Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

     7. KÉRDÉSEK AZ OKTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL, PROJECTEKRŐL, FORRÁSOKRÓL
 
     7.1  Hogyan találhatok az Internet használatával kapcsolatos olyan
                     projecteket, amelyek már léteznek?
     ------------------------------------------------------------------

   Egy sor olyan információforrás van az Interneten, amelyet kifejezetten az
általános-  és  középiskolák  közössége  számára hoztak létre, és ezek száma
állandóan  nő.  Az  InterNIC  Gopher  rendszerén  van  egy külön rész a K-12
(óvodától a 12. osztályig terjedő) oktatás-nevelés témaköréhez, a Consortium
for School Networking szintén fenntart egy Gopher szolgáltatást, és a NASA's
Spacelink  is  elsősorban az alsó- és középfokú oktatásban dolgozó tanárokat
célozza  meg.  A  NYSERNet's  Empire  Internet  Schoolhouse  nevű rendszer a
NYSERNet  "Bridging  the  Gap"  programjának  egyik  "terméke".  Ezek és más
szolgáltatások    eléréséhez   a   részleteket   lásd   a   9.   fejezetben,
"Információforrások és kapcsolatteremtési lehetőségek" cím alatt.

   Az  olyan  levelező  listákon,  mint  például az Ednet, a Kidsphere, és a
Consortium  for  School Networking Discussion List (cosndisc), sokan tesznek
közzé híreket a projectjeikről és keresnek hozzá partnereket vagy segítőket.
A  Usenet  News  K12  hírcsoportjai közt is van több, ahol a tanárok hasonló
felhívásokat  szoktak  terjeszteni.  Arról,  hogy  hogyan kell ezekre és más
elektronikus  levelező fórumokra feliratkozni, és hogy milyen nevű csoportok
léteznek,  lásd  a 9. fejezetet. A speciálisan a tanárok számára létrehozott
hírcsoportokról  és  levelező listákról részletes ismertetés az "Ednet Guide
to  Usenet  Newsgroups"  és  az  "An Educator's Guide to E- Mail Lists" című
anyagokban  található,  mindkettő  szerepel  a  8.  fejezetben,  a "Javasolt
olvasnivalók" között.

   Ahogy  felfedezi az Internetet, találni fog néhány olyan eszközt, amelyek
segítik  a már működő projectek megtalálását. Ezeknek a kutatóeszközöknek jó
leírását  adja  a  "Guide to Network Resource Tools" című dokumentum, amit a
European  Academic  Research  Networks  (EARN)  Association  készített. Ez a
kézikönyv  elmagyarázza a legfontosabb rendszerek (pl. a Gopher, a Veronica,
a  WAIS,  az  Archie,  a World Wide Web és mások) használatának alapjait, és
utalásokat  is  tartalmaz arra, hogy hol lehet még többet megtudni ezekről a
hasznos eszközökről. Ez az anyag is szerepel a 8. fejezetben.


 7.2  Hol találok olyan kollégákat, akik támogatják a hálózatok használatát
         az iskolákban és hajlandóak részt venni ilyen projectekben?
 --------------------------------------------------------------------------

   A  9.  fejezetben  felsorolt  elektronikus  levelezőcsoportok  és  Usenet
hírcsoportok tele vannak olyan emberekkel, akik szívesen vesznek részt olyan
programokban, amelyekben az Internet használata szerepel.

   Van  egy  sor  olyan  konferencia  is,  ahová  szintén érdemes benézni. A
National   Education   Computing  Conference  (NECC)  például  minden  évben
megrendezésre  kerül,  akárcsak  az  International Society for Technology in
Education  (ISTE)  által  szponzorált Tel-Ed. Az ISTE üzemeltet egy hálózati
szolgáltatást,  ahol  az  oktatásban  használt  telekommunikáció témájában a
világon  rendezett konferenciák naptára is megtalálható. Az INET az Internet
Society  éves  konferenciája.  Lásd  a  9.  fejezetet  arról, hogy hol lehet
ezekkel  a szervezetekkel felvenni a kapcsolatot, s hogy hogyan érhető el az
ISTE hálózati szolgáltatása.

 
7.3  Milyen példák vannak az Internetnek az osztályokban való használatáról?
----------------------------------------------------------------------------

   Azoknál  a  programoknál,  ahol az Internetet használják, gyakran a világ
minden  részéről  szoktak összegyűjteni adatokat és azután készítenek belőle
egy   összeállítást,  amit  mindenkinek  hozzáférhetővé  tesznek.  Időjárási
típusok,  szennyező  anyagok  a  vízben  és  a  levegőben,  a  monarch lepke
vándorlási  útvonala,  néhány  jellemző  példa  olyan adatokra, amelyeket az
Interneten  gyűjtöttek  már.  Az  A.  függelékben  több példa is található a
Kidsphere  levelezőcsoportról, mindegyik különböző témakörben és az Internet
használatának különböző formáit illusztrálva.

   Van  sok  olyan különleges project, amik esetleg érdekesek lehetnek önnek
is.  A KIDS-94 (a szám évente változik), amit a nem üzleti alapon szervezett
KIDLINK   Society   működtet,   az   egyik  ilyen.  Jelenleg  tíz  különböző
levelezőcsoportot és szolgáltatást fog össze, ezek közül néhány kifejezetten
csak  10  és  15  év közötti gyerekeknek szerveződött. Az Academy One of the
National  Public  Telecomputing  Network  (NPTN)  egy másik olyan hely, ahol
érdemes "körülnézni", itt rendszerint 5-10 project is folyik egyidejűleg. Az
International  Education  and  Research Network (I*EARN) a Copen Family Fund
non-profit  alapítvány egyik programja, amelynek az a célja, hogy elősegítse
a  telekommunikáció  használatát  az iskolákban az egész világon. A Chatback
Trust azt a célt tűzte ki, hogy az Egyesült Királyság és a világ más részein
megteremtse  a  elektronikus  levelezés  lehetőségét  olyan iskolákban, ahol
szellemi  vagy  testi  fogyatékos  gyerekek  tanulnak, akiknek kommunikációs
nehézségeik  vannak.  A Chatback International az Interneten elérhető minden
iskola számára érdekes lehet, és van egy olyan hálózati szolgáltatásuk, amit
esetleg  érdemes  megnézni. A European Schools Project kb. 200 iskolát érint
20  országban,  s  céljaik között szerepel egy tanácsadó hálózat kiépítése a
középiskolák  tanárai  számára.  Ezeknek  a  szerveződéseknek  a  címei és a
szolgáltatásaik elérési módjai megtalálhatók a 9. fejezetben.


        7.4  Van valami katalógus, ami felsorolja azokat az Internet
             szolgáltatókat,  amelyek különösen hasznosak az iskolai
                               alkalmazásokra?
        ------------------------------------------------------------

   Több  tematikus  információs  anyag  is  van,  de eddig csak néhány olyan
készült,  amelyik  kifejezetten  az  iskolai alkalmazói körnek szól. Az NCSA
Education Group által összeállított "An Incomplete Guide to the Internet and
Other  Telecommunications Opportunities Especially for Teachers and Students
K-12"  című  anyag  az  egyik  ilyen,  ami  a  hálózaton  át is elérhető. Az
"Internet  Resource  Directory  for  Educators,  Version  2"  a másik, amely
szintén  letölthető. Ezt egy 46 fős tanári csoport készítette Nebraskaban és
Texasban,   akik  1992-ben  és  1993-ban  az  ott  található  két  egyetemen
számítógéphálózati   továbbképzéseken   vettek   részt.   Az   Ednet   által
összeállított  "Educator's  Guide  to  Email Lists" is elérhető elektronikus
formában,  akárcsak az "Ednet Guide to Usenet News Groups". A ERIC szervezet
egy  sor  olyan  kiadványt jelentet meg, amelyek a telekommunikációval és az
oktatással  foglalkoznak,  mint például az ERIC Digest "Internet Basics", az
ERIC  Review  "K-12  Networking", az "Instructional Development for Distance
Education",  és  a  "Strategies  for  Teaching  at  a  Distance".  Ezeknek a
dokumentumoknak a teljes bibliográfiai leírása a 8. fejezetben található. Az
anyagok hálózaton való letöltéséhez a B. függelékben található segítség.

   Vannak  nyomtatott  segédanyagok  is az Internethez és állandóan jelennek
meg  új  könyvek  is.  A  nyomtatott  kézikönyvekkel az a baj, hogy mivel az
Internet  egy  változó  környezet, így ezek gyorsan elavulnak. A könyvtárak,
könyvesboltok és a könyvterjesztők katalógusait érdemes rendszeresen átnézni
ilyen anyagokért.

   Az egyik lehetséges megoldás a nyomtatott Internet könyvek problémájára a
hírlevél  lehet.  A NetTEACH NEWS például egy ilyen hírlevél, kifejezetten a
hálózat  iránt  érdeklődő általános- és középiskolai tanárok részére. Vannak
benne  információk  a tanárok számára érdekes új Internet szolgáltatásokról,
együttműködőket kereső projectekről, konferenciákról, új könyvekről és egyéb
kiadványokról,  valamint  található  benne egy "The Instruction Corner" című
rovat,   amelyben  gyakorlati  tudnivalók  vannak  a  hálózati  eszközök  és
szolgáltatások  használatáról. A NetTEACH NEWS évente tíz alkalommal jelenik
meg,   s   nyomtatott   és   számítógépes   formában  is  megrendelhető.  Az
előfizetéssel   kapcsolatos  információk  a  9.  fejezetben  találhatók,  az
"Információforrások és kapcsolatteremtési lehetőségek" cím alatt.


         7.5  Hogyan tudok én hozzájárulni valamivel az Internethez?
         -----------------------------------------------------------

   A   Consortium   for   School   Networking  által  üzemeltetett  hálózati
szolgáltatás   kifejezetten  azért  létezik,  hogy  az  alsó-  és  középfokú
oktatásban  dolgozók között az ötletek cseréjét elősegítse. A tanárokat arra
bátorítják,  hogy  küldjék  el  és  tegyék  közzé a projectjeik leírását, az
óravázlataikat,  az  ötleteiket.  A  PSGnet  és  a  RAINet Gopher rendszerén
szintén  elfogadnak tanárok által küldött anyagokat, de emellett még sok más
menüpont  is  van  rajta,  melyek  szintén  érdekelhetik  az  általános-  és
középiskolai  felhasználókat.  Lásd  a 9. fejezetet arról, hogy hogyan lehet
elérni  a  CoSN  rendszerét  és hogyan lehet anyagokat küldeni rá, valamint,
hogy  hogyan lehet hozzáférni a PSGnet és a RAINet szolgáltatásaihoz. Fontos
megjegyezni,  hogy  ha az ember beküld valamit egy ilyen gyűjteménybe, akkor
azt  illik olyan gyakran aktualizálni, ahogy az illető maga is változtatja a
benne  található  információkat  a  gyakorlat  során  szerzett tapasztalatok
következtében.

   Az  alább  megemlített  elektronikus  levelezőcsoportok  és  hírcsoportok
szintén   olyan   helyek,   ahol  meg  lehet  osztani  a  tudásunkat  és  az
információinkat,  s  ahogy  az ember tapasztalatokat szerez, esetleg egyszer
csak   ráébred,  hogy  megvan  hozzá  a  tudása,  hogy  valamilyen  hálózati
szolgáltatást  indítson  a  saját  gépéről  is.  Az  USA-ban  Pittsburgh-ben
(Pennsylvania)  iskolák egy csoportja közösen osztozik egy ilyen szolgáltató
gépen,  és  mostanában  éppen  egy  olyan építészeti kiállítás fényképeit és
szöveges  ismertetőit  lehet  ott  megtalálni és letölteni, amelyet az egyik
általános iskolában rendeztek.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.