Dimenzió #24

Kapcsolat - kezdő és gyakorló szeretőknek -

(szex-pszichológia, szex-szociológia, irodalom, szexualitás)

                     Szabó Patrícia - V. Kulcsár Ildikó:

                                VITA: ESKÜVŐ

                (Forrás: Nők Lapja, 1998/20. szám, 38-39. o.)

                       Házasodjunk,  vagy egyszerűen csak költözzünk össze a
                       szerelmünkkel?    Szentesítsük    az   összetartozást
                       anyakönyvvezető  előtt (a hívők templomukban), vagy a
                       XXI.  százaa küszöbén végleg eltemethetjük a vénecske
                       intézményt? Kérjük, kedves Olvasók, ne menjenek ölre,
                       ha  e  témáról  vitatkoznak,  inkább  vegyenek példát
                       szerzőinkről!  Az  egyik  azt  mondja,  tűz,  a másik
                       vízért kiált, az egyik azt állítja, fekete; a másik a
                       hófehéret  emlegeti;  közben a legnagyobb békességben
                       dolgoznak  együtt,  és még azt is eláruljuk, nagyokat
                       nevettek, míg az alábbi írásokat világra hozták.

                               A boldogító nem

   Kezdjük  az  elején,  a gyermekkornál! Az intenzív agymosást már a szülők
kezdik,  aztán  az  egész  a  bölcsiben vagy az óvodában folytatódik. Anyuka
otthon könnyes szemmel arról mesél, milyen is volt, amikor Hufnágel apukának
örök  hűséget  fogadott, az oviban pedig szerelmespárok alakulnak - az egyik
unokahúgomnak hatévesen már jegygyűrűje, kísérőgyűrűje, és az óvó néni által
levezényelt  esküvője  is volt. És ezzel beindul a házasság névre keresztelt
gépezet,  bár  nálam  elprogramozhattak  valamit,  mert  mindig  is kétkedve
figyeltem begőzölt társnőimet.

   Ahogy nő az ember lánya, a különböző csatornák - beleértve a nagyszülőket
is - mind azt sugallják, hogy az életed csakis akkor lehet teljes, ha majdan
az  anyakönyvvezetőnél aláírod a listát, amelyet már annyian aláfirkantottak
előtted.  Így csinálta anyád, nagyanyád, dédnagyanyád, sőt ükmamid is, ezért
kötelező ezt a kört lefutnod. Én viszont úgy gondolom, ez nem jelent semmit!
Szóval  az  ember lánya odadedikálja a nevét a tulajdonlapra - a barátnőm K.
Zoltánné  helyett  K.  Zoltánét  írt, mit szólna ehhez Freud bácsi -, és már
papírja is lesz arról, hogy valaki máshoz tartozik, törvényesen is van másik
fele.  No,  de  mi  köze  van  az  államnak  ahhoz, hogy én hosszú távon kit
szeretek?  Nem  gondolom,  hogy  érzelmeim  azáltal  biztosabbak lesznek, ha
boldog-boldogtalan  előtt  kijelentem: igen! Inkább hiszek az együttélésben,
amikor  nem  azért  vagyok együtt a választottammal, mert hozzámentem, hanem
azért, mert gyengéd érzelmeket táplálok iránta (és fordítva).

   Egy  "vadházassággal"  az  ember  nem  engedheti meg magának - mint azt a
boldogító  igen  elhangzása  után oly sokan -, hogy slampossá, elhasználttá,
csavarós  fejűvé  váljon.  Az együttélésben az a szép, hogy nap mint nap meg
kell   küzdened  a  másikért,  és  nem  azért  készítesz  neki  mákfelfújtat
vaníliaöntettel,  mert a férjed, és törvényesen megígérted, hogy vállalod az
etetését.  Hanem  mert  jólesik,  hogy  gondoskodhatsz  róla. Nincs semminek
kötelező  jellege,  ettől  sokkal őszintébb, meghittebb a kapcsolat. Nem egy
több évszázados intézményről szól, hanem kettőnkről.

   És  a  mai  világban  ki  az,  aki tiszta szívvel azt merné mondani, hogy
holtomiglan-holtodiglan?  Hazudik  vagy mesevilágban él, aki ilyet állít. Ma
már  teljesen  megszokott,  hogy  az  ember  átrágja  magát  egy-két (három)
házasságon.  Az elsőt még zsenge ifjú korban illik kötni, aztán a válás után
ildomos  megtalálni  az  igazit,  a harmadik frigy pedig már csak az öregkor
bearanyozása. Akkor meg mire fel a ceremónia?

   Aztán  itt  van  az  egész  esküvői  mizéria. Igaz, hogy gyönyörű lehet a
hófehér  habos  ruhaköltemény, amint az ember fájó bütykeire koncentrálva az
oltár  elé tipeg, de hát a menyasszonyi ancúgot régen azért viselték, mert a
tisztaságot,  a  szüzességet  jelképezte.  Ezt  a  témát  pedig jobb, ha nem
boncolgatjuk a XXI. század felé masírozva. Na és a násznép! Minden családban
dúlnak  belháborúk,  viszályok,  akadnak  fekete bárányok, és a népszerűségi
lista  hátulján kullogó nénikék, bácsikák. Ezek a szereplők pedig, ha nem is
terhesek,  számunkra  csak  bajt  szülnek.  Mert ha ugye nem hívjuk meg Joli
nénit, akkor nemcsak ő sértődik meg, hanem a testvérei is. Ha pedig elhívjuk
a  múmiává  púderezett  nagynénit,  akkor az esküvőt teszi tönkre, ugyanúgy,
mint   a   folyton   ordító  másfél  éves  unokatestvér,  aki  "mama,  kaka"
kiáltásaival még a házastársakká nyilvánítást is komolytalanná nyilvánítja.

   Szóval  nem  vágyom a jegygyűrűre, az eljegyzésre, a vagyonokat elúsztató
uszályos  ruhára,  az  anyakönyvvezető  fantáziátlan  beszédére,  ismeretlen
ismerősök   könnyes   hüppögésére,   a   rokonok   etetésére,  a  fényképész
figyelmetlenségére,  és  az  alkoholgőzős  nászéjszakára. A nagyszüleim több
mint ötven évet éltek együtt jóban-rosszban, boldogan. Szóval vagy így, vagy
sehogy  sem.  Ezért  én  most  ország-világ  előtt  leteszem  a  voksomat az
együttélés mellett, és kimondom a boldogító nemet.
                                                            (Szabó Patricia)

                              A boldogító igen

   Most  aztán  megtudtam az igazat. Puff neki! Kiderült, hogy "mesevilágban
élek".  Alig  merem elmondani, hogy én - lássanak csudát! - a "mai világban"
is   komolyan   gondolom,   hogy   holtomiglan-holtodiglan.  Biztosan  ez  a
fogyatékosságom okozza, hogy gyakran nem értem ezt az egészet. Képzeljék el,
hogy  vendégségben  vagyok  egy  hat  éve  együtt  élő  párnál,  s szájtátva
figyelem,  hogy a lány úgy ugrál az élettársa körül, mint egy cseléd. Közben
engem  vad  indulatok kerítenek hatalmukba. Miért nem áll fel és megy arrébb
három  méterrel a "császár", ha tölteni akar a konyakosüvegből? Miért nézi a
fotelban  tehénkedve,  hogy  a  párja  percenként felpattan: rohan pohárért,
borért, üdítőért, dugóhúzóért, rágcsáért, parancsra szalad a fényképekért. -
Rendes a Kinga, ugye? Nem is veszem el, mert ha feleség lenne, akkor már nem
tüsténkedne így - mondja gonosz mosollyal a házigazda.

   Nincs  gusztusom  vitatkozni,  inkább  követem Kingát a konyhába. - Miért
szolgálod  ki  ennyire?  - förmedek rá. - Elvárja - feleli röviden a "modern
gondolkodású"   élettárs.  Én,  a  hagyományos  feleség  -  aki  "slampossá,
elhasználttá"  váltam,  s egy "kötelező jellegű" házasság igájában senyvedek
-,  mondjam  el  neki;  hogy  egy  kapcsolat  csak  akkor  lehet  boldog, ha
egyenrangú  felek  élnek  együtt;  ha örömet okoz a másik öröme, ha a nő nem
szolga? - Nézem fáradt arcát, inkább hallgatok.

   Hazafelé  elmerengek: mennyire tisztelheti a párom azt a bizonyos papírt,
milyen  rettenetesen  félhet  az  állam  vagy  a csuda tudja, miféle hatalom
haragjától,  ha  szemrebbenés  nélkül  elviseli,  hogy  nem  szolgálom; hogy
ugyanannyit  vásárol,  főz,  vasal - hisz neki is van két egészséges keze -,
tanul  a  gyerekekkel,  mint én? Ráadásul még -né sem lettem. És eközben úgy
csinál, mintha boldog lenne! Ki érti ezt?

   Sajnos   menthetetlenül  konzervatív  vagyok,  és  szörnyen  elavultak  a
nézeteim.  Hiszek a szerelemben, két ember életre szóló összetartozásában, s
hogy  ez  felelősséget  jelent  egymás - és a gyerekeink - iránt. Most pedig
arra  is  rádöbbentem,  hogy  mindent  szabálytalanul  csináltam! Hiszen nem
hívtam  meg  az  esküvőnkre  a  "múmiává  púderezett  nagynénit" (nem tartok
ilyet),  nem  volt  abroncsos  szoknyám,  nem  jártam menyasszonytáncot, nem
rendeztünk   nagy   vacsorát,  és  egy  csöppet  sem  volt  "alkoholgőzös  a
nászéjszakám".  Azt  is  elárulom  -  most  már  mindegy  -, hogy határtalan
konzezvativizmusomban  én  bizony  vágytam  arra,  hogy  feleségül vegyenek.
Miért? Mert úgy gondoltam, hogy csodás (és biztonságos) lesz! Jól gondoltam.
Még  az  a  végtelenül  mély,  racionális  gondolat  sem  tántorított  el  a
házasságtól,  hogy  egyedül  állóként  jobban  megfejhetném  állambácsit. Én
tisztelem  azokat,  akik  már  első nekifutásra megtalálják a párjukat! Mert
igenis  léteznek  kis  hazánkban  boldog  házaspárok,  akik nem azért vannak
együtt  mert muszáj, hanem mert "gyengéd érzelmeket táplálnak" egymás iránt.
Tudniillik  a  "papír" nem gyilkolja az érzelmeket, és a jó házasságban élők
is naponta megküzdenek egymásért.

   Azt  mondják,  rengeteg  a  válás? Oké! De azt is tudjuk, hogy sok iskola
szörnyen  pocsék,  mégis beíratjuk a gyerekeinket! Tudjuk, hogy vannak rossz
anyák,  mégis megünnepeljük az anyák napját! Tudjuk, hogy kevesen értik a mi
gyönyörű  nyeivünket,  íróink,  költőink, mégis magyarul írnak, nem angolul.
Miért?  Mert  vannak  szabályok, szokások (érzelmek), melyek évszázadokon át
meghatározzák tetteinket. Nem vagyok olyan elszánt kritikus, mint a házasság
ellenzői: készséggel elismerem, sokan élnek boldogan élettársi kapcsolatban.
De  azt  már vitatom, hogy az együttéléssel megspórolhatják a fájdalmat. Nem
megy  tönkre  ugyanannyi  élettársi  kapcsolat,  mint házasság? Dehogynem! A
szabadság  illúziója  nem  mentesít  ám a szenvedéstől! Az együttélésről egy
olyan  maratoni futó jut eszembe, aki a verseny kínjai közben azt mondogatja
magának:  bármikor  kiállhatok! A többi hülye fut, én viszont abbahagyhatom!
Pedig  nem  hagyja  abba!  Sőt,  nyerni  szeretne!  Sok mindent tudnék még a
házasság  védelmében  elcsacsogni,  de  nincs több időm. Mákfelfújtat akarok
készíteni   a   férjemnek   vaníliaöntettel.  Nem  azért  mert  "törvényesen
megígértem,  hogy etetem", hanem mert jó a kedvem, és örömet akarok szerezni
neki.  Ugyanis én - a "hajcsavarós fejű" feleségek egyike - ma is kimondanám
a boldogító igent.
                                                         (V. Kulcsár Ildikó)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.