Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                                 ''FORRÁS
                          (Isten és más apróságok)

   Legelőször  azt  kell most itt megjegyeznem, hogy szerencsére nem vallási
tankönyvet  írok.  Nem  foglalkozom  Isten  tulajdonságaival, szokásaival, a
teremtés  menetével  és hasonlókkal (egy lehetséges teremtésmítoszt leírok a
mesék  között,  és nem véletlenül került oda). Inkább csak azzal játszom el,
hogy   miért   tűnik   logikusnak   egy   magasabb   szintű   szerveződés  a
világegyetemben,  és  mire  szoktam  használni ezt a gondolatot a hétköznapi
életben.

   Nem  hiszek  konkrét,  egy  bizonyos  vallás  által megfogalmazott Isten-
képben.  Az  a  legfőbb  problémám,  hogy  a  vallások bizonyítani akarják a
létezését. (Lásd az elején, a Hit és tudásnál).

   Ha  elfogadom  azt  a  definíciót,  hogy  a világ felett áll, akkor ezzel
kimondtam  azt  is,  hogy  ebben  a  világban  nem  tudom  levezetni létének
szükségességét,   tevékenységének   célját.   Képzeljünk   el   például  egy
biliárdasztalt.  Ha  látom  az  egész asztalt, a golyó mozgása kiszámítható,
levezethető.  Viszont  ha  van  egy  kamerám, amely csak az asztal közepének
vékony  sávját fogja be (ennyit érzékelünk a Teljességből), akkor nem látunk
mást,  minthogy  golyók  néha átszaladnak rajta. Hogy mi okból teszik, van-e
mögötte  szabályszerűség  vagy  nincs:  gondolhatunk  róla  bármit, a sávban
szerzett tapasztalatainkkal egyiket sem fogjuk tudni igazolni.

   Persze  pontosabb a példa, ha azt mondom, hogy a golyóra van szerelve egy
nagyon kis távolságra hordó kamera, illetve a golyók beszélgetnek egymással.
Így  a  kép  már azt is tartalmazza, hogy "sajnos" részei vagyunk a vizsgált
rendszernek,  és  még  az  általunk kialakított kép is befolyásolhatja annak
működését.

   A végeredmény: véleményem szerint definíció szerint alkalmatlanok vagyunk
a  teljes  igazság  befogására  (azt  hiszem,  erre még visszatérek a szabad
akarat  környékén),  amit  tehetünk, annyi, hogy modellt alkotunk a környező
világról,  amelyet teljes mélységében használunk is, ily módon ütköztetjük a
valósággal,  és lelkiismeretfurdalás nélkül javítjuk, ha nem bizonyul jónak.
A  modellalkotásban teljesen szabadok vagyunk, szerintem Isten nem azt nézi,
hogy  hogyan  szólítom, hanem azt, hogy ki, mi vagyok (bocs mindenkitől, aki
másként látja. Ha nekik van igazuk, akkor látnak majd pörkölődni).

   Hogy  egyértelmű  és  durva  legyek:  szabadon  választhatunk világképet,
Istennel  vagy  nélküle.  A  lényeg,  hogy  szembe  tudjunk  nézni  a belőle
levonható összes következtetéssel (Mesék: Kard).

   Mindegyik felfogásnak megvan a maga pozitív és negatív oldala. Például: a
kereszténység   személyes   Istenének   hatalmas   előnye,   hogy  személyes
jelenlétként  van  melletted  életed  minden  percében. Megszólíthatod, és ő
válaszol  neked.  Hátránya  és veszélye abban rejlik, hogy akaratlanul is rá
lehet  húzni  személyes,  emberi  tulajdonságokat,  így  lehet az Ószövetség
kemény,  tiszta  szelleméből  (amely az akkori emberek tisztaságát és erejét
képviselte  -  és  tartotta  kordában  egy  kicsit)  ijesztő, bosszúszomjas,
házsártos  öregurat  csinálni,  akitől  félni  kell  (Miért csinálták mégis?
Mesék:  Társadalmi lény. Bocs, hogy így utalgatok, de amit már megírtam, nem
fogom  most  ide újra bepötyögni, ráadásul unalmas is lenne. Bár lehet, hogy
abbahagyom, rakd össze ahogy akarod...)

   A személytelen, világ felett álló Hatalom, amelynek csak képviselője - és
nem fia - jelenik meg a Földön (ha jól értelmezem a buddhizmust), megmenekül
ettől  a  veszélytől  -  cserébe  ott  élnek mellette ezerszámra az istenek,
szellemi  lények,  démonok  stb. - akikre szerencsésen rá lehet húzni minden
emberi   tulajdonságot,  csak  hogy  ne  kelljen  velük  önmagunk  részeként
szembesülni.  Ugyanakkor kénytelen feloldani ezt a problémát a végén, lásd a
Bardo  -  halál  utáni  köztes  állapot  -  alatti  vezetés szövege: csak te
teremted  ezeket  a lényeket. A szabadság mögött azonban mindig megjelenik a
szabadosság  (ez  egy  olyan...  jajistenkémdeszépenmondta  mondat, hogy nem
bírtam   kihagyni...),   a   Belső  Törvény  "mindenekfelettiségét"  sok,  a
tisztaságot  nem  megvalósított  ember  téveszti  össze az öntörvényűséggel.
Másrészt  a  személytelenített Erő könnyebben képzelhető el irányíthatóként.
Az  ember  hajlamos  azt hinni, hogy ura képességeinek, pedig csupán eszköze
azoknak.  Ezt az alapvető tanítást a kereszténység igen egyszerűen meg tudta
fogalmazni  a  három  szolgáról  és a gazda által rájuk bízott talentumokról
szóló   példabeszédben,  míg  személytelen  Erővel  kapcsolatban  ez  sokkal
nehezebben  átadható.  Elég  csak  körülnézni  a  mostani természetgyógyász,
energiával  bánó  csapaton.  Nem  a technika vagy a módszer tesz különbséget
közöttük, hanem a gondolkodásmód.

   Na  most  akkor  lássuk  egy  pillanatra,  milyen képet festetem magamnak
erről.  Korunk  fizikája  egyre  inkább abba az irányba mutat, hogy az anyag
hihetetlen   apró   részekre   boncolása   mögött   egy,   elménkkel  szinte
felfoghatatlan   Egység   képe   jelenik   meg,  segítségével  magyarázható,
tudományos köntösbe öltöztethető számos "csoda". Egyre nagyobb hangsúlyt kap
az  energia,  a rezgés az anyag fátyla mögött - ami mondjuk némi indiai vagy
ógörög  filozófia  ismeretében triviálisnak tűnik, de az egészben az a szép,
hogy a szigorúan logikusan, lépésről lépésre haladó "nyugati" elme kénytelen
ezt felfedezni, hogy folytathassa a világ megismerésének útját.

   Na   most   válasszuk   ezt   a   megközelítést,  vagy  akár  a  vallások
alapállítását,  hogy  mindenben ott van, teljesen mindegy. A lényeg az, hogy
egy  olyan  fogalmat  érintünk,  ami számunkra, tudatos elménknek legalábbis
(márpedig  ott egye meg a fene, hát csak ezzel gondolkodunk) megfoghatatlan:
Teljesség.  Mindenben  ott  van,  a  "rész",  "méret"  fogalma  számára  nem
értelmezett. A legkisebb jelenségben is egészében benne van, mint a hologram
apró  darabjában  az  egész  kép.  A  világot  számára nem erők vagy fizikai
helyzet  tartja  össze:  a világ Ő - ugyanakkor természetesen ő nem a világ,
nincsen  meghatározva  általa. Ciki. Definíciója szerint olyan része nincs a
világnak,  ami  nem  ő,  de  csak  mi látjuk úgy, hogy nem nyúlik túl rajta.
Szóval  lehet  itt  lovagolni  a  szavakon, könyveket lehetett írni róla, és
gondolom  még  fognak is. A lényeg, hogy megfogalmazásokon lehet vitatkozni,
gyilkolászni,  de  mivel  a  vita  tárgya túlnyúlik a gondolattal, szavakkal
megfogható  részen  (igazság  szerint  ott  kezdődik),  hát  nem  látom  sok
értelmét, így ezt az álláspontot sem fogom soha bizonyítani vagy megvédeni -
nekem most ez van, és lehet, hogy holnap más lesz. Punktum.

   A  másik  érdekes  fogalom az idővel kapcsolatos, és messzire vezet. Régi
vicc: az öreg szentéletű zsidó élete végén abban a jutalomban részesül, hogy
találkozhat Istennel. Párbeszédük a következő: - Uram, mennyi neked százezer
év?  -  Egy  pillanat, fiam. - És akkor mennyi százezer arany? - Egy fillér,
fiam.  -  Uram,  ha  ennyire  kevés ez neked, adnál nekem egy fillért? - Egy
pillanat, fiam...

   Nos  ez a történet elindul egy érdekes irányba. Isten számára nem létezik
idő, legalábbis az én elképzeléseim szerint a nagybetűs Teljesség a tegnapot
és  a  holnapot  is  tartalmazza (azért olyan fenemód kifürkészhetetlenek az
Öreg   útjai).  Nem  hinném  legalábbis,  hogy  Nostradamus  meglepte  volna
Istent... Mi változunk az idővel, mozgó vonatból nézzük a tájat. Lehet, hogy
vannak  benne más mozgások is, tehát nem mondhatjuk, hogy mozdulatlan, az az
állítás  viszont,  hogy  a táj egésze mozog, mivel mi mozgónak látjuk, enyhe
túlzásnak  tűnik...  Ráadásul  mivel  mindenki a saját mozgásából szemléli a
világot,  mindenkinek másként változik a táj. Na akkor most mi is lesz Isten
személyiségével?   Nekem  sajnos  egyetlen  olyan  gondolatot  sem  sikerült
elképzelni, amelynek nincs eleje, vége, nem változás, folyamat. A "folyamat"
definiálásához  nélkülözhetetlen  a  környezetében és benne létező idő, amit
éppen  most  száműztem  onnan. Püff neki. Akkor hogyan is gondolkodik Isten?
Számunkra. Ha elfogadom a számomra relatív időt, akkor ebből "kinézve" Isten
állandóan  változó,  személyes  jelenlét,  értelmezhető  benne  a  változás,
gondolkodás.  Persze  ez  őt  egyáltalán nem befolyásolja, ahogy a tájat sem
módosítja a rajta áthaladó utazó élménye. Én a magam részéről úgy döntöttem,
hogy  ezt  a  megközelítést  fogom alkalmazni rá. Következtetések: Személyes
jelenléte  személyes  jelenlétem  tükre.  Mindig  velem,  bennem  van, része
vagyok,  és ő az én részem - persze ennek csak számomra van jelentősége. Azt
hiszem,  a  fejlettség  állapota  az  ószövetség  Istenének  -  általam igen
fontosnak  tartott  mondatával  leírható.  Így  hangzik:  Vagyok, aki vagyok
(ráadásul  tudomásom  szerint az eredetiben ez olyan igeidővel van írva, ami
múltat  és jövőt is jelent). Lehet, hogy furcsán hangzik, de a Mester (bocs,
de itt tényleg nagybetű) e mondat embere. Nincs folytatás, magyarázat, semmi
több.

   Szóval  személyes voltát, arcát én adom, benne valahol saját hangom szól,
hiszen  egy  vagyok  vele  (számára nem létezik "rész", csak számomra!) - és
persze  az  én  hangom  az  övé.  Hogy  milyen  viszonyban  áll  a világgal?
Változatok:  bosszúálló,  közömbös,  vagy  folyton  belepiszkáló, véletlenek
marionett-zsinórjait  rángató,  esetleg  elkerekedett  szemekkel figyelő (és
ráadásul  még azt sem mondhatja, hogy Istenem, mit csináltam - hiszen ő maga
az...)  hatalom? Brr... Számomra egyetlen dolog van: Létezik. Részei ő maga,
a   köztük   levő  kapcsolat  önmagával  való  kapcsolatot  jelent  (illetve
jelentene,  ha  ennek  számára lenne értelme). Olyan ez, mint maga az ember.
Nem  hagyhatom  ki  az  ember  definíciójából  az  emberi  testet, ami pedig
ugyanakkor  megfoghatatlan, hiszen álladóan változik, egy pillanat múlva már
nem  az,  mint  az előbb volt. Periodikus és egyszeri, egyirányú és körkörös
folyamatok bonyolult együttese, amivel nem is foglalkozunk. Sejtek születnek
és  pusztulnak  benne, a szerep állandó, a viselője cserélődik, mindnyájan a
saját  idejét  élve,  ami  az  "ember"  meghatározása  során  nem is játszik
szerepet.  A  köztük  levő kapcsolat, erő az, amit tudatosan képesek vagyunk
felismerni,  és  Szeretetnek (már megint ez a nagybetű) nevezünk. Na jó, azt
hiszem,  született  egy  új  cím.  (Újraolvastam. Kár volt, mert jó ködösnek
tűnik.  Vagy talán éppen ilyennek szerettem volna? Tulajdonképpen igen. Csak
Isten értheti meg igazán, mit gondolok Róla... ez tetszik.)




                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.