Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

Legnépszerűbb számunk

[#24] Kapcsolat - kezdő és gyakorló szeretőknek -


Legnépszerűbb cikkünk

[#24] Szerelmes versek

                                 Almási Pál:
                           ()

               AZ INTERNET HASZNÁLATA EGY ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN

        (Networkshop'97 konferencia - Keszthely, 1997. május 27-29.)
   (http://www.iif.hu/rendezvenyek/networkshop/97/tartalom/NWS/index.htm)

                 Almási Utcai Általános Iskola, Makó
    http://www.jate.u-szeged.hu/csongrad/niifp/almasi/almasi.htm

                      +------------------------------+
                      |       EZ A DOKUMENTUM A      |
                      | MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁR |
                      |     ÁLLOMÁNYÁBA TARTOZIK     |
                      +------------------------------+


   Az  Internet  kapcsolat létrejötte iskolánkban NIIF alapú. Még ma is csak
dial-up lehetőségünk van, ami lassú és költséges. Ezért elsősorban a tanárok
használják   on-line   üzemben.   A   diákok  számára  egyedi  igényeken  és
érdeklődésen  alapuló  rövid  idejű  on-line  használat  lehetséges.  A WWW-
böngészés  a  legjellemzőbb,  az FTP-zés a leghasznosabb, az e-mail forgalom
jelentéktelen,   a   gopher   pedig  egyáltalán  nem  használt.  Kialakultak
költségkímélő  technikák, melyek "intranetesítik" az Internet oktatását. Van
esély  arra,  hogy  a következő tanévet már Frame Relay technológián alapuló
teljes  körű  és  időkorlátozás  nélküli  internetezési lehetőséggel kezdjük
el...

   A cím: Az Internet használata EGY általános iskolában - itt a hangsúly az
EGY  szócskán  van.  Ez nem véletlen! Az Internet és mindennapi használata -
miután  az  akadémiai-egyetemi  szférát teljesen "behálózta" - napjainkban a
középiskolák  irányában  terjed.  E  terjedést  az  MKM  és  miniszter úr is
támogatja  mind anyagi, mind erkölcsi tekintetben. Az általános iskolák majd
csak ezután - egy következő "ötéves tervben" következnének.

   Ennek  mind többen elébe próbálunk vágni. Vannak, akik az egyetemi - vagy
nevezzük  inkább NIIF - szférán keresztül érik el a Nagy Világhálót, vannak,
akik  az  üzleti  szolgáltatókon  át.  Így  a  hozzáférés  köre,  sebessége,
költségei is különbözőek.

   Iskolám  - azt hiszem az első IIF programba bekapcsolódó általános iskola
volt.  Mind  az  IIF,  mind  a  szegedi JATE részéről a lehető legpozitívabb
hozzáállást tapasztaltam és sok segítséget kaptam az indulásnál.

   Először azt hittem, hogy a WWW a csúcs, maga az Internet, a többi pedig a
sallang.  Ebből  is látszik, hogy mennyire gyermeteg vagyok. Nem kellett sok
idő  ahhoz,  hogy  átértékelődjön  bennem  ez  a megközelítés. Mint tanár, a
költségvetésért  felelős  igazgató  ma  már  szinte  kizárólag  e-mailezésre
használóm  a  Hálót. Ha meg akarok tudni valamit, le akarok tölteni valamit,
akkor csak megkeresem és feljegyzem az adott helyet, majd elmegyek egy olyan
helyre,  ahol  nem  az  én költségemre böngészhetek, FTP-zhetek. Hogy miért?
Azért, mert hiába gyártottam pályázatok sokaságát, nem sikerült még eljutnom
az  ötről  a  hatra,  a  mai  napig  is  csak modemes hozzáférésünk van, ami
relatíve a legdrágább.

   De  azt  hiszem, hogy a cím azt sejteti, hogy nem egy tanár gondjairól és
lehetőségeiről  kellene  most  beszélnem,  hanem  a  gyerekek és az Internet
kapcsolatáról.     Nagyon    jól    elkülöníthető    témakörök    ebben    a
kapcsolatrendszerben a World Wide Web, az FTP és az e-mail. Nézzük meg ebben
a bontásban!

   A gyerek - legalábbis egy kisvárosszéli iskolába járó, átlagos képességű,
kétkezi  munkásszülőktől  származó  - számára az Internet egy program, ami a
számítógépen  fut.  A  tanáron  múlik,  hogy ez a Netscape Navigator vagy az
Microsoft  Internet  Explorer. És nem érdekes, hogy az, amit a képernyőn lát
Amerikából  jött  vagy  Szegedről. Tehát nem a technikai csodát látja, hanem
csak  azt,  hogy  a képernyőtartalom érthető-e, látványos-e, stb... Tehát az
animált  GIF-ekkel  teletűzdelt,  háttérhangokban gazdag, esetleg VRML alapú
oldalak  keltik  fel  az  érdeklődésüket.  Mindenki  tudja,  hogy  ez milyen
sávszélességet  igényelne, a modem pedig mennyit tud. Tehát, ha a szabad on-
line  böngészést  lehetővé tesszük, az unalmas a gyerek számára. És drága az
intézmény  számára.  De  nincs tiltva nálunk mindez. Minden délután nyitva a
terem,  tanári felügyelettel lehet szörfözni. Hogy merre? Amit a gyerekek TV
reklámokban vagy újságokban látnak, megnézik. Sítábor vagy osztálykirándulás
előtt  rákeresnek  a  célállomásra,  hójelentés,  árak,  érdekességek,  stb.
felkutatására.   (AltaVista,   Heuréka,   ill.   az  iskolába  minden  képes
számítástechnikai lapot járatok.)

   Költségcsökkentő   és   sebességnövelő   ötletem   támadt   a  webezéssel
kapcsolatban.  Manapság minden, magára valamit adó számítástechnikai lap CD-
melléklettel  jelenik  meg.  Mi lenne, ha a CD mellékletre felkerülne minden
hónapban  egy-egy  WEB csomag ízelítőül. Előnyei? Nincs telefonszámla, olyan
is  webezhet, akinek semmiféle hozzáférése sincs. Biztosan van még egyéb is,
de  ennyi  is  elegendő  szerintem. Hátrányai sem tagadhatók! Valahol a CD-n
lévő  anyag  véget  ér,  tehát  oda  az  a szabadság, amit on-line szörfözve
érezhetnénk.  Na  és  a  szerzői jogok... Ez ügyben számos lapszerkesztőt és
rendszergazdát  kerestem  meg.  Napi e-mail forgalmam 50 körül járt ebben az
időszakban.   Az  eredménye  az  lett,  hogy  a  CHIP  Magazin  Bata  László
személyében  "ráharapott", meg is jelent néhány anyag. De elsősorban állandó
időhiányom  és  a  modemezés költségvonzatai miatt mára leült ez a dolog. Ha
valaki  ebben  a  témában - sok ódzkodó rendszergazdával ellentétben - látja
igazamat ez ügyben és úgy érzi tudna időben és hozzáférésben segíteni, akkor
folytatódhatna a megkezdett sorozat...

   A  Webet  a  CD-ken  megjelent  anyagok  és  az  általam a cache-be előre
letöltött  és  feldolgozott  oldalak  alapján  mutatjuk  be,  tanítjuk meg a
gyerekekkel, és bizton állíthatom, élvezik!

   Az  FTP  témakör  egy viszonylag egyszerű probléma. Ha kollégáknak vagy a
gyerekeknek  szüksége  van  valamire, akkor megkeresem a fellelési helyet és
általában  megkérek  valakit  az  egyetemen,  hogy szedje le és tegye a HOME
könyvtáramba. Azután vagy elhozom lemezen, vagy letöltöm és kész. Elsősorban
driverek, shareware-ek és játékdemók szerepelnek az "étlapon".

   Az e-mail egy nagyon érdekes dolog viszont. A Novell hálónkon Pegasus for
Windows  segítségével  mindenkit  megtanítunk  az  elektronikus levelezésre.
Rettenetesen   élvezik   mindaddig,   amíg  ismerőssel  leveleznek.  Viszont
mindössze  három  Internet postafiókunk van, ami elegendő lehetne egy Waffle
vagy MS Mail gyűjtőn keresztül, de egyszerűen nincs rá igény. Ha másik makói
iskolában  is  lenne  Internet  hozzáférése a gyerekeknek, akkor azt hiszem,
hogy  azonnal  igény  mutatkozna  az  iskolai  hálózatból való kilépésre. De
nincs...  Így  csak  a  levelező  listákról  érkező, gyerekeknek is való HIX
mókákat és guru leveleket szoktam összeszedni, átszerkeszteni és szétosztani
a Novell hálónkon.

   A   saját   e-mail  forgalmam  ellenben  elég  jelentős.  Levelezek  volt
tanítványaimmal,   volt   tanáraimmal,   ismerősökkel,   szakmabeliekkel  és
ismeretlenekkel.  Néha  napokat  késve  a válaszokkal. Elektronikus levélben
próbálom  hivatalos  kapcsolatainkat  fenntartani,  ami  nem mindig sikeres.
Erről  a  témáról  egy soha elő nem adott előadási anyagot készítettem, amit
szívesen elküldök az érdeklődőknek...

   Mindez,  így  a  tanév  vége  felé, már szinte történelem. Makó város egy
nagyobb    összeget    nyert    informatikai   eszközfejlesztésre,   melynek
közbeszereztetési  eljárása  a  végéhez közeledik. Ennek során talán sikerül
úgy  irányítani  az eseményeket, hogy szeptemberre a makói általános iskolák
között   Frame   Relay   alapú   állandó  kapcsolat  lesz,  nevezzük  városi
intranetnek. Amelyre, ha nem építjük rá a teljes körű és folyamatos Internet
elérést  minden  tanár  és  tanuló  számára,  akkor  bűnt követünk el. Ezzel
kapcsolatban   azért   csak   az  általános  iskolákat  említettem,  mert  a
középiskolák  - szerintem téves logika alapján - nem csatlakoznak egyenlőre,
arra  várva, hogy a miniszterünk által ígértek az ölükbe hulljanak. Kívánom,
hogy ne csalatkozzanak ...
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2019
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva. | xhtml, css, 508
internetes partnerünk:
Netmester
netmester a holnaptervező