Dimenzió #19

Gyermekszemlélet

(művészettörténet-neveléstörténet)

                                  BEVEZETÉS


   A  gyermek...  ránk  mosolyog,  bennünket  hív  szemével,  felénk  kitárt
karjaival,  és  mi  gondolkodás  nélkül  azonnal  ott  termünk  és  óvatosan
átöleljük,  lessük  kívánságait,  vágyait.  Segítjük  minden  lépését, óvjuk
életének minden percét. Tudjuk, tőlünk függ, a mi gondoskodásunk révén képes
beleilleszkedni  az  őt körülvevő világba. Nélkülünk nem lenne sok esélye az
életben maradásra sem. Bízunk benne, hogy ő is megtalálja mind azt a szépet,
amit e világ adhat. Tudjunk, ő a jövő.

   De  nem  volt ez mindig így. A felnőttek életében nem kapott mindig ilyen
fontos  helyet a gyermek. Az apróságok élete régebben nem volt túl könnyű. A
szülők  sokáig  nem  ismerték  fel, hogy mennyire fontos az, a kicsit teljes
védelem   és  megértés  illesse.  Az  évszázadok  során  sokat  változott  a
gyermekkép. Sokáig azt sem vették észre milyen fontos probléma is ez.

   A  gyermekkortörténet  kutatása  csupán néhány évtizede kezdődött. Ez idő
alatt  többféle  irányzat kialakult. Az egyik Ph. Aries nevéhez kapcsolódik,
aki  a  történelmi  változásokat  jelöli  meg  olyan  okként,  mely  döntően
befolyásolja  a  gyermekszemlélet alakulását. Ezzel szemben Linda A. Pollock
szerint  mindez  függetlenebb a változásoktól, állandóságok jellemzik (pl. a
fizikai  túlélés).  Mások  gazdasági - társadalmi folyamatokkal indokolják a
változásokat. A Lloyd de Mause nevéhez kapcsolódó irányzat szerint a gyermek
- szülő kapcsolat pszichológiailag is meghatározott. [1]

   Egyelőre  még folynak a viták, és én nem is azt tűztem ki feladatul, hogy
valamelyik  irányzathoz  csatlakozva  bebizonyítsam  annak  igazát,  illetve
cáfoljam  a  többit.  De  szerintem fontos megemlíteni, hogy e témát sokféle
irányból  próbálják  megközelíteni.  Véleményem  szerint  mind  a gazdasági,
társadalmi,  mind  a  történelmi változások befolyásolták valamilyen szinten
azt a módot, ahogy a szülők viszonyultak gyermekükhöz, illetve amilyen módon
az  adott  felnőtt  társadalom  szemlélte  a gyermekkort. Biztos, hogy sokat
változott  a  gyermekkép az évszázadok során. Megpróbálom bemutatni, hogy az
ókori,   középkori  illetve  kora  újkori  ember  hogyan  bánt  gyermekével,
pontosabban,   a   gyermekkoron   belül   a  születést  követő  néhány  évre
koncentrálnék,  tehát  a  kisgyermekkorra.  Éppen  ezért  az iskolai keretek
között  zajló  oktatásra  már  nem  térek  ki.  Azért  pont  e három korszak
bemutatása  mellett  döntöttem,  mert  úgy gondolom ezen a tág intervallumon
belül  jól  érzékelhető  milyen  változásokon  ment  keresztül  a gyermekkor
megítélése. Az újkor fontos állomás a gyermekek történetében.

   Ezenkívül egy-egy korszak művészetében megkeresném azokat az alkotásokat,
amelyek  megjelenítik  ezt  az  emberi  életszakaszt. Tehát bemutatnám, hogy
miként  ábrázolták  a  gyermekeket  az  ókorban, a középkorban, a reneszánsz
világában és - kiemelve egy területet az újkori Európa palettájáról - a XVI,
XVII.   századi   Németalföldön.   Megpróbálok  összefüggéseket  keresni  az
ábrázolások, illetve az adott kor gyermekfelfogása között. Sajnos, mindhárom
korszakot  tekintve  igaz az, hogy rengeteg mű elveszett. Az is igaz, hogy a
legtöbb  művészeti  korszakban stílusformák, konvenciók határozzák meg, hogy
mit,  hogyan  ábrázolhat  egy  művész.  Természetesen  nem  gondolom, hogy a
művészi  alkotások  tökéletesen  illusztrálják egy társadalom életét, de sok
mindenre választ adhatnak. Például az, hogy milyen gyakoriak az adott korban
a  gyermekábrázolások, vagy hogyan, milyen közegben jelenítik meg a kicsiket
-  mindez  véleményem  szerint  sokat elárul az akkori gyermekfelfogásról. A
műveket  szemlélve  valamilyen  képet  kaphatunk arról is, mivel játszottak,
milyen ruhákat hordtak az apróságok.

   Nem  célom  az  egyes  korok  művészetének teljes körű bemutatása, csupán
elhelyezném  a gyermekábrázolásokat az akkori művészeti életben. Arra vagyok
kíváncsi,  vajon  mennyire  voltak  gyakoriak  a  gyermekábrázolások, melyek
voltak  az  általános  vonásaik, milyen típusok jelentek meg, illetve - ezen
alkotások közül egyet-egyet kiválasztva - bemutatnék néhány példát.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.