Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

       5. KÉRDÉSEK A KAPCSOLÓDÁS MEGTEREMTÉSÉRŐL ÉS TECHNIKAI ÜGYEKRŐL

     5.1  Hogyan tudom meg, hogy milyen lehetőségek vannak az iskolám
                  esetében a hálózatra való kapcsolódásra?
     ----------------------------------------------------------------

   Az  Egyesült  Államokban van egy sor állami szintű oktatási hálózat, ezek
legtöbbje  hozzáfér az Internethez. Vegye fel a kapcsolatot a Consortium for
School  Networking  nevű szervezettel, hogy megtudja, van-e az ön körzetében
olyan  oktatási  hálózat,  amely használati jogot ad az oktatóknak és/vagy a
tanulóknak.  Az  InterNIC  is  rendelkezik egy listával a körzeti és nemzeti
szintű  hálózati  kapcsolatot  biztosító  szervezetekről.  A  Consortium for
School Networking és az InterNIC is szerepel a 9. fejezetben.

   A  nagy,  regionális hálózati információs központok (NIC), mint amilyen a
RIPE NCC Európában, szintén tudnak adni egy listát a szolgáltató cégekről. A
csendes-óceáni  térségért  felelős  APNIC is összeállít egy ilyen katalógust
rövidesen.

   Néha  sikerül  találni  valakit  a  helyi egyetemen, számítógépes cégnél,
hálózatot  üzemeltető  szervezetnél,  városi  hálózatnál,  vagy  kormányzati
szervnél,  aki  elég  lelkesen  viszonyul  az  iskolákban használt hálózatok
ötletéhez és hajlandó segíteni, mint külső szakértő.

   Van  egy  csomó könyv is az Internetről és arról, hogy hogyan lehet hozzá
kapcsolódni. Néhányat felsorolunk a 8. fejezetben, a "Javasolt olvasnivalók"
címszó  alatt,  de  minden  hónapban  egyre  többet  adnak  ki.  Nézze  át a
könyvtárak, könyvesboltok, könyvforgalmazók katalógusait!


              5.2  Hány számítógépet tegyünk rá az Internetre?
              ------------------------------------------------

   Valószínűleg  azt  szeretné,  hogy  annyi  iskolai  számítógépnek  legyen
hozzáférési lehetősége az Internethez, amennyinek csak lehet. Ha a telefonos
modemmel  való  kapcsolatot  használja,  akkor  érdemes  lehet több, közösen
használható azonosítót kérni az iskolának. Ha az iskolában van helyi hálózat
(LAN),  amelyen  sok  számítógép  van, akkor egyetlen, bérelt Internet vonal
képes kiszolgálni az egész intézményt.

   Ha  sok  számítógépet  akar  rákapcsolni a hálózatra, akkor meg kell róla
győződni,  hogy  a  vonal  sebessége  ezt megengedi. A legtöbb telefonhívást
használó  rendszer  jelenleg  max. 14.4 Kbs (kilobit per másodperc) átvitelt
tesznek  lehetővé,  ami  egyszerre  csak  néhány  hálózati  felhasználót tud
kiszolgálni,  persze függően attól, hogy éppen milyen hálózati szolgáltatást
(FTP, stb.) használnak. Ha sok felhasználót szeretne rákapcsolni egyszerre a
hálózatra, akkor meg kell fontolni egy 56 Kbs vagy még gyorsabb, külön vonal
kiépítését.

 
        5.3  Külön telekommunikációs laboratóriumot csináljunk, vagy
              tegyük be a hálózatba között gépeket az osztályokba?
        ------------------------------------------------------------

   A  számítógépes  kabinett  egy  könnyebben karbantartható megoldás annak,
akinek  a  berendezéseket  üzemben kell tartani, és lehetővé teszi, hogy egy
osztály  minden  tagja  (vagy  tanulópárja)  egyidőben  dolgozhasson egy-egy
gépen;  a  tanteremben  elhelyezett számítógép viszont kényelmesebb megoldás
mind a tanár, mind az osztály számára. Ha a laboratórium mellett dönt, akkor
valószínűleg  meg  kell  szerezni  az  egyes  szaktanárok és média felelősök
beleegyezését,  hogy  ténylegesen  használni  fogják  a  termet  az oktatási
munkájukban.   Esetleg   érdemes  megfontolni  az  iskolában  található  más
laboratóriumok  felhasználását  erre a célra. Például, ha van egy tudományos
vagy   nyelvi   kabinett,   lehet,  hogy  ez  a  legjobb  hely  az  Internet
használatának  elkezdésére  az  önök  iskolájában. És végül arról sem szabad
elfelejtkezni,  hogy a könyvtár a legtermészetesebb helyszín az embereknek a
hálózati információforrásokhoz való hozzáféréshez!

   Az egész iskola összes számítógépének hálózatba kötése nagyon drága dolog
lehet.  Végig  kell  gondolni a lehetőségeket -- telefonvonal, bérelt vonal,
vagy  valamely  más  megoldás  --  és  össze kell vetni őket az adott iskola
igényeivel,   prioritásaival.  Esetleg  érdemes  lehet  megvizsgálni  azt  a
felállást, hogy csak egy laboratórium, a könyvtár és néhány osztályterem kap
modemes  hozzáférést,  feltéve,  hogy a telefonvonalak rendelkezésre állnak.
Ahogy  az  Internet fejlődik, egy idő után gazdaságosabb lesz egy intézményi
szintű  helyi  hálózatot  kialakítani,  ami  rá  van kötve az Internetre egy
bérelt  vonalon,  mint  újabb és újabb modemeket venni a termekbe. De, az is
lehet, hogy az 5.5 résznél tárgyalt megoldást érdemes választani.


               5.4  Az Internetet az ember otthonról is eléri?
               -----------------------------------------------

   Ez a hálózati kapcsolatot nyújtó cégtől függ. Természetesen ez egy létező
lehetőség   és  valószínűleg  kívánatos  is  lehet  a  tanárok  számára,  ha
történetesen   megvan   nekik   otthon   az   ehhez  szükséges  felszerelés.
Mindenképpen meg kell viszont azt vitatni, hogy ezt a lehetőséget elérhetővé
akarják-e  tenni  a diákok számára, még ha technikailag megoldható is. Ezt a
legjobb  azzal  a  közösséggel  megbeszélni,  amit  az  ön iskolája szolgál,
mondjuk   egy   szülői  értekezleten  vagy  más  nyilvános  fórumon.  Itt  a
legfontosabb  kérdés  a tanárok és a szülők között a felelősség megosztása a
diákok  Internet  használatának  felügyelete  terén  (erről  lásd  még a 6.2
kérdést).


     5.5  Milyen más lehetőségek vannak még az Internet szolgáltatások
          használatára anélkül, hogy egy külön, bérelt vonalat kellene
                                  fizetni?
     -----------------------------------------------------------------

   Lehetséges  egy helyi, tárol-és-továbbít elven működő hálózatot csinálni,
a   Unix   to   Unix   Copy  (UUCP)  programcsomag  valamelyik  változatának
felhasználásával.  Ezek  elérhetők  public  domain (ingyenes) vagy shareware
(alacsony,  gyakran  opcionális  árú) szoftverek formájában is, qmelyek sok,
különböző  géptípuson  is  működnek,  például  Amiga, IBM, vagy Macintosh. A
kapcsolat  ilyenkor  telefonvonal  útján,  helyi  hívásokkal  valósul meg. A
Usenet  News  hírei  és az elektronikus levelek egy számítógépen tárolódnak,
majd  egy  megadott  időben  a  gép kapcsolatba lép egy másikkal a címzettek
irányában  és  ekkor  továbbítja őket. A legtöbb gép úgy van beállítva, hogy
legalább  minden  30  percben  dolgozza  fel a kifelé menő adatokat. Ezzel a
megoldással   egy   olyan   rendszert   kapunk,   amely  annyi  Usenet  News
hírcsoporthoz  nyújt  hozzáférést,  amennyit  csak  elbír  a  számítógépünk,
továbbá    használhatjuk    az    elektronikus   levelezést,   beleértve   a
levelezőcsoportokat,  például  azokat  a  listákat, melyeket a 9. fejezetben
soroltunk  fel. Több file szerver szolgáltatás is létezik, melyek állományok
átvitelét  és  más  szolgáltatásokat  is biztosítanak elektronikus levelezés
útján.

   Egy  ilyen  rendszernek  van  néhány  fontos előnye. Először is ez sokkal
könnyebben   finanszírozható,   mivel   az  ilyen  rendszerek  hatékonyabban
használják  a  telefonvonalakat,  mert  csak akkor építik fel a kapcsolatot,
amikor  ténylegesen  át  kell vinni adatokat. Másrészt, itt van lehetőség az
információk  szűrésére, amivel az iskola valamennyi befolyást tud gyakorolni
arra, hogy milyen jellegű anyagokhoz férnek hozzá a diákjai.

   Ennek  a  fajta Internet használatnak a fő hátránya az, hogy korlátozza a
használható Internet alkalmazások körét.

   A  FrEdMail,  a  FidoNet,  vagy  a  K12Net  ilyen  tárol-és-továbbít elvű
rendszerek.  A  FidoNet például számítógépes amatőrök és hobbisták hálózata,
ami  személyi számítógépeken működik és nyilvánosan hozzáférhető mindenkinek
egy  mikroszámítógéppel  és  egy  modemmel. A kapcsolatfelvételhez szükséges
információk, mind a három szervezet esetében, megtalálhatók a 9. fejezetben.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.