Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

          A. FÜGGELÉK - ALKALMAZÁSI PÉLDÁK AZ INTERNET HASZNÁLATÁRA

   Az  itt  következő,  az  internet használatát bemutató példák a Kidsphere
elektronikus  levelező  listán  jelentek  meg  az  1992-93-as tanév során. A
leveleket  a  helyszűke  és az időközben érvényüket vesztett részletek miatt
átszerkesztettük,  de  a megmaradt információ elegendő arra, hogy valamiféle
képet adjon a mostanában folyó projectek típusairól és hatókörükről.

                =============================================
                Első példa, "Középiskolás matematika project"
                =============================================
 
    Ez  egy  hivatalos  meghívó a "Puzzle Now!" akcióban való részvételre. A
"Puzzle   Now!"   egy   interdiszciplináris   project,   mely   az  oktatási
technológiának, mint eszköznek a beépítését célozza a tantervekbe. A "Puzzle
Now!"  matematikával  és  kommunikációs  képességekkel foglalkozó tanárok és
diákok  csoportjainak  kínál  különböző  tematikájú  rejtvényeket  a  VA.PEN
rendszeren keresztül.

    PROJECT       :  Puzzle Now!
 
    TÉMAKÖRÖK     :  Matematika/Kommunikációs készség
 
    OSZTÁLY       :  6 - 8
 
    IDŐTARTAM     :  A project nyolc, egy hetes ciklusból áll.
 
    CÉLOK         :  - növelni a diákok motivációját a matematikai problémák
                       megoldása terén;
 
                     - hangsúlyozni a problémák világos,  tömör  és  logikus
                       megközelítésének és megfogalmazásának fontosságát;
 
                     - lehetőségeket   adni   a   tanulóknak   az   írásbeli
                       kifejezőkészségük fejlesztésére;
 
                     - megismertetni a tanulókat a számítógéppel és a modem-
                       mel, mint olyan eszközökkel, amivel részt lehet venni
                       probléma megoldó projectekben.
 
    PROJECT LEIRÁS:  A  project  során  megoldandó  rejtvények  nem   csupán
                     szórakoztatást  szolgálnak.  Ezek a feladatok segítik a
                     diákokat   a   logikus   érvelésben,   a   gondolkodási
                     képességek   fejlesztésében,   és  segítenek  különböző
                     gyakorlati  tudományok,  mint például a geometria, jobb
                     megértésében.

                     NAGYON  FONTOS  azt  megjegyezni,  hogy a helyes válasz
                     megadása   kevésbé   fontos,  mint  a  megválaszoláshoz
                     szükséges gondolatmenet kitalálása.

    A MEGOLDÁSOKAT SPECIÁLIS FORMÁBAN KELL BEKÜLDENI?
                     Igen.  A  megoldásokban  a  csoportnak vagy egyénnek 1)
                     újra kell fogalmaznia a feladatot/problémát; 2) el kell
                     magyaráznia a válasz megtalálásához használt stratégiát
                     vagy  stratégiákat;  3)  meg  kell adnia a választ. Egy
                     csoport  vagy osztály beadhat egyetlen megoldást is. Ez
                     azt jelenti, hogy együtt kell dolgozni a válaszon, amit
                     azután a "Puzzlemeister" vizsgál meg.


             ===================================================
             Második példa, "Költői verseny, 9-12 osztályosoknak
             ===================================================
 
                    National Public Telecomputing Network
                                     --
                       Academy One Project Bejelentés
 
                    AZ ELSŐ, ÉVES INTERNET KÖLTŐI VERSENY
                      KÖZÉPISKOLÁS, 9-12 OSZTÁLYOSOKNAK
 
                       *** JAVASOLT FORMA: SZONETT ***

                          *** Első díj: $50.00 ***
 
                         *** Második díj: $25.00 ***
 
                      *** Megdicsért művek: $10.00 ***
 
   Az  első,  éves Internet Költői Versenyre 9-12 osztályos diákoktól várunk
pályázatokat, olyan eredeti szonetteket, melyek az elmúlt 3 évben íródtak. A
verseny célja, hogy bátorítsa a fiatal, kreatív írókat, hogy megtanulják azt
a  fegyelmet,  ami egy adott versformában, jelen esetben a szonett formában,
való  íráshoz kell. (A szonett meghatározása és néhány példa alább látható.)
A  versek  bármilyen  ismert  szonett  formátumban  íródhatnak,  beleértve a
Petrarca, Shakespeare, Milton, vagy Spenser által használt versformát.

   A pályázó diákoknak egy űrlapot is mellékelniük kell (lásd alább), melyen
igazolják,  hogy  a  versenybe benevezett szonettek eredetiek és az utolsó 3
évben  íródtak.  A  pályázatok  beküldésének  határideje 1993. április 30. A
győzteseket személyesen is értesítjük és a nyertes pályaművek az Interneten,
az  Academy  I.  project keretében is bejelentésre kerülnek. A verseny bírái
aktív  vagy  nyugdíjas  angol  nyelvtanárok  az  Egyesült  Államok különböző
részeiről.

 
              =================================================
              Harmadik példa, "A monarch lepkék nyomonkövetése"
              =================================================
 
   Az   iskolánk   Nova:   Animal  Pathfinders  c.  tankönyvével  kezdte  el
tanulmányozni a monarch lepkéket. Miután elvégezzük ezeket a leckéket és így
megszerezzük  a  szükséges  háttér információkat, megtervezünk egy űrlapot a
lepkék  megfigyelésével  kapcsolatos  adatok gyűjtéséhez. Erről minden olyan
iskolát  tájékoztatunk,  amelyek szeretnének bekapcsolódni ebbe a projectbe.
Az  ötödik  osztályos  tanulóink  kezdik ezt a kutatást és reméljük, hogy az
óvodától a 12. osztályig, mindenféle korú gyerekek részt vesznek majd benne.
Abban  is  bízunk,  hogy  déltől  északig, végig a vándorlási útvonal mentén
csatlakoznak iskolák és gyűjtenek majd adatokat a lepkék első megjelenéséről
és  populációjáról. Még nem találtuk meg azokat a lepke szakértőket, akik az
első ilyen vizsgálatokat végezték, de keressük őket. Reméljük, hogy rólad is
hallunk rövidesen.


                    ====================================
                    Negyedik példa, "Szimulált űrutazás"
                    ====================================
 
 
                    National Public Telecomputing Network
                                     --
                       Academy One Project Bejelentés
 
               KÜLÖNLEGES ESEMÉNY: A NESPUT CENTENNIAL ŰRSIKLÓ
               24-ORÁS SZIMULÁLT REPÜLÉSE 1993. ÁPRILIS 27-ÉN
 
                    ISKOLÁK, TANÁROK, DIÁKOK, ÜRRAJONGOK:
 
   Az   április   27-i  szimulált  és  telekommunikált  űrsikló-repülés  egy
nagyrészt  valós  idejű,  24 órás küldetés, mely számos űrbéli tevékenységet
foglal  magában.  A te iskolád akár az egész, 24 órás időtartamban, akár egy
sokkal  rövidebb ideig (mondjuk a tanítási idő alatt vagy csak néhány óráig)
vehet  részt  benne. A 24 órás időszak alatt az iskolák kapcsolatban lesznek
egymással,  hogy információkat cseréljenek a telekommunikációs vonalakon, és
egy  sor  olyan  tevékenység  folyik  majd  a  hálózaton és az osztályokban,
amelyek nagy részét a résztvevő iskolák és tanulók találják ki. A Centennial
nevű  űrrepülőgép a University School in Shaker Heights (Ohio) egyetemen egy
valódi  és  állandóan használható szimulátor, mely ezúttal is működni fog és
Houstonból  kapja  a  vezérlést.  A mi igazi diák-űrhajósaink az élményeiket
továbbítják  majd  a levelezőcsoportnak és ezek megjelennek a menükben is az
NPTN  azon  tagintézményeinek rendszerein, amelyek az Academy One programban
részt vesznek. A te iskolád az alábbi "szereplők" bármelyikeként működhet:

    Egy másik amerikai űrsikló.
    Egy másik orosz űrhajó.
    A saját körzeted egyik időjárás jelentő állomása.
    A NASA valamelyik alternatív leszállóhelye.
    Egy   tudományos  intézmény,  mely  kérdéseket  és  feladatokat  küld  a
       szimulált űrben dolgozó asztronautáknak.
    Egy   információs   központ,  mely  érdekes  információkat  továbbít  az
       űrsiklóról és az űrkutatási programról.
    Egy  képi  információs  bázis,  amely  GIF  állományokat  küld  a  többi
       iskolának  (különösen  akkor  érdekes,  ha  van egy képdigitalizáló a
       számítógépetekhez kötve).
    Bármilyen más űrkutatáshoz kapcsolódó intézmény vagy tevékenységi forma,
       amit csak el tudsz képzelni.


           ======================================================
           Ötödik példa, "Napéjegyenlőségi vizsgálat és számítás"
           ======================================================

            FIGYELEM! - 1993 MÁRCIUS 20. A NAPÉJEGYENLÖSÉG IDEJE
 
               VILÁGMÉRETŰ TUDOMÁNYOS ÉS MATEMATIKAI VIZSGÁLAT

                          ERATOSZTHENÉSZ KISÉRLETE
 
 
   Eratoszthenész, egy görög földrajztudós (kb. i.e. 276-194), egy meglepően
pontos   becslést  tett  a  Föld  kerületére.  Az  Alexandriában  levő  nagy
könyvtárban  olvasott arról, hogy Siena közelében, Egyiptom déli részén, van
egy mély függőleges kút, amelybe egyszer egy évben végig besüt a Nap délben.
Eratoszthenész  úgy okoskodott, hogy ebben az időpontban a Napnak pontosan a
kút fölött kell lennie, mert a sugarai éppen a kútba világítanak. Azt tudta,
hogy  Alexandriában, amely csaknem pontosan északra fekszik Sienatól, ezen a
napon  a  Nap  nem  volt  délben  éppen  felettük, mert a függőleges tárgyak
árnyékot  vetettek.  Eratoszthenész így már meg tudta mérni a Föld kerületét
(bocs,  Kolumbusz)  azzal, hogy két feltételezést tett: a Föld gömbölyű és a
Nap   sugarai  nagyjából  párhuzamosak.  Felállított  egy  függőleges  botot
Alexandriában  és  megmérte  az  árnyékának  szögét, amikor a kútba Sienaban
éppen  teljesen  besütött a Nap. Eratoszthenész tudta a geometriából, hogy a
megmért  szög  megegyezik a Föld középpontja és Siena meg Alexandria közötti
egyenesek  által bezárt szöggel. Tudván, hogy az így mért szöghöz tartozó ív
1/50  része  a  körnek  és  a Siena és Alexandria közötti távolság kb. 5,000
stadium,  beszorozta  az  5000-et  50-nel  és  megkapta a Föld kerületét. Az
eredmény, 250,000 stadium (kb. 46,250 km) egészen közel van a modern mérések
eredményéhez. (Investigating the Earth, AGI, l970, Chapter 3, p. 66.)

          Az Eratoszthenész által használt képlet a következő volt:
 
        D           A         d = a Siena - Alexandria távolság
      -----   =   -----       A = 360 fok, gömbölyű Földet feltételezve
        d           a         a = a függőleges bot árnyékának szöge
                              D = a meghatározandó kerület
 
     ------------------------------------------------------------------
 
    Szeretnél részt venni te is?
 
   Csak  annyit  kell  tenned,  hogy  egy függőleges botot (pálcát) szúrsz a
földbe  az  iskoládban  és  amikor  a  Nap eléri a legmagasabb pontját aznap
(délben), megméred a bot árnyékának szögét.


                                #\
                                # \
                        bot ->  #  \
                                # a \    a=az árnyék szöge
                                #    \
                                #     \
       talaj ___________________#______\_____________________________
 
 
   Ha  a  napéjegyenlőség idején végezzük el ezt a kísérletet, akkor tudjuk,
hogy  a Nap függőleges sugarai pontosan az Egyenlítő fölött vannak, akárcsak
a  sienai  kút  esetében.  Egy  földgömböt  vagy  egy atlaszt használva a te
lakóhelyed és az Egyenlítő közötti távolság megmérhető, s így a kerületet ki
lehet számolni.

        *************************************************************
          De mi lenne, ha megírnád az árnyék általad mért szögét a
               többiekkel, körben az egész valódi földgolyón?
        *************************************************************
 
       Küldd el a mért szöget fokokban  _____________________________
 
       Küldd el a városod nevét _____________________________________

       Küldd el az országod nevét ___________________________________
 
       Küldd el a lakhelyed szélességi fokát ________________________
 
       Küldd el a lakhelyed hosszúsági fokát ________________________
 
   Mi  összegyűjtjük  az adatokat és küldünk neked egy listát róluk, hogy az
osztályban össze tudjátok hasonlítani a különböző helyeket és szögeket.

   Ha  érdekel a dolog, küldd el nekünk az adataidat. Mi összeszedjük ezeket
és visszaküldjük neked.


                  ========================================
                  Hatodik példa, "Híres fekete amerikaiak"
                  ========================================
 
    PROJECT       :  Ki vagyok én? Híres fekete amerikaiak
 
    TÉMAKÖRÖK     :  Társadalomtudományok, Kutatási képesség
 
    OSZTÁLY       :  4 - 12
 
    PROJECT LEIRÁS:  Ennek a projectnek az a célja, hogy segítse a tanulókat
                     az  amerikai négerek történelmének jobb megismerésében.
                     Minden  héten, hétfő reggel, egy három-négy információt
                     tartalmazó  levelet  küldünk  az  e-mail  címedre.  Ezt
                     megismételjük kedden, szerdán és csütörtökön is. Közben
                     bármikor,  egészen  a  pénteki  nap  végéig, a tanulóid
                     beküldhetik  a  megfejtést  (egy híres amerikai személy
                     nevét,   akire  az  információk  utalnak)  a  következő
                     elektronikus postacímre:

                                  whoami@radford.vak12ed.edu
 
                     Egy  osztály  csak  egyetlen  választ küldhet be minden
                     héten. Ha kettő vagy több érkezik, akkor a szervezők az
                     elsőt fogadják el az érvényesnek.

                     A    szervezők    összegyűjtik   a   válaszokat,   majd
                     összeállítják   a   helyes  választ  beküldő  osztályok
                     listáját,  és  ezt minden résztvevőnek postázzák e-mail
                     útján  a  következő hétfő reggel. Ezen a reggelen kapja
                     meg minden osztály az új feladatot is.

                     Ez  a  verseny  öt  hétig  tart, minden héten más híres
                     amerikai  történelmi  személyiséget  kell  kitalálni  a
                     segítő információk alapján.

    IDÖTARTAM     :  Öt hét
 
    DIJAK         :  Minden hétfő reggel azok az osztályok, melyek  az előző
                     héten   helyes   megfejtést   küldtek  be,  kapnak  egy
                     gratuláló  online üzenetet a szervezőtől. Az ötödik hét
                     után egy elegáns oklevelet kap minden résztvevő osztály
                     (ezt  postán  küldjük el). Ezenkívül azok az osztályok,
                     amelyek  mind  az  öt  héten  játszottak,  egy másfajta
                     oklevelet kapnak az iskola vagy az osztály számára.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.