Dimenzió #24

Kapcsolat - kezdő és gyakorló szeretőknek -

(szex-pszichológia, szex-szociológia, irodalom, szexualitás)

                           dr. Hajduska Marianna:

                         FÁJDALOMHERCEGEK ÉS MACHÓK

                  (Forrás: Voil…, 1997/9. szám, 78-80. o.)

                       Bármilyen ellentmondásosnak is tűnik, a nők csinálnak
                       férfit a férfiból. Amikor a gyermeket váró anya szép,
                       erős,   okos   fiúról   álmodozik,  olyanról,  akivel
                       találkozni  szeretett  volna,  amilyennek párjának is
                       lennie  kellene,  elindítja  a  "társadalmi  hatások"
                       sorozatát.

   Graham  Greene  egyik  regényében  a férfi egykedvűen ül tengerparti háza
teraszán,  és hideg-kék szemekkel bámulja a nagy zöld vizet. Asszonya tálcán
teszi  elé a reggeli narancslevet. A férfi rezzenéstelen arccal mered tovább
a  semmibe,  ajkán enyhe mosollyal nyugtázva e gesztust. Ő a macho. A férfi,
aki nem mutat sem túl heves, sem felesleges érzelmeket. Aki mindig uralja az
indulatait.  Erős, magabiztos, ámde nyugodt és visszafogott is egyben. Ő az,
aki  az amerikai cowboy-filmekben rezzenéstelen arccal húzza elő - no persze
mindig  a kellő pillanatban - pisztolyát, biztosan céloz és talál. Ő az, aki
gyengéd  a  nőkkel,  de sohasem érzelgős. Sem a bőbeszédűség, sem a lelkizés
nem  sajátja. Markánsan jóképű, magabiztosan szerény. Szavai finom iróniával
fűszerezettek, és épp olyan pontosan találnak célba, mint a fegyvere.

   A másik véglet: Hamlet. Ő az érzékeny gondolkodó, a világ bajain töprengő
entellektüel.  Nem  erőssége a férfias határozottság, a helyzetek magabiztos
uralása. Ő a fájdalomherceg. Okos, vívódó és érzékeny, de nehezen dönt, mert
az  élet  dolgai  a  maguk  sokszempontúságában jelennek meg előtte. Érzései
gyakorta  kilendítik  a  vágyott  sztoikus  nyugalomból,  sokat  foglalkozik
önmagával.  Bánat,  fájdalom  és  hisztéria  sem idegen tőle. Gyakran inkább
támaszra vár, mintsem támaszt nyújtani igyekszik.

   Vajon  a  férfihormon mennyisége, a gének játéka, avagy a nevelkedés és a
társadalmi  elvárások  formálják-e  a  fiút  machóvá  vagy fájdalomherceggé?
Bizonyára  ez  is,  az  is.  Aki  izmos  testalkatot, széles vállakat, sudár
termetet  örökölt,  azt  fizikai tulajdonságai is késztetik a hagyományosabb
férfiszerep  elvállalására.  A  madárcsontú,  kisnövésű, törékeny fiúk hiába
vágyódnak  az  izomember  szerepkörére.  Nekik jobban fog állni az érzékeny,
értő,  gondolkodó  figurája.  Így  azután  gének  adta  fizikai jellemzők: a
testalkat  és a küllem alakítják és színezik a viselkedést, a férfiszerepet.
A  férfiasság némely alkati jellemzőjét környezeti és kulturális tényezők is
jelentősen   befolyásolják.  Kitartó  sportolással  még  a  testmagasság  is
növelhető  pár  centiméterrel.  Az  izmokat pedig jócskán lehet fejleszteni,
ízlés  és  erőfeszítés  kérdése,  hogy  mennyire.  Korunk  divatja  az erős,
sportos,  egészséges,  karcsú  alkatot  tartja  a  férfiasság  jelképének. A
túlzott  izmosság, a body buildinges külső, a férferő nélküli intellektuális
jelképek már nem az ideál megtestesítői.

   Kutatások igazolják, hogy a férfi nemi kromoszóma rendellenes halmozódása
fokozza  az  agresszivitást.  A  tesztoszteron,  a férfi nemi hormon szintén
növeli   az   erőszakosságot  és  a  küzdőszellemet  is.  Ámde  hormonok  és
kromoszómák  nem  mindenekfelett,  nem  eleve  elrendeltetésként  hatnak.  A
nevelkedés,  a  társadalmi  környezet  a  génekben  és  a  hormonokban  lévő
tulajdonságokat,    illetve    lehetőségeket    alakítják,    elfedik   vagy
hangsúlyozzák.  Bármilyen  ellentmondásosnak tűnik, a nők csinálnak férfit a
férfiból.  Legalábbis a kezdetekkor. Amikor a gyermeket váró anya gömbölyödő
hasára  teszi  kezét  és  szép,  erős,  okos,  győzedelmes fiúról álmodozik,
olyanról,  akivel  találkozni szeretett volna, olyanról, amilyennek párjának
is lennie kellene, elindítja a "társadalmi hatások" sorozatát.

   Mire   a   gyermek   megszületik,   a   szülői   fantázia   már  rengeteg
tulajdonsággal,  várakozással  felruházta.  Az,  hogy  milyen nemű gyermeket
várunk,  meghatározza  későbbi  jellemvonásait.  Ha  véletlenül  lány lesz a
fiúnak    várt   jövevény,   lehetséges,   hogy   keményebb,   erőszakosabb,
határozottabb  jellem  lesz,  küldetését  beteljesítvén.  Ha  fiú lesz, akit
kislánynak  gondoltak,  szelídebbé,  érzőbbé,  és akár nőiesebbé is válhat a
rejtett  szülői  üzenetek  hatására.  Jellemének  bimbózása  előtt  elérik a
gyermeket a különböző anyai és apai elvárások, amelyeknek, ha tud, igyekszik
megfelelni.  A homokozó előtt ülő mama, aki türelmetlenül biztatja Pistikét,
erőszakkal   vegye   vissza   a   lapátját   Ferikétől,  és  ne  pityeregjen
tehetetlenül,   elindítja   fiacskáját   az  egyik  úton.  Rejtjelesen  vagy
direktebben  üzeni,  hogy  számára  a  határozott, akaratát képviselni tudó,
erőszakos  férfi  az  igazi.  Az első hónapokban leginkább az anyák sugalják
fiaiknak,  hogyan  is  kell  férfivá  válni.  Szelíd  lelkű, finom, nőies és
kemény,  határozott,  erőszakos  anyák  terelgetik a férfivá cseperedés első
lépcsőin  a fiúgyereket. Szerencséje van annak, akinek anyja nőként jól érzi
magát a bőrében, és jó viszonyban van a férfinemmel is.

   A  bizonytalanok,  akik  nem  tudtak harmonikus kapcsolatot kialakítani a
másik  nemmel, anyaként megerősödvén túlságosan köthetik magukhoz fiaikat. A
fiút  már kicsi korában is bevonhatják a férj, a partner szerepébe, ő lesz a
bizalmas,  a  támaszt  adó,  az  egyetlen  férfi,  aki ér valamit. Veszélyes
szeretet az ilyen, megzavarhatja férfi szerepformálásában a felcseperedőt. A
későbbiek  során  nehéz  lesz  majd  elengedni a felnőtté vált fiút, aki nem
pusztán   gyermek  és  barát,  hanem  társ,  problémék  megoldója,  az  élet
értelmének  megadója is volt egyben. Nincs az a meny, aki ennyi kapcsolódási
ponttal, a fiúszerepek ily sokaságával meg tud majd küzdeni.

   A  férfiakban  csalódott  mamák,  akik  enyhe  vagy súlyosabb megvetéssel
viseltetnek  férjük,  partnerük  iránt,  sajátosan alakítják a férfiszerepet
fiaikban.  Egyetlen  férfinak  lenni, akit a szeretett nő tisztel, egyszerre
fantasztikusan   önbizalmat   szülő  és  elbizonytalanító.  Ahhoz  a  nemhez
tartozni, akit a csodált anya nyíltan vagy burkoltan lenéz, a férfiöntudatot
áshatja alá. Későbbi szexuális problémák is eredhetnek ebből. Az anyák, akik
nem  tudják  ölbe  venni gyermeküket, vagy később képtelenek elengedni, vagy
akik  megfojtanak  a  szeretetükkel,  vagy bizonytalanságot keltenek a saját
kishitűségükkel,  tudattalanul  mind-mind  befolyásolják  gyermekük  későbbi
jellemvonásait.

   Az   első   közösség,   óvoda   vagy   iskola   új  kihívásokat  kínál  a
férfipalántának.  A  kortársak  körében  kiderülhet  a  trónörökösről,  hogy
pusztán   a   szülői  elfogultság  terméke  volt  a  csodálat,  amely  eddig
körülvette,   a   kortársak   nem   értékelik  különösebben.  Meghatározó  a
későbbiekre,  mi  is  lesz  a  fiú  helye  a  csoportban. A falkavezér vonzó
szerepköre  vár-e rá, avagy valamely kiemelkedő tulajdonsága révén tisztelik
és  szeretik,  esetleg  nyomasztóan héttérbe szorul? Viszonylag korán eldől,
hogy  erő,  intellektus, humor, szépség, kedvesség közül melyek is lesznek a
számára legfontosabb értékek.

   Az  iskola  a  társadalom értékítéletét is közvetíti. Okosság, tejesítés,
intellektus   szempontjából   is   rangsorolják  a  gyermeket,  igazul  vagy
igazságtalanul,   de  nehezen  megváltoztathatóan.  Aki  korán  kap  pozitív
visszajelzéseket  szellemi képességeiről, annak fontos lesz a teljesítés. Az
aki  kudarcokat  szenved  a tudásszerzés frontján - ha feltűnést keres -, az
erőt, a bátorságot, avagy az agressziót fogja választani a harcmezőn.

   Legerősebben  a  korszellem,  a  történelmi,  a  társadalmi  háttér és az
elvárások  formálják,  színezik  a  férfiszerepet. A bátor hős és a töprengő
entellektüel régi korokban is jól ismert volt, de a férfiasság szimbólumának
inkább  az előbbi számított. Korunkban mindkét szerepmegoldás jelképpé vált.
Érdemes  megfigyelni  az amerikai filmek hőseinek változását, hiszen ezeknek
az  alkotásoknak  a közönségsikere gyakran a sztár, a modell vonzerejében, a
vele  való  azonosulás  lehetőségében  rejlik.  Már  a  negyvenes években is
megjelent  a  vásznon  a  töprengő, gondolkodó, nem az erő fölényével érvelő
hős,  mint  például  Gregory Peck. Rengeteg női szívet dobogtatott meg olyan
alkatú színész, mint Humphrey Bogart. Sikereit nem éppen sudár termetével és
semmiképpen sem öklével érte el.

   Napjainkban   -  legalábbis  az  amerikai  filmekben  -  mindkét  modellt
megtaláljuk,  sőt  egyre kifinomultabb változatban tanulmányozhatjuk őket. A
macho már nemcsak bátor és erős, hanem fegyelmezett, visszafogott, gáláns és
lényeglátó  is.  (Például  Charles  Bronson, Paul Newman, vagy a maiak közül
Sylvester  Stallone.)  Az  érzékeny entellektüel sem nélkülözi a bátorságot.
Finom  iróniával éli meg saját bizonytalanságát, fel tud nőni a szerepeihez,
ha szükséges, sok-sok színt, ha úgy teszik, nőiesnek tartott jellemvonásokat
és   izgalmakat  rejt  a  személyisége,  például  a  Dustin  Hoffmann  által
megformált  figurák  sokasága. A fájdalomherceg már nem szokványosan jóképű,
lehet akár alacsonyabb is, szabálytalanabb arcú, sajátos sármja ragad meg és
az érzékenysége, amelyre rezonálni lehet. Bepillantást enged a férfilélekbe,
emberivé, és sokszor gyarlóvá, de érthetővé varázsolva a magasztos, valamint
a humoros pillanatokat.

   Érdekes,  hogy egy-egy alkotáson belül, legyen ez maradandó remekmű avagy
csak  pillanatnyi, könnyű kikapcsolódást ígérő, mindkét hős megtalálható. Ha
a macho a pozitív hős, az entellektüel bizonytalan és nevetséges figura lesz
a  háttérben.  Fordított esetben meg az izomember szorul a perifériára, az ő
észbeli  hiányosságai  válnak  majd  humor  forrásává.  E  két figura ritkán
jelenik meg szimmetrikus helyzetben, barátként.

   A    jelenkori    társadalmi    értékek,    normák    igen    univerzális
szerepmegoldásokra  késztetik a férfiakat, legalábbis azokat, akik vágyódnak
a  sikerre,  az  elismerésre.  Életben  maradtak  a  klasszikus  értékek:  a
családért  felelősséget  vállaló,  azt eltartani, irányítani képes férfi. Új
értékként  jelent  meg a társadalmi ügyesség, a rugalmasság, a változásokhoz
való  alkalmazkodni  tudás  készsége.  Bizonyos  mértékű döntési kör, ha úgy
tetszik hatalom is hozzátartozik mindehhez. Némi kreativitás, fejlődni tudás
is  nehezen  elengedhető  kellék.  A  munka,  a  társadalom frontján kellően
helytálló  férfi  a  magánéletében  sem lehet fáradt vagy elanyátlanodott. A
magabiztosság,  a  kezdeményezőkészség,  és  a  helyzetek többségének kézben
tartása,  a vonzó külső, a jól felépített izomzat, a szexuális kifinomultság
és  teljesítőképesség  -  mind  nélkülözhetetlen,  ha  a sikereket a női nem
körében is szaporítani igyekszik.

   Szerencsére,  míg  a  társadalmi  sikeresség  megítélésében  elég  nagy a
közmegegyezés,  a gyengébbik nem más és más férfijellemzőkre vágyódik. A nők
az   utóbbi   évtizedekben   forradalmasították   a  női  szerepelvárásokat.
Elfogadottá   váltak  az  ez  ideig  férfiasnak  minősített  életvitelek.  A
férfiaknak  nem  maradt  más  lehetőség,  minthogy  megpróbáltak jól-rosszul
alkalmazkodni ehhez az új kihíváshoz, partnerévé válni a modern nőknek.

   Amíg   a   gyengébbik  nem  szélesítette  a  repertoárját  (már  aki  ezt
felismerte,  s  volt  kedve  élni  vele),  addig  az  erősebbik  nemre  némi
területcsökkenés   és  a  szerepelvárások  sokasodása  várt.  Van,  akit  ez
felszabadított,  van,  akit  visszaszorított.  Biztos,  hogy  a  nőket  több
évszázados   tapasztalat   segítette   az   ellentétes   elvárások   közötti
lavírozásban,  hiszen  mindig erősek és gyengék, támaszt adók és támogatásra
szorulók voltak egy személyben.

   A  modernizáció olyan új kihívásokat hozott, amely mind a magánélet, mind
az intimitás, mind a család funkcióját átértékelte. A magánélet, a szabadidő
nem  túl  régi  jelenség, és új problémák halmazát is mozgósította. Hiszen a
magánéletet  meg  kell  tölteni  tartalommal,  és  ez a fajta szabadság, bár
mindannyian  vágyunk  rá,  nem is oly könnyű dolog. Legalábbis jól élni vele
nem  mindig  egyszerű.  De  mi  a  modern  férfi  szerepe  a magánéletben, a
családban?  Sokkal  könnyebb  megfogalmazni,  hogy  mi a társadalmi szerepe:
legyen  sikeres, legalább a saját értékrendje szerint, biztosítson megfelelő
egzisztenciális  hátteret,  és  ha,  lehetséges,  akkor prosperáljon, tudjon
előrehaladni, képes legyen fejlődni.

   A  változás  alatt  álló  társadalmakban  ezek  különösen nagy kihívások,
hiszen  nincsenek  még  jól  begyakorolt,  kiérlelt  eszközök  és módszerek.
Mindenkinek   magának   kell   kikísérletezni,  kitalálni,  nem  pusztán  az
érvényesülés  útjait,  hanem  a  mindennapi életvitel stílusit is. Ez utóbbi
azután  gyakran  a  magánélet  megformálásának a rovására megy. A család, az
intim szféra területén még nagyobb a felfordulás. Hagyományok dőltek meg, és
újak  még  nem  tudtak stabilizálódni. Kevés olyan norma és érték van, amely
követhető.   Egy-egy   kapcsolat   szabályait   az  illetőnek  magának  kell
kidolgoznia, és a szükségleteit is önállóan kell megfogalmaznia.

   A  nyugati társadalmakban nem kell sokat töprengenie egy férfinak, milyen
színvonalú  és  értékű  autó,  ház,  környezet,  nyaralás  tartozik  egy-egy
megszerzett  pozícióhoz.  Nálunk  nem  csupán  a javak megszerzésének súlya,
hanem  az  elköltés is kihívásként nehezedik a férfira (no meg a partnernőre
is). Ízlésesen, mértéktartóan, de a társadalmi státuszhoz illően fogyasztani
kicsit  sem  könnyű  dolog azoknak, akit nem a neveltetéssel sajátították el
ezeket a tudnivalókat.

   A  családi  szerep  megformálását  a szülői házból hozott minta, a fontos
személyek  életvitele  és  viselkedése,  az  aktuális  társadalmi  elvárások
alakítják.  Az  első  években  kétségtelenül az anyák nevelik fiaikat, de az
apák  adják  a modellt, ha ott vannak, és ha alkalmasak a modell nyújtására.
Sajnos  manapság  egyre  ritkábban  vannak  ott.  A  válások  sokasodása,  a
vasárnapi  apuka szerepkörének bizonytalansága, kialakulatlansága a fiúk egy
részének   ugyancsak  megnehezíti,  hogy  alkalmas  modellt,  férfiértékeket
találjon  önmaga megformálásához. Az iskolarendszer sem segíti e folyamatot,
hiszen  az  általános  iskolában már alig vannak férfi pedagógusok, ha igen,
akkor  is leggyakrabban technika vagy testnevelő tanárok. Akinek helyben van
az  apja,  az  sem  biztos, hogy gyakran találkozik vele. A férfira nehezedő
elvárások   tömege   nem   a  korai  hazamenetelt  támogatja.  A  ráérő,  de
munkanélküli,  alkalmilag  tevékenykedő,  idejét  inkább a kocsmában eltöltő
apuka  meg  nem a legjellemformálóbb modell. Az intellektuális és jellembeli
kihívások  és  elvárások  napi  ingere sok-sok családban hiányzik, hiszen ez
beszélgetéseken,  együttléteken  keresztül tud csak érvényesülni. Az alkalmi
lelki  prédikációkban  megnyilvánuló  apai  felelősség-  és  bűntudat persze
kevéssé hatékony jellemformáló erő.

   A  filmhősök, popsztárok, reklámfigurák sok fiúnál modellértékű személlyé
válnak, a személytelen, vagy ritkán látott, avagy alig elérhető apa helyett.
Maradnak  a  machók  és  a  fájdalomhercegek, persze sok-sok egyéni színnel,
sajátossággal  felruházva.  A  mindennapi  életben a macho megjelenhet, mint
sikeres  üzletember,  feszesre  sportolt  izomzatú  keményfú,  vagy  bármely
népszerűbb  szakma  jól  prosperáló  képviselője.  Ők  általában irányításra
törnek,  mind  a  karrierükben,  mind  magánéletükben.  Nehezen  ismerik  el
tévedéseiket,  ritkán  dícsérnek, a gondjaikat nem osztják meg senkivel sem,
"magányos farkasok". (Hiszen bármilyen probléma megosztása a bizonytalanság,
a   tévedés  látszatát  keltheti,  ez  viszont  megengedhetetlen.)  A  macho
magabiztossága  mögött  olykor  bizonytalanság  húzódik  meg.  Mások  igazát
elismerni  nem könnyű dolog, sok önbizalom és nagyvonalúság szükséges hozzá.
A  mai  macho  magányosan  küzd  gondjaival,  indulatait, érzéseit igyekszik
visszafojtani.   A   látszat   nagyon   sokszor  igen  fárasztó  fönntartása
ingerültséget,  borús  hangulatot,  de  még  nem  ritkán türelmetlenséget is
eredményezhet.

   Az  erős  férfi tudja, hogy rendezze be környezetét, ebbe sok beleszólást
nem  enged.  Ritkán  választ  erős  nőt (ők különben sem bírják hosszú távon
elviselni  a  machót,  bár gyakran erről álmodoznak). A partner csodálata és
alkalmazkodni  tudása, háttért teremtő képessége elengedhetetlen. A feleség,
a  barátnő  kicsit  gyerekszerepbe  kényszerülhet, kevés döntés, sok másikra
irányuló  csodálat  és  tisztelet  a  része.  Ha  ebbe belefárad, és felnőtt
szerepekre   is   vágyakozik,   az   rendszerint  feszültségek  forrása.  Ha
engedelmesen  játssza  a  szerepét,  akkor  nőnek  járó  kényeztetés, jólét,
gondtalanság is lehet a jutalma.

   A  machók  rendszerint elfoglalt emberek, nehezen tudják a szabadidejüket
otthon eltölteni. Nem találják a helyüket, ha pihenésről van szó. A veszélyt
kereső  sportok,  játékok,  a  kockáztatás  izgalma ezen űrök kitöltésére is
szolgálhat.

   A  fájdalomherceg  a  hétköznapokban nem ilyen sikeres, - vagy, ha igen -
sosem  érzi  magát  igazán  annak.  Nehezen találja helyét a világban, ritka
pillanatokban érzi igazán jól magát. Hol megveti a hívságokat, hol szenved a
hiányuk  miatt.  Töprengés,  szenvedés,  kételkedés, némi fásultság adja meg
alapszíneit.   Ha  van  humora,  ez  fanyar  irónia,  mindent  és  mindenkit
megkérdőjelező  gúny.  Saját  magát  sem  kíméli.  Ő  nem  tévedhetetlen, de
fárasztóan  és  gyakran  szenved,  ritkán  örül, nehéz valóban felkelteni az
érdeklődését.   Elismerné   a   másikat,   ha  bárkit,  bármikor  elismerne.
Intellektuális,  érzékeny,  éles  szemű,  de  gyakorta  dekadens,  túlzottan
kritikus,  mintegy  önvédelemből is. Kényeztetésre szoruló csinibabát ritkán
választ,  ő  az,  akit  dédelgetni kell. Ezért azután erős és határozott nők
boldogan  szegődnek  partneréül,  a  színekért és érzékenységért biztonságot
nyújtva cserébe.

   A  macho  és  a  fájdalomherceg  természetesen  csak a két véglet a férfi
szerepek  skáláján.  A  felvázolt,  kissé  karikírozott formában csak ritkán
fordulnak   elő.   Mellettük  még  sok-sok  finomabban  és  kevésbé  finoman
kimunkált,   igényes,  avagy  igénytelen  jellem  sorakozik.  A  férfiszerep
úgynevezett   állandó  szerep,  az  élet  összes  egyéb  helyzetmegoldáisait
átszínezi.  A vásárló, az utas, az orvos, a tanár, a menedzser szerepében is
másként  viselkedik  a  férfi,  mint  a nő. Valószínűleg a legerősebb hatást
korunk   férfiainak   férfiasságára  a  másik,  a  "gyengébbik"  nem  teszi.
Természetesen  a  nők  elvárásaira is hatnak a különböző társadalmi hatások,
nevelkedés stb.

   Az  utóbbi  évtizedekben  kialakult vadonatúj női szerepekre nem könnyű a
férfiaknak  reagálniuk. Az ügyes, okos, látszólag önbizalommal teli, elegáns
kiskosztümben,   miniszoknyában,  diplomata  táskával  és  mobil  telefonnal
szaladgáló  üzletasszony  nem  mindig  potencianövelő,  amikor este beszámol
sikereiről,  miközben hagyományos nőnek kijáró gesztusokat is vár a csodálat
mellé.  Nehéz  a partnernő intellektuális sikereit, lenyűgözött és legyőzött
férfiakról  szóló  fitymáló  történeteit  ép önbizalommal, férfibecsülettel,
lankadatlan  szexuális késztetéssel végighallgatni. Van, aki elmenekül. Van,
aki felveszi a kesztyűt, de a potenciazavarokat megelőzendő, vagy orvoslandó
pótmegoldásokat  talál. Például egy nagy szemmekkel csodáló fiatal és lelkes
barátnő   személyében.  Van,  aki  megtörik,  és  a  másik  virágzása  az  ő
hervadásába  kerül.  Persze  van,  akinek  soha  nem jutna eszébe munkájában
sikeres,  modern  nőt  választani. Imponálni viszont ők is akarnak, ezen nők
értékei és elvárásai rájuk is hatnak.

   Érdekes,  hogy  amennyire  elfogadottá  vált  a nők némiképp "férfiasnak"
minősülő  életvitele,  a  férfiak  "nőies"  megoldásai  alig. A félig meddig
eltartott,  otthont teremtő, gyereket gondozó, nevelő férfi ritkán dicsekvés
tárgya. Amennyi szabadság kijutott a nőknek a szerepválasztás terén, annyira
beszorultak a férfiak. A lazulás inkább csak a külsőségek terén megengedett.
Színesebb  öltözködés,  egy  kis  karika  a  fülbe  mintegy jelképként, némi
szenvedés,  lelkizés  még  elmegy.  Viszont  a  társadalmi  szerepekben való
helytállásában már nemigen lazíthat a megbecsülésre vágyódó férfi.

   A  modernizáció  során  -  főképp  a  változásban lévő társadalmakban - a
magánélet, a család intimitást teremtő funkciója előtérbe került. Az érzelmi
biztonság, a háttér, ahová mindig vissza lehet vonulni, s ahonnan újra lehet
kezdeni,  a feltétel nélkül elfogadó környezet mindannyiunknak kitüntetetten
fontos,  akár  fölvállaljuk, akár nem. Machóknak és fájdalomhercegeknek, tán
eltérő  stílusban,  más-más  mértékben,  fegyelmezetten  és várakozással, de
éppen  úgy szükségük van elfogadó háttérre, mint a modern vagy a hagyományos
nőknek.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.