Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

Legnépszerűbb számunk

[#24] Kapcsolat - kezdő és gyakorló szeretőknek -


Legnépszerűbb cikkünk

[#24] Szerelmes versek

                                Kéri Katalin:
                             (  )

                        NEVELÉSTÖRTÉNET AZ INTERNETEN

       (Internet Kalauz, 1998. június, III. évf., 6. szám, 28-29. o.)

   Toynbee  szerint  az  ember  Janus  arcú  lény:  egyszerre előre és hátra
tekint,   jövője   és   múltja   egyaránt   foglalkoztatja.  A  történetiség
elválaszthatatlan  az emberiségtől, az egyes embertől is. A múlt megismerése
nem  csupán  érdekes "kaland", hanem lényegünk, gyökereink megértéséhez visz
közelebb és a jövő tervezésében, jelenünk megélésében nyújt segítséget.

   Az   iskolai   történelemoktatás   -  követve  a  különböző  történetírói
irányzatok  kutatási  vonulatait  - korábban világszerte főként a gazdaság-,
politika-  és  hadtörténetre  figyelt.  Századunk  második felére jelentősen
változott a történeti vizsgálódások iránya, előtérbe került a társadalom- és
a művelődéstörténet megismerése is. A közélet eseményeinek feltárása mellett
megjelent  a  magánszféra  kutatása, az államférfiak és uralkodók bemutatása
mellett  felsorakoztak  a  történelem  "névtelen" szereplői: férfiak, nők és
gyerekek régi korokból.

   Ez   a   szemléletváltás,   mely   a  történeti  kutatásokban  lezajlott,
napjainkban kezd igazán hatást gyakorolni a neveléstörténet diszciplínájára.
E  tárgy  megújulását sürgeti a pedagógia számos kérdésfeltevése, az iskolai
problémák megoldására való törekvés. A neveléstörténet Magyarországon is ott
szerepel  valamennyi pedagógusképző intézmény alapozó kurzusai között, ezért
nagyon  fontos  értelmezési  keretének, tárgyának meghatározása, forrásainak
minél szélesebb körű feltárása és értelmezése. A művelődéstörténet részeként
felfogott,  tág tematikájú neveléstörténet segítségével a leendő és gyakorló
pedagógusok  bepillantást  nyerhetnek (1) régi korok társadalmainak nevelési
gyakorlatába  (2)  a  nevelésfilozófiai  gondolatok  történeti  alakulásának
folyamatába  (3) az oktatási intézmények, oktatáspolitika históriájába (4) a
gyermekkor, a gyermekszemlélet múltjának részleteibe.

   Mivel   a   neveléstörténeti   szemléletváltás   napjainkban  is  zajlik,
viszonylag  kevés  magyar  nyelvű  könyv és tanulmány áll rendelkezésünkre a
diszciplína   tanulásához   és  kutatómunkák  lefolytatásához.  Az  Internet
segítségével    azonban    jelentőset    léphetünk    előre,    ha   valóban
interdiszciplináris  (minél  több  tudomány  módszereiből  és  eredményeiből
merítő)  és  multikulturális  (a  kis  népek neveléstörténetét is figyelembe
vevő,  Európán  kívüli  kultúrákra  is figyelő) neveléstörténetet szeretnénk
művelni.  Ebben  a  cikkben  néhány olyan web-kikötőre szeretnénk felhívni a
figyelmet,  amelyekről elhajókázhatunk sok érdekes szigetre, azaz behatóbban
megismerkedhetünk egyes korszakok vagy földrajzi helyszínek neveléstörténeti
múltjával.

  The History of Education Site (http://www.socsci.kun.nl/ped/whp/histeduc)
címmel  bukkanhatunk  rá  arra  a helyre, ahol a bőség zavara fogad minket a
neveléstörténeti  linkeket  illetően.  Ezen  a címen gazdag forrásgyűjtemény
található,  írásos  és tárgyi források sokasága. Régi gyerekkönyvek, versek,
népköltészeti  alkotások,  személyes  gyűjtemények  valamint  gazdag kép- és
fotóanyag  került  itt  elhelyezésre.  A  felsőoktatásban tanítók és tanulók
egyaránt  meríthetnek  abból  a  válogatásból,  mely  kiemelkedő  pedagógus-
egyéniségek  életrajzát  mutatja  be.  Az 1800 előtt és után élt személyek 2
csoportjában  rábukkanhatunk  Platón,  Rousseau,  Fröbel, Dewey, Montessori,
Steiner, Piaget és mások bemutatására, képekkel gazdagon illusztrálva.

   Az  új  szemléletű  neveléstörténet  szellemében  jelentős  rész  szól  a
gyermekkor      történetéről,      gyerekjátékokról,      gyerekgondozásról.
Bibliográfiákat,  képeket  és  egyéb  segédleteket találhatunk itt. Kimerítő
leírások   szólnak   a  különböző  oktatási  intézmények  históriájáról  is,
országonkénti   bontásban.   Japántól  Argentínáig,  Angliától  Finnországig
kalandozhatunk,  legfeljebb az veszi el a kedvünket, hogy Magyarországot nem
találjuk  meg  a  felsorolásban. (Remélhetőleg mindez hamarosan megváltozik,
hiszen  könnyű  kapcsolatot  teremteni  a web-oldal szerkesztőivel, talán rá
lehetne   venni   őket  arra,  hogy  hazánk  neveléstörténeti  honlapjai  is
felkerüljenek ajánlataik közé.)

   Ha  eleget  olvasgattunk már a régi szövegekből, átnavigálhatjuk magunkat
egy  igazi,  amerikai  neveléstörténeti  virtuális  múzeumba, a Blackwell-be
(http://www.niu.edu/acad/leps/blackw1.html),   mely   az   Egyesült  Államok
legnagyobb ilyen jellegű múzeuma. Csak régi mesekönyvekből - melyek a 17-19.
században keletkeztek - 100 darabot találhatunk itt. Nem is beszélve arról a
számtalan  képről,  amelyeken  korábbi  tantermek, iskolai eszközök, játékok
láthatóak.

   Bár  az  amerikaiak  ebben  a  múzeumban természetesen nem dicsekedhetnek
középkori neveléstörténeti forrásokkal, nem marad érdekes hálószem nélkül az
a  neveléstörténet iránt érdeklődő diák sem, aki a Mayflower indulása előtti
időkre  kíváncsi. Angliában szerkesztik azt a web-kikötőt, amely a középkori
nők    és    gyerekek    életmódjáról,   nevelési   szokásokról   hoz   hírt
(http://www.millersv.edu/~english/homepage/duncan/medfem/domestic.html).

   Ezen a három helyen kívül természetesen számtalan más, neveléstörténettel
kapcsolatos  web  oldalt  találhatunk  a  világhálón.  Megfelelően  megadott
(leszűkített)    kulcsfogalmak    segítségével   a   keresőrendszereken   át
rábukkanhatunk  arra  a  témára  (könyvre, szervezetre, személyre, stb.) ami
(aki)  iránt érdeklődünk. Kutatásunk nyilvánvalóan ebben az esetben is akkor
lesz gyors és pontos, ha tudjuk, mit keresünk.

   Mielőtt  a neveléstörténet iránt érdeklődő, idegen nyelven nem jól olvasó
diákok   és   tanárok   teljesen   elcsüggednének,  szeretném  a  fentiekhez
hozzátenni: vannak magyarországi, magyar nyelvű web helyek is, ahol mindenki
pallérozhatja  tudását  e  tudományágat  illetően.  Az első ilyen hálószemek
közül  való  a  - honlap számlálója szerint is - nagy népszerűségnek örvendő
hely:  Dr. Pukánszky Béla honlapja (http://www.jate.u-szeged.hu/~comenius).
A   szegedi  JATE-n  tanító  docens  neves  művelője  a  neveléstörténetnek.
Kurzusleírásai,  a  tematikához  ajánlott bibliográfiák, oktatási segédletek
diákjai  körén  kívül  is  érdeklődésre  tarthatnak  számot  a történelem, a
neveléstörténet iránt fogékony olvasóknál.

   Hasonló  felépítésű az a honlap is, mely e cikk szerzőjének - aki a pécsi
JPTE      Tanárképző      Intézetének      tanára      -      web     oldala
(http://nostromo.pte.hu/~carry/index.htm).  A  pécsi  nappali  és  levelező
szakos   diákoknak  és  a  szélesebb  szakmai  közönségnek  is  bőven  kínál
olvasnivalót  a több mint 6 Mb-nyi szöveg. Ezen a helyen például olvasható a
szerző  valamennyi korábbi írása, köztük a Mi a neveléstörténet? című könyv;
szöveggyűjtemények  az  egyetemes neveléstörténet tanulmányozásához; korábbi
konferenciák  anyagai.  Számos  linkelési  lehetőség áll a vándor" előtt, ha
más,  történelemmel, művelődés- és neveléstörténettel kapcsolatos hálószemek
érdeklik.

   Ez  a  honlap  egyébként  szerves  része  annak  a munkának, amely a JPTE
Tanárképző  Intézetéhez kapcsolódik, és a tanárképzés reformjának egy része.
A  neveléstörténet  megújítását  ugyanis  abban  az értelemben is szeretnénk
végigvinni,  hogy  a  21.  században  az  új információhordozók is elégséges
ismeretet  szolgáltassanak  a  leendő  tanárok számára. Célunk az is, hogy a
szakma  elismert  kiválóságai  mellett  kapjanak szót azok a diákok és tanár
kollégák,  akik  még  csak most ismerkednek a neveléstörténeti kutatásokkal,
szakdolgozatuk  vagy  egyéb munkájuk elkészítése során találkoznak először a
forrásfeltárás-  és értelemzés szépségeivel és nehézségeivel. Az ő legjobban
sikerült,  művelődés-  és  neveléstörténeti  írásaikból  rendszeresen  közöl
válogatásokat   az   Ambrus   Attila  József  (       )  által
szerkesztett    DIMENZIÓ    című   tudományos-ismeretterjesztő   diskmagazin
(http://nostromo.pte.hu/iqdepo),  mely  letölthető  és off-line futtatható
(ftp://nostromo.pte.hu/pub/iqdepo),    így    a    vékonyabb   pénztárcájú
felhasználóknak (telefon-tarifák!) megtakarítást jelent.

   Megtalálhatóak  -  több  más,  neveléstörténeti  írással együtt - ezek az
művek      a      Magyar      Elektronikus      Könyvtárban     (MEK)     is
(http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/pedagog/nevtort).

   A  neveléstörténet  tanulmányozására  tehát  sok-sok  lehetőség nyílik. E
tárgy  -  miként maga a történelem - nehéz tudomány, hiszen rengeteg forrást
kell  összegyűjtögetni  a  múlt  minél  teljesebb  megismeréséhez.  Mivel az
érdeklődő,  kutató  embernek  esélye sincs arra, hogy akár csak Magyarország
nagyobb  könyvtárait,  múzeumait és levéltárait bebarangolja, feltétlenül az
Interneten  át  elérhető  források  jelentik  a  jövőbeni kutatások egyik fő
bázisát. A neveléstörténeti szemléletváltás, együttesen az információáramlás
új  lehetőségeivel  hozzájárulhat  ahhoz,  hogy a diákok, tanárok folyamatos
kutatómunkát   végezzenek,   állandó   kérdésfeltevéseikkel,  kreatív  módon
viszonyuljanak a világhoz, a nevelés múltjához.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2019
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva. | xhtml, css, 508
internetes partnerünk:
Netmester
netmester a holnaptervező