Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

           6. KÉRDÉSEK A BIZTONSÁGRÓL ÉS AZ ETIKAI VONATKOZÁSOKRÓL
 
     6.1  Ki tudjon hozzáférni az Internethez az iskolában, a tanárok
                             vagy a diákok is?
     ----------------------------------------------------------------

   A   válasz   nyilvánvalóan   az,   hogy   minden  oktatónak,  az  iskolai
hivatalnokoknak  és  a  média  szakembereknek  vagy  könyvtárosoknak,  éS  a
tanulóknak  is  hozzá kell férnie az Internethez. Nincs rá ok, hogy a tanári
karon  kívüli  iskolai  dolgozók  miért  ne  használhatnák  a  hálózatot. Az
általános iskolákban a diákok hálózati tevékenységét jobban kell felügyelni,
mint a felsőbb osztályokban.


 6.2  Hallottam, hogy vannak állományok az Interneten, amiket a szülők nem
      szeretnének a gyerekeik számára hozzáférhetőnek látni. Hogyan  lehet
        a gyerekeket távol tartani ezektől a nem kívánatos anyagoktól?
 -------------------------------------------------------------------------

   Ha  az iskolának közvetlen Internet kapcsolata van, sőt gyakran akkor is,
ha   nincs,  nem  nagyon  létezik  olyan  olyan  technikai  megoldás,  amely
megakadályozná  a  tanulókat  az  ilyen  kifogásolható  anyagok  elérésében.
Mindenki,  aki  a  hálózaton  van,  beleértve a diákokat is, képes letölteni
olyan  állományokat  a  nyilvános  elektronikus archívumokból, amelyek közül
némelyik olyan dolgokat is tartalmaz, amit csaknem mindenki nem kívánatosnak
minősít egy iskoláskorú gyermeknél. Az 5.5 kérdésnél leírt tárol-és-továbbít
elvű  felállás  az  egyik  lehetséges  megoldás  a  diákok  részére elérhető
információk megszűrésére, de ha a tanulók képesek az elektronikus levelezést
használni,  akkor  elvileg  lehetséges,  hogy valaki nem kívánatos anyagokat
küld nekik.

   Ezért  minden iskolánál fontos, hogy világos rendtartást alakítsanak ki a
diákok Internet használatával kapcsolatban, olyan szabályokat állítsanak fel
és  olyan  büntetéseket  szabjanak  ki ezek megszegőivel szemben, amelyekkel
lehet   befolyásolni   a  tanulók  viselkedését  a  hálózaton.  Továbbá,  az
iskoláknak  meg  kell  fontolni azt, hogy beépítsék a technika és az erkölcs
összefüggésével kapcsolatos tudnivalókat a tantervbe [4].

----------------------------------------------------------------------------
[4]  Sivin,  J.  P.  és  E.  R.  Bialo  (1992)  "Ethical Uses of Information
     Technologies in Education." Washington, DC: U.S. Department of Justice,
     Office of Justice Programs, National Institute of Justice.
----------------------------------------------------------------------------

   Egy  másik  lehetőség,  hogy korlátozzuk a diákok Internet hozzáférésének
idejét  és  körülményeit,  s  csak  felügyelet alatt engedjük meg a hálózati
munkát. Ez persze sokkal kevésbé kívánatos módszer, mint mondjuk az Internet
etikájának  oktatása,  de  esetleg  más megoldásokkal kombinálva használható
azért  úgy,  hogy közben biztosítjuk az önállóságot az iskola, annak tanulói
és tanárai számára.

   Mindenesetre   az   iskoláknak   elfogadható   szintű  felügyeletet  kell
gyakorolniuk,   miközben   tisztában  kell  lenni  azzal  is,  hogy  csaknem
lehetetlen  teljes  biztonsággal garantálni, hogy a tanulók nem tudnak a nem
kívánatos anyagokhoz hozzáférni.


    6.3  Hogyan tarthatjuk biztonságban a saját és mások számítógépeit a
                   diákok között található "hacker"-ektől?
    --------------------------------------------------------------------

   A  számítógépes  tájnyelvben  a  "hacker"  szó  olyan valakit jelent, aki
kiválóan  érti  és  tudja  kezelni  a számítógépes rendszereket. A "cracker"
pedig  olyan  ember,  aki  rosszindulatból  és/vagy  illegálisan lép be vagy
próbál belépni valaki más számítógépes rendszerébe.

   A számítógépek biztonsága kétségtelenül fontos, egyrészt az iskolai gépek
megóvása  érdekében,  másrészt  az iskola diákjai (és a hálózathoz hozzáférő
más   emberek)  helyes  viselkedésének  kialakítása  szempontjából.  Ezen  a
területen  nemcsak  az iskola rendtartása az irányadó, hanem figyelembe kell
venni  az  állami  és  az  országos  törvényeket is. Itt van két információs
anyag,  amit  érdemes  elolvasni a biztonsági kérdésekkel kapcsolatos dolgok
megismeréséhez.

                      "Site Security Handbook" (FYI 8)
 
   "Ethical Uses of Information Technologies in Education" (Sivin & Bialo)
 
   Ezek   pontos   bibliográfiai   adatai   a  8.  fejezetben,  a  "Javasolt
olvasnivalók"  címszó  alatt  találhatók.  Az  "Ethical  Uses of Information
Technologies   in  Education"  című  írás  elsősorban  az  Egyesült  Államok
törvényei  szerint vizsgálja a témát, s kevésbé alkalmazható más országokra,
de  azért  több olyan gondolat van benne, amelyek közösek különböző kultúrák
esetében is.


   6.4  Hogyan védjük meg a vírusok támadásától a számítógépeinket, ha rá
                        leszünk kötve az Internetre?
   ----------------------------------------------------------------------

   Ha  az  Internetet  csak  adat  jellegű anyagok (pl. szövegek vagy képek)
továbbítására  használják,  akkor  a  vírusfertőzés lehetősége általában nem
probléma.  Az  igazi  gond  akkor  jelentkezik, ha programokat töltenek le a
hálózatról  és  ezeket  a  saját gépükön futtatják. Egy olyan program, ami a
hálózatról  lett  letöltve  és  el  lett  indítva, tartalmazhat számítógépes
vírust.  Ami azt illeti, bármely szalagon vagy lemezen terjesztett szoftver,
még  egy  eredeti csomagolású kereskedelmi termék is, esetleg vírusos lehet.
Ezért minden számítógépen futtatni kell valamilyen vírusellenőr programot.

   A  vírusellenőr  programok  ingyenesen  is  hozzáférhetők  az  Interneten
anonymous  FTP-vel  a  Computer Emergency Response Team (CERT) archívumából,
amelyet  a  US  National  Institute  for  Standards  and  Technology  (NIST)
üzemeltet.  A  FTP gép cime: ftp.cert.org. (Az anonymous FTP-vel kapcsolatos
részleteket lásd a B. függelékben). Az önök hardver vagy szoftver forgalmazó
cége,  a  hálózati kapcsolat szolgáltatója, a számítógépes szakértői, vagy a
hálózaton    működő   levelezőcsoportokban   található   kollégái   további,
részletesebb tanácsokat tudnak adni ebben a kérdésben.

   A  vírusok  letöltésének kockázatát úgy csökkenthetjük, hogy megpróbálunk
megbízható  forrásokat  használni.  Kérdezze  meg valamelyik ismerősét, vagy
küldjön egy kérdést egy illetékes levelezőcsoportnak vagy vitafórumnak, hogy
megtudja, melyek a legmegbízhatóbb szoftverarchívumok.


               6.5  Mik az Internet használatának a szabályai?
               -----------------------------------------------

   Amikor  az Internet kapcsolatot kiépítik, a csatlakozást biztosító cégnek
illik  megismertetni az új felhasználókat az ún. Acceptable Use Policy (AUP)
lényegével,  vagyis  a  hálózaton  elfogadott viselkedési szabályokkal. Ez a
szabályzat  elmagyarázza  az elfogadható és a nem-elfogadható használatát az
ön  hálózati  kapcsolatának.  Például mindenképpen nem elfogadható a hálózat
használata törvénytelen célokra. Egyes esetekben továbbá nem kívánatos lehet
a   hálózat   üzleti  célokra  való  használata  is.  Ha  nem  kapott  ilyen
szabályzatot,   akkor   kérjen   a   szolgáltatótól.  Minden  felhasználótól
elvárható,  hogy  tisztában  legyen  a hálózat elfogadott és nem-elfogadható
használati  formáival. Ne felejtsük el, hogy elengedhetetlenül szükséges egy
saját, az adott iskolában érvényes szabályzat kidolgozása, a szolgáltató AUP
anyaga mellett.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.