséért.

   A  legnagyobb  problémám  ebben  a  helyzetben  az,  hogy  nincs elegendő
információm    annak    eldöntésére,    hogy   melyikünk   igénye   nagyobb,
összeütközésünk  során melyikünk sérül nagyobb mértékben, ha veszít. Vajon a
tőlem  kéregető  ember  röhög-e  a hátam mögött, amikor odaadtam neki a kért
pénzt?  Vajon  főnököm  erőszakos  fellépése  mögött  valódi  szükség, jogos
elvárás  áll-e,  vagy  csak  meg  akarja mutatni nekem? Mi marad belőlem, ha
folyamatosan   engedek,   mert   nem   kívánok  harcolni,  így  "ellenfelem"
természetesnek,  általam  hallgatólagosan  elfogadottnak tekinti a kialakult
helyzetet, amikor alávetem magam az akaratának?

   És  ha  én nyerek, mit nyerek vele? Vajon tényleg örömömre szolgál-e majd
az, hogy engedett a másik fél? Jó az nekem, hogy azt csinálja, amit akarok -
amikor  közben esetleg tartanom kell a benne feszülő indulat kirobbanásától,
vagy alattomos aknamunkára kell felkészülnöm?

   Győztes  vagyok  egy  harcban,  de  félek  a  háború elvesztésétől, tehát
folyamatosan minden egyes csatából nyertesen kell távoznom ahhoz, hogy senki
ne láthassa gyengeségemet.

   Mindkét oldal vesztes tehát valamilyen formában, az együttműködés helyett
kényszeredetten  választjuk  a  győztes-vesztes  szerepeket,  egyik  díja  a
gyomorfekély, másiké agyvérzés... (végre egy csipetnyi feketehumor...)

   Mi  zajlik  le akkor, amikor folyamatos vitánk egyre nagyobb feszültséget
szít  közöttünk,  és  már  minden egyes lépésünk a másik közelében harcra ad
okot?

   Hogyan fajulhat el egy használhatóan induló kapcsolat mindkettőnk számára
terhes állóháborúvá?

   Ismét  egy alapfeltételezésem következik: a bennem levő feszültség oka és
kezelési  módja  is  bennem  rejlik  -  ellenkező  esetben  ugyanis teljesen
felesleges minden kísérlet arra nézve, hogy nyugalmat teremtsek magamban, ha
azt  a  megfelelő  ember a megfelelő módszerekkel tőlem függetlenül bármikor
fel  tudja  borítani.  Ebbe  az érvelésbe persze jól esik belemenekülni - és
akár  igaz  is  lehetne  - de nem tartom érdemesnek, nincs benne fantázia. A
történet  alapja  szerintem  megint önmagam értékességének tudata (illetve a
belé  vetett  hit  megingása). Nevelésünk ugyanis azon alapszik, hogy valaki
(szüleink, nevelőink, tanáraink) azt mondják, értékesek vagyunk, ha bizonyos
módon   viselkedünk,   viszont   "rosszak",   ha  máshogyan.  Konfliktusaim,
amelyekben el kell dőlnie, hogy valaki megmondhatja-e nekem azt, hogy hogyan
viselkedjem, ezt a kérdést hozzák vissza: milyen jogon határozza meg ő nekem
a  helyes  viselkedés  módját?  Milyen  jogon "nevel" engem? Valahol talán a
szülő  és  gyermek  közötti  viszony  öröksége mindez, ahol partnerkapcsolat
helyett  tekintélyelvű irányítás zajlik, a gyermek számára megkérdőjelezhető
értékrend   alapján  (hiszen  a  szülő  is  nyílt  vagy  rejtett  értékrendi
problémákkal küzd).

   Innen szerezzük azt a rossz szájízt, hogy ha valaki azt mondja nekem: ezt
és  ezt  rosszul csinálom, azzal azt mondta, rossz, értéktelen vagyok. Miért
vagyok ebben olyan biztos?

   Mert egyébként nem váltana ki akkora feszültséget a kérdés. Nem is ítélem
meg  racionálisan  a javaslatot, sokkal inkább az kerül elő, hogy ő vajon mi
jogon mond nekem bármit is?

   Nem  a javaslattal, hanem a javaslattevő "irányító" szerepével van bajom.
Ha nem ő mondta volna és magamtól eszembe jut, talán meg is csinálnám - ez a
legzavaróbb, hogy ő előbb vette észre, vagy szólt, így úgy fog tűnni, mintha
megmondhatná  nekem,  mit  tegyek.  Fejemre  fog  nőni  a  végén!  (Jaj,  de
folyékonyan  jön  ki ez belőlem, csak nem lehet hülyeség...) Ezután jön be a
képbe  a  háttérből  történő  irányítás, amikor a "főnöknek úgy kell beadni,
mintha az ő ötlete lenne"..., ami tulajdonképpen hallgatólagos megegyezés (a
főnök  nem  hülye  azért  annyira)  a hatalmi pozíció és az irányítói szerep
megosztásában.

   Ha  én  biztos  vagyok  saját  értékemben,  képességeimben,  akkor minden
feszültség  nélkül kérdezhetem meg az engem bírálót, hogy mit tegyek jobban.
Miért  éreznék  haragot  amiatt,  hogy  valaki  úgy érzi, tud nekem segíteni
abban,  hogy  valamit  jobban  csináljak?  Ha  viszont  belső bizonytalanság
talajára  hull  a  kérdés,  bírálat - de akár hasznos ötlet vagy dicséret is
lehet - azonnal indulatot kelt.

   Az  sem  teljesen  érdektelen,  hogy  mekkora vehemenciával szállok síkra
érdekeim    védelmében.    Az    agresszív   viselkedés   szerintem   mindig
bizonytalanságot,   le   nem   rendezett  kérdéseket  takar,  megelőzendő  a
kellemetlen   kérdéseket   -   szemben   a  valódi  önbizalom  lebírhatatlan
nyugalmával.

   Ha  tudom,  hogy valamire komoly szükségem van, és ezt bármikor vállalom,
akkor  nem  kell  igényem  jogosságát nagy hangon bizonygatnom, egyszerűen a
kérdés  súlyának megfelelő erővel lépek fel. Meghatározom például, hogy mi a
valós  igényem  a  velem  kapcsolatban  levő emberrel szemben, és ezt minden
indulat  nélkül, belső rendszerem logikájával elé tárom. Meg tudjuk beszélni
elvárásaimat  és  az ő igényeit, majd ennek megfelelően döntést hozni. Az én
felelősségem ebben az esetben az, hogy ne tápláljak hamis reményeket, tárjam
fel indítékaimat és elképzeléseimet azért, hogy a másik valós adatok alapján
dönthessen - ugyanúgy, ahogyan én az általa feltárt dolgok ismeretében fogok
lépni.  A  vitás helyzet így inkább lehetőséget nyújt önmagam megismerésére,
vágyaim feltárására, ahelyett, hogy indulatok forrása lenne.

   Persze  nagyon  szép is lenne, ha minden esetben ennek megfelelően tudnék
gondolkodni,  de  nem  is  ez  a cél, azokat a helyzeteket, amelyekben végre
sikerül  "jól"  viselkedni,  szerintem  általában  észre sem vesszük, később
halljuk vissza, hogy kényes helyzetben meglepően higgadtan viselkedtünk. Ami
viszont   mindenképpen   érdekes,   hogy   tartsuk  tudatunkban:  lehetséges
feszültségmentesen  viselkedni,  és  egy  adott helyzetben bennünk megjelenő
indulat   a   lehető   legjobb  figyelmeztetés  gondolkodásunk  fejleszthető
pontjaira.

   Gyakran  alakul  ki olyan helyzet, amelyben a felek (például házastársak)
"elélnek   egymás   mellett",   gyakran  panaszkodnak  másoknak  a  megértés
hiányáról, figyelmetlenségről, arról, hogy "nem értékelnek engem". A helyzet
kialakításáért  a megszokás felel. Súrlódások, viták, veszekedések - fel nem
dolgozott   értékkonfliktusok  -  alakítják  ki  köztünk  azt  a  bonyolult,
hihetetlen  finomsággal  meghúzott  határvonalat,  amely  megmutatja,  mikor
melyikünk  "enged"  -  ráadásul  nem is rögzített, hiszen "terhelhetőségünk"
nagyban  függ  attól,  hogy milyen hatások értek bennünket a közelmúltban. A
kapcsolat    nem   a   fejlődés,   tisztulás   eszköze,   csak   pillanatnyi
lelkiállapotunk  tükörképe,  néha  jól  elvagyunk,  mert  külső  ügyeink jól
alakulnak,   máskor   a  legkisebb  dolgokon  is  hajba  kapunk,  mert  napi
feszültségünk magas, a határmezsgyék rideg falakká merevednek köztünk.

   A  vicc,  hogy  tulajdonképpen  valós  szeretetünket, egymás iránt érzett
felelősségünket  kötjük  kis dolgokhoz. Van, aki robotol, hajt, hogy mindent
megteremtsen  családja  számára,  pedig  néha egy szabad, együtt töltött nap
sokkal  többet  jelentene,  mint  egy újabb szép kabát - de emberünk már nem
hisz  abban,  hogy  igazi  örömet tud nyújtani puszta jelenlétével. Van, aki
minden  eszközt  megragad  ahhoz,  hogy  szebbnek  lássa  magát  a tükörben,
eltakarva  ezzel  igazi arcát, amelyet - bár néha fáradt, szomorú is lehet -
társa többre becsülne. Kialakul, hogy melyikünk "miben jó", és ha véletlenül
ez  a  rendszer  felborul (munkahelyi problémák - vagy a "másik fél" sikere,
betegségek, stb.), néha az egész kapcsolatot magával rántja - máskor viszont
egészen új színt, mélységet ad neki.

   Önmagunk fejlesztésével, és ezen keresztül a kapcsolat mélyítésével éppen
ezek  a  nagy  változások  válnak  kezelhetővé,  a  mindennapok pedig valódi
boldogságot  adhatnak. Önmagunkat tanulhatjuk meg értékelni, feltétel nélkül
adni a másiknak - aki ezt hasonlóan viszonozhatja.

   Egyszerű párbeszéd a következő:

   - Van-e rosszabb annál, amikor az ember egy életen át hiába keresi  igazi
párját?

   - Van. Ha egy életet leél mellette, és nem is tud róla.





                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.