Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'             ''ABSZOLÚT ÉS RELATÍV IGAZSÁG (és mellékhatásai)

   Ez  meg  itt  az  egyik kedvenc témám, körülbelül úgy reagálok rá, mint a
bika a vörös posztóra.

   Azt,  hogy mögötte ember van, tudom, és nem is zavar, de ha ezt a rongyot
rángatja az orrom előtt, bizony gyakran nekiszaladok - bár sokat szelídültem
már.

   Szóval   ott  tartottam  tegnap  este,  hogy  fejlődésem  során,  mialatt
csecsemőből  emberré érek, sokszor szembesülök a "jó" fogalmának válságával,
ekkor  sajnos  kénytelen vagyok átértékelni eddigi tevékenységemet. Ráadásul
nem tudok megszabadulni attól a belső noszogató hangtól, hogy jót akarjak az
embereknek  (elvégre  a  döntési  bográcsba  a  Teljesség  érzékelése mindig
beleönti a maga információit, és ebben bizony a másik ember érzései is benne
vannak...), legfeljebb eltorzítja ezt a tudatos értékelés. Végeredményképpen
valamilyen  Abszolút  Igazságra  vágyom,  amelynek  birtokában  felépíthetek
magamban egy olyan értékrendet, amely minden esetben jó döntéshez segít majd
hozzá,  és  soha nem fog megváltozni. Aki átélt már egy-két ilyen értékrendi
válságot,  tudja,  mennyire  erős  ez  a vágy, de az eredményét is láthatom.
Elnézést kérek a példához felhozott emberektől, de ilyenek a most megtértek.
Általában  rossz  környezetben  élnek  és/vagy  komoly  értékrendi válsággal
küzdenek  (társadalmilag elvárt és belső igények közötti konfliktus), amikor
találkoznak  egy  eszmerendszerrel,  ami  az  Abszolút  Igazság  biztonságát
kínálja  nekik.  Én  nem  azt mondom, hogy ez becsapás, vagy akármi hasonló.
Egyszerűen  csak  félek,  amikor  szentnél  szentebb  embereket  látok, akik
biztosabbak  saját  értékeik  felől,  mint  a  valódi  szentek,  akik igenis
vitáztak  Urukkal,  ezáltal  tisztulva meg befogadásához. Az Isten velem, ki
ellenem?  - kérdés oké, de vajon én Istennel vagyok-e minden pillanatomban -
mert hogy ő velem van, nem kérdés. Na jó, hittérítés vége.

   Amit  viszont  ennek  alapján  következtetésként levontam, nem nyerte meg
túlságosan  a  szimpátiámat  az  Abszolút  Igazság  irányában,  ez  pedig  a
következő:  a  megtalált  Abszolút Igazsághoz fűződő erős kötésnek nincs túl
sok   köze   annak   valódi   tartalmához,   sokkal  inkább  az  önértékelés
megrendíthetetlenségébe   vetett   reményt   tükrözi.  Pontosan  ugyanakkora
vehemenciával lehet ragaszkodni bármilyen gondolkodási rendszerhez, amely az
Abszolútumot  csillogtatja  meg  hívője  előtt  - és logikus elemzés helyett
ezzel a hévvel ugrasztja egymásnak a képviselőiket.

   Nos, akkor csülökre, Igazság! Több bajom is van veled.

   Az  (unom  kiírni  az  egész  szót,  ezentúl  AI-nak  becézlek - nem, nem
Artifical  Intelligence!)  AI-ra alapozott gondolkodási rendszer (szerintem)
nem  támogatja  a  fejlődést,  a tevékenységet, "állapot"-jellegűvé teszi az
életet  "folyamat"  helyett.  Ezalatt  azt  értem, hogy az AI egyszerűen két
részre osztja az életet: az megismerése előtti, és az azt követő időre. Amíg
nem  ismerem,  csak  törekszem  felé,  addig  a tevékenységemmel vagyok nagy
gondban.  Hiszem,  hogy  létezik  az Abszolút Értékrend, de még nem ismerem.
Bármit  tennék  is,  ott  van  a szörnyű bizonytalanság, hogy most vajon jót
teszek vagy rosszat ennek mérlegén. Nyugodt szívvel semmit nem csinálhatnék.
Ezután,  ugye,  megismerem  az  AI-ot. Hogy Krisnáét vagy Jézusét, a Tórában
vagy  a  Koránban találom meg - hát a fene tudja, hiszen mindegyik Abszolút.
Vagy nem? Cikkiiii!

   Na  szóval  jön  a  megtérés,  mindegyiknek  az  elején egy hatalmas nagy
megbocsáttatás érzéssel. Feloldást nyersz az eddigi tévelygésed alól, hiszen
állapotként jelenik meg, hogy ezt nem ismerted, tehát nem vagy olyan rossz -
és  ez  nagyszerű  érzés,  erre vártál mindig. Ott van a várva várt abszolút
értékrend,  ami arról biztosít, hogy mindig előtted lesz a "jó" minta, neked
erőd  mértékében  csak  követned  kell.  Ne  haragudj  meg,  kérlek, a kissé
csipkelődő  hangért,  nem  vagyok  más,  mint egy csavargó, aki bekiabál egy
szépen   berendezett   családi  ház  kerítésén:  Nekem  nem  is  tetszik!...
Egyszerűen  zavar,  hogy  a modellemből levezethető a vallási rajongás, akár
fanatizmus akkor is, ha az adott ágazat a világon semmit nem ad követőjének.
És  jön  az  a  korszak,  ami  az  AI  megismerése  után van. Az értékrendem
rögzített,  változtathatatlan.  Az eddigi bizonytalansággal szemben hirtelen
szörnyű bizonyos leszek abban, hogy mit kell tennem (vigyázat, ez nem a hívő
gondolkodás  kritikája,  az  egészen  mást  jelent - hiszen modellem szerint
minden  ember  hívő  - csupán annak a gondolkodásnak, amely alaptételeit AI-
ként kezeli). Ha eddig a világgal való kapcsolattartásomon szűrő volt, akkor
most  vasrács kerül rá. Lehet, hogy sok területen "toleránsabban" viselkedem
- azonban a szellemi felsőbbrendűség (szerintem) rendkívül romboló tudatában
-  és  persze  lesznek olyan pontok, ahol nem tűrök semmilyen ellentmondást.
Szerintem   az   ateizmus  negatív  istenhite  nem  az  érvek,  magyarázatok
hiányosságából  táplálkozik, hanem a hívő ember gondolkodásának ismeretéből,
éppen  ezért  a  hitét  AI-ként  valló  ember  számára megközelíthetetlen: ő
magyarázatot, elveket adna, az ateista elfogadást, megértést várna - a végén
általában  fenyegetést  kap:  lesz  neked  kapsz, amiért így gondolkodsz. Na
ettől aztán senki nem fog megtérni...

   Az  én  elképzelésemben  a  fejlődés  alapja,  hogy az ember folyamatosan
kérdőjelezi  meg  értékrendjét,  és el tudja viselni a fájdalmat, amit annak
állandó  változása  okoz  (ezzel nyer magyarázatot, hogy egy olyan rendszer,
amely  meg  tudja kerülni a fájdalmat, vonzóbb, még ha arról az egyébként is
ködös  és  feltevéseken  alapuló "fejlődésről" le is kell mondani érte). Itt
azonban  egy  halálig,  sőt  azon  túl  vezető  értékrendet kapsz, nincs más
dolgod,  minthogy  cselekedeteiddel  követni igyekszel azt. Erre aztán el is
megy minden energia, mivel a belső mechanizmusok részleges feltárása miatt a
döntések  nem  követik  ezt az értékrendet. Sebaj, ezzel létrejött egy egész
életre  való  program:  küzdelem  önmagammal  a  bennem  levő  tisztaságért.
Garantált  patthelyzet  halálig,  hiszen  önmagammal szemben (szerintem) nem
győzhetek.

   Vajon  az öngyilkos, aki totális fizikai győzelmet aratott önmaga felett,
győztes?    Ugyanannak   a   harcnak   győztese   és   vesztese   lehetek-e?
Vájtfülűbbeknek:   milyen   egy   kézzel  tapsolni?  Vagy  másként:  állandó
kompromisszumos    megoldásokban    élek   "elfogadható"   és   "leküzdendő"
tulajdonságaim között, ahelyett, hogy egységként szemlélném a működését.

   Ja, majdnem elfelejtettem: azt hiszem, tulajdonképpen az is törvényszerű,
hogy  az  ember  valamely  vallásban vagy kinyilatkoztatásszerűen elfogadott
filozófiai  irányzatban  (tehát külső forrásban) találja meg az AI-ot. Ennek
az  az  oka,  hogy ha tényleg lelkiismeretesen kutat, vizsgál, ráébred arra,
hogy  a  valóság általa tudatosan felfogott része nem teljes, és nem is lesz
az  sohasem,  korábbi  élményei  és  azok  értelmezése mindig befolyásolják.
Szembesül  azzal  a  helyzettel,  hogy  mindig  vannak emberek, akik képesek
valamilyen  régóta  vizsgált,  ronggyá  elemzett  kérdésére  teljesen  új és
igaznak  tűnő  választ  adni.  Ezt a dolgot lehet feldolgozni a két szokásos
módon:  vagy  magamban  keresem a válasz elkerülésének okát, vagy megszokom,
hogy  a  választ külső segítséggel kapom meg. Az előbbi gondolkodása relatív
(számomra  jelen  pillanatban  jó, mert használható) igazság-fogalmat rejti,
míg  a  második  két  cselekvésre  vezethet.  Az egyik szerint életem végéig
keresem  magamban  az  igazságot,  de  sohasem találom meg, hiszen mindig is
bennem   van,  de  törekvésem  során  tudatos  megragadását  és  nem  lényem
átformálását   használom   eszközül.  Más  esetben  pedig  találok  magamnak
valamilyen  vallást,  szektát,  gondolkodási  irányzatot,  gurut, bármit. Ők
ugyanis   isteni   kinyilatkoztatásra,  közvetlen  kapcsolatra  vagy  isteni
bölcsességű vezetőkre hivatkoznak. Persze lehet szerencsém is, hiszen vannak
tiszta  lelkű követői minden irányzatnak, akik - a legnagyobb meglepetésre -
az  önállóságot,  szabad  gondolkodást  verik  a bizonyításra, vezettetésre,
eredményekre  akárcsak  tudat  alatt  vágyó  tanuló fejébe. Összefoglalvást:
neveltetésünk,  társadalomhoz  való  idomíttatásunk  során (amit szintén nem
bélyegzek  "rossznak",  inkább szükséges állapotnak) külső dolgokhoz kötődik
értékrendünk.  Ez  vagy  megmarad az anyagi dolgok szintjén, vagy kap valami
szellemi  töltést,  és  valamilyen  "belső  igazság"  hordozói  leszünk.  Az
értékrend  a  létező  legfontosabb  dolog számunkra, mert ennek segítségével
bizonyítjuk, hogy életünk nem csupán hiba, vagy véletlen, hanem azért inkább
jó,  mint  rossz  dolog  volt  eddig,  és  lesz ezután. Ha ebben megrendül a
hitünk,  az  - nem tréfa - halálos fenyegetés, hiszen elvész a hitünk abban,
hogy  érdemes  tovább  élnünk ebben a világban, ahol ráadásul nem is érezzük
jól  magunkat  (a  válságban került értékrend alapvető tünete, hogy hirtelen
felszínre  bukik minden rossz, amit tettem és amit velem tettek - naná, hogy
csúf  a  világ  is  ilyenkor...) Ebből egyetlen dolog következik: tiszteld a
másik  ember értékrendjét, igyekezz minél mélyebben megérteni azt, még akkor
is,  ha  a  tiéddel ütközik. Miért? Mert óvatlanul betévedni gondolkodásának
arra a területére, amit ő az életének középpontjaként tart számon, nem bölcs
dolog.  Nem  is  tudni  róla, hogy szavaim a másik embert végzetesen sarokba
szorították  -  nos, ez veszélyes dolog. Tudhatod, hiszen élete védelmében a
legjámborabb  jószág  is  nagyon  kemény  dolgokra képes - vagy elég hasonló
esetekre  emlékezni a saját életemből - mondjuk felidézni a dühöt, amivel az
ember képes elütni a "jószándékkal", de inkább leereszkedéssel felé nyújtott
segítő kezet.

   Ennek  a hozzáállásnak segít a "relatív igazság", amely feltételezi, hogy
a  velem  szemben  állónak,  a maga értékrendje szerint igaza van, ugyanúgy,
ahogy  bármit  teszek,  nekem  is.  Ahhoz,  hogy  a  másik embert meg tudjam
közelíteni,  az  a  feladatom,  hogy  saját  lényemet megtisztítsam, tudatos
értékrend  nélkül  a  belőle  sugárzó  hatásra  cselekedjem,  amely  alapján
ilyenkor  már  nem tudom minősíteni. Nem lesz jó vagy rossz, egyszerűen vagy
látok  magam  számára  olyan  lehetőséget,  amellyel  a  segítségére lehetek
(ezáltal örömet okozva magamnak), vagy sem, és akkor elhagyom a környezetét.

   És   ezért  harapok  az  AI-ra,  mert  éppen  az  ellenkezőjét  várja  el
követőjétől:   ha   bármi   kis   rést   lát  a  másik  ember  értékrendjén,
önértékelésén, beavatkozó jelleggel nyomul előre, és őszintén meglepődik, ha
orcáján  szöges  bakancs  csattan (nem túl szép poén, de már olyan régen nem
lazítottam...)  -  ettől  persze  még  felsőbbrendűbbnek érzi magát majd, ha
magához tér.

   Na azt hiszem, most már elkezdtem körbe-körbe járni, úgyhogy abbahagyom.
                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.