Dimenzió #21

Magyar nők a dualizmus korában

(történelem)

Legnépszerűbb számunk

[#24] Kapcsolat - kezdő és gyakorló szeretőknek -


Legnépszerűbb cikkünk

[#24] Szerelmes versek

                   4. Nőábrázolás a korabeli karikatúrákon

   A  nő  korabeli megítélése nem csupán a korabeli újságokból és könyvekből
vett szövegek segítségével ismerhető meg, alakja "rekonstruálható" a rajzok,
karikatúrák  tanulmányozásával  is.  A  karikatúrák  nagyrészt két csoportra
oszthatóak.  Az  ábrázolások  egyik  gyakori  témája volt (már a középkortól
kezdve!) a női ruha, a női divat. Az abroncsos szoknya, a fűző, a kalapok és
frizurák  kifigurázása állandóan megihlette a rajzolókat, akik a női külsőt,
azaz  a  külsőségekre  túl  sokat  adó  nőt  tették így mulatságossá. [64] A
századforduló másik vissza-visszatérő témája volt az "emancipált nő" alakja.
Puszta  ránézésre  is  szembeötlő,  hogy  a nőábrázolások mennyire hasonlóak
voltak  a  magyar,  olasz, angol, német és egyéb újságokban. [65] A korabeli
tusrajzokon,  grafikákon  az "emancipált nő" - bár divatos ruhát és frizurát
visel  -  számos  férfias vonással és kellékkel rendelkezik (cvikker, kalap,
stb.).  Ami  még  ennél  is  szembetűnőbb, hogy rendkívül "férfias" dolgokat
cselekszik:  egy  1881-es  olasz rajzon dohányzik, kávézik és újságot olvas,
(természetesen  "Emancipáció"  címűt...); egy 1882-es angol lapban egy német
hölgy ír, olvas, politizál, szivarozik (annyira, hogy észre sem veszi, amint
kutyája széttépi a ruhája alját...); egyik 1872-es magyar lapban az ábrázolt
amerikai  hölgy  bírósági tárgyalást vezet, az Új Idők 1898-as rajzain pedig
még  több  tevékenység közepette láthatjuk. Biliárdozik, iszik, parancsolgat
és  dohányzik,  kártyázik,  újságot  olvas.  Tulajdonképpen csak a szoknyája
különböztetné  meg  a  férfiaktól, ha nem lenne mellén egy szopó kisgyermek.
(Az amerikai bírónő mellett is ott ül.)

   Jól  látszik  tehát  e  karikatúrákon, hogy a korabeli közvélemény miként
gondolkodott  az  emancipált nőkről. Csupa olyan helyzetben ábrázolták őket,
amely   szituációk   a   férfiaknak   sem   váltak  dicséretére  (kivéve  az
újságolvasás).  Számtalan  képen  látható a gyermek, mint élő felkiáltójel a
nőmozgalom  aktivistái  előtt.  A  nőemancipációs  törekvések  ellen fellépő
újságírók  és  rajzolók  kezében  mindig  az  egyik  legfontosabb ütőkártyát
jelentette a gyermek sorsa feletti "aggódás". A rajzolók véleménye szerint a
feministák   elveszítik   nőies   vonásaikat,   nem  törődnek  gyerekeikkel,
ruházatukkal,  és  nagyon csúnyák. Ezzel a negatív nőábrázolással a rajzokon
és  az írásokban szembeállították a légies, nőies, szép és bájos nő alakját,
aki  anya és feleség, és nincs "megrontva" az emancipátorok szellemiségével.
Egyes  írásokból  is  kiderül  az,  amit  a  rajzok  is sugallnak, hogy csak
"csúnya"  nők  és vénlányok lesznek a női jogok szószólóivá, mert a szép nők
férjhez mennek és férjük oltalmán kívül nincs szükségük "jogokra".
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2019
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva. | xhtml, css, 508
internetes partnerünk:
Netmester
netmester a holnaptervező